Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

február 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (21) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (101) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (927) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (117) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (53) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (39) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (38) énblog (506) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (15) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (32) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (35) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (38) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (87) hajtóművek-motorok (6) hampage (409) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (5) hév (44) híd (30) (34) hódmezővásárhely (6) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (63) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (6) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1013) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (5) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (401) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (14) metró (45) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (64) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (11) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (7) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (8) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (135) pozitívum (12) pozsony (57) prága (27) programajánló (28) púpos (23) queen (19) r.i.p. (14) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (12) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (81) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (54) rock (89) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (14) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (5) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (15) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (38) szekacs (6) szergej (36) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (134) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (66) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (478) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (8) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (393) utcakép (225) uv (56) vár (11) várnegyed (8) város (517) városkép (104) városliget (9) varsó (7) vasút (585) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (882) villamos (837) vitorlás (7) vízibusz (8) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (339) zene (224) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Gumikerekűek a kassai repülőmúzeumban

2023.06.13. 06:00 :: Hamster

Volt már egy hasonló blogbejegyzésem 2020 elején, most itt a kvázi folytatás. Az autós tárlat, ha jól értem, nem a repülőmúzeum része, hanem főleg magángyűjtők kocsijai állnak a két teremben.

151617.jpg

Itt van például ez az FSO Warszawa 223 de Luxe 1968-ból: szerintem érvényes rendszáma van, és úgy néz ki, mintha pöccre indulna. Egyszer kipróbálnám, milyen az utazási komfortja egy ilyennek, de gondolom nem túl fényes.

151714.jpg

Ezt a csodamasinát eddig csak Szlovákiában láttam, lehet, hogy hozzánk nem jutott el? A később M21-re átkeresztelt típust a gyártói, a keletnémetek "Dízelhangyának" becézték. Eredetileg a VEB Fahrzeugwerk Waltershausen Dieselkarre ("dízeltargonca", de "dízeltaligának" is fordítható:) DK4 nevű cucca volt, míg 1959-ben ki nem találták a jobban hangzó Multicar márkanevet. Jópofa, hogy lábkormányzású: az elöl álló vezető súlypontjának áthelyezésével irányítja a járgányt. A szó szerinti vezetőálláson nekünk balkéz felé a kuplungkart látjuk, melyen a markolat egyben gázadásra is szolgál; a sebváltó a másik oldalon alul van, fölötte a fékkar sejthető. Rendhagyó élmény lehetett egy ilyet vezetni!

152209.jpg

(Cseh)szlovák autógyűjtemény nem létezhet Škodák nélkül. Nem tudom megítélni, hogy akkoriban mennyire számítottak jó autónak, de a kinézetük mindig tetszett! Ahogy jobboldalt sejthető, voltak további Škodák is kiállítva, a 100-astól egészen a közelmúlt Fabiájáig, de most csak ezt a hármat mutatnám:

151428.jpg

A Škoda 440 hűtőmaszkja elég ambiciózus volt, biztos nem véletlen, hogy a későbbiekben jóval egyszerűbbet terveztek...

151510.jpg

... az utódtípus Octaviára (a képen bónuszként egy Babetta is látható). Bevallom, az Octaviát a mai napig nem tudom megkülönböztetni az...

151442.jpg

... 1202-estől. Elvileg utóbbi nagyobb, mert nem azonos platformra épült: az Octavia a 440/445-ös sorozat továbbfejlesztése volt, az 1202-es pedig az 1201-esé. Ez a konkrét példány itt a képen a mentőautó változat. Amikor megláttam, azonnal a "Mentők" című csehszlovák sorozat jutott az eszembe, bár már nem emlékszem, hogy ilyen szerepelt-e abban: a youtube-on csak a régebbi 1201-est és a teljesen más formátumú 1203-ast találtam meg. Konkrét emlékem nincs a sorozatról, mert gyerekként utáltam, ma meg kényszeríteni nem lehetne, hogy nézzem :)

151812.jpg

Ez a típus felénk is előfordult: gömbölyű Wartburg 312. Ja, és Deluxe. Már gyerekként se értettem, miért volt minden keleti autónak "de luxe" változata, finoman szólva indokolatlannak tűntek. Pedig még Trabantból is volt!

151801.jpg

Korábban valahol már írtam, hogy mindig meglep, a kocka Wartburg milyen batár nagy, pedig a kétütemű változat továbbfejlesztésén, a Volkswagen motorú négyüteműn tanultam vezetni. Mondjuk azért rémlik, hogy kicsit nehezebb volt vele parkolni, mint akkori barátnőm Fiestájával. Lehet, hogy ezért utáltam vezetni?

