Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, hajókra, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad, mondjuk link formájában! Köszönöm! A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve.
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
 
Régi képek
Villamosok
Hajók
Zene
Budapest
 
Hampage.hu frissítések
 
Énblog
 
Videók

Naptár

május 2025
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  9. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (12) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (7) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (11) 41-es (10) 424 (25) 436 (7) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) aracs ms (5) augusztus 20 (6) ausztria (99) autók (88) bach (5) badacsony ms (6) balaton (184) balatonföldvár (7) balatonfüred (5) balaton ms (5) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (43) berlin (162) berlini fal (20) bkv (63) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (976) budapesti pillanatok (52) buék (9) busz (123) búvár (18) bytom (6) bzmot (12) c50 (14) c64 (18) caf (15) cégtörténet (6) city lights (73) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (60) csak egy videó (340) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (13) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (32) divat (5) dízel (12) doctor who (42) drezda (9) duna (64) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (13) emlékek (49) énblog (571) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (38) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (11) évforduló (13) ezerötszázas (7) ezres (17) fan fiction (12) faros (9) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (27) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (22) ferihegy (40) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (25) fogyasztói (23) fonódó (11) forintos emlekeim (5) fortepan (37) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füred ms (6) füsti (6) gary moore (37) gdynia (5) geek (7) gellérthegy (5) Geoffrey Tribe (17) gépsárkány (77) gibson (10) gigant (6) gitár (39) gmap (21) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (55) gróf széchenyi ms (5) gyermekvasút (44) haditechnika (15) hajó (175) hajtóművek-motorok (7) hampage (444) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (6) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (14) helka ms (9) hév (46) heviz ms (7) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (123) huszonötévesaközlekedésesweboldalam (9) idegenforgalom (21) ikarus (70) il 14 (10) innsbruck (5) internet (7) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) jókai ms (12) kalef (11) karácsony (12) karikatúra (5) Karl Holzinger (11) karosa (7) kassa (20) katamarán (17) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelén ms (10) kelet-berlin (5) képek (1098) képregény (94) kérdés (13) keszthely ms (7) kirándulás (11) kisföldalatti (16) kiskörút (6) kisvasút (58) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (21) konstal (8) körtér (8) közlekedés (455) kritika (72) kulfoldi szemmel (115) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (27) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (9) magas tátra (12) magyarország (7) malév (6) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) mdmot (5) medve (7) metál (17) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (6) MOD (7) morál (11) morgás (132) motorkerékpár (5) mozdonyok (31) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (65) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (15) ndk (6) németország (330) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (76) nosztalgia (242) nosztalgiabusz (46) nosztalgiahajó (32) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (127) nosztalgiavonat (18) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (124) orgona (5) orkvadászok (11) országház (5) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (42) ozzy osbourne (10) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (110) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (31) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (62) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (20) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (15) repülés (136) repülőgép (47) repülőgépek (83) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (59) rock (94) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) siófok (6) skanzen (5) skoda (11) sky channel (9) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (28) szabadság híd (17) szárnyashajó (13) szavazás (6) szczecin (7) szeged (42) szekacs (8) szergej (40) szilézia (6) szili (7) szilveszter (5) szinti (5) szliács (5) szlovákia (138) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (247) tapolca (8) társadalom (5) tatra (40) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (70) technikatörténet (76) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (9) tévéműsor (27) thin lizzy (8) tihany (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (502) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (74) tünde ms (5) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (95) tw6000 (6) überzenészek (17) utazás (454) utcakép (229) uv (64) vár (11) várnegyed (9) város (546) városkép (114) városliget (10) varsó (7) vasút (626) vasútállomás (6) vasúti becenév (6) vélemény (31) vicinális (13) vidám park (5) videó (963) villamos (865) vitorlás (12) vízibusz (24) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (50) youtube (354) zene (229) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Egy jellegzetes járműfajta eltűnése a magyar tengerről

