Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

november 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  9. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (12) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (7) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (11) 41-es (10) 424 (25) 436 (7) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (99) autók (88) bach (5) badacsony ms (5) balaton (158) balatonföldvár (5) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (40) berlin (162) berlini fal (20) bkv (62) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (958) budapesti pillanatok (51) buék (9) busz (121) búvár (18) bytom (6) bzmot (11) c50 (13) c64 (18) caf (15) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (329) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (13) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (32) divat (5) dízel (12) doctor who (42) drezda (9) duna (56) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (12) emlékek (46) énblog (553) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (38) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (10) évforduló (13) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (9) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (27) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (25) fogyasztói (23) fonódó (11) forintos emlekeim (5) fortepan (36) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füred ms (5) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (75) gibson (10) gigant (5) gitár (39) gmap (21) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (55) gróf széchenyi ms (5) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (147) hajtóművek-motorok (7) hampage (429) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (13) helka ms (8) hév (46) heviz ms (6) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (123) idegenforgalom (21) ikarus (69) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) jókai ms (10) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (10) karosa (7) kassa (20) katamarán (14) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelén ms (7) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1070) képregény (94) kérdés (12) keszthely ms (7) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (17) konstal (8) körtér (8) közlekedés (439) kritika (72) kulfoldi szemmel (114) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (16) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (131) motorkerékpár (5) mozdonyok (28) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (10) ndk (5) németország (327) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (74) nosztalgia (242) nosztalgiabusz (46) nosztalgiahajó (25) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (122) nosztalgiavonat (16) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (123) orgona (5) orkvadászok (11) országház (5) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (39) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (31) popkultúra (135) pozitívum (12) pozsony (62) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (15) repülés (135) repülőgép (47) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (58) rock (92) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) siófok (6) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (28) szabadság híd (17) szárnyashajó (11) szavazás (6) szczecin (7) szeged (40) szekacs (8) szergej (40) szilézia (6) szili (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (138) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (239) tapolca (8) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (70) technikatörténet (71) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (9) tévéműsor (27) thin lizzy (8) tihany (6) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (493) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (74) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (438) utcakép (227) uv (58) vár (11) várnegyed (8) város (535) városkép (111) városliget (10) varsó (7) vasút (617) vasútállomás (6) vasúti becenév (6) vélemény (26) vicinális (13) vidám park (5) videó (944) villamos (851) vitorlás (10) vízibusz (21) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (347) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Kazettaretró: a low-end

2010.10.20. 03:30 :: Hamster

Az IDDQD közelmúltbeli kazettás cikke rég leporolatlan húrokat pengetett meg szívemben, vagy hogy is van ez a közhely. Ezután kisvártatva Ali barátommal is leveleztem arról, hogy milyen csoda volt a a kazettás magnó gyerekkorunkban, ez pedig kedvet csinált ahhoz, hogy feltúrjam a dobozaimat, találok-e még a régi kazettákból ott. Persze találtam, és bár Alival elsősorban a zenékről társalogtunk, először mégis a C64-gyel és az egyéb low-end hangrögzítéssel kapcsolatos kazijaimat mutatnám meg.

A legrégebbi kazetta, amit megtaláltam, egyúttal a legegzotikusabb is: egy echte Original Wolfen (na, hányan tudták, hogy innen jön az ORWO márkanév?) jószág:

Ez a kazi már hozzánk is használtan került (szerintem amikor gyártották, nekünk még csak orsós magnónk volt), anyunak valami nyelvleckéje volt rajta eredetileg. Az ORWO nem éppen jó minőségéről volt híres, talán ez az oka annak, hogy adattárolás helyett egy idő után C64 zenék lettek felvéve rá, a klasszikus "odarakom a mikrofonbementbe dugott fejhallgatót az Orion Viking tévé hangszórója elé" technológiával. Gáz ez a felszerelés? Akkor tegyük hozzá, hogy a C64 is csak kölcsönben volt nálunk :)

No, ez viszont már a másik véglet. Ilyen kazettát maximum karácsonyra kaptunk, ezért kicsit meglepő, hogy képes voltam játékokat tárolni rajta. És az a javítófestékkel felülpamacsolt cimke rajta, gyááász :) Sajnos ma már nem az azon jelzett tartalom van rajta, valamikor kabaré került rá.

Akkoriban akinek nem telt "nyugati" kazettára (mert piszok drágák voltak), körülbelül ezerféle noname kazettából választhatott. Gyanúm szerint ezeket túlnyomórészt a Polimer gyártotta, vagy a Polimer szalagjait tokozták, vagy a Polimer tokozta mások szalagjait, nem tudom. Mindenesetre a hangzatos szuperlatívuszok ellenére nem nagyon volt értelme mást venni rájuk, mint beszédet. Ezen a "high dynamic superferro"-n is az lehetett. Kilencven perces volt, nagyszerűen be lehetett nyomni rádióadások felvételére, azt jóccakát. A walkman mondjuk lehet, hogy hamar megtépte volna, sima magnóban viszont teljesen jól elvolt. C64 datasette-ben szerintem nem is próbáltam. Azokhoz amúgy is minél rövidebbet használt az ember, például a turbo-k tárolására jó volt az 5-10 perces "magna DATA", ami kibírta, ha ezerszer visszatekerték, ráadásul elég olcsók is voltak.

