Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (105) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (931) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (53) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (40) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (509) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (92) hajtóművek-motorok (6) hampage (413) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (7) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1018) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (5) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (401) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (66) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (12) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (23) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (15) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (397) utcakép (226) uv (56) vár (11) várnegyed (8) város (521) városkép (104) városliget (9) varsó (7) vasút (588) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (884) villamos (842) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

A Keleti

2011.08.12. 04:10 :: Hamster

A Keleti pályaudvar kisgyerekkorom egyik rejtélyes helye volt. Tudtam, hol van, ismertem jelentőségét, de látni csak akkor láttam, amikor a Közlekedési Múzeum felé menet pár pillanatig bekukucskáltam a főbejáraton át. Egyszer óvodás koromban le is rajzoltam a forgatagot, amit láttam: a MÁV-ot duplavével "írtam", mert a betűket még nem teljesen ismertem, és a sima V-hez képest a W alakja jobban tetszett, úgyhogy azt rajzoltam a járművekre :) Ezen felül még egy ide köthető élményem volt: hogy anyu munkahelyéről, ami az akkor még Népstadion névre hallgató metrómegálló közelében volt, be lehetett látni a fűtőház mellé, ahol gőzmozdonyok ontották a füstöt. Addig csak filmen láttam gőzöst - meg itt.

Aztán a nyolcvanas évek második felében elvesztettem a "Keleti-szűzességem", amikor rokonokat kísérgettünk ki nyaranta nagyival és/vagy unokatesómmal. Akkor már csak a szoborként kiállított Kandó mozdony tetszett, az érkezési oldal mellett (azt hiszem a Kerepesi út felőli az), mert magát a helyet elég gusztustalannak éreztem. Ja nem: azt hiszem, az érkezési oldali csarnokban is volt pár makett, azokat szívesen elvittem volna haza magammal :)  Aztán pár évvel később, már gimnáziumban német cserediákokat vártunk; a vonatuk három órát késett október közepén, úgyhogy mire megjöttek, mi darabosra fagytunk - ez se volt valami pozitív élmény. Egyszerűen nehéz volt itt pozitív élményt szerezni... Később a Kandó-mozdony eltűnt (a Füstibe került), és már csak külföldi utakkor jártam ide, jellemzően öt óra túl koránkor. Vonat megkeres, üres helyre levágódik, hátizsákot térd közé szorít, szunya bevág. Az esti hazajövetelek rosszabbak voltak, a mínusz hatezredik vágánytól a metróig eljutni a taxi- és zimmer frei-tukmálók közt... Persze jegyet venni is feeling volt, amikor a "valuta váltása csak a hivatalos árusítóhelyen engedélyezett!" (vagy valami hasonló) tábla tövéből kiabált rá az emberre a jóarcú illegális cséndzsmanus, miszerint "én jobban váltok, ne menjen be oda!". Te jószagú ég, a vonattal a fővárosba érkezőknek évtizedek óta ezek az első élményei, és csodálkozunk, ha inkább "görögbe" mennek a turisták? Pedig ha a Keletin (vagy repülővel érkezve a KöKin) túl vannak, akkor már csak jobb lesz a tartózkodásuk...

Szerintem kevesen tudnának komolyan vehető vitába szállni azzal a kijelentéssel, hogy a Keleti a város egyik legótvarabb helye, viszont ha az ember második gyerekkorát élve megint ott tart, hogy imádja nézni, ahogy nagy, hangos vasdarabok csörömpölő vasdobozokat vontatnak, akkor egyben az egyik legszínesebb hely is. Vasútbarátnak lenni Svájcban hobbi, Angliában szenvedély, Magyarországon pedig perverzió, és ennél változatosabb mozdony- és kocsifelhozatalt kevés helyen találni az országban. Hiszen itt debütálnak a MÁV legújabb cuccai, miközben az üres kocsikat régebbi tolatómozdonyok rángatják egyik vágányról a másikra, az elővárosi ingák többségét meg még mindig V43-asok vontatják. Eközben felbukkannak egzotikus, bordázott oldalú (ex-)szovjet kocsik, furcsa (ex-)csehszlovák mozdonyok, RailJet, svájci motorvonat, toronyóra lánccal...

