Mivel nem voltam jelen az eseményen, túl sokat sajnos nem tudok hozzáfűzni Márványi Péter és az Indóház Online repülős szekciójának videójához, mely a mai napon első felszállását, pontosabb első újkori felszállását végző kétüléses MiG-15-ről szól:
Pontosabban annyit azért igen, hogy őszintén gratulálok a felújítást végző csapatnak, hogy nem adta fel még akkor sem, amikor nagyon úgy nézett ki, hogy nem a műszaki munka, hanem a hivatal pecsétjének elnyerése lesz a legnehezebb feladat. Kishíján ugyanis egy tipikus magyar történet lett az egészből, lengyel lajstrommal... De nem lett, és most - még ha csak videón is - itt füttyög a duci ezüst madár, magyar ég alatt, magyar lajstrommal (HA-UTI).
A konkrét gép története egyébként önmagában is érdekes: 1954-ben Lengyelországban gyártották együléses vadászként, majd 1957 körül átépítették kétülésesre (kiképző változat, eredetiben MiG-15UTI, lengyel jelzéssel SB Lim-1). 1970-ben egy másik, modernebb változatú (MiG-15bis) gép részeinek felhasználásával korszerűsítették, ekkor a jelzése SB Lim-2 lett, ami ha jól gondolom, a MiG-15bis kétüléses verziója lenne. 1990-ben állították le, egy évvel később múzeumba került. A Gold Timer Alapítvány 2004-ben vásárolta meg és hozta haza, a felújítás feladatát pedig a JetStream 2004 Kft. kapta meg.
Most már csak egy kérdés van, hogy vajon mikor lesz alkalmunk repülni látni ezt a szép gépet? Az elkövetkező napokat tudtommal a szolnoki légibázison fogja tölteni, no de aztán? :)
Az újabban repülős témákban is nyomuló Indóház Online cikkét itt olvashatjátok el
Ez megy most