Yikes, ez már "krómdioxid", ez lehetett a csúcsmodell :) Mondjuk BASF-ben, AGFA-ban, SONY-ban ez a jelző tényleg azt jelentette, hogy érdemes zenét is rávenni akár. Efelett csak a ferrokróm volt, vagy a metál, de olyan kazettákat valószínűleg nem is láttam soha, csak a jelzésüket hifi-tornyok magnóinak kapcsolóin. Mert ugye a magnókon át kellett kapcsolni, hogy ferro/króm/mégvalami szalagot játszol le rajtuk épp. De szerintem az otthoni decken eleve csak az első kettő volt, szóval erről ennyit.

Két Polimer-kazi borító. Marha jó, hogy mindenféle brand-eket kitaláltak, borítórajzzal az egyes szériákhoz! Ennél már csak az a jópofább, hogy a Polimer cég még ma is létezik, bár szalagot már nem készítenek/tokoznak.

Ha van rá igény, folytathatom a sorozatot, az audióbb kazettákkal. Hifimániások, gyűjtők vélhetően ott se találnak majd sok újdonságot, de engem kimondottan szórakoztat, hogy még ma is meg tudom hallgatni ugyanazt a kazettát, amiről 1985-ben a zebegényi üdülőben a Videoton táska-rádiósmagnó segítségével szólt a zene az esti szalonnasütéskor :D

Folytatás: Vigyázat, tömegtermelés - nyomokban dizájnt tartalmazhat!

124 komment

Címkék: zene retró nosztalgia c64 popkultúra kazetta orwo scotch polimer

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr62384647

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Jók!
A mai adattárolási módokkal felvett zenéket nem biztos, hogy meg lehet majd 25 év múlva hallgatni...

EP-hez én "piros borítós BASF"-et használtam, remekül ment a 90 perces is.
@Division: Igen, a piros borítós az jó volt. Volt sárga is, az kinézetre tetszett, volt kék-lilás is, abból meg sok volt. Igazából fogalmam sincs, melyik mire volt (elvileg) kitalálva, mert táska-magnósrádió, autórádió, illetve AudioTon walkman volt a végfelhasználás eszköze a legtöbb esetben, onnan meg a decibeles "finomhangolások" világa nagyon távolinak és érthetetlennek tűnt...
@RETROPETI: Köszi, a Skálás miatt ez a lsita gyakorlatilag jobb, mint amiket én felraktam :)
A High Dynamic-hoz hasonló (szerintem ugyanaz...) kazetta volt még a Dream. Persze Nightmare-nek hívtuk... :-)))
@sako: Tényleg, valahol olyanomnak is kellene lennie. Egyszerűen nem tudom, hova tűntek a C64-es és gitározás közbeni felvételekhez használt kazettáim. Vajon hányfajta ilyen "brand" létezett?
ORWO kazetta! Istenem, megboldogult Ofotértos koromban még árultunk ilyet. Úgyhogy én tudom honnan az OrWo! :-))))
"egy echte Original Wolfen (na, hányan tudták, hogy innen jön az ORWO márkanév?"
a chio wolf is?

tök jók ezek a bescannelt kazetták..
különösen a VARGASOFT. .DDD

"valamikor kabaré került rá."
engem érdekelne!

"Efelett csak a ferrokróm volt, vagy a metál,"
most már értem honnan fakad a zenei ízlésed!

"Ha van rá igény"
van.

"szólt a zene az esti szalonnasütéskor "
és a rosszabb zeni tartalmú kazikat elégettétek? :)
Megdobbant a szívem a fotók láttán, hiába, öregszem...
@Rocko-: "a chio wolf is?"
A Wolf többesszáma a Wölfe, a Wolfen viszont egy hely/üzem neve, az AGFA DDR-ben rekedt része: "VEB Film- und Chemiefaserwerk Agfa Wolfen". De Agfa néven nem adhattak el "nyugatra" semmit, ezért kitalálták, hogy akkor legyen más a neve. Mondjuk nem tudom, mit adhattak volan el nyugatra, mert ami ORWO-t én láttam, az elég gyatra minőség volt, elszíneződő-halványodó-elkopó diapozitívok, meg ilyesmik...

"most már értem honnan fakad a zenei ízlésed!"
Há' hógyne, sokat jártam ferrokróm koncertekre :D
Fúúú ez tök jó cucc, evidens, hogy kérjük a folytatást. Nekem sajna C64 sosem volt, és csak 90 környékén kezdtem el magnózni, de a padláson úgy 600 darab kazi van. :) Akai, Sony HF meg rengeteg TDK (különböző edition kiadások, meg sok metal), de JVC és BASF is előfordul. Legérdekesebb az ORSON márkájú, amit 1994 környékén 49 forintért lehetett kapni az Elekta kisáruházban Gyöngyösön. :) Már felvenni sem tudtam rá, mert begyűrte a magnó. :S
Soroksár legszélén van a Polimer gyár, rendszeresen járok arra. Hogy manapság mit gyárthatnak, viszont fogalmam sincs.
Érdemes megfigyelni a keleti és nyugati kazettáknak a kidolgozását: a szocialista rendszerben ez csak egy szükséges feladat volt, egyszerű fekete műanyag test, résnyi kémlelőnyílás a szalag felcsévéltségére, alatta egy semmire sem használható 100-0 skála. Amikor néha láttam egy 'nyugati' kazettát, ott meg a cél az eladhatóság volt, nagy, plexivel, és nem celofánnal fedett nyílás, vagy akár az egész tok átlátszó plexiből volt. Egy ilyen orsós szalagot imitáló kazettával meg én lehettem volna HMCS :)
upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f5/Teac.jpg
Az én 98as autómban még magnó van, szóval nekem ez a jelen :-)
@Karvaly: bazz.
az U2 UF lemeze nekem is egy ilyen meztelen kazettán volt. De az asszem TDK volt.

