Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (109) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (933) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (41) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (511) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (96) hajtóművek-motorok (6) hampage (414) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (9) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1022) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (402) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (67) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (13) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (16) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (400) utcakép (226) uv (57) vár (11) várnegyed (8) város (522) városkép (105) városliget (9) varsó (7) vasút (589) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (887) villamos (843) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Eltolt épületek? Micsoda csúsztatás! :)

2011.02.10. 22:08 :: Hamster

Arrébb tolni egy épületet? Bár elég meredeken hangzik, valószínűleg jóval gyakrabban csinálnak ilyet, mint azt a laikus ember gondolná. Budapesten régi városi legenda, hogy a Belvárosi Plébániatemplomot arrébb rakták, hogy elférjen az Erzsébet híd lehajtója. Ez igazából nem történt meg, de nem sokkal messzebb mégis csináltak ilyesmit: a krisztinavárosi templom szentélyét 1943-ban leválasztották a főhajóról, kicsit hátrébb tolták, a két rész közé pedig bővítést építettek. A dunapataji templommal tíz évvel korábban ugyanezt csinálták, tehát a technika nem ment ritkaságszámba, és a további ismert hazai példákon túl lehet, hogy van még pár, amiről nem is tudok. Mindenesetre ezen tények ismeretében kicsit furcsa, hogy a nyolcvanas években voltak, akik nem hitték el, hogy Nicolae Ceauşescu arrébb rakatott pár bukaresti épületet a saját elképzeléseinek megfelelően kialakítandó román főváros építése kapcsán (amiről persze nem tudom, hogy megtörtént-e, de a technológia megvolt hozzá).

Mindezzel csak oda akartam kilyukadni, hogy az ilyesmi jó ideje nem megy csodaszámba - viszont drága és bonyolult, ezért csak akkor csinálják, ha nincs más megoldás. Ennek ellenére izgalmas, amikor az ember videón lát egy ilyen mozgatást, pláne gyorsított videón. Valami teljesen mást kerestem a Tecsőn, amikor beleakadtam ebbe:

A lipcsei Főpályaudvar és a Bajor Pályaudvar közé építendő vasúti alagút miatt az utóbbi épületéből megmaradt portikuszt 2006-ban ideiglenesen eltolták a helyéről, majd az építkezés után visszahúzták. Első lépésként kiásták az építmény alapjait, betonzoknit húztak rá, kicsit megemelték, és hidraulikus sajtókkal arrébnyomták harminc méterrel (az építőmérnökök a pontatlan fogalmazás okozta csuklásra igyanak gyorsan egy pohár hideg vizet;).

A résfalas/szádfalas (vagy tudom is én milyen, majd az Építős Blog vagy a PTinfo szakértői megmondják:) alagútépítés után az eljárást megismételték, így a harminc méter széles, húsz méter magas, hat méter vastag épület 2009-ben visszakerült eredeti helyére.

És ha már Németország, itt van még egy "csúszkáló épületes" videó: a berlini régi Esplanade szálloda maradványát, a császári termet 1996-ban tették arrébb, hogy megmaradhasson. Gyorsítva ez is marha jól néz ki :)

33 komment

Címkék: youtube németország építkezés érdekesség lipcse

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr212652623

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

"nyolcvanas években voltak, akik nem hitték el, hogy Nicolae Ceauşescu arrébb rakatott pár bukaresti épületet a saját elképzeléseinek megfelelően kialakítandó román főváros építése kapcsán"

Nekem azt mesélték (lehet, hogy UL), hogy Csikszeredában is volt valami tilitoli...
Cseheknel volt, hogy egy egesz templomot arrebb raktak?
Résfal az nagy vasbeton fal a földben.
Szádfal pedig nagy, egymásba kavarodó vaslemezek a földbe döngölve.