151953.jpg

Ja igen, a terem közepén egy szétkapott T-72-es állt, fölötte egy Rubik-féle Góbéval. A vitorlázónak magyar lajstroma van, és tudtommal nem is nagyon használták külföldön (pár kivételtől eltekintve), úgyhogy nem teljesen világos, miért van itt, de jó érzés egy ilyen hungarikumot látni.

152747.jpg

Egy másik csarnokban öregebb masinák álltak, például ez Ford T Touring az 1920-as évek közepéről. Értem, hogy bizonyos szempontból korszakalkotó volt ez a típus, de ránézésre soha nem nyűgözött le. Igaz, pont az volt a lényege, hogy egyszerű volt és olcsó, nem pedig csilli-villi és bonyolult, mint az autók akkoriban.

152738.jpg

Ez itt egy 1937-es Citroën C11 "Traction Avant", mely önhordó karosszériája és elsőkerék-hajtása miatt szintén korszakalkotó volt. Viszont jól is nézett ki, igaz, ez a Citroëneknél elő szokott fordulni.

152713.jpg

A BMW 502 "Barockengel" viszont mindig újgazdag rémálomnak tűnt. Valószínűleg azért, mert az is volt.

152905.jpg

A Mercedes W110, avagy fecskefarkas 190D 1963-ból sokkal jobban bejött, persze pár kategóriával lejjebb is volt a ranglétrán, mint a BMW, nem volt miből telecsicsázni. A gyártó itt már túl volt a Pontonon, de még nem jutott el az állólámpásig, ami a személyes kedvencem.

És mára ennyi :)

18 komment

Címkék: autók szlovákia képek múzeum skoda oldtimer kassa gépsárkány

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr6918134898

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Azzal az M21-gyel tennék egy próbakört valahol, biztos érdekes élmény lehet vezetni :)
M21: Gépkentaúr! Ember-dízel hibrid. Nem piti! 8-)
Szerintem azért nem volt nálunk ilyen, mert voltak az elektromosak - mondjuk egy vasútbarátnak nem mondok újat, szóval csak azért küldöm a linkeket, hogy mutassam mikre gondolok.

indafoto.hu/boeingbalint/image/26377213-1b9fc55b

Ez meg a korábbi, ember-villamos hibrid. Ez még keményebb, mint az M21:
hu.museum-digital.org/object/765254

Mentők, 1201/02: Nekem az maradt meg a sorozatból, hogy ráfejlesztett valamelyik szaki egy infúziósüveg-tartót, amit a tetősínre kellett felcsavarozni mint ahogy egy tetőcsomagtartót is kell. A résre lenyitott ablakon volt bevezetve a páciensbe. Merthogy a belmagasság csak úgy tette lehetővé az infúzió beadását, hogy az ápoló fél kézzel a beteg felé tartotta az üveget és próbálta nem elejteni, a másikkal ápolta, a harmadikkal meg kapaszkodott.

Ja és küldöm Neked "speciálba" (sátáni vigyor):
youtu.be/t-6Kc3KzSfE
(A sorozat főcímzenéjére kreált dal. Vallatni lehet vele.)
Nagyon bizarr, hogy azon a furgonon elöl áll a sofőr és mögötte van nem csak a jármű, de (részben) a kezelőszervek is...
@NAR: Még szerencse, hogy gyárilag volt egy ajtó a sofőr előtt, hogy fékezéskor ne essen előre, hogy a járgány aztán azonnal át is menjen rajta: https://de.wikipedia.org/wiki/Multicar_M21#/media/Datei:Fotothek_df_ps_0002894_Stadt_^_Stadtlandschaften_^_Wohnh%C3%A4user_cropped.JPG
Az itt fentebb belinkelt régi villanyizén nem volt, szerintem életveszélyes lehetett használni. Mondjuk akkoriban a munkavédelem szót nem nagyon értették.
@Sam. Joe: Ó, emlékszem erre a dalra, amikor leadták a Rádiókabaréban. Kísér ifj. Rátonyi Róbert és népi együttese, meg minden. Mennyire más volt az, amikor hétfőn nem volt tévé, úgyhogy az ember a kabarét hallgatta. Nem hiányzik :)
@Sam. Joe: Viszont a régi felvételek a "zene" alatt jópofák, bár egy gerenációval korábbiak, mint maga a dal: még nem csak Robur és régi orrú Nysa mentő van, de egy Dodge is látszik. Igaz, a csehszlovák sorozat is réginek volt csinálva. Semmi nem maradt meg belőle, a Kórház a város szélénre és a Nők a pult alattra jobban emlékszem. Aztán jött a Schwarzwaldklinik, és már nem volt elég a Vadkelet.
Én igazából egyikre sem emlékszem, bár a Kórház a város szélénből megmaradt, hogy szerepelt benne egy gyönyörű nővérke. Klinikából meg az maradt meg, hogy "miért ugrál ki ez a hülye a csukott ajtón át"... Állítólag javítgatni is kellett a kellékautót, mert nem bírta a kiképzést. Meg olyan is volt, hogy művész úr hatalmasat esett.
A Warszawa kényelmes autó volt a kor szintjén. Aki utazott az M21-es vagy M24-es Volgák valamelyikével, az nagyjából tudja, milyen volt, hiszen a műszaki alapok azonosak. Talán az M24 valamivel még jobb, mert eleve az autó minden irányban nagyobb egy kicsit, és a hosszabb tengelytáv javított a menetkomforton. Viszont a motorja katasztrofális mindegyiknek, 12 literes fogyasztás mellett burleszkbe illő gyorsulást és hanghatást tud produkálni :-) Viszont az M24-gyel simán elmentem olyan sáros földutakon, ahol a szintén hátul hajtó Zsigulik rendre elásták magukat.
@Hamster: "Nők a pult alatt"