1986-ban kaptam egy BASF 90 perces metál kazettát. Vettünk egy Sanyo music centert és az eladó azt mondta, hogy egy ilyen gépbe csak ez való.
t2.gstatic.com/images?q=tbn:aoWauoe_Tac7JM:http://www.maxatom.com/cassettes/images/small/BASF_CR-EII90.jpg&t=1

normálban pedig tapasztalataim szerint ez volt a legjobb: luciadelchiaro.blog.kataweb.it/files/2010/09/cassette-tdk.jpg
"Mert ugye a magnókon át kellett kapcsolni, hogy ferro/króm/mégvalami szalagot játszol le rajtuk épp."

Beee, nekem olyan deckem volt, amely automatikusan beállította a biast a kazetta hátulján lévő rések alapján. Elég szépen is szólt a deck, 6-7 éve dobtam ki a kukába. Most már kicsit bánom, talán muzeális értéke lenne.
Ezt nem értem:

""odarakom a mikrofonbementbe dugott fejhallgatót az Orion Viking tévé hangszórója elé"

hogy veszel fel így hangot? A fülhallgatón kifelé jön a jel.
@Karvaly: nekem volt hasonló, az imitált orsó karcolta a burkolat belsejét, és feszt szorult, emiatt gyűrődött és nyúlt a szalag. Szétszedtem, lekaptam, működött. A polimer kazikat szerettem, apám után maradt vagy 100 darab, biztos. A BASF kazik is jók (voltak)
Szia!
Jómagam gyűjtő volnék. Valóban nem találtam említésre méltó kazit a fotókon, de nem is ez a lényeg. Élvezettel olvastam a bejegyzésedet. Várom a folytatást! :-)
Egyébként meg a mai olcsó, fos pléjereket és némely fos keverésű lemezt simán lenyom egy jobb kazis magnó. Értsd, akár egy jobb, beállított 2 fejes is!
@Tepsifan: mikrofonbemenetre kötve visszafelé is működik. úgy is szól, de működik :)
ugyanilyen scotchon voltak nekem is c64 játékok, meg TDK-n. ótvar keleti kazikat nem is használtunk csak rádióból felvenni, meg ezerszer továbbmásolt Beatrice koncertfelvételek stb.
Skála kazink is volt, de azt már nem emlékszem mire használuk.
érdekes még a kazetták hossza, a legelterjedtebb a 2x45 és a 2x30 perces volt. a 2x45 egyik oldalára jobbára felfért egy LP, de sokszor szopás volt hogy egy lemez közepénél kellett kazettát fordítani, tekerni stb. később voltak automata váltós magnók amik ettől megszabadítottak, de ez még közel sem a mai mp3 lejátszók világa volt, ahol tetszés szerinti iszonyat mennyiségű anyagot lehet az elem kifulladásáig hallgatni.
a Normal, Chrome, Metal szalagok között a régi magnókon, deckeken manuálisan kellett váltani, a jobbak, már a kazetta élén levő lyukakból automatikusan találták ezt ki. még egy utolsó szó az írásvédelemről, akarom mondani törlés elleni védelemről, ez egy szintén a kazetta élén levő pöcökben volt "1 biten lekódolva", ha ki volt törve a pöcök, akkor nem lehetett rá felvenni. ha kitörés után mégis meggondoltuk magunkat mert nagyobbra nővén cikinek éreztük a Záray-Vámosit, akkor szigszalaggal kellett a kazetta szüzességét visszavarázsolni, és Eddát felmásolni a helyére ami azóta már szintén ciki.
@Tepsifan
Kifele jön ha egy kimenetbe dugod. Szerinted a mikrofonok, hogy működnek? :-)
@Robzie70: úgy emlékszem a mikrofonok és a hangszórók impedanciája jelentősen különbözik, de majd valaki megírja, ha hülyeségeket beszélek. persze ettől még működött.
@Karvaly: Az a 0-50-100 az valóban teljesne érthetetlen volt, de valaki biztos megkapta az újítási pénzt érte :) Ezzel együtt kint is voltak igénytelen kazetták. Is. Ilyen miniorsós kazettám sajna nem volt, de láttam és irigykedtem. Mondjuk otthon volt rendes, valódi orsó is, az igazi királyság úgyis az maradt, na de hogy néztem volna ki egy Grundig-Unitrával a nyakamban a buszon, walkman helyett?
@Mitya Ivanov: Eggen, ez a BASF is szerepelne a következő részben, de ti lelövitek itt az összes poént ;) A TDK az meg már nagyon kilencvenes évek, ezek még nem töltenek el nosztalgikus érzésekkel :)
@rubberbandman: Azt senki se állította, hogy jól szólt az eredmény ;)
@rubberbandman: Ebben igazad van, de attól még működik a dolog. Éppen ezért halkabb is ha fejhallgatóba beszélsz, de működik, ahogy írtad is. Az elv a lényeg és nem a váltóárammal szemben tanúsított ellenállás. :-) Fos hang, halk, de megoldotta a problémát. :-)
@Mitya Ivanov: Ilyen TDK biztos, hogy volt, BASF talán, abból a pirosból több is volt. De miniorsóst sosem láttam boltban :)

@vargagabor: egy illúzióval kevesebb. Különböző fajta polimerből rengeteg volt, az Enterprise megette gond nélkül, zenére meg volt jobb.

