Végre eljutottam oda, hogy elkezdjem felrakni a szeptemberi berlini út tömegközlekedéses képeit! Most egyébként nem annyira villamosozni mentem, inkább kulturálódni, múzeumba menni, és S-Bahnozni, de persze némi tujázás és metrózás is belefért. Pontosabban metrózásból jó sok belefért, csak ugye az nem annyira jól fotózható :)
Berlin sárga síndöcögényei: villamos és metró
2011.11.21. 00:20 :: Hamster
27 komment
Címkék: közlekedés berlin metró város tömegközlekedés villamos hampage
Még egy kis Combino-vonulás
2011.11.20. 06:00 :: Hamster
A tegnapi bejegyzés után még egy kis combinálás: a Salgótarjáni utca felújítása idején a nagykörúti szerelvények egy részét ipari csörömpölőkkel pótolták (hogy ne tartsák fel a fél várost odüsszeiát járó óriáskígyókkal), az a részük viszont, ami reggel kiment a Köruccára, a remek vágánykapcsolatok (teljes hiánya) miatt este rendesen futotta a felesleges köröket a Hungária körúton:
Ezen túl egy helytelenkedő 37-est is láthatunk, plusz annak dokumentálását, hogy miért is hívom az ICS-ket ipari csörömpölőnek :)
11 komment
Címkék: budapest videó villamos csak egy videó
Combino-felvonulás a 2-esen
2011.11.19. 16:30 :: Hamster
A hétvégi vágányzár kapcsán/miatt tegnap este a 4-es és 6-os villamosok a szokásos kocsiszíni útvonal helyett a Jászai Mari téren dobtak egy jobbost, és a 2-esen (aztán a 24-esen, aztán a 37-esen... gondolom én) át mentek haza. Ez azt jelentette, hogy este 8 körül 2-4 perces időközökkel 12+1 Combino rongyolt végig a menetrend szerinti KCSV-k közt. Néha olyan sűrűn jöttek, hogy jóval kevesebb helyen tudtam videózni, mint amennyit beterveztem:
Amúgy túl hamar odaértem a Kossuth Lajos térre, úgyhogy az óriáskígyók érkezése előtt jópár 2-est végighallgattam, ahogy kanyarognak a tér szélén. Mit mondjak, a fogtöméseim kiugrottak némelyik hangjától :) Persze a Ganz csuklós eleve nem egy halk játékszer, a modernizált változatba tettek még pár zajgenerálási lehetőséget, de ezek az ívek bármi által járva csikorognak...
Azon gondolkoztam, hogy vajon hány méteres ezeknek az íveknek a sugara, hogy így zajong bennük az acél? És nem lehetne kenni őket, ha már ilyenre sikerültek? Persze a Szalay utcánál lehet, hogy ezt nem szeretnék, a közúti forgalom miatt, de a déli oldalon szerintem meg lehetne tenni... Igaz, hogy például a Parlament déli oldala előtti rész majdnem egyenes, és mégis, ott is meg-megcsikordul minden. A József Attila-szobornál egyébként demonstráció volt, szegények jól megjárták, mert a szokásos tízpercenkénti követés helyett negyven percen át zubogtak el a kocsiszíni menetek mellettük... Persze hogy zajos-e ez a vonal, az relatív, mert például Zürichhez - ami amúgy az egyik legmegbízhatóbb, legutasbarátabb tömegközlekedési rendszer, amit valaha láttam! - képest a kanyarban nem vagyunk:
... bár talán nem pont a zajt kellene átvennünk onnan viszonyítási alapnak ;)
7 komment
Címkék: budapest videó város villamos
A kémek hídja
2011.11.18. 16:00 :: Hamster
Gyerekkoromban - főleg a nyolcvanas évek közepétől - derékig jártunk a kémes-háborús filmekben. Persze nem moziban, hanem ezerszer átmásolt hangalámodásos videókazettáról, de láttuk "a Rambót" (ami egyébként a Rambo II. volt), a Delta Force-ot és a Missing In Action filmeket - és persze egy rakás James Bondot. Utóbbiak különösen nem vették komolyan a hidegháború "polkorrekt" ábrázolását (egyik oldal felé sem), úgyhogy mi gyerekek hajlamosak voltunk úgy gondolni, hogy ez a kelet-nyugati izé csak egy hülye játék, és majd egyszer találnak helyette valami jobbat a felnőttek. A berlini Falnál lelőtt emberek ugyanis nem szerepeltek az itthoni hírekben, a kelet- és nyugatnémetek viszont sokszor effektíve együtt söröztek a Balatonnál, úgyhogy elég elvont dolognak tűnt ez a csendes háborúsdi.