Na és persze Taurusok (nekem személyes kedvencem, persze nem mindenki szereti őket), a RailJeten kívül eredeti osztrák (ÖBB) színekben, Gyesev-esként, ÖBB-ről Gyesevesre matricázva, és persze MÁV-ruhában - néha párosával, mint a fentebbi képen. Azt sajnálom, hogy a nagycsarnokbeli csomagmegőrző mintha be lenne zárva, mert az a hatvanas évekbeli hangulat, az üvegtáblákra festett, részben cirill betűs feliratokkal olyan kontrasztot alkotna a "nyugati" mozdonyokkal, ami a nagytétényi szoborparknál is beszédesebben mutatná be az elmúlt hatvan évünket. Kár, hogy amikor még nyitva volt, nem mertem megkérdezni a bent ülő idős néniket, hogy zavarná-e őket, ha körbefotóznék, mert képekkel könnyebb lenne illusztrálni, mire gondolok.

Arra viszont nem emlékszem, hogy régen is ilyen görbék voltak-e a sínek. A nem hegesztett illesztéseknél kifli alakban lehajló sínvégeken minden egyes tengely ugrik egyet, jókorát csapva a vágányzatra, és jókora zajt is csapva, ez vajon miért jó? A videón látható V43-as vontatta vonat utolsó kocsija úgy lobog, mint a győzelmi zászló :)

42 komment

Címkék: énblog videó máv képek vasút keleti

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr383147470

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mivel nem használom túl gyakran, ezért nekem nem oszt nem szoroz. ellenben tökéletesen adja azt az érzést, amikor az ember körbenéz, körbehallgat, körbeszagol (ugye?), akkor egy szó jut eszébe: MÁV. (szimpla v-vel. :) )
Azért az a két Bika, 14 mW te jó Isten...
Amúgy mintha több rohangálna üzemkészen, mint 3-4 évvel ezelőtt. Trakciónál megtalálták a Siemens telefonszámát alkatrész ügyben?
Angliában a vasútbuzulás inkább életforma, mint szenvedély :)

Kis művelődni való (The Bashers c. '90-es évekbeli film a témáról): www.youtube.com/watch?v=2DN1yhNz4Rc
@jack o'neill: Nem úgy van, hogy egy az egyben külföldiek szervizelik őket? Amúgy engem si érdekelne, miért volt a pár halberstadi kocsi előtt ekkora vonóerő :)
@Hamster: Jaaa úúúgy!
Éreztem, hogy valami nem gömbölyű. Amúgy a külföldiek alatt mit értünk? (Siemens? Ahogy a Stadler is a Flirt-ekkel?)

Bikákra tippeltem volna, hogy a Trakció spórolása van a háttérben, azaz a gépmenet elhagyásával spórolnak, de mivel fent van mindkét gép szedője, így mellé lőttem.
@jack o'neill: Ma láttam asszem gyorsvonatot két Giganttal a Déli felé menni, akkor rájöttem, hogy nem is akarom érteni ezt a mozdonyosdit :)
Perverzió, de én is imádok a Keletibe (meg persze nem csak oda) járni, és csak nézni a mozdonyokat.

Ami pedig a cirillbetűs csomagmegőrzőt illeti: én nem egész egy éve még használtam is, azóta nem tudom mi történhetett vele.
Nemrég volt a hírekben, hogy talán kiteszik az arabokat a Keletiből, de nem hiszem, hogy meg merik lépni. Olyan szép, ahogy ott ülnek a széken a pénzváltó előtt a valutázók és a rendőrök a másik irányba nézve elmennek mellettük...
@jack o'neill: Mindkét mozdonyon van személyzet, á
ramszedő nélkül nem megy a klíma, a hűtőszekrény.
Én ha egyetemről jövök haza Miskolcra, sokszor egy félóra-órával indulás előtt már kimegyek, csak, hogy bámészkodjak. A másik lehetőség, hogy a vonat utolsó kocsijára kapaszkodás után már fütyülnek is. Normális időben sose érek a Keletibe :)
Kedvemért a GySEV-et leírnád, így , helyesen? :D
Bobó, Szöcske, Gorilla. Komoly nevek. :D

Kiskoromban sok időt töltöttem egy kisebb állomás mellett. Ott játszottunk / néztük a vonatokat jó közelről. Úgyhogy azóta bírom őket.