@Hamster: ráadásul még lenne is értelme a 100-50-0-nak, ha a legmagasabb érték megegyezne a játékidővel, és a skála pont addig érne, ameddig a feltekert szalag, így ránézésre meg lehetne állapítani +-1 perc pontossággal, hogy hol tart a szalag.
Persze ahhoz az kellene, hogy a skála nem formába nyomott, hanem mondjuk átlátszó alapon fekete.
további emlékek:
bekapott és meggyűrt szalagok, amikor már tragikusan rossz állapotban volt akkor ollóval vágás, majd ragasztás.

aztán valahogy a szalag színe is következtetni engedett a minőségről. a jobbak sötétebbek voltak. a magyar műsoros kazik rendre híg fos színűek.
Igen nagy, jól rendszerezett gyűjtemény, remek azonosítással.
vintagecassettes.com/
RAKS beugrik valakinek? :D
@faqq:
RAKS - megvolt :))

Azért a POLIMER-ről nem árt tudni, hogy nagyon modern automata vágó-töltő gépsoron gyártották a kazettákat, és mivel nem volt magyar hordozógyártás, ezért a Polimer kazettákba BASF anyag került, azt vették hatalmas, széles hengerekben, amikről csíkozták és töltötték a kazettákba.
Szerintem inkább a kazettán belüli szalagvezetés "kiegyensúlyozásával" volt ott probléma, főleg,ha olyan magnókban használták, aminek nem volt túl jó a szalagvezetés függőleges stabilitása. A BASF a saját kazettáiba rakott mindkét orsó elé egy-egy vezetőszárnyat, ami pontosan rápozícionálta a belső görgőről lejövő szalagot az orsóra, és így nem alakultak ki a kazettán belüli szorulások. Az efféle szorulások egyik bevált ellenszere volt a kazetta "megtapsolása", ami elegyengette a kilógó széleket :)
Én szépen bedobozolva tartom a több, mint 300 kazimat a pincében. Sose válok meg tőlük, pedig már szinte nincs is min lejátszani őket. Az a gyerekkorom -- mágnesszalagon. Én nagy zenebuzi vagyok, és ez már 25-30 éve így van. Dobogott a szívem, mikor láttam ezeket a fotókat. Ilyen nekem is volt!!
@Karvaly:
Nekem egy ehhez hasonló kazim volt is, bár nem TEAC, hanem Magna: www.c-90.org/catalogue/tapes/Magna/Magna%20Reels/1

(További képek: www.c-90.org/catalogue/tapes )
Az utolsó képen a jobboldali borító. Na, olyan kazettám nekem is van. Gondolom C64-hez tervezték, én kísérleti jelleggel 2002-3 táján vettem fel rá zenét. Ma üresen áll, de megvan még.@faqq: van 2 vagy 3 (?) RAKS 74 perces kazettám, igaz ezek modernek.@Robzie70: egyetértek. z írott CD-kről nemrég azt olvastam, átlagosan 7(!!) év élettartamúak. Namost egy kazettát 35(!) év múlva is le tudok játszani, van is egy ilyen 36 évesem, Hofi kabaré van rajta. Color Star TV-t emleget, szóval aki nélam idősebb, az mondja meg, mikori a felvétel.
Itt meg látszik a BASF behajló szalagvezetője - valószínűleg a jó minőségű kelet-európai magnócsodák kedvéért :)

www.c-90.org/catalogue/tapes/Basf%20-%20Emtec/BASF%20Ferro%20Super%20Aquarius/0
TDK, Maxell, Sony, BASF kazettáim voltak főleg.
Polimer, RAKS és társai csak mutatóban fordultak elő, szerencsére. :)

A VHS-kazetták viszont szintén megérnének egy posztot. :)

Juteszembe Hamster: digizni sikerült már valamit a videokazettáidból? :-P
@Vad.Korte: ugyanígy vagyok a videokazettákkal. Ki nem dobnám! Sőt. Nálunk otthon összesen 4 videomagnó van, egy DVD-s kombi és egy sima hatfejes Hifi stereo a nappaliban, egy 2 éves mono Funai a hálóban, és 20éves Aiwa nálam, de azt épp most javítom.

(Emellett szintén 300 db magnókazetta és egy 140 tagot számláló rádió-és magnógyűjtemény tulajdonosa vagyok:D) Mindezt panelban.
@NGA: Ez klassz, és köszi a linket, de más a "turkálok, majd elmerengek azon, mi mindent megéltem én ezzel a kazettával", és más a hardcore, kategorizált gyűjtés :)
@rubberbandman: Na igen, pont az eltérő impedancia miatt halkabb a felvétel, ha a mikrofonbemenetre kötött fülhallgatóba vagy hangszóróba beszél az ember. De ettől még működik a dolog, sőt egy trafóval (persze nem akármilyennel) át is alakítható az impedancia - és ezzel a kimenő feszültség.