Mintha nekem más cím rémlene :-)
@Sam. Joe: Jó az a videó - mondjuk az Usztics-féle kornyikálás az rémes. Mintha a Linda címszereplő színésznője is "énekelne" benne, legalábbis nekem úgy tűnik.

No de a lényeg: még látható a Robur mentőautó is, amiről úgy tudom, hamar kikopott a szolgálatból. A lengyel Nysa sem volt egy sportkocsi, de a Robur gyakorlatilag csak szenvedett a kábé 70 lóerővel a 4-5 tonna súly alatt. De legalább ha felgyorsult, megállni se lehetett vele: a dobfékek csak arra voltak jók, hogy a bennülők ne úgy érezzék, szakadékba zuhan a jármű fékezés címén :-)
@nyelv-ész: (Nők a pult alatt) Az a Kovi féle változat. ;-)

@Hamster: BEUGROTT! A "Nők a pult mögöttben" volt a főszereplő, válófélben lévő - mai szóhasználattal élve - MILF és a cselekmény jelentős rész akörül forgott, hogy különböző hímek próbálják becserkészni. Mindezt indokolatlanul, mert akkora bajsza volt, hogy bármelyik hagyományőrző huszáregylet tiszteletbeli taggá választotta volna. Ez akkoriban volt, amikor a hónaljkutya elfogadott viselet volt, de a szőrös láb már akkor is vérciki volt, a bajuszka szintúgy. Nem esküszöm meg rá, de mintha Andulka lett volna a beceneve.
@nyelv-ész: Igen, egyikük se tud énekelni, csak a hölgy még jobban nem tud... A Robur teljesen kimaradt nekem, igaz, a Kamov Ka-26-os kimaradását hangyányit jobban sajnálom.
@Sam. Joe: Lol, ez kicsit olyan, mint régen a Pesti Est nevű heti izében a mozileírások volt, pl. a Jedi visszatérnél, hogy "hőseink térdig játékmackókban harcolnak a Birodalom ellen" :)
@Hamster: Most mé'? A térdig játékmackó hülyeség, Andulka szőrössége történelmi tény! 8-))))
@Sam. Joe: pedig ez a dal egy korrajz, ma is aktuális!
@cradbox: Érdekes, szerintem indokolatlanul drámai akar lenni a szöveg. Mintha valami nagyon fontosat akarnának mondani, de igazából csak kliséket hallunk, ráerőltetve a mentők témakörére. Ráadásul nem teljesen értem, hogy 1/ hogy került a Rádiókabaréba 2/ miért nem olyanok énekelték, akik tudnak énekelni :)
@cradbox: A "Szóljon hangosan az ének" is az Szolfézs Rőzsétől - amúgy tisztelem, szerintem több csaja lehetett csak az NDK-ban, mint nekem pár zoknim -, de ettől még nem jó. Sőt!
@Sam. Joe: Most dobta fel a youtube, az OMSZ mercijeiről. A maiak magától értetődők, de gyerekkoromban azért nagy dolog volt, hogy a nagy rohamkocsik Mercedesek voltak. A Madarász utcai kórház előtt láttam őket relatív közelről, már csak várakozás közben; egyébként csak baleseteknél, és akkor nem volt bámulás: youtu.be/jp4TLTMRHrY

Óriásiak voltak azok a kocsik, a kilencvenes évek elején valami ilyesmi típusú, de nyilván utasszállítónak berendezett géppel voltunk cserediákkodni Németországban, tizen-, ha ugyan nem huszonvalahányan elfértünk benne. Sokkal praktikusabb lehetett ebben dolgozni, mint a Nysákban, bár feltételezem, hogy inkább a Roburokkal kellene összehasonlítani őket.
süti beállítások módosítása