A metró 1970-es megindulása - illetve a kelet-nyugati vonal második szakaszának '72-es átadása - óriási változásokat okozott Budapest tömegközlekedésében. Geoffrey Tribe szerencsére még '69 nyarán járt itt, így meg tudott örökíteni néhány olyan életképet, ami a hozzám hasonlóan később születetteknek kicsit már meseszerűnek tűnik.
Az első képet feladom gyorsrejtvénynek; mindjárt elárulom a megfejtést, addig lehet gondolkodni rajta. Mi pedig foglalkozzunk a rajta látható járművekkel: elől egy acélvázas motorkocsit látunk - konkrétan egy ezrest -, mögötte pedig egy középbejáratú pótkocsit. A szerelvény 41-esre van táblázva, ebből kiderül, hogy a járat ekkor még nem mai helyén, a Kamaraerdőnél végállomásozott, hanem Budaörsön, ahol volt hurokforduló. A helyszín tehát a Fehérvári út/Bocskai út/Schönherz Zoltán - ma Október huszonharmadika - utca kereszteződése, ahol ekkor még az út két oldalán mentek a sínek. A 41-es - és ex-HÉV-es párja, a 43-as - a Körtéri "gomba" körül fordult; a kettes metróval kapcsolatos átszervezések során tették belső végállomásukat kijjebb: a budafoki kocsiszínhez, illetve a Varga Jenő - ma Városház - térre.
Moszkva tér, még a metró megérkezése előtt. Valamiféle tereprendezés zajlik az 58-as és 56-os villamosok tér közepi hurokvágányán, de a nagy építkezésnek nyoma se látszik - és természetesen még állnak a Beszkárt jellegzetes gombaépületei is. "Vájtszeműek" észrevehetik a kép előterében álló két acélvázas ezres közti különbségeket: az elöl állónak lekerekített ablakkeretei vannak, a hátul levőnek szögletesek, és az oldalabalkok fölött ott vannak a szellőzőnyílások is. Mivel alig van forgalom (legalábbis moszkvatéri léptékben), gyanítom, hogy hétvégi felvételről van szó.
Ezres favázas pótkocsival: utóbbi kicsit meg van görbülve, a peronok mélyebbre lógnak, mint a kocsiszekrény közepe. Ettől eltekinve viszont szép állapotban van: bár '55-ben kettősfeljárósították (eredetileg pont úgy nézett ki, mint a megrendelő cég, a BVVV motorkocsijai), megmaradtak az ablakok fölötti szellőzőnyílások. Ahol a szerelvény áll, ma az óra körüli térség van, a hurokvágányt kisebbre vették a metró feljárójának építésekor.
25-ös villamos halad a Május 1. - azóta (ismét) Hermina - úton, a Közlekedési Múzeum oldalában. A képen látható ezerötszázas motorkocsi ma is megvan, felújításra vár. Biztos klassz volt, amikor még villamossal el lehetett jutni a Széchenyi fürdőhöz, ...
... ahol át lehetett szállni az akkor itt még a felszínen járó kisföldalattira. A képen egy Széchenyi fürdő felé haladó (a MillFAV ekkor még a "rossz" oldalon járt, tehát a maihoz képest fordítva) fémborítású motorkocsit látunk, pótkocsival, Állatkert megálló felüljárójáról fotózva. A háttérben a Gundel épülete látszik - meg egy Trabant.
Úgy tűnhet, hogy valami világvégi kirándulójárat hurokfordulóját látjuk, pedig ez a 28-as villamos '95-ben felhagyott régi végállomása a Kozma utca/Gránátos utca kereszteződésénél. Ebben a kanyarban dőlt ki 1990-ben egy Tatra, amikor a vezetője megpróbálta - állítólag - 70-nel abszolválni a fordulót.
Amikor még nem csak az ülés volt fából: skatulyaszerű pótkocsi a 13-ason. A keménypapírból készült oldaltábla mellett a régifajta lyukasztó is érdekes látvány, az ablakon kibámuló svájcisapkás utas pedig remekül illik a kép hangulatához.
A 2-es villamoson még ma is ez a típus jár, de azért sok minden változott: a Viaduktot felújították, a kockakő is eltűnt az alsó rakpartról, akárcsak a neoncsöves közvilágítás, a Duna Intercontinental pedig nem csak hogy felépült, de azóta már át is építették, és már nem is Intercontinental. De a Ganz csuklós is változott: a "teliüveg" szélvédőt biztonságosabbra - bár kevésbé látványosra - cserélték, az ajtók üvegtáblái is változtak, és áramszedőből is csak egy van a tetőn. Ami viszont érdekelne: azok a nagy tölcséres hangosbemondók mire szolgáltak? Szlovákiában ma is sok helyen látni kisebb településeken ehhez hasonló "falurádiót", de Budapesten mire lehetett jó az augusztus huszadikai víziparádén kívül?
A fényképekért köszönetet szeretnék mondani Geoffrey Tribe-nak!
Ha tetszenek a fotók, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak, akkor is írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad, mondjuk link formájában! Köszönöm szépen! Ugyanitt szeretném megjegyezni, hogy a képek lementése, majd saját néven a facebookra feltöltése még nem jelenti azt, hogy az illető az idő múlásának jó szemű krónikása, azt viszont igen, hogy tiszteletlen a képek készítőivel szemben.
Ez megy most