Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (109) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (934) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (41) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (511) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (97) hajtóművek-motorok (6) hampage (414) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (9) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1023) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (402) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (67) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (14) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (16) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (400) utcakép (226) uv (57) vár (11) várnegyed (8) város (523) városkép (105) városliget (9) varsó (7) vasút (589) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (888) villamos (843) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Berlin tömegközlekedése, ezúttal főleg föld felett

2011.02.22. 02:15 :: Hamster

A sok földalatti bóklászás után alig maradt időnk villamosozni, ami kicsit furcsa, hiszen mégiscsak Berlin a villamos szülőhelye! Manapság csak az egykori Kelet-Berlin lakótelepeit és külvárosait egymással és a belvárossal összekötő vonalakról beszélhetünk, néhány Nyugatra átnyúló vonallal - a világháború előtti gigantikus hálózat már a múlté. A turisták által leggyakrabban látogatott helyek is szinte mind villamosmentesek, emiatt a sárga síndöcögény messze nem olyan hangsúlyos a városképben, mint Bécsben, Milánóban, Prágában, vagy éppen Budapesten. Mindezzel együtt úgy, hogy a város kétharmada teljesen villamostalan, a hálózat hossza még mindig 190 kilométer körül van - tehát a berlini villamosüzem nagyobb, mint a budapesti. Mindezen túl a nagyvasút, és a nagyvasút és a metró közt félúton levő S-Bahn is terítékre kerül, mert irtó érdekes - és látványos:

 
 
Berlin (főleg) felszíni tömegközlekedése
Villamos, S-Bahn, nagyvasúti üvegpalota...

31 komment

Címkék: közlekedés utazás berlin metró németország tömegközlekedés vasút villamos

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr282678663

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

miért megy forgalommal szembe a villamos? nem balesetveszélyes? mekkora szakaszon teszi ezt? ahogy látom ott is karcolgatják a villamost. :/

jól néz ki a lesötétített ablakos villamos! sárga-fekete mindig jó színkombináció.

"Az Alt-Schmöckwitz-be vezető 68-as vonal feelingre olyan, mintha Dunaharasztiba villamos járna a kispesti városháza elől,"
nem Kamaraerdő? :P

"legmegszűnésveszélyesebb"
:D

"érdemes elolvasni a tőle jobbra levő épületrész feliratát: az ugyanis az önkéntes tűzoltóság."
nem olvasható.

"Jobbra: ha már sokat (húsz percet) kellett várni a villamosunk indulására, lefotóztam belülről."
tetszetős!

folyt. köv.
Az szép még, amikor a villamos megy a felszínen, felette meg lábakon robog a metró.
A Warschauer Strasse állomás állapotán anno én is ledöbbentem, de jó volt látni igazából, hogy Berlinben sincs mindenhol kolbászból a kerítés.
A Hautpbahnhof tényleg egy csoda. Épp tegnap volt az NG-n egy film róla. Pár éve én is vagy másfél órát jöttem fel-alá a pályaudvaron, annyi látnivaló volt.
@Rocko-: "miért megy forgalommal szembe a villamos? nem balesetveszélyes?"
Mert így épült egykor. Régen nálunk is volt ilyen (Újpesten a Szilágyi utcában, és a Nagytétényi úton), és persze nem egy álom, de eléldegélnek vele. Azért az látszott, hogy ahol volt elég hely, ott a közúti forgalmat leterelték a sínről, még távolabb zártpálya is volt.
Az utasforgalomról egész jó képet ad az ICE2. Gyakorlatilag egy fél ICE1, csak az egyik vége mozdony, a másik vezérlőkocsi, és "csak" 7 kocsis, nem 14. Azért csinálták, hogy a rövidebb vonatokkal gazdaságosan lehessen stokkozósat játszani, mint pl nálunk a soproni/szombathelyi IC Csornán. Csak nálunk 3+3 kocsi megy 2 óránként, ott meg... Hmmm. Hát nem. :P
@Luxusmoszkvicsslusszkulcs: Jaja, a szombathelyi/soproni összezárás tényleg egy csoda, ahogy a kék-szürke és a zöld-sárga kocsik egymásra találnak, dízeltilitoli (bár lehet, hogy az már nem, rég jártam arra, azt se tudom, mi van villamosítva perpillanat)... AZ ICE2 "csak" kicsit profibb.