Néha azért lehetett hallani a valóságban folyó hidegháborúról is - például akkor, amikor Berlin mellett a két oldal kicserélte lebukott kémeit. Határozottan megmaradt bennem, hogy valami hidat emlegettek, aminek a közepén van egy vonal, ott folyik ez a fura "kereskedelem".
"Németország és Európa 1989. november 10-én 18 óráig ketté volt vágva ezen a helyen"
Idén végre rászántam magam, hogy megkeressem ezt a hidat, a Glienicker Brückét. Persze nem nagyon kellett keresni, hiszen a Berlin és Potsdam közti főút (amúgy a Bundesstrasse 1 része) viszonylag kevéssé van elrejtve. Ma már nehéz elképzelni, hogy Berlinnek az a része, ahol a keleti hídfő van, akkor Nyugat-Berlin volt, még pontosabban az amerikai szektor, a nyugati oldal - Potsdam - viszont a Német Demokratikus Köztársaság része, azaz szovjet megszállási terület. Fura, hogy bár ezek az ellenséges területek több száz kilométer hosszan határosak voltak egymással, pont egy híd volt az az átkelőhely köztük, amit mindketten elfogadtak "nyilvános titkos" átjárónak.
Az elfogott nyugati kémek számára 1989-ig ez a látvány a szabadságot jelentette, a híd közepétől ugyanis már amerikai fennhatóság alatti területen jártak
A rácsos szerkezetű acélhidat 1907-ben adták át egy régebbi híd helyén. A második világháborúban megsérült, de 1949-re helyreállították. Ekkor még volt szektorok közti forgalom, ám 1952-től már csak külön engedéllyel rendelkezők kelhettek át rajta - ami gyakorlatilag csak a megszálló hatalmak közvetítőit és ellenőreit jelentette (mert a nagy szembenállás közepette büszkeségi kérdés volt, hogy a békeszerződéseknek köszönhetően átjárhattak egymás területére), később pluszban egyes baráti országok diplomatáit is.
28 komment
Címkék: utazás berlin németország popkultúra potsdam
November 26-án irány a gödöllői HÉV!
2011.11.17. 11:00 :: Hamster
A gödöllői HÉV századik születésnapja - pontosabban a Kerepes-Gödöllő szakasz megnyitásának és a vonal villamosításának századik évfordulójának - alkalmából november 26-án 10 és 14 óra közt nyílt napot rendeznek a cinkotai kocsiszínben. A szokásos járgányokon kívül mindenféle munkagépek (is) ki lesznek állítva: hóseprő, tehermozdony - gondolom a kisgyerekek majd ezerrel rátapadnak a kürtökre, ahogy ilyenkor szokták, úgyhogy lehet, hogy érdemes füldugót is hozni ;) A kocsiszínlátogatáshoz regisztrálni kell, annak helyét és módját a lentebbi BKV-s linken kell keresni. Ezen túl nosztalgia jellegű szerelvény fog közlekedni az Örs vezér tere és Gödöllő közt. Sajnos nem a BKV vonatkozó weboldalán látható képen szereplő M.III-as, hanem egy M.IX(a) szerelvény, de ez is érdekes, hiszen manapság már csak a csepeli vonalon lehet ilyennel találkozni.
Örs vezé tere, baloldalt még nincs meg a Sugár, de jobboldalt a távolban már mintha épülne a Shell benzinkút?
A "különvonat" rendes díjszabással vehető igénybe (ez ugye többet jelent a sima vonaljegynél, mivel Cinkotán túl már Budapest közigazgatási határán túl járunk), a menetrendje a következő (csak ezeken a helyeken áll meg):
Budapest - Gödöllő irány | Indulások | Gödöllő - Budapest irány | Indulások | ||||||
Örs vezér tere | 9:47 | 11:47 | 13:47 | 15:47 | Gödöllő | 10:33 | 12:33 | 14:33 | 16:33 |
Cinkota | 10:00 | 12:00 | 14:00 | 16:00 | Mogyoród | 10:46 | 12:46 | 14:46 | 16:46 |
Kerepes | 10:09 | 12:09 | 14:09 | 16:09 | Kerepes | 10:53 | 12:53 | 14:53 | 16:53 |
Mogyoród | 10:16 | 12:16 | 14:16 | 16:16 | Cinkota | 11:03 | 13:03 | 15:03 | 17:03 |
Gödöllő | 10:29 | 12:29 | 14:29 | 16:29 | Örs vezér tere | 11:16 | 13:16 | 15:16 | 17:16 |
A programhoz egyébként nincs közöm, ezért a leírtakért felelősséget sem tudok vállalni. Forrás: bkv.hu
13 komment
Címkék: programajánló hév Tim Boric
Levegőben 2.