Ilyen trafó működött pl. a dinamikus (nem a mágneses, mert gyakran keverik a kettőt) hangszedők után kötve.
@Gyűjtő: Ááá, ott van a képen (középen felülről a második) a "piroscsíkos sárga BASF" (szigorúan basf-nak mondva!), amit úgy anno irigyeltem öcsémtől :)
@Gyűjtő: Amúgy mi ez a sok 120-as kazi? Én max a hifitorony SHARP deckjébe mertem volna olyat berakni.
@zanzibear: BRG kazettában is volt ilyen kiegyensúlyozó, hát hadd ne mondjam, mennyit ér :D

A szalag "rossz elhelyezkedésével" szerintem az (volt) a baj, hogy hiába volt jól beállítva a magnó, a felvétel mégis elállítódott lett.
Én egyszer vettem ebből a "Magna Super Ferro XD" szalagból és meglepően jónak találtam. (Nem tudom mennyire volt köze az egy időben nyugaton is nagyon jónak számító "Magna" szalagokhoz.)
Sokan meglepődnétek ha tudnátok mennyire jól tud szólni egy gyári műsoros kazetta.. többségét 90-95 között vettem.
@Névtelen betelefonáló: Respect! Olyan jó, hogy más bolondok is vannak! :-)
@Névtelen betelefonáló: Azért én tízéves backup CD-ket is tudtam olvasni, igaz, azóta átírtam őket DVD-re. Igaz, azok vélhetően rövidebb ideig fogják húzni (már most van, amelyiken "gondolkoznia" kell olvasás közben), de heted annyi helyet foglal el a szekrényben :)

RAKS-ot asszem videókazetta formában birtokoltam.
@Giraffa: "A VHS-kazetták viszont szintén megérnének egy posztot."
Az lett volna a folytatás folytatása, csak nem akartam leírni, nehogy lenyúlják a hatalmas originál ötletet :D
@zanzibear: Ez is egy klassz link! Amúgy itt ez a fekete-fehér Polimer:
www.c-90.org/catalogue/tapes/Polimer%20-%20Sertrex/Polimer%20LH%20Super/0
Ez szerintem tök hangulatos dizájn, az egyetlen baja, hogy valószínűleg vagy tíz évet el volt maradva.
@Sztávrosz_: Hát, ha eszembejutnak a Gong, Start, stb kazettáim... alulvezérelt, nulla minőség, halk, a borítóból meg hiányoznak a dalszövegek... Ellenben a külföldről behozottak, amiket inkább csak a maszekok árusítottak (később meg az MCD nagyban), azok tényleg megdörrentek.
@kalapos25: "Magna Super Ferro XD"
Most értettem csak meg, az a végén nem rövidítés, hanem egy hunyorogva röhögő smiley :D
@Hamster: nekem megvan az első GNR lemez kazettán amerikából hozták 88ban. több 1000 hallgatás után is állatmód szól
piacokon árultak lengyel hamis TAKT vagy mi kazikat scorpions stb azok is jól szóltak
@Hamster: Vajon hányfajta ilyen "brand" létezett?

Nem lepodnek meg, ha a marka nevek szama 10 ezres nagysagrendu lenne. Erdekes lenne tudni, hogy osszesen hany kompakt kazetat gyartottak a vilagon a 60-as evek ota. Milliard, szazmilliard ?
A metal nagy előnye volt, hogy az átvitele előmágnesezéstől független volt. Így akinek nem volt 3 fejes deckje, annak nem kellett azzal szórakoznia, hogy az adott kazettához sokszori visszahallgatással állítsa be.
Igaz, hogy ez már csak a 90-es évek elején érintett, ugyanis addig nem volt olyan cuccom, amin egyáltalán nem csak egy kapcsoló volt az előmágnesezés állítása :)
@movhu: Ezt nem értem. Nekem a metal kazijaimat ugyanúgy kalibrálnom kell a Sony TC-K808ES-el, mint a többi kazit. Minden kazinak más az értéke.
@NGA: Érdekes. Én nagyon régen csináltam ilyet, de emlékezetem szerint gyakorlatilag nem volt különbség az átvitelben, miközben egy CrO2 kazettánál teljesen tisztán hallható volt.
@Karvaly: "ráadásul még lenne is értelme a 100-50-0-nak, ha a legmagasabb érték megegyezne a játékidővel, és a skála pont addig érne, ameddig a feltekert szalag, így ránézésre meg lehetne állapítani +-1 perc pontossággal, hogy hol tart a szalag."
De várjál, ez nem lineáris, hogy hol van a fele, hanem ahogy egyre több szalag van rajta, annál hosszabb egy "menet", nem? Vagy hogy is fogalmazzam meg, biztos érted így is :)
@dukeekud: Én csak a Polimer brand-jeire gondoltam, azok csak nincsenek tízezren :)
@NGA: Fú, most mondjam, hogy nekem nem kell soha semmit állítani, mert én így is-úgy is kihallom a zenét a zajból? ;)
@zanzibear: amennyire tudom, ugyanabból a nyersanyagból készül(t) a jó és a vacak kazetta is. Ugyanis a szalag széles szalagként kezdi életét, és azt hosszában csíkoznak fel kis vékony szalaggá, ami a kazettába kerül. Márpedig az eredeti széles szalag minősége középen egyenletes(en jó), a szélén viszont egyenetlen (gondolom a felvitt mágnesezhető réteg vastagsága ingadozhat jobban a széleken). Így ugyanazon szalag széléből készült kazetta sokkal rosszabb minőségű, mint a közepéről készült.
MEG! MEG!
Milyen igenytelenek voltak ezek a kazettak. Ha lesz ra energiam, szkennelek en is parat :)
www.polimer.hu/
az intróban még ott vannak az audio- és videoszalagok, a termékek között viszont nem
@msadmin: Igen, de a Takt-okról gyakran hiányzott egy szám. Nekem így volt meg a Clapton Unplugged pl.
ilyesmi kazettákon fejlesztettem én programot
save új verzió, aztán ha véget ért a kazetta akkor előről

