Karácsony előtt sebtiben összedobott "vicces tények mindenhonnan" könyvek szerkesztői előszeretettel szoktak olyan régi angol törvényeket idézni, melyeket elfelejtettek hatályon kívül helyezni. Például, hogy az angol parlamentben tilos meghalni. Hasonlóan abszurdnak tűnhet, hogy Chester városában napnyugta után fel lehet akasztani, vagy le lehet nyilazni az ott bolyongó velszieket (igen, "velsziek" - ha Arany Jánosnak jó volt így, nekem is jó lesz). Egyébként állítólag ez csak valami félreértés: nyilazni nem szabad őket ;)
Deva Victrix-et - a mai Chester elődjét - rómaiak alapították az i.sz. első században. Ezt követően a település történelme leginkább arról szólt, hogy britonok, szászok, vikingek, normannok, dalekok össze-vissza elfoglalgatták egymás elől. A város kereskedelmi szerepe a XVIII. században csökkenni kezdett, viszont az iparosodással együtt járó felhajtás és szennyezettség elől menekülő gazdagok "menedékhelyévé" vált - a viktoriánus időkben erre ráerősítendtő kicsit hozzá is "romantizáltak" a városképhez. A végeredmény ez lett:
A belvárosról a wikipedia azt írja, hogy "ezek a házsorok középkorinak tűnnek, és egy részük tényleg az is". Bárhogy is van, a fekete-fehér (eredetileg Tudor-korszakbeli?) favázas építészet nekem bejön.
Elég megdöbbentő, hogy egyes utcák tulajdonképpeni járdaszintje az első emeleten van ("rows"), a szuterén jellegű földszinti boltok ("crypts") felett. Állítólag azért építették így, mert az utcán mindig sár és kosz volt, itt viszont rendben lehetett közlekedni. Szerintem viszont csak meg akarták duplázni az utcára nyíló üzlethelyiségek számát :) A megoldás viszont elég szokatlan, nem emlékszem, hogy láttam volna ilyesmit máshol.
Persze székesegyház is van, amit a XI. és XVI. század közt építettek, aztán a XIX. és XX. században felújítottak és bővítettek. Sajnos bent elég sötét volt, ezért nem fotóztam, pedig az angol elrendezésnek megfelelően középen levő "kórus" (így hívják? vagy csak simán szentélynek, amennyiben nem az apszis a szentély? de rég tanultam már erről!) miatt duplán érdekes volt a gótikus főhajó.
Persze volt ott még minden más is: kápolna, kerengő, klassz boltíves helyiségek...
A városi könyvtár se csúnya - pedig eredetileg (az 1910-es évek elején) a helyi volánbusz garázsának/műhelyének épült.
Számomra az egyik csúcspont persze a városfal volt. Ez az egyik legkomplettebben megmaradt városfal az egész országban: majdnem teljes, kb. 3 kilométer hosszú. Nagy része középkori, de római maradványok is vannak benne. A séta a falon egyébként nem csak érdekes, hanem szép is - remélem, a fenti kép alapján ezt el lehet hinni nekem :)
Ez a város - Rothenburg ob der Tauber-ral ellentétben - nem skanzen: a helyi forgalom behajthat, és vannak modern épületek is.
Ennek egyébként van egy olyan hatása, hogy akár forgalmi dugót is lehet fotózni a sokszáz éves falakról, ami kicsit kiábrándító (akinek a hozzánk közelebb eső, "lapos" busz gyanús - igen, az egy DAF alapú Ikarus Citibus, az itthoni Ik415-ösök rokona).
Már lassan kilenc éve annak, hogy jósorsom elsodort ebbe a szép kis városba, és az a tény, hogy ennyi idő után még mindig lelkendezve tudok róla írni, szerintem biztos jele annak, hogy érdemes ide elmenni!
Ez megy most