Egyébként erről a lipcsi dologról nem is tudtam. Mármint, hogy eltologatták az épületmaradványt a CityTunnel építésa kapcsán.
@Comandante en Jefe: Azt hittem, hogy azon a részen nem tologattak, hanem inkább bulldózereztek, én inkább ilyen hírekre emlékszem.
@charlie: Miért ne lehetett volna? Nálunk a vizivárosban feljebb emeltek egy kápolnát, hogy lépés tartsanak a terepszint emelkedésével, akkor egész templommal is lehet ezt-azt csinálni, ha van rá pénz, és kibírja. Az egészben persze az a vicces, hogy a lipcsei portikuszt számítógépvezérelt hidraulikus izék mozgatták, biztos lézerrel nézték, hogy jól áll-e, nyolcvan éve a dunapataji templomot meg még ökrök húzták, akiknek ha nem volt jó a tempó, azt mondták, hogy hööö :)
@Comandante en Jefe: Valami olyasmi rémlik, hogy a falurombolások idején meséltek arról, hogy "kerekekre tettek egy templomot, és arrébb vitték". De hogy hol?
tavaly szeptemberben itt Aucklandban csinálták a tilitolit szintén útépítés miatt egy itteni műemléképülettel.

www.pappito.com/esemeny/kiwi-ikonok-the-birdcage/
@Comandante en Jefe: Azok inkább bontottak, mint tologattak.
Nézzétek meg a Legényanyát, ott is bejött.
@GZoli:
Bocs, de már megelőztelek, 3. komment :-))
Igy van, Csikszeredaban a foteren ("Tapsteren") levo Szakszervezetek Muvelodesi Hazat vontatak a mostani helyere.
Mondjuk nem messzirol kellett itt sem arreb tolni, csak 1-200 metert.
@sako: Nem vettem észre.
Ebben is a Magyarok az elsők. :D
Tök jó! :)

Juteszembe, a lipcsei Hbf.-et megnézném manapság szívesen. 22 éve jártam ott. Átszállásom volt Weimarba... daliás idők.
@Hamster: Igazából arra emlékszem, hogy arrébb vittek egy templomot, csak a hely, idő, stb nem rémlik. Annyi rémlik még, hogy ott nem a szokásos pár száz méteres távban vitték, hanem km-esben.
Ezt már az egyiptomiak is alkalmazták. Megépítették a piramist a hegyeknél, ahol volt sok kő, aztán végigtolták a Nílus mentén egészen Kairóig. Aztán kellett párezer év, mire az emberek újra rájöttek, hogy kell ezt csinálni.
Világítótornyot is raktak már arréb. :)
Abu Szimbelt pedig szétszedték és fentebb újra összerakták a Nasszer-tó duzzasztása miatt - az sem volt semmi. (Azért még pár dolog a víz alatt maradt, ha jól tudom).
Erről az épületmozgatásról egy komplett sorozat volt pár éve, a Discoveryn ha jól emlékszem. USA-ban komplett házat úsztattak le egy folyón, az új helyére. Az emberi találékonyság határtalan.
@Hamster:
'Nálunk a vizivárosban feljebb emeltek egy kápolnát'

Melyiket? Mikor?
Most, hogy így megnéztem a videókat már rémlik valami német TV-adó műsora ezzel kapcsolatban.
Itt van: www.citytunnelleipzig.de/CTLArtikel_219.html
@mkurutz: Köszönjük, Alker!
emlékezzünk meg akkor a világrekorder cseh templomról is:

en.wikipedia.org/wiki/Church_of_the_Assumption_of_the_Virgin_Mary_(Most)

841 métert húzták arrébb, az egyetlen épület, ami megmaradt Most belvárosából, miután beáldozták az egészet a lignitbánya miatt.
@mestska: Ez az, amit Charlie írt. Gondoltam, hogy Most lesz, de most akkor már tudom is, köszi!

Amúgy én alig bírom elhinni, hogy lignit miatt leromboltak egy várost... Még ha feketekőszén lett volna, vagy arany, de hogy lignit?!
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Lásd GramofonOnline első linkét. (Amúgy a háttérben egy pillanatra látni lehet egy villamost, ami talán a Bem Józseg utcába hajt be)
@Hamster: @GramofonOnline:

Köszi!

Ez a templom egyébként a Fő utcában van, a Bem téri buszmegállóban.
süti beállítások módosítása