2025.05.05. 06:00 :: Hamster

Tudom, hogy milyen zavaró, amikor valaki a pálya mellől akarja megmondani, hogy kinek mit kellene csinálnia a saját területén a saját pénzéből, úgyhogy ebben a bejegyzésben nem akarom megmondani a frankót, egyszerűen csak az amiatt érzett frusztrációmat szeretném kiadni magamból, hogy szép csendben eltűnt egy ott majdnem hetven évet szolgáló járműfajta a Balatonról: a váci alumínium vízibusz. Mielőtt valaki kijavít, hogy van még egy utolsó váci jószág a tavon, jelen esetben arra a (két) típusra gondolok, ami a nem ma születetteknek azonnal beugrik, ha a "vízibusz" szót hallja:

dsc_9403.jpgArács, az utolsó 3011-es sorozatú vízibusz a Balatonon

Néhány nappal ezelőtt ugyanis Siófoknál dél felé kizsilipelt az 1963-ban gyártott, 2024-ig magánkézben - nem is akárhogy! - működtetett Arács vízibusz; az internetes hírek szerint közúton szállítva Macedóniába fog kerülni. Félreértés ne essék: érthető, ha egy 1963-ban épített jármű 2025-ben nyugdíjba megy, hiszen nem feltétlenül felel meg az utasok XXI. századi elvárásainak, szerintem mégis szomorú, ha ezzel egy jellegzetes járműfajta tűnik el teljesen a Balatonról.

fortepan_51024.jpg2019 óta nem jár a tavon 301-es típusú vízibusz, a vizek Ikarus 55-öse

Az Arács a 3011-es sorozatba tartozott, de a klasszikus váci vízibuszok balatoni pályafutása 1956-ban még a 301-es típussal kezdődött, konkrétan a Tihany nevű példánnyal, mely meglehetősen átépítve ma is ott pihen valahol Budapest környékén (már évek óta nem láttam közlekedni). A típuson többször változtattak itt-ott, úgyhogy a legyártott gépek nem voltak teljesen egyformák. Az akkori Mahart égisze alatt időnként változtatták bevetési helyüket a Duna és a tó közt, de ha jól számolom, legalább kilenc 301-es dolgozott hosszabb-rövidebb (inkább hosszabb) ideig a Balatonon. A modern elvárásoknak már nem nagyon tudtak megfelelni az ezredforduló után, ezért nagy részüket elbontották, néhányat átépítettek, további néhány pedig külföldre került. Ami az átépítést illeti, az egyik korai példány ezen sorok írásakor is ott lebeg a Dunán az Erzsébet híd környékén, csak ráismerni nem lehet!

dsc_3719a.jpgAz "Akalics" a siófoki kikötőben várja, hogy mi lesz vele

A 301-es típusból csak a pályafutását 1958-ban Horány néven kezdő, később Ederics, majd a végén Akali névre hallgató példány maradt a Balatonon, de ő is csak fizikailag, mert közlekedni már rég nem közlekedik: a Bahart évek óta eladásra kínálja. Amennyire laikusként érteni vélem, ezeknél a hajóknál lutri, hogy milyen állapotba kerültek az évizedek folyamán, az alumíniummal ugyanis gyártásukkor olyan kevés tapasztalat volt, hogy a gyártó se tudta, mennyit fognak kibírni. Nálam komolyabb anyagismereti tudással rendelkezők úgy fogalmaztak, hogy ha nem kell javítani, az nagyon jó, de ha hozzá kell nyúlni, az nincs ingyen...

