Most főleg videókat nyomok, mert alig nézi őket valaki, és szeretném, ha ez megváltozna
Tudnivalók
Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, hajókra, zenékre. Meg minden másra.
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad, mondjuk link formájában! Köszönöm! A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve.
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.
Bela11:
Ez a "szuper" jelző minden hétköznapi dolog előtt nekem is az agyamra megy. Szuperfogas, szuperélelmiszer, stb. A mási... (2025.08.11. 22:05)Fogaskerekű fennakadás
Hamster:
@Fradista Utazó: Ha legközelebb Németországba megyek, meg fogom kérdezni, épp merre jársz, és mindig a kettővel utánad... (2025.08.10. 14:08)Fogaskerekű fennakadás
Fradista Utazó:
A közelmúltban kétszer jártam így az ICE-vel. Eygszer se az én vonatomat kellett elvontatni, hanem egy előttünk lévőt,... (2025.08.10. 13:00)Fogaskerekű fennakadás
Hamster:
@geegee: Ez nem népies, hanem nyelvújításos dolog. Igazából a feszültséget mondhatnák elektromos rohamnak. Sőt, kezdet... (2025.08.07. 22:25)Hátrázás, forgolódás
geegee:
A tartány szó valszeg úgy képződött, mint a gardány, ami a kardán(tengely) akarna lenni, csak ízesebb, népiesebb.
:-) (2025.08.07. 13:30)Hátrázás, forgolódás
gigabursch:
Vonyarcvashegyen, a strandon néztem őket.
Valami brutális volt, ahogy porzott a víz alattuk. (2025.08.06. 14:51)Kékszalagozásnak indult, komp lett
Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje
A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll:
A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
Az elmúlt három évben erősen a szlovák vasút került érdeklődésem homlokterébe (cseh és osztrák kitérőkkel), de ez nem jelenti azt, hogy itthon nem fotózgattam!
Tavaly nyáron kétnapos felvidéki túrára mentünk egy cimborával, elsősorban "hiányzó" (eddig általunk be nem utazott) vasútvonalakat megcélozva. Az első nap Besztercebányáig (Banská Bystrica) jutottunk, másnap hajnalban pedig a hegyeken (az a vonal is megérne egy bejegyzést, de olyan jól elbeszélgettünk, hogy elfelejtettem fotózni/videózni) és a Túróci-medencén át a Vág völgyéig, ahol Zsolnán (Žilina) meg is álltunk egy kicsit.
A zsolnai nagyállomás a Kassa-Oderbergi Vasútnak köszönheti létét, amely 1870-ben érkezett a városba, de a ma használt épület későbbi: 1939 és 46 közt húzták fel. Kívülről nem sokat mutat (pedig én igazán szeretem a téglaburkolatú építészetet), bent viszont meghökkentő látvány fogadja az utast:
A várócsarnokot ugyanis festett üvegablakok díszítik, melyek környékbeli területeket (Liptó, Zsolna, Csicsmány, Kiszuca és Árva) mutatnak be, azok népviseletei által. Körülöttük viszont modern/szocmodern minden:
Az összhatást a hatvanas években elhelyezett fém domborművek egészítik ki. Érdekes hangulata van az egésznek!
De persze nem ebben a blogban lennénk, ha nem mutatnék pár vonatot is. Ez a mozdony elsőre ismerős lehet a párkányi vasútvonalról, mégis kicsit más: a hozzánk is bejáró, "Gorilla" becenevű szlovák mozdonyok ugyanis az egykori Csehszlovákiában használt mindkét feszültséggel, tehát 25 kV váltakozóval és 3 kV egyennel is tudnak működni, ezek a cseh gépek viszont csak utóbbival. És ide elég is ez, hiszen a volt kettős állam északi felén járunk, ahol egyenárammal villamosítottak (délen, tehát Pozsony és Párkány felé viszont a nálunk is használt váltakozóval - bővebben itt). A 150-es sorozat a "Banán" becenevet viseli, valószínűleg eredeti festése miatt.
Sok év után tavaly áprilisban végre rászántam magam arra, hogy kimenjek a ferihegyi cargodombra. És nem csak úgy a habokra: az új pálya le volt zárva az ILS modernizálása miatt, ezért az összes fel- és leszálló gépnek a régin kellett osztozkodnia! A cargodomb ebben az esetben olyan volt, mint egy páholy: az ember orra előtt gurultak a gépek a pályavéghez, aztán az ember orra előtt szálltak fel, és az ember orra előtt siklottak be a leszálló gépek is:
Még tavaly, utazás közben sikerült egy olyan ritkán takarított nyilvános vécét elcsípnem, hogy az azonnal gyerekkori emlékeket idézett fel bennem. Aztán amikor következő helyen a saját szuperségét reklámozta az ottani hochmodern alkalmatosság, megszületett eme - szó szerint - kisiskolás poén. Én kérek elnézést. Amúgy más is olyan helyre járt, ahol inkább kiizzadta magából a cuccot az ember, hogy minél ritkábban kelljen kimenni, vagy csak nálunk voltak víziszonyosak a takarítónők?
A képmutogatós sorozat befejező része csak amolyan "ha már egyszer ott voltak" alapon készült fotókból fog állni. Ezek a masinák tényleg csak úgy ott álltak a bejárat mellett...