20 éve volt ez. pár éve előszedtem őket és be lehetett tölteni ami rajta volt (Enterprise 128)
@NGA: Hű, ez kemény :) Nekünk csak egy ilyen kazink volt, persze szerintem amikor az a kazetta készült, még tán nem is volt kazettás magnónk, csak orsós.
óhh, mekkora kazi gyűjteményem van a padláson, mindig más típusra esküdtem , igyekeztem a jobbakat venni, persze az első "nyugati" nekem is a TDK D-60 volt, óriási flash, hogy átlátszó a kazettaház, persze szét is szedtem őket, megszíneztem a szalagorsókat, belülre írtam a feliratot, stb:) Ami bejött, fekete "slim" tokos "fordítva tokba tevős" Fuji Z60 (talán) kazi, rengeteg Sony UX-S, és persze Sony UX-Pro, meg féltve őrzött kincs, 2x26 perces UX-Pro nagy átmérőjű szaagcsévékkel (szalagos magnő feeling) illetve ha jól tudom az UX sorozat csúcsterméke fehér kerámia házas kazetta volt, na olyant csak katalógusban láttam. Emlékszem olyan átlátszó házas kazira is, amelyben a pontos szalagilleszkedést nem a házba kétoldalt behelyezett fólia biztosította, hanem két-két tárcsa a csévék oldalán (mint egy-egy miniatűr szalagos magnó orsó) Jöhetne egy retro cikk a walkman-ekről is!
Lesz majd poszt a cicis-nénis piaci Supra Hits kazetták borítóiról? :D

"Elég szépen is szólt a deck, 6-7 éve dobtam ki a kukába. Most már kicsit bánom, talán muzeális értéke lenne."

Csak engem idegesít kurvára, amikor egyesek csak úgy kibasszák a tejesdobozzal a szemetesbe a még működő, jó állapotú, de keveset használt műszaki cikkeket?
@yeahbaby: Biztos leszakadna a kezük, ha felraknák az iwiwen az "ingyen elvihető" rovatba, vagy csak feldobnák itt-ott, hogy nem kell-e valakinek?
Megsúgom, a kék papíros krómdioxidos Polimer kaziban Maxell szalag tekeredett és olyannyira nem rossz, hogy így 25-30 év elteltével szinte csak ezekről a kazettákról tudok értékelhető jelszintű hanganyagot kinyerni digitalizálás-megőrzés céljára. Pl. a metal TDK-n a jel már rég beleveszett az alapzajba, a 90-es évek elején vásárolt kései kazetták pedig végképp botrányos minőségűek voltak márkától és ártól függetlenül.
Vajon szalagot lehet még kapni valahol az orsóshoz? Van otthon egy üzemképes Akai GX-4000 :)
@AgentO: "fekete "slim" tokos "fordítva tokba tevős" Fuji"
Ne is mondd, marha jól néztek ki, de a tüchtig módon elrendezett/tartóba rakott kazetták rendjét teljesen szétizélték...
Na, most lehet, hogy meg fogtok kövezni, de a mostani lomtalanításkor váltunk meg az asszonnyal vagy 50-60db régi kazitól. Kb. úgy a '80-as évektől fölfelé. Még műsoros Cure is volt köztük, persze asszonyé, kérdeztem is, hogy ezeket is kidobálod? Persze, Ő meg kérdezte tőlem, hogy miért, meg fogod még hallgatni őket valahol? Az igazság az, hogy már egyetlen működőképes kazettás magnó sincs a lakásban. :(
@Egy Kereskedő: Van valami táblázat, forrás arról, hogy melyikben mi volt? Egyátalán gyártott a Polimer szalagot, vagy csak dobozolta? (orsósból is csomó Polimerünk volt, kistekercs, nagytekercs, mégnagyobb tekercs - azok mik voltak?)
@Skulo: Magnó több is van a lakásba, a torony CD-je viszont már másodszor adta be a kulcsot. Igaz, az iPodba egyik formátum se jó közvetlenül, a leggyakrabban mégis azt hallgatok.
TDK-SA-X még most is teljesen jól szól!

ami még bevált az a BASF gold...
@tlantos: "Milyen igenytelenek voltak ezek a kazettak."
Nemiiiis :) Ezek ilyen naiv kisipari pop-artok voltak. Egy művtörténeti disszertáció kitelne belőlük szerintem.
@Hamster: persze, nem lineáris. Ez csak annyit jelent, hogy a skála sem lenne lineáris. :)
@Egy Kereskedő:

"Vajon szalagot lehet még kapni valahol az orsóshoz?"