Petr Soušek 2023-as felvétele a hajoregiszter.hu oldalról: ez az 1957-ben gyártott ZVÍKOV ex-SLAVÍN

Viszont beszédes, hogy Csehországban ma is vannak közlekedő példányok, illetve Ausztriában (!) is pihen egy, néhányat pedig jelentősen átépítve Macedóniában használnak. Ebből én azt a következtetést vonom le, hogy a továbbüzemeltetésük ugyan nem triviális, de nem is lehetetlen. De vissza a most elbúcsúzott Arácsra:

175840a.jpgÚgy tűnik, hogy véletlenül ott voltam az Arács utolsó menetrendi indulásánál 2024 nyarának végén

A 301-es sorozat nagy siker volt Csehszlovákiában (is), de voltak változtatási kéréseik, ezek nyomán jött létre a 3011-es típus, melyből itthon aztán nem csak a Mahart, hanem a BKV is vásárolt. Ez a sorozat 1963-ban pont az Aráccsal jelent meg a Balatonon! Linkajánló: Itt egy oldal a váci vízibuszok történetéről, beleértve a különféle változatokat

pedro_24698_n.jpgA Révfülöp az Újpesti rakpart mentén

Az Arácsot három további példány követte a Balatonon; ezek közül a Révfülöp nevű a 2010-es években a BKV-hoz került, és ma is működőképes. Egy másik, a Györök talán még szintén megvan valahol szárazon. Volt még pár különleges altípus, ami megfordult a Balatonon: a 3012-esnek számozott Szárszó, ami 2012-ben Csehországba került, a 3015-ös típusú Szabadság/Zánka, amit 2023/24-ben Óbudán vágtak szét, illetve a 3017-es sorozatú Kenese, ami talán még szintén megvan valahol Bács-Kiskun-megyében, csak nem jár.

dsc_4138a.jpgA BKV Lágymányos nevű, némileg átépített 3011-ese Budapesten

Természetesen maradt még néhány váci vízibusz az országban, de ebben a bejegyzésben kimondottan a balatoniakat siratom, mert úgy gondolom, hogy 69 év alatt igazán hozzánőttek a tóhoz. Ott voltak a nyaralásos képeken, a képeslapokon, prospektusokon, legtöbbünk valószínűleg utazott is velük. Természtesen nem üzleti alapon működő cégek dolga a magyar közlekedéstörténet fontos emlékeinek megőrzése, de valakinek fel kellene vállalni a feladatot, mert igazán büszkék lehetünk ezekre a járművekre!

20241224_143326a.jpgAz Arács 2024 karácsonyán még Füreden pihenve

Blogkommentekben már kitárgyaltuk, hogy a hajók egész egyszerűen nem fogják meg úgy az emberek képzeletét, mint a villamosok, gőzmozdonyok vagy régi buszok, de a kétszázkilencvennegyedik Ikarus után talán beférhetne egy-egy hajó is a magyar járműgyártás pantenonjába. Már csak azért is, mert például az amúgy mindenki által imádott Bengálival ellentétben ezek a hajók jónak számítottak abban a korban: a már többször felemlegetett Csehszlovákián kívül Jugoszlávia és Ausztria számára is gyártottak néhányat. Nem azt akarom mondani, hogy ilyen hajóknak kellene normál forgalomban járniuk 2025-ben, de mindenképp megérdemelnék, hogy egyet-egyet megőrizzenek belőlük természetes közegükben!

163734.jpgA Héviz nevű 303-as valószínűleg 2024-ben közlekedett utoljára

És a végén néhány szó arról a típusról, ami váci is, vízibusz is, mégis egy másik kategória: a jachtszerű hajóteste miatt tengerinek vagy tengerpartinak nevezett, jóval nagyobb 303-as típus. Ebből csak három példány épült: egy Csehszlovákiának, kettő pedig a Balatonra. Az 1960-ban épült Héviz papírjai 2024-ben jártak le, így 2025-re már csak az 1963-ban gyártott Keszthely maradt, melynek tudtommal ezzel az évvel fognak lejárni a vizsgái. Ez azt jelenti, hogy könnyen lehet, hogy jövőre már egyetlen váci vízibusz se marad a Balatonon, és 70 év után eltűnik a teljes magyar járműcsalád a magyar tengerről!

Ez a bejegyzés nem készülhetett volna el a hajoregiszter.hu és a balatonihajok.hu adatai nélkül!

10 komment

Címkék: vélemény balaton képek fortepan hajó technikatörténet pedro 301 303 vízibusz 3011 akali ms aracs ms hajoregiszter

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr5718852252

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mik azok az elvárások, amiknek már nem felelnek meg?
A 301x-eket sose szerettem.