Azóta képnézegetés szintjén rászoktam a japán vonatokra is.
Van itt valaki a blog.hu-n, aki blogot is vezet a JR-ről: japanvasut.blog.hu/
putri, télen-nyáron bűz van bent, meg valami füst féle, undorító egy hely az biztos.
Ha a 10%-át költötték volna vasút fejlesztésre, mint amennyit autópálya építésre fordítottak, nem tartanák itt ahol tartunk!
A főbb vonalakon simán lehetne 160-200 km/ó sebességgel közlekedő vonataink és akkor sokan biztosan nem autókáznának...
a kiállított makettekre én is emlékszem kiskoromból, a Thököly felőli oldalon voltak és mindig meg kellett nézni ha arra jártunk.

nálam mondjuk pont fordítva volt a szüzesség, nagyon sokszor átmentünk a Keletin de a metróba csak a nagyon sokadik alkalommal mentünk be, nekem az volt kicsit titokzatos dolog, hogy ott a nagy kerek tér után valahol van egy metró...
Videó és a cikk nagyon jó! Keletis élményem nekem is sok van, bár nem mind pozitív. Pl. amikor 2000 körül rendszeresen vonatoztam a Keleti és Győr között, egyik este szabályosan FÉLTEM a Keletiben való tartózkodástól: nem túl bizalomgerjesztő cékategóriás hiperpigmentáltak + néhány harmadik világbeli náció képviselői, stb... Alig vártam, hogy felkeveredjek az Orientre. De hát ilyennek kell lennie egy nemzetközi pályaudvarnak, nem? :) (NEM.)
@F173: Dehogynem autókáznának.Aki egyszer rákapott az autóra,nemigen kívánkozik vissza a tömegközlekedésbe.Ha tetszik ha nem, autópályára nagyobb igény van mint vasútra.
@F173: lenne erre IS és arra IS pénz. már ha nem talicskázzák haza a kedves politikusok.
@Metál -e a bimetál?: kiváltani egyik se fogja a másikat.
viszont érdemes minnél több embert átterelni vasútra, ha az lehetséges.
@Metál -e a bimetál?: Mondjuk autó nélkül nem is értheted meg ezt... Ha egyszer az életben eljutsz a fejlettség azon fokára, próbáld ki.
@vasgyuszi: @Metál -e a bimetál?:
Nincs is jobb annál, mint 120 kilométerre 1-2 gyerekkel 1-2 (vasúti) átszállással állomástól állomásig eljutni 3 óra alatt. Dupla ennyi távolságra az idő több, mint duplája is lehet.
Arról ugye nem kell beszélni, hogy senki sem az állomáson lakik, és a vidéki úticélon a max tömegközlekedés a reggeli, és az esti busz, valamint Pistabácsi lovaskocsija/traktorja platóval, amivel közlekedni lehet.
A rokonlátogatás tömegközlekedéssel manapság tortúra.
Akik meg azt kívánják, hogy az üzemanyag legyen 1000-5000 stb..., az számoljon azzal, hogy a mozdonyokba, buszokba is kell, de az áram sem a konnektorból jön.
@cso zsi: plusz áttételeződik a szállítási költség mindenre, amit szállítani kell.
A Keleti az ország szégyene, komolyan senkinek se jut ela z agyáig, h ez az ország egyik kapuja? Szégyen ,h ennyire lepusztult, mit gondol egy turista mikor leszáll itt a vonatról, átverekedi magát a füvet és a valutát áruló arabok tömegén, néha jönnek TÁÁXIII-t ajánlani, mikor meg végre kiért a Keletiből meglátja a szétdúlt Baross teret, ahol már vagy egy évtizede épül a 4-es metró, ami kérdéses mikor készül el ha elkészül egyáltalán. Mint egy katasztrófa sújtotta terület. A 234-es villamos eldugva egy mellékutcába nem ám mondjuk odavezetve a pályaudvar mellé, a trolik szintén mellékutcákba eldugva. Katasztrófa
Anno az új biztber átadása is megérne egy misét....

