A Nagypolszki - rendes nevén Polski Fiat 125p - gyerekkorom rejtélyes "prémium kategóriás" autója volt. '75-ös évjáratú gyerekként még láttam belőlük eleget, de azért az ezerötös és ezerhatos Lada akkoriban már dögösebbnek számított. Aztán a nyolcvanas évek második harmadában mintha elvágták volna: az orosz csodák maradtak, a Nagypolszkik viszont egyszerűen eltűntek. Az elmúlt tíz évben többet láttam belőlük, mint akkoriban, amit sokáig nem is értettem, míg ki nem derült, hogy a típust '91-ig gyártották - szóval lehet, hogy a mai fogások már "csak" FSO 125p-k, nem gyerekkorom Polszkijai.
Ab van Donselaar '76 után készült képein a villamosok körül azonban még meglehetősen gyakori látvány a "Nagypók", néhány ilyet válogattam össze. Igazából a villamosok a főszereplők rajtuk, de azért... ;)
Újpest Városközpont, az Árpád úton kelet felé nézve, még mielőtt megépült a vakondvasút. Az itt bal szélen látható házak már rég nincsenek meg, de ami azt illeti, a kép készültekor már nem sok lehetett hátra nekik, mert ez már a nyolcvanas évek: még létezik a 10A betétjárat, tehát '84 augusztus vége előtt vagyunk, de hátul már egy Tatrát is látunk, tehát legalább '81-et írunk (ezt emlékezetből írtam - aki pontosabban tudja, esetleg kéznél vannak neki a kocsiszíni naplók, attól érdeklődve várom a pontosítást!). Oldalt pedig - az elmaradhatatlan IFA előtt - egy már műanyag hűtőrácsos Nagypolák halad a Duna felé.
A tipikus Váci úti viszonylatnak mondható 3-as halad a Lehel utcában a Marx tér/Kádár utca felé, ami önmagában behatárolja az időpontot: a metróépítés miatt a hetvenes-nyolcvanas évek fordulója körül tettek ilyen kerülőt a villamosok. A kép bal szélét érdemes nézni: az úttesten egy ezerötös Lada parkol, de a járdán rögtön két 125p is áll. Lehetséges, hogy valami szerviz volt itt?
Ez a kép ugyanakkor készülhetett, mint a bejegyzés első fotója. Teljes a KGST hangulat: Robur, Zsiguli, Barkas... és persze Nagypolák. Aki nem ismeri a helyszínt: a rákospalotai Bácska utcában vagyunk. És most kicsit eltérek a tárgytól, de hátha valaki tud válaszolni: mi ez a "BÁR" balra, sréhen szemben a tanácsházával? :)
Most pedig egy olyan fotó, melynél korántsem mernék megesküdni, hogy nem egy eredeti FIAT 125-öst látunk. Kinagyítgatva ugyan úgy sejthető, mintha csak az árnyékok miatt tűnnének kerek helyett szögletesnek a fényszórók, és mintha a logó is kétszínű lenne, ugyanakkor... szóval a fene tudja. Vagy esetleg az olvasó? ;) Akit eme rejtély hidegen hagy, gyönyörködjön a 30-ason járó favázas ikerkocsiban, vagy a kicsit hátrébb látható Csepel kukásautóban - nem is tudtam, hogy ilyen is volt! Ez a teherjármű nekem csak "Bulldog" vagy "Kázmér", aki jobban ért hozzá, elmondhatná, hogy 705-ös, vagy hétszázhanyas. Mögötte egy ZiL is látszik, de az azért jóval gyakoribb jószág volt.
Maglódi út, vágányfelújítás után; a távolban a tök üres úton egy Nagypolák tép a Köztemető irányába. Jobbra meg egy UV. A feldöntött megállótábla a hab a tortán :)
Üllői út/Nagykörút kereszteződés, még '78 tavasza előtt, mert Ganz csuklósok helyett még UV-k járnak a 6-oson; ugyanakkor a pótkocsi tetején látható Skála hirdetés azt sugallja, hogy '76 tavasza után járunk. A fájlnév szerint pedig 1977. augusztus 5-e van ;)
Orczy tér, a mainál több villamossal (akkor még ugye járt a 23-as és a 36-os is). A Nagypolák gyakorlatilag csak véletlenül látszik, de a lényeg, hogy ott van. Nincs még viszont 83-as troli, ami ma nekünk balról fordul vissza a város felé a Baross utcába.
Na, ez a kép eléggé gyerekkorom hangulata - eltekintve attól, hogy ebből a szögből sose láthattam. Még kékesszürke a Szabadság híd, még valami baráti (vagy SZOT) hajó áll a vízirendőrség épületével egyvonalban, már - és még - három vágányon haladnak-kanyarognak a villamosok. A Nagypolszki hollétét feladom rejtvénynek, helyette inkább a jobbszélen látható Volános IFA-ról emlékeznék meg, meg a rajtuk látható, kék, fa burkolatú konténerekről, melyek azóta már rég eltűntek (már úgy értve ahhoz képest, hogy Volán is van még, meg kék IFA-t is látni néha).
Az előző képen már a mai megállótáblákat láthattuk, illetve fémszínű, élire hajtogatott szemeteseket a megálló oszlopán, itt van ugyanezekből egy korábbi verzió: régi tábla, régi kuka. Persze maga a kép itt se nagyon régi, hiszen a 17-es villamos csak '81 januárjától jár a Vörösvári útig (régen a Margit kórháznál végződött). Az autósok szépen megvárják az utasok fel- és leszállását; kicsit gyanús is, hogy mennyire a villamos mögött állnak - lehet, hogy a kockakő úttest már akkor is olyan rossz volt, hogy inkább a betonpaneles vágányzaton mentek? Az első kocsi egy Zsiguli, de mögötte mai főszereplőnk egy példánya várakozik.
Ez a megsárgult kép (kicsit világosítottam rajta, de a stichhet nem tudtam eltüntetni, pontosabban egy idő után már nem is akartam, mert jó kis retró brossúra hangulatot ad) '77-ben készült a Nagy Lajos király útja és az Egressy út kereszteződésében. Maga a hely túl sokat nem változott azóta, de az itt balra kanyarodó vágányokat már ne keressük: az azokon közlekedő 64-es villamos '80 legelején megszűnt. Puristák még örülhetnek a jobbfelé látható Wartburg 353-es hátsó lámpájának és dísztárcsáinak is, de a kép értelemszerűen a balról érkező Nagypolszki miatt került ide. És ezzel be is fejezném ezt a bejegyzést.
A fényképekért köszönetet szeretnék mondani Ab van Donselaarnak, illetve Tim Castricumnak, aki bescannelte őket!
Ha tetszenek a fotók, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak, akkor is írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad, mondjuk link formájában! Köszönöm!
Ez megy most