Én úgy tudom lehet. Amit javaslok minden ilyen technika iránt érdeklődőnek megnézni, az a Terényben található orsós magnó múzeum. Hihetetlen szépen összeállított, igen rendezett, és még tárlatvezetést kapsz a tulajdonostól.

www.magnomuzeum.hu/

Nálam van még a régi Flórián téri üzletközpontban működött Keravillban vásárolt Technics RS-TR474-es kétkazettás, oda-vissza játszós kazettás magnó. S természetesen van Polimer, TDK D-60 D-90-es, Agfa 60+6 superferro, Philips SQ-I 60, Sony és egyéb kazetták is. Némelyiken 20-25 éve felvett hanganyag... :)))
Volt rosszabb a Polimernél, a jugoszláv import Superton :-)
Leonard Zelig kollégával egyetértve: egenn, öregszünk; az MK-25-ös magnómra(?) gondolok most, meg-megállva...
@AgentO: Kérésed parancs, elkezdtem megirni még régebben, de valahogy nem folytattam. De lehet folytatom majd (kb 150-200 db walkman van a gyújteményemben):

sonywalkman.blog.hu
@NGA: "kb 150-200 db walkman van a gyújteményemben"

(most tessék ideképzelni a leeső állkapcsom hangját:O)
Egy pici Walkman izelítő, sajna régen frissitettem, igy ez csak egy töredéke:

www.tapeheads.net/showthread.php?t=2072
@Hamster: "Há' hógyne, sokat jártam ferrokróm koncertekre :D "
mondom én. :)
Akkoriban az a poén járta, hogy:

"Ne vegyétek meg a TDK együttes kazettáját, teljesen üres, átverés az egész!"
@Rocko-: Én a TDK együttes kazettáit vettem, de mind üres volt, átvertek.
@NGA: Hajajj, az a 88-as piros Sony DDvalami modell asszem valamelyik osztálytársnak volt, és irigyeltük masszívan, mert nekünk csak az AudioTon (oderwas) jutott, ami rosszabb volt, de legalább ötöd annyi idő alatt lemerítette az elemeket. Meg Siemens walkman, ez is mekkora fless!

"Sony PS-F5 portable turntable Vinyl - 1983"
Ez komolyan működött? Ilyet még képen se láttam.
@NGA: Ez jó :) Amúgy volt valami tempó abban, hogy évről-évre más márkákat hoztak be az országba? Vagy legalábbis a budai Skála keravilljába? Mert szüleim kazettái úgy indultak, hogy eleinte minden Agfa, aztán pár Sony, aztán sok BASF, közte pár Scotch. Amikor sajátokat kezdtem venni, akkor a BASF volt a csúcs, a Maxell volt az elérhető. A kilencvenes években meg szinte csak TDK-t meg Sony-t vettem, de mondjuk akkor már volt miből válogatni, szóval az inkább saját döntés volt.
@NGA: csak nem értesz japánul.
@NGA: Hát ez naggyon durva. Mondjuk nem tűnik praktikusnak, én biztos állandóan leverném, meg biztos nem véletlenül vannak mindenféle kifinomult állítási lehetőségek az általam ismert sasszékon, de érdekességnek nem semmi :)
A többek által említett RAKS emlékeim szerint török gyártmány volt, ha jól emlékszem, videokazettánk volt olyan.
Most éppen egy Sertrex Sx90-es kazetta szól. Korához képest (kb. 25 éves) szerintem egész jó minőségben. :)
Ricchi E Poveri egyveleg :)
@Mityu: A Sertrex is valami Polimer volt? Csak mert a képek alapján eléggé olyasminek tűnik.
@Evil Dick: Kíváncsiságból beírtam a böngészőbe, hogy www.raks.com.tr, és ez megerősíti az emlékeidet :)
@Hamster:

Erre szerintem valamelyik hangtecnikus vájtfülű haverom tud válaszolni, azt tudom egyiktől, hogy valamelyik ritkaszar szalag volt. Nem mondom biztosra, hogy az ORWO orsós változata. De aszonta a srác, hogy szépen fel tudott kenődni a hangszedő fejre meg a görgőkre. :))
Jo dolog volt az a kazetta :)
A csucs, ami nekem volt az a Marantz kazetta volt. Jol szolt, csak egy baj volt vele: iszonytatoan budos volt (nem tudom mit kentek a szalagra).
Meg mindig megvan az AKAI 2-kazettas magno meg a Cleopatra erosito jo kis Videoton hangfalakkal. Apam ezt hasznalja a TV/DVD-hez, messze veri a kozepkategorias "hifi"-ket hangzasban. Igaz nem 5.1, de szol.
@Mityu: "valamelyik hangtecnikus vájtfülű haverom"
Hát tessék szépen idecsődíteni őket! :)
@secimaci: Marantz kazetta az Philips volt, csak más matricával.
@Hamster: A Sony DD modelljei messze a legjobbak voltak a piacon. Fém mechanika, fém ház, Disc Drive hajtás, profi kis készülék. Ezek a kedvenceim.
@NGA: Csak úgy kíváncsiságból: pontosan nem emlékszem, hogy milyen márkájú walkmanjeink votlak először, de nagyon az AudioTon rémlik. Valami törtfehér és egy piros is volt, két AA elem, elég nagy, műanyag. Aztán volt egy kisebb, de vastagabb, amibe három (!) elem kellett, de cserébe a fedlapján volt egy talán hárompotis EQ. Ilyenjeid vannak?
klassz hozzászólások vannak. nekem beugrott még a városi legenda, hogy Lengyelországban fillérekért vették hazánkfiai a műsoros kazettákat tömegével amikre persze rendre saját felvételeiket írták fel, jóval olcsóbban, mintha üres kazit vettek volna. a legenda további része, hogy a lengyel dzsesszmuzsikusok így váltak ismertté itthon, hogy belehallgatva már sajnálták őket letörölni.
@AgentO: Az a fordítva tokba tevős milyen állat volt már.. És keskenyebb is volt a tokja a hagyományosnál, helytakarékos is volt !
Polimerből volt a zöld-fehr, a nagyon gyenge (Ferro), a fekete-fehér, a Superferro - akkor emlékeim szerint a superferro finomabb szemcsézettségű vasoxid por alapú hordozójú volt. Volt kék-fekete, az már talán a superchrom volt, ami a normál chromtól a fejkímélőbb hordozóban tért el, mert sok magnóban volt ugyan előmágnesezés átállítási lehetőség fe-ről cr-ra, csak ha nem volt bennük keményített fej, akkor a normál cr-os elég hamar szétdörgölte.
A Polimer Superchrome-nak is volt egy sajátos, felejthetetlen bukéja. A szuper MK-29-en is volt különbség a ferro és a chr között felvételi minőségben, valószínűleg nem voltam elég vájtfülű, hogy az árkülönbségüket indokoltnak tartsam.
www.c-90.org/catalogue/tapes/Polimer%20-%20Sertrex

De érdekes, itt a Polimer és a Sertrex együtt van - vajon miért?