Egyébként az egy érdekes felismermerés, amit szerintem a németek is megtettek (lásd ICE-T vs. ICE3 - bár azért szeretném, ha az ICE-T sebessége is végre legalább a három fővonalon elérhető lenne itthon:), hogy nem csak a szupersebesség ad presztizst egy vonatnak. Kár, hogy az oldalon belinkelt videón beérkező fehérvirsli is egy egy órával korábbi vonat az aktuális időhöz képest, az ilyesmi nem kimondottan tesz jót a vasút megítélésének.
Warschauer Strasse S-bahn állomás hamarosan átépítés alá kerül, sima kétvágányos állomás lesz belőle a tervek szerint.

Az én kedvenc vonalam a 61-es. Nyáron nagyon nagy feeling, amikor az egész villamos tele van strandolókkal. Minden hozzátartozó kellékkel együtt. (felfújható/felfújt gumicsónak, thermobox, jó hangulat!)
"Őszintén szólva a belső tér engem nem nyűgözött le."
pedig egész élhetőnek néz ki.

"480-as sorozatból összeállított szerelvény"
nekem tetszik!

"Berlinben az ilyesmi megszokott: több kilométernyi előre megépített, de sosem használt, vagy valamiért használaton kívül helyezett alagút van a város alatt!"
bárcsak mi lennénk ilyen előrelátóak! vagy a mi 4-esünk pont ilyen példa? :)))

hampage.hu/kozlekedes/berlin2/img_4962.jpg
ez hatalmas!

milyen emeletes vonaton utazni?
@Hamster: de miért épül így? :D
@Rocko-: Mert a lovaskocsik idejében elment így, olcsó is volt, manapság meg az engedélyek megszerzése is macerásabb lenne, ha kétvágányosítanák, lehet, nem is kapnák meg, lehetne megszüntetni a vonalat ;)
@Rocko-: "milyen emeletes vonaton utazni?"
Teljesen jó. Mondjuk nem tudom, a magyarországi pályákon mennyit dülöngélnének, de odafent a futási zajból is kevesebbet hallasz, a kilátás meg sokkal jobb. Érdekes dolog, hogy nálunk ez mennyire kimaradt, és sokáig nem is akarták engedni, hgy szó legyen róla, aztán egyszer hoztak egy német vonatot ilyen kocsikból, és gond nélkül bejártak vele szerintem majdnem mindent:
hampage.hu/trams/vasut4/img_4824.jpg

Szóval ami engem illet, én üdvözölném, ha a következő generációs személykocsik ilyenek lennének, és nem a Bhv-kat ragoznák tovább. De motorvonatban is kapni ilyesmit (még TGV-ben is) - gyakorlatilag mindenki gyárt emeleteset, mert rövidebb vonathosszban több utast visz, ezért népszerűek.
@Hamster: áhhám. részemről megvéve. :)
@Rocko-:

"miért megy forgalommal szembe a villamos? nem balesetveszélyes? mekkora szakaszon teszi ezt? ahogy látom ott is karcolgatják a villamost. :/"

Egy ilyen balesetről sem hallottam, pedig négy évig laktam olyan városban, ahol több helyen is így járt.
Tudnak vezetni.
@Hamster: "de odafent a futási zajból is kevesebbet hallasz, "

Frankfurt-Darmstadt között konkrétan semmit nem hallottam, és baromira fura volt. Pedig szelvényköveken stopperrel lemértem, 160-al mentünk. Ócska személyvonat volt.
@Hamster:
"mert rövidebb vonathosszban több utast visz, ezért népszerűek."

A súlytöbblet is vasútüzemi mértékkel elhanyagolható, a férőhelytöbblethez képest, bár a lépcső ha túl meredek, akkor sok helyet vesz el.

@Rocko-:
Jó!

Pár ínyencség, ha érdekel a téma:
de.wikipedia.org/w/index.php?title=Datei:Old_fashioned_tram_700.jpg&filetimestamp=20101204224821
de.wikipedia.org/w/index.php?title=Datei:DB_670_Prototyp.jpg&filetimestamp=20060513125848
www.interlok.info/Doppelstockwagen.htm
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: A PIKO H0-s modellvasutaknak egy idő kelléke volt pár emeletes DR kocsi. Unokatesómnak is volt, úgyhogy nem ért meglepetésként, amikor 87-ben Warnemünde/Rostock környékén az autóból láttam pár olyat. Kár, hogy nem utaztunk velük.