2011.11.17. 08:00 :: Hamster
Megpróbálom megismételni a tegnapi bejegyzést, csak ezúttal érdemi mondanivaló nélkül ;)
2 komment
Címkék: videó repülőgépek li 2 csak egy videó
Levegőben
2011.11.16. 09:30 :: Hamster
Kezdjük a napot valami dinamikussal, valami olyannal, amiben olyan hangok vannak, hogy vzzzzzzzz meg vrummm :)
Ezek után pedig egy virtuóz váltással térjünk át a közegre, melybe a videón látható gépek felkapaszkodnak: a levegőre! A levegőre, ami helyett most már jó ideje csak valami szénfüst és autóablak-mosószer szagú szivacsos izé található Budapesten. Persze ma reggel elrendelték a szmogriadót, na de hogyan! Ha két napig magas értékeket mérnek folyamatosan, akkor ma szólnak, hogy ha holnapig még mindig szar lesz minden, akkor aztán már tényleg ránk lesz szólva, hogy ne füstölögjünk. De ha kicsit mégis javul, akkor boldogan eldobják a kaszát-kapát, és mégse szólnak ránk, mehet minden tovább. Igazi "jajj, csak ne kelljen csinálni semmit" intézkedések, és még a főpolgármesterre lett rászólva a múltkor, hogy túl hamar akart tiltani. Pedig szerintem ha rossz a levegő, akkor azonnal kell cselekedni, nem várni a csodát, és adott esetben tovább rontani a helyzeten. Ráadásul ha cselekedni kell, akkor esetleg nem csak a 17 és fél évnél öregebb, lila színű IFA-kat kell tiltani, hanem valami értelmes terv is jól jönne. Ezen nehézségek, illetve az esetleges tiltás okozta népszerűtlenség miatt az ilyen riasztási szabályokat valószínűleg eleve úgy írták meg annak idején, hogy ne nagyon kelljen bevezetni őket - plusz valószínűleg azért is, nehogy kiderüljön, hogy a város üzemeltetésének évtizedes elszabotálása miatt nem tudnának közelítőleg se jó alternatívát nyújtani az egyéni közlekedéshez képest (mert a BKV a "normál" utasokat is csak alig-alig tudja elszállítani, a MÁV meg szintén nincs a helyzet magaslatán). Ez főleg azért van így, mert a város évek óta nem fizet a BKV-nak a szolgáltatásaiért (mondjuk Prágával ellentétben, ahol nem a varázslatos atmoszféra vagy a tündérek miatt van jó tömegközlekedés, hanem azért, mert a város folyamatosan finanszírozta és felügyelte a közlekedési vállalatát; nálunk viszont csak álmok és nagyprojektek voltak, úgyhogy nem kormozó buszok százai helyett van két üres lyukunk a város alatt, azt jónapot), úgyhogy inkább ne derüljön ki.
Persze csak azért vagyok ennyire keserű a témával kapcsolatban, mert újabban elkezdtem érezni, mennyire rossz a budapesti levegő: huzamosabb ideje alig szelel az orrom, úgyhogy tavasszal elmentem fül-orr-gégészhez, mert meg voltam győződve arról, hogy kiújult az orrpolipom. Nagy meglepetésemre a doktor megnyugtatott, hogy nem újult ki a polip, csak allergia miatt be van mindenem duzzadva odabent. Gyógyszert és orrcseppet is felírt, amik nagyon kicsit segítettek, de alapvetően szkeptikus voltam. Aztán egy hónapja a Semmering-hágónál kirándultunk, és a vonatból kiszállva arra lettem figyelmes, hogy megint kapok az orromon keresztül levegőt. Háromnegyed óra után mintha új orrot kaptam volna! Aztán este visszaszálltunk a vonatra, és mire visszajöttünk, megint elmúlt az idill, megint elégtelen volt az orromon keresztüli huzat. Nemrég pedig egy köhögős náthaszerűség kapcsán kiderült, hogy több ismerősöm is hosszabb ideje küszködik valami hasonlóval, mert nem tud teljesen és tökéletesen elmúlni, mindig marad egy kis köhögés. Most én is hasonló cipőben járok, a nagy köhögés elmúlt, de valami idpnként irritál, rohamszerűen. Például olyankor, amikor kimegyek az utcára: mintha a beszívott levegő csiklandozná a hörgőimet. Ez persze egyéni szociális probléma: engem az átlagnál jobban irritál a por, ez van, költözzek tanyára... de igazából valószínűleg mindenki kicsit szarabbul van a levegő miatt, legfeljebb nem veszi észre, vagy a stresszt okolja miatta. De persze hivatalosan csak két napja van gáz, és nem kell senkinek korlátoznia magát :-/
Egyébként kicsit meglepőnek találom, de sokfelé "széntüzelés szagot" érzek. Azt hittem, elég elterjedt a központi fűtés, amellett meg a gáz, de nyirkos esténként, amikor ráül a XI. kerületre a füst, mintha sok kocsi kályha szagát érezném. Létezik, hogy sokan visszatértek a gázról másra (például az ára miatt), vagy mégse igaz a régi propaganda, hogy hű, de modern gázfűtés lett mindenütt az átkosban?