Fél napig vasutasok garmada rohangált a kábelárkok mentén.
A Verseny utca közepén gyerekeskedtem és laktam 22 éves koromig, így az erkélyről egész nap nézhettem, láthattam a vonatokat (és az ügetőt), ennek ellenére nem különösebben érdekelnek a mozdonyok. A házunkban lakott vasútmérnök, postafőnök és zsoké is. Akkoriban kocsija senkinek nem volt.

A Keleti most kicsit rendezettebb és tisztább, mint tizenéve.
A csencselőket valószínűleg azért hagyják, mert tartanak bizonyos rendet és ők frankó váltósok, akik nem (nagyon) vágják át a turistákat, mert ott mindig megtalálhatók, viszont távol tartják az átverőket.

Itt szó volt a cirill betűkről. Fél évszázadig rengeteg orosz katonacsalád fordult itt meg. Az volt a feltűnő, hogy valamennyien szőnyegtekercsekkel indultak a több napos útra.

Az indulási oldalhoz ragasztott postára annál többet jártam. Annak emeletén készült 46 éve (!) az a tekervényes Toshiba gépsor, ami a leveleket az akkor bevezetett irányítószám szerint automatikusan válogatta. Magyaros apróság: a japánok a kapott alaprajzra megtervezték a méregdrága szalagrendszert, és a szerelésnél kiderült, hogy a terem nem üres, ugyanis a közepén van egy pillérsor...

Sok évig ez és a Nyugati posta éjjel-nappal nyitva volt, aminek a (terv)pályázatok volt jelentősége. A Nyugati postánál különleges hangulat volt az utolsó órában, ugyanis a napok óta nem aludt építészek estek be és a konkurensek is egymásnak segítették csomagolni az óriási tervmappákat. Rég nem látott iskola- és munkatársak futottak itt össze. Éjfélkor pedig fűzték a pult mögötti postáshölgyeket, hogy egy kicsit még ne tekerjék át a bélyegzőt más napra...

Kiskoromban gyűjtöttem a bélyegeket és mivel a MABÉOSZ (bélyeggyűjtő szövetség) tagság csak egy bélyegsor megvételét tette lehetővé, nagyobb postákon a megjelenés napjának reggelén árusítottak 1-2 száz példányt és első napos borítékot. Ekkor hajnalban álltam sorba a 72-es postán, majd - ha ez iskolaidőben volt - szegény szüleim leváltottak és vették meg a bélyegeket. Kár volt. Az arra költött pénz az akkori lekötött betét 5%-os kamatával is mára szép vagyon lenne, míg a bélyegek semmit sem érnek.

A mozgóposta is megérne egy misét. Innen indultak az ország minden részébe éjjel az ún. postavonatokkal a mozgóposta vagonok, ahol a postások menet közben szortírozták a leveleket. Ebbe a vagonba az oldalán lévő nyíláson minden vasútállomáson be lehetett dobni a leveleket. A mozgópostások az állomásokon rakták ki (dobták le) a településre szánt küldemények zsákját.

Ma az összes küldeményt zöld színű teherautók viszik Budaörsre, ahol szortírozzák, majd teherautókkal küldik vidékre a környezetvédelemnek fityiszt mutatva.