Viszont itt láthatók a krómos kazik tényleges színei, viszont a zöld-fehér sima ferro hiányzik a gyűjteményből :)
@NGA:
Nekem az első walkmanem Palladium márkájú volt, 88-ban kaptam NSZK-ból. Azóta se találkoztam a márkanévvel, úgyhogy biztos valami noname, ehhez képest elég sokáig bírta, évekkel tovább mint a későbbi (Philips, Panaszkodik) walkmanjeim. Mindezt csak azért írom, mert még megvan valahol. Persze már rég nem műxik, de az emlék miatt nem dobtam ki soha. Viszont ha Te gyűjtöd, és esetleg még nincs ilyened, szívesen Neked adom.
www.c-90.org/catalogue/tapes/Magna

Itt meg van néhány érdekes, főleg az itthon is kapható volt típusok miatt:
Magna Ferrochrom III
Magna Superchrom SC

Ezek szerintem Polimer export gyártásúak lehettek, de hogy került belőlük hazai forgalomba? Exportból visszamaradt talán? Nade rajta volt a "Magna" név...
@zanzibear: Hát ezek a Magnák tényleg egy az egyben Polimernek néznek ki (már ha feltételezzük, hogy van értelme ennek a kijelentésnek:), mi az, hogy "Germany"? Vagy ez úgy ment, hogy a Polimer tokozta-borítózta a nyugati szalagot, és itthon mindenféel Polimer néven adta el, a megrendelő meg ugyanazt "otthon" németként Magnaként?

Egyébként a Magna HC sorozat teljesen hiányzik innen, az a teljesfehér matricás, felirat nélküli, amire C64 turbo tape-et vettünk általában (azon viszont fel volt tüntetve a külső borítón a Polimer neve szerintem). Szóval ha azt feltételezem, hogy a Magna német cucc volt, amit a Polimer terített, miért teljesen "Polimer kinézetűek" a régi kazettái?

Az "orsós" Magan viszont nagy tecc, az kéne. Biztos az már rendszerváltozás utáni Magna :)
@Hamster: Egyébként rájöttem a megoldásra: biztos volt Kelet-Magna és Nyugat-Magna :)
Hasznos morzsák a Polimer kazettagyártásról:
retronom.hu/node/1411

Sőt, akinek még van olyan '84 körüli "Új technika"-ja, az megtalálhatja benne a leírást is, és néhány fényképet a Polimer szalagvágó és kazettatöltő berendezéseiről.
Aztán ha kielemeztük a kazikat, orsókat, jöhetnek a VHS videókazetták, bakelitek témája... Valamelyik nap volt a Diszkó verin a bakelit gyártása a "Hogyan készül?" sorozatban.... :))
@Mityu: Bakelit gyártásában az "Amélie csodálatos élete" c. film az irányadó :)))))

www.youtube.com/watch?v=2T9dUBO4pv0&NR=1 (5:17-nél tessenek nézni, aki még nem látta volna :)) )
@zanzibear:

Nem rossz az sem... :DD

A Hogyan készült? sorozatban is megvan az gyártó eljárás bemutatása...

www.youtube.com/watch?v=rzhVeZvQg1Y

:)))
@sako: A Palladium a Neckermann üzletlánc saját márkája. Ha szerencséd van, megvan otthon a 88-as Neckermann katalogus, befotózhatom ide.
@Hamster:

de.wikipedia.org/wiki/Filmfabrik_Wolfen

Filmekben viszont verhetetlenek voltak/lettek_volna, ha a z amik nem pucolják ki a gyárat 45-ben, és nem viszik el a szabadalmi leírásokat, amiket a Kodak használt aztán fel.
@NGA: Régen a Quelle-katalógusokban is lehetett találkozni a Palladiummal. Az is a Neckermann tulajdona volt? Tán voltak ilyen összefonódások.
@Evil Dick: Quellében nem volt Palladium, abban Universum volt. Elég kellemes gyűjteményem van Quelle, Neckermann, OTTO katalógusokból 1965-től 1990-ig (itt szabtam határt)
Az azért kicsit vicces, hogy a Polimer még a logóját is az amúgy igen kiváló hifi komponenseket készítő Nakamichi emblémájának vízszintes tükrözésével állította elő:

www.deltasoft.hu/polimer/audio.htm

www.nrpavs.co.nz/NakamichiSR-4.htm
@amatőr: Jé, tényleg... Kérdés, hogy véletlen-e, mert én például mindig azt hittem, hogy a Polymeré egy ilyen vasarelys stilizált orsó, és sose gondolkodtam el, hogy ezt ne tudták volna maguktól kitalálni. A japán logó meg ugye a földet megvilágító felkelő nap akar lenni.
süti beállítások módosítása