A csehszlovák ipar a nyolcvanas évek elején érzékelte, hogy új közepes teherautókra lenne szükség az öregedő Praga V3S helyett. Az Avia neki is látott a tervezésnek, de egy kormánydöntés a BAZ-hoz helyezte át a programot. Ők '84-re elkészültek a háromtengelyes, majd néhány évvel később a kéttengelyes verziók terveivel. Ez itt a fentebbi képen a kéttengelyes SNA (střední nákladní automobil = közepes tehergépkocsi) P15 "Ďevín", melynek csak két kereke volt hajtott. Egy helyen azt olvastam, '87-es példányt látunk, másutt azt, hogy ez a konkrét kocsi '90-es - meg nem mondom, melyik évszám stimmel...
Ez pedig a 4x4-es hajtásképletű SNA P14. Ígéretes jószágoknak tűnhettek ez a kocsik, de a sorozatgyártásukat sajnos elsöpörte a Csehszlovák Szocialista Köztársaság összeomlása. A 6x6-os változat (STA: střední terénní automobil - közepes terepjáró gépkocsi) ráadásul még látványosabb lett volna! Amúgy azok ott Kockalada fényszórók lennének?
De nem csak prototípusok pihentek a múzeum eresze alatt, hanem sokat használt gépek is, például ez a Škoda 706 RTHP CAS 25 típusú fecskendős tűzoltókocsi.
Sokáig a festői Traunsee partján fekvő Gmundenben működött a világ valószínűleg legkisebb, mindössze 2,3 kilométeres villamosüzeme, ez azonban 2018. szeptember 1-én megváltozott. Ekkor indult el ugyanis a városi villamos és a Gmunden-Vorchdorf helyiérdekű vasút összekötésével létrejött Trauenseetram, mely 17 kilométeres hosszával már egy kategóriával komolyabb vonalnak számít. Ráadásul az addig használt régivágású járműveket is alacsonypadlósokra cserélték - előtte azonban szépen elbúcsúztatták a régi villamosokat:
Ha tegnap "harci zene" volt, akkor ma is indítsunk azzal! Bevallom férfiasan, a filmet soha nem láttam végig (magam se értem, hogy létezik ez), de a soundtrack így is meg-meg szokott fordulni a fejhallgatómban, mert szerintem ott van a valaha készült legjobb filmzenék közt. Sőt, nem csak filmzenék közt, ha engem kérdeztek:
Ez a gyors darab kávé helyett is jó, rendesen felpörgeti az embert! Persze a híresebb lassú verzió se semmi - mindig is fenségesnek éreztem a fő témát, és nem értettem, hogyan csinálhatták belőle azt a gagyi technót a kilencvenes években...
Vannak zenei témák, amikről mindig elfelejtem, hogy mik - már hogy ki írta, ki játssza, mi a címe. A múltkor egy egész bejegyzést írtam erről, de abban nem szerepelt ez a darab:
A dal érdekessége, hogy elvileg meglehetősen borongós témáról szól, ehhez képest teljesen vidám hatású. És ha néha belakadok a youtube-on, napokig nem megy ki a fejemből a szintiriff :)
Nem tudom, hányan beszélnek itt németül... már hogy nem a blog olvasása közben, hanem úgy általában az olvasók közül. Divat nem szeretni a németet, pedig a névelőket és pár nyelvtani kivételt leszámítva nem túl nehéz nyelv. Ráadásul a névelőket a németek is sokszor eltévesztik, szóval nem kell annyira félni tőlük :) Mindenesetre én szeretem, és bár az angollal ellentétben ezt a nyelvet nem a tévéből tanultam meg, a SAT.1 és az RTL Plus gyerekkorom fontos részét képezte. Később aztán jött a Pro7, ami a kilencvenes évek második felében minőségi ugrást hajtott végre a teuton tévés humor terén. Korábban is voltak humoros műsorok a német adókon, például az RTL Samstag Nacht, amit tesómmal gúnyosan csak "Samstag Nacht Lebendignek" hívtunk, vagy a Die Wochenshow, de az akkoriban elindult TV total, a Switch!, illetve '97-ben útjára indított Bullyparade valahogy eredetibbnek tűnt a korábbi próbálkozásoknál. Különösen utóbbi maradt meg bennem.
Nem mondom, hogy előkép nélküli volt ez a műsor, és azt se, hogy legtöbbször nem az idétlenség irányából közelítette meg a humort, de volt a három főszereplőben valami egyedi. Az állandó figuráik elég gyorsan legendává váltak a német popkultúrában, például...
... a meglehetősen vaskos bajor dialektusban mindennapi dolgokról beszélgető Winnetou és Old Shatterhand, ...
... akikből később valamiért "Abahachi" és "Ranger" lett. Talán Karl May örökösei szóltak, hogy ezt így nem kéne? :)
Akit a bajor tájszólás nem riasztott el, annak további gyakorlási lehetőséget adtak Bully borzasztó szóviccei a tapéta előtt :)
Aki pedig még mindig nem adta fel, a fentebbi jelenetek ("Die Kastagnetten") segítségével felmérhette némettudását - aki minden szóváltást elsőre megértett, az gyakorlás nélkül elmehetett felsőfokú nyelvvizsgára! A csúcs persze az utolsó jelenet, ahol a pergő nyelvű figurák mellé hirtelen odacsapódik a Wochenshow-s Bastian Pastewka khm... elég tompa prolija.
Kicsit belefáradtam a heti 2-3 új bejegyzés megálmodásába, és majdnem azt mondtam magamban, hogy addig nem lesz új bejegyzés, amíg az atombombás nem kap 100 lájkot. Aztán rájöttem, hogy akkor soha többé nem lesz bejegyzés, azt meg nem akarom :)
Ez megy most