Azt érdekes lenne tudni, hogy mi azért nem próbálkoztunk velük, mert túl messze voltunk a német vasúti hatásoktól, vagy mert egyszerűen csak szarok és gyengék voltak a pályáink, nem mertek ileysmivel kísérletezni.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Ó, ilyeneket én is tudok:
Hollandia: hampage.hu/kozlekedes/hollandvonat/img_8993.jpg
Svájc: hampage.hu/kozlekedes/TdT2/04020151.JPG
Ausztria: hampage.hu/trams/becs071009/img_9847.jpg
Csehország (czzf50 képe): hampage.hu/kozlekedes/praga/praha1.jpg
Érdekes, hogy Németországban nem is fotóztam ilyet, pedig marha sokat utaztunk mindenféle verzióival. Annál már csak Svájcban kattantak jobban rá: S-Bahntól kezdve az IC-ig többféle varzióban használják. Asszem szintén nem fotóztam Belgiumban se.

No, meg még egy kép arról, amivel azért ki bírnék békülni mindennapi látványként:
hampage.hu/trams/vasut4/img_4835.jpg
@Hamster: utolsó nekem is bejön. :)
@Hamster:

A hollandhoz mozdony sem kell, mert rendelkezik hajtással. El bírnám viselni itthon pl Bp-Vác és egyéb elővárosi viszonylatokon.
A berlini villamosokhoz kieg.ként:

Érdekes, hogy a sín nem meredezik az aszfaltból 20-25 centit kifele, valahogy nem veszed észre kocsival, ha keresztezel egy villamossínt.

Az egyik video végén háromutas kitérő!
@Hamster: már a kilencvenes évek közepén is próbázott emeletes vonat a váci vonalon utasokkal

mindenki fenn akart ülni, lenn meg töküres volt :)
Mi a hosszú villamosvonal??

Kedves Hamster, az M5 egy közepes méretű!
M5: 12,6 km, 27 megállóhely, 41 perc menetidő
az
M6: 21,5 km, 47 megállóhely, 68 perc menetidő-höz képest gyermekcipőben topog! :))
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Van mozdonyos és mozdony nélküli is belőle. Mondjuk erre csak úgy jöttem rá, hogy a több mozdonyos után egyszercsak jött egy, aminek a hátsó végén is "vezérlőkocsi" volt :) A holland vasút teljesen ufó, nekem nagyon bejött:
hampage.hu/kozlekedes/hollandvonat/
@berlin_mount: Jóvanna, mindent nem tudhatok. De köszi, hogy mondtad, mert akkor azt el fogom kerülni... nekem már a negyven perc is sok :)
a Zingster Strassen multkor voltunk, amikor elmentünk Hohenschönhausenbe megnezni a volt Stasi-börtönt. Az a vicces az egeszben, hogy a vegallomas mögött ott huzodik a nagy büdös puszta (tetszetös szemetkupacokkal). Es bamulatosan sokfele lelekrohaszto huszemeletes panelt lehet latni (amugy van egypar, ami teljesen üresen all.)
@LCDLA: Lélekrohasztó panelek itt is vannak (bár nem húszemeletesek), de nálunk nem épültek olyan villamosvonalak hozzájuk, aminek a két oldalán fasor van, a tuja meg 50-nel rohan. Konkrétan a múltkor videdózni akartam volna egyet az újpalotai lakótelepen, de nem sikerült olyan snitt, amin a 69-es villamos gyorsabban ment volna 15-nél :( Valahol arrafele (már hogy Neu-Hohenschönhausen felé) a villamosból fotóztam kiürített panelokat, nem jó fotók, de terveztem, hogy felrakom őket, mert tényleg furcsa volt.
@Hamster: Csak neked kerestem! :)
Cola-dose új színekben! :)
www.youtube.com/watch?v=PLC2X5ieutY
@Hamster: annyira MO-ból indulsz ki! A berlini tuják képesek és szoktak is több, mint 50 km/h-val porolni.

A panelházakat pedig nem kiürítették, hanem kiürültek!
@berlin_mount: "A berlini tuják képesek és szoktak is több, mint 50 km/h-val porolni."
Pont erről beszélek.
süti beállítások módosítása