De a 303-asokért mindig is rajongtam.
@nyelv-ész: Elöl levegőtlen, kicsi a hasznos területe, a motortér kialakításánál valószínűleg még nem hallottak az ergonómiáról, a beszállás meg kimondottan kényelmetlen. Még a BKV-s héttörpékre is csak besétálsz, itt viszont próbálsz nem leesni a meredek lépcsőn, és közben a fejedet nem beverni az ajtó tetejébe :)
@Hamster: Köszi, értem. Ezek tehát 1970-ben még nem jelentettek akadályt, de 2000-ben már igen? Oké, csak hülyéskedek...
Sajna ezekkel a vízibuszokkal utoljára gyerekkoromban utaztam, és nyilván egy gyereknek ezek nem tűnnek fel.
@nyelv-ész: Nekem is csak 40+-osan tűntek fel :)
@Hamster: @nyelv-ész:
Én bevallottan sose rajongtam értük.
Gyerekként sehol se látsz ki belőle, irtó zajos, a csepelek sem épp tiszta motorok voltak (olajszag, füstgáz) és tető alatt megfősz, tető nélkül megsülsz.

Nekem csak nem jó emlékem van róla.
@gigabursch: Az az igazság, hogy ezek mind problémák voltak minden másnál is. Az összes Ikarus, a Bengáli, az UV csapnivaló ergonómiával és futásjósággal rendelkezett, a buszok és a Bengáli ráadásul alul is voltak motorizálva, utóbbi már a gyártásakor is el volt avulva. Ezek a vízibuszok legalább úttörő jellegűek voltak a szerkezetüket tekintve. A mai hajók is megdöglenének klímás szakaszok nélkül, úgyhogy ha a büfészakaszt klimatizálnák, a hátsó szakasz meg csak oldalról lenne nyitva, jó kis hajók tudnának lenni (esetleg a gépet berakni a padló alá, a géptér rovására növelve az utasteret). A 301-esekre sajnos már nem nagyon emlékszem (csak hogy a Dunán mentem velük), de a 3011-esekkel mindig jó volt hátul utazni, hogy alig ülsz magasabban a víz szintjénél, szinte bele tudod lógatni a kezed, és hűt a menetszél.
"a kétszázkilencvennegyedik Ikarus után talán beférhetne egy-egy hajó is a magyar járműgyártás pantenonjába"
Beférhetne, ha nem lenne túl nagy :-)
Viccet félretéve, Ikarusból szerintem azért van rogyásig, mert abból bármelyik lelkes magánszemély meg tud egyet menteni némi elszántsággal, egy ilyen hajót már nem igazán, ahhoz komolyabb háttér kell (gondolom én).
@SomiTomi: Szerény nyomott véleményem szerint pont ezért kellene múzeumi szinten foglalkozni vele, mert az Ikarus-szcéna elég jól elketyeg magától. Értem, hogy nem vagyunk hajós nemzet, de azért az óbudai, később meg az újpesti gyár is kiköpött magából pár száz hajót! Még az osztrákok nagy működő gőzöse, a Schönbrunn is itt készült, persze a gyár osztrák volt akkor. De ha meg akarjuk nézni ennek a 180 évnek az emlékét, az Eötvös téren szomorkodik (szerintem üresen) a Kossuth nevű úszómű, ami meg réginek néz ki a városban, az vagy osztrák (a két nagy lapátkerekes), vagy mese (Kisfaludy és Habverő). A Szőke Tisza II-ről most szó se essék :( A balatoniak a háború előtti dolgokban utaznak, azok gyönyörűek, de 1927 körül véget is ér az érdeklődésük, még a Beloiannisz se maradt meg ott.
@Hamster: Ezzel mondjuk teljesen egyetértek. Jó lenne egy "Hajótörténeti Park" valahol, ahonnan ki is lehet hajózni a kiállított járművek működőképes részével.
süti beállítások módosítása