Bocs az offért és a bőbeszédűségért, de lehet, hogy valakinek érdekesek voltak ezek a régi dolgok.
Régen azért is voltak jók a postavonatok, mert késő este is jártak, és volt rajta személykocsi is így este is lehetett utazni. És bár lassú volt, mert mindenhol megállt és sokszor hosszú percekig ácsorgott ameddig a levélválogatás ment, de a semminél jobb volt és lehetett este is utazni. Kár volt megszüntetni.
@Bird: Ne szidd a bélyeggyűjtést, jó móka az. Persze már én se gyűjtöm, de gyerekként imádtam :)
Dehogy szidom, csak a "Keleti" hívószóra ezek jutottak eszembe. A bélyeggyűjtésnél mindenki azt hitte - látva a bélyegkatalógust -, hogy milyen jó befektetés. Nemcsak vettem a bélyegeket, hanem még "bündliztem" is, azaz a tömegbélyegeket lavórban áztattam, szárítottam, préseltem, majd százasával kötegeltem. De minek?
A ráfordított időért kár, amiben a sok óra Keleti postán történt hajnali sorban állás is benne van.
@Bird: "tömegbélyegeket lavórban áztattam, szárítottam, préseltem, majd százasával kötegeltem"
Mondjuk ez tényleg fura választás volt :) Én elsőnapit nem gyűjtöttem, viszont volt bélyegszakkörünk, tök jó fel vezetővel, úgyhogy teljesen jó űrhajós bélyegeim voltak olyan országokból, amikről addig nem is hallottam, aztán Nagyinak is köszönhetően rákattantam a Magyar Kir. Postának a forgalmi sorozataira, az volt a csúcs, meg a hatvanas évek blokkjai. Értéke persze nem nagyon volt, de nem az volt a lényeg, én már akkor se értettem a pénzhez ;)
@Adani: A postavonatozás nekem kimaradt, de mesélték, hogy bizonyos viszonylatokon elég veszélyes kinézetű arcok bírtak utastársak lenni.
A tömegbélyegekhez úgy jutottam, hogy apám tépte le a hivatalba érkező borítékokról. A szebbeket persze a főnök vitte haza...
Azért ha Neked voltak blokkjaid, akkor azt nem borítékról tépted le, hanem vettétek, tehát én az arra fordított pénzt tartom pocsékolásnak, főleg ha valaki többet vett belőlük.

Ismert az az anekdota, hogy: "Pistike, gyűjtesz bélyeget?" "Már nem." "Miért nem?" "Mert egyszer kaptam öt kilót..."

Én pedig a hatvanas évek közepén egy osztálytársnál jártam, ahol az idős apuka bevezetett a bélyegszobába, ahol egy képeslapról ismert Fényes Adolf kép alatti sublótfiókokban mutatta a bélyeggyűjteménye egy részét. "Ebből az 1946-os sorból itt 1500 darab van..." Azóta nem nyúltam a bélyegeimhez.

Ja, most az érettségi találkozón megkérdeztem az egykori osztálytársat - aki egy kétszobás lakásban lakik -, hogy mi lett a gyűjteménnyel? Megvan... - mondta.
@Bird: " főleg ha valaki többet vett belőlük"
De miért vett volna többet? Egy kellett, hogy az ember néha nézegesse otthon. Abban a hónapban úgyse tudtál már mást venni :) Aki sokat gyűjtött be, az te voltál, a leáztatott tömegbélyegekkel ;)

"Ebből az 1946-os sorból itt 1500 darab van..."
Na, ez tényleg totál értelmetlen :O
Sajnos nem fogalmaztam elég érthetően. A MABÉOSZ-nak azért volt sok százezres tagsága, mert a gyűjtők a családtagjaikat is beíratták, hogy több soruk, blokkjuk legyen, mert mind azt hitték, hogy ez kincsképző és hamarosan sokat fog érni. 1946-ban is így gondolta az ismerős apuka, amikor a pengő percről percre értéktelenedett, ezért vett 1500 darabot.

