Már többször írtam a szlovák vasút többszekciós tehervonati mozdonyairól, ezen belül a 131-es sorozatról, melyhez hasonló egész egyszerűen nincs itthon:
Ezek a jószágok a szlovák-ukrán határ és Csehország/Lengyelország közt tolnak-húznak tehervonatokat - azért írom, hogy tolnak, mert néha a vonatok végén is van belőlük. Kívülről már sokszor láttam ilyet, de most a kassai vasúti napon végre fel is mászhattam egyre. Konkrétan rá:
A csillagból talán kitalálható, hogy ez a masina nosztalgiafestést visel: az utóbbi két évtizedben a többség az első képen látható világoszöld-sárga gúnyát viselte, míg néhány éve el nem kezdték a szlovák államvasút teherszállítási leányvállalatának új flottafestését megkapni:
Egy kis típustörténet: a sorozat 100 példányát (=50 pár) 1980 és 82 közt gyártotta a pilzeni Škoda. Mivel kizárólag egyenfeszültség alatt használják, a villamosberendezése meglehetősen régimódi: ellenállásos, 42 menetfokozattal. A két szekció névleges teljesítménye együtt 4480 kW, amit egy időre 5000-re lehet emelni. Öszehasonlításként: egy modern mozdony, mondjuk a Vectron egyenfeszültségű üzemmódban 5200 kW-ot tud (váltakozóban többet). Persze tehervonatnál nem feltétlenül a nyers erő számít: a 131-es állandó vonóereje 307 kN (a Vectroné 300), az indítási viszont akár 350 is lehet. Az összehasonlításokban azért a Vectront emlegetem, mert a legutóbbi fotótúrám során ikermozdonyt nem láttam fő bevetési területükön, Vectronos tehervonatot viszont többet is.
És akkor végre nézzünk be a mozdony belsejébe, ha már ez a bejegyzés címe! A vezetőfülke a hetvenes-nyolcvanas évek csehszlovák szokásainak felel meg, itt-ott modernizálva. Amit érdekesnek találtam: egy leírás szerint a két szekció teljesítményszabályzása nem teljesen párhuzamosan működik, hanem kicsit eltolva, tehát az egyik fele mindig előbb kapcsol fel vagy le, mint a másik, a vonatoknak nem kifejezetten jót tevő nagy rántásokat elkerülendő. Leírva logikusan hangzik, de magamtól eszembe se jutott volna, hogy ilyesmire is figyelni kell...
A géptér elég tágas, a nagy oldalablakok miatt pedig szépen átlátható. Érintésvédelem viszont nem nagyon van, a csatlakozók, érintkezők, meg úgy általában minden szabadon áll. Feltételezem, hogy ez azért nem gond, mert ide csak egy rácsos ajtón át lehet bejutni: ha azt kinyitják, valószínűleg minden (nagy)feszültség alatt levő berendezés lekapcsol.
Azt írtam, hogy a villamosberendezés egyszerű: hasonló, mint egy Ganz ipari csuklósé. Ha jól értelmeztem a látottakat (rendes irodalmat nem sikerült róla találnom a neten), akkor ez a bütyköstengely...
... ezeket a jókora kontaktorokat kapcsolja ki és be, a kontaktorok pedig a tetőtérben levő ellenállásokat kapcsolják ki vagy be az áramkörbe. Az elején minden ellenállás bent van az áramkörben, aztán egyre többet kiiktatnak, azaz egyre nagyobb feszültség jut a hajtómotorokra. Annyi a különbség, hogy míg a Ganz ipari csuklós kontrollerét a járművezető kézzel forgatja, itt ezt egy kisebb villanymotor végzi a járművezető által kezelt kar állásának megfelelően.
Ez a villanymotor (minden valószínűség szerint) a tetőtérben levő ellenállások hűtésére szolgáló ventilátort forgatja. Az ellenállások szabadba nyíló hűtőzsalui szükség szerint nyithatók és csukhatók: elég látványos, amikor induláskor hirtelen kinyílnak, felüvölt a hűtés, csattan valahol pár kontaktor, és nekilódul a mozdony.
Persze egy ekkora gépen millió egyéb cuccnak is kell lennie: védelmi berendezéseknek, a távvezérléshez szükséges dolgoknak, hibaelhárítási lehetőségeknek. Hogy ezekből itt mit látunk, azt nem tudom, de néhány biztosítékot (biztosítót) felismerni vélek.
Ez a masszív, hűtőbordákkal gazdagon ellátott fémtömb a légsűrítő lehet: az elöl levő hengereket a hátul látható villanymotor mozgatja. Aki pontosan tudja, nyugodtan javítson/egészítsen ki kommentben, mert csak találgatok - sajnos nem volt senki a gépen, akit meg lehetett volna kérdezni, hogy mi micsoda.
És a végén egy 2017-es videó a mozdonyok természetes környezetéből: az egykori Kassa - Oderbergi Vasúton, a ruttkai teherpályaudvaron járunk. A régimódi villamosberendezés miatt a gépeknek nincs olyan egyedi hangja, mint a modernebb mozdonyoknak, de az általuk vontatott tehervonatok mérete elég lenyűgöző.
Ez megy most