62 komment
Címkék: énblog budapest kritika videó légszennyezés repülőgépek csak egy videó
Én írok levelet magamnak, nem mond ez eleget?
2011.11.15. 09:32 :: Hamster
Alapvetően úgy vagyok a kéretlen reklámlevelekkel, hogy nőjön köröm minden spammer p*csére (elnézést, de nem tudom finomabban megfogalmazni), de különösen idegesít, amikor a saját címemet teszik be a nekem küldött spam fejlécébe:
Persze a filterek miatt úgyse jut el semeddig a sz*rjuk (elnézést, hogy túldícsérem a produktumukat), de ez olyan személyes dolog. Amúgy persze a nem "saját címes" spammer is leszakadhatna rólam... az összes :)
13 komment
Címkék: it morgás
Zakatoló trolival Szeged utcáin
2011.11.14. 18:00 :: Hamster
Ahogy azt már korábban jeleztem, nem igazán kedvelem a főváros utcáin még mindig jelen levő ZIU-9-es trolikat - sokkal könnyebb lenne ezeket a bumfordi, zajos, az utakon kacsakőként pattogó jószágokat szeretni, ha mondjuk már 15 évvel ezelőtt eltűntek volna a forgalomból. De nem tűntek*. Ezzel ellentétben - ha nem is 15 éve, de - Szegeden már kivonták őket a forgalomból, egy példányt pedig felújítottak, nosztalgiakocsinak. Na, ezt a ZIU-t még én is képes voltam csípni, amikor valamilyen közlekedéssel nem kapcsolatos évforduló/rendezvény kapcsán járt a 8-as vonalon:
Ez a '86-ban forgalomba állított járgány jelen pillanatban a pesti flotta minden tagjára köröket ver kinézetre és állapotra, ami persze sajnos nem túl nagy dolog. A másfajta üléshuzat (vagy régen nálunk is ilyen volt?), de főleg az elektromos ajtóműködtetés (a pesti kocsikon levegős van) nagyon tetszett, a legkirályabb azonban a hátsó falon levő létra volt. Ezt kisgyerek koromban mindig megbámultam, és - koravén aggódós módon - azon töprengtem, hogy vajon miért jó felmenni oda, ahol az embert megüti az áram. Valószínűleg ez másnak is eszébe jutott, mert a fényszórók és hátsó lámpák lecserélése mellett a létrák eltűntek a kocsikról valamikor a nyolcvanas években :)
*Nálam jobban kevesen szeretik a régi tömegközlekedési járműveket, de a mindennapokat és a hobbit nem szabad összekeverni - 2011-ben már nem az ötvenes évek színvonalán akar utazni az ember, és a gyalázatos komforton az a feltételezés se segít, miszerint "a mai buszok nem fognak 30 évet kibírni Pesten". Ne is bírják ki - és remélem, hogy nekem se kell a mai buszokat kibírnom 30 évig, azaz Budapest nem lesz mozgó járműtemető. Akinek meg tetszik ez a kényelmi szint (néhány ilyen embert tudnék is mondani hirtelen:), az vegyen magának egyet, és járjon azzal, én meg hadd utazzak olyan járművel, ahol elfér a térdem, ha leülök, és ami nem rázza ki a lelket belőlem :)
15 komment
Címkék: videó szeged nosztalgia trolibusz nosztalgiabusz csak egy videó
Ezt vajon milyen hangleíró szóval írnák le egy képregényben?
2011.11.12. 23:30 :: Hamster
Tudom, gyerekes jellemre vall, hogy egyátalán odafigyelek ilyesmire, de vállalom, hogy nem szoktam vigyorgás nélkül kibírni, ha hallom: Szeged potsdami eredetű KT4-esei meglehetősen vicces hangot adnak ki ajtózáráskor:
Ha képregényt kellene rajzolnia egy ilyen villamos ajtózáródásáról, vajon milyen betűsort írna a képre egy profi rajzoló? Tudjátok, mint a BUMM, BANG meg BOINGGG*..
*Sznobul ezt újabban onomatopoeia-nak hívják, mintha le tudná bárki is betűzni ezt a szót - nem kell megijedni, én is úgy kopipészteltem ide ;)
Ez megy most