A bündlizést az igazi gyűjtők végezték, akik nemcsak értékmentés miatt szereztek bélyeget, hanem szerettek vele foglalkozni. Persze ehhez hozzátartozott az általad említett bélyegszakköri csere-bere, albumba rendezés, külföldi levelezés ilyen céllal stb.
@Hamster: ""Ebből az 1946-os sorból itt 1500 darab van..."
Na, ez tényleg totál értelmetlen :O"
nem, ha sokat írsz külföldi rokonoknak. :-)
@Bird: Én még mindig nem értem, hogy miért lett volna értelme ennek a "bündlizésnek". Csak azt a bélyeget áztattam le, ami tetszett, vagy el akartam cserélni, de az sose volt komoly mennyiség.
@Rocko-: Ja, sokáig írsz 46-os bélyeggel külföldre, aztán éjszaka jön a Pobjeda a kabátos csúnya emberekkel :-/
@Hamster: naugye, megéri befektetni, pár bélyeggel már nem csak levelet adhatsz fel, hanem kocsikázhatsz is. :DD
Az 1946-os bélyeg lehetett augusztus 1-je előtti, tehát pengős is, tehát azt nem lehetett később felhasználni.

A bündli tehát 100 leáztatott és még nedves állapotban lepréselt bélyeg volt egymásra rakva, vékony barna papírragasztóval átkötve, majd a tetejére ragasztva egy 101.-et. Miért tették ezt sokan? Mert ezeket a Filatéliai Vállalat megvette, 100 darabot 1-2 forintért, ami max 5 zsömlye ára volt.

Meg különben is, az ember nem dob ki valamit, amihez hozzájut. Tanú erre az, aki már számolt fel lakást, ahol sok haszontalan dolog volt összegyűjtve (műanyag zacskók, WC-papír gurigamagja, üres gyógyszeres fiolák, dobozok, üvegek, görbe szögek, csavarok stb.)

Az a több százezer gyűjtő nem dicsekszik senkinek azzal, hogy egykori számítása a bélyegei értéknövekedéséről nem jött be és hogy kár volt annyit költenie erre a szűkös időkben. Akkor, amikor a családja évekig sem vett péksüteményt, csak kenyeret, mert az relatív sokkal olcsóbb volt.
@Hamster:

Nekem is kimaradt sose postavonatoztam, de tényleg egyhangú beszámoló, h elég sok érdekes utas volt és sok volt a balhé. De hát ez főleg annak tudható be,h késő este volt és nyilván hajnali 1-2 felé már csak buliból hazafelé tartó (fél)részeg társaság van, a BKV éjszakai járatain is ugyanez a helyzet, pláne ott, ahol nincsenek őrök.

Vannak itt is érdekes történetek pl. az Iron Maiden (így kel lírni?) után csak az ott tomboló kemény rockerekkel volt tele a postavonat és ment a zúzda meg egy emberként énekelték a számokat továbbgenerálva a koncerti hangulatot. :) Közben persze a maradék sörökből csalogatták elő az utolsó cseppeket.

A Gödöllői HÉV-ről is meséltek már hasonlókat, a késő esti utolsó vagy utolsó előtti Trafójáratnak is hívott vonaton is sokszor volt balhé, Gödöllőn a Trafó kedvelt punk szórakozóhely (volt). Familliárisan hiperpigmentáltak is jártak oda sokat és állítólag olyan is volt ,h a kallert kidobták a vonatból. Kevésbé brutális eset volt mikor hazafelé menet sz egyik punk elunva a sörhiányt és a punnyadt hangulatot kapaszkodóra fellendülve egy talpassal szétrúgta az egyik ablakot. A kaller meg bátor volt és rögtön odament, h most azonnal fizessen 5000 ft-ot, mert ez ennyibe kerül és BKV tulajdont rongált hogy képzeli. Ekkor jön a meglepetés, a részeg punk előkap egy 10 ezrest, amit nem sokan néznének ki eg kemény punkból, aki általában már a buli előtti napokban elissza minden pénzét. A kaller meg ordít tovább, h mivagyok én bazmeg a nemzeti bank? Nem tudok visszaadni pontosan adjad. Emberünk segít a bajon újabb kapaszkodós lendülés újabb telitalpas újabb ablak szétrúgva. A kaller ezután a következő megállóban pánikszerűen menekült át a másik kocsiba biztos attól félt ha tovább pattog a lesz a következő "bkv tulajdon" amit megrongálnak. :)
süti beállítások módosítása