A Keleti pályaudvar kisgyerekkorom egyik rejtélyes helye volt. Tudtam, hol van, ismertem jelentőségét, de látni csak akkor láttam, amikor a Közlekedési Múzeum felé menet pár pillanatig bekukucskáltam a főbejáraton át. Egyszer óvodás koromban le is rajzoltam a forgatagot, amit láttam: a MÁV-ot duplavével "írtam", mert a betűket még nem teljesen ismertem, és a sima V-hez képest a W alakja jobban tetszett, úgyhogy azt rajzoltam a járművekre :) Ezen felül még egy ide köthető élményem volt: hogy anyu munkahelyéről, ami az akkor még Népstadion névre hallgató metrómegálló közelében volt, be lehetett látni a fűtőház mellé, ahol gőzmozdonyok ontották a füstöt. Addig csak filmen láttam gőzöst - meg itt.
Aztán a nyolcvanas évek második felében elvesztettem a "Keleti-szűzességem", amikor rokonokat kísérgettünk ki nyaranta nagyival és/vagy unokatesómmal. Akkor már csak a szoborként kiállított Kandó mozdony tetszett, az érkezési oldal mellett (azt hiszem a Kerepesi út felőli az), mert magát a helyet elég gusztustalannak éreztem. Ja nem: azt hiszem, az érkezési oldali csarnokban is volt pár makett, azokat szívesen elvittem volna haza magammal :) Aztán pár évvel később, már gimnáziumban német cserediákokat vártunk; a vonatuk három órát késett október közepén, úgyhogy mire megjöttek, mi darabosra fagytunk - ez se volt valami pozitív élmény. Egyszerűen nehéz volt itt pozitív élményt szerezni... Később a Kandó-mozdony eltűnt (a Füstibe került), és már csak külföldi utakkor jártam ide, jellemzően öt óra túl koránkor. Vonat megkeres, üres helyre levágódik, hátizsákot térd közé szorít, szunya bevág. Az esti hazajövetelek rosszabbak voltak, a mínusz hatezredik vágánytól a metróig eljutni a taxi- és zimmer frei-tukmálók közt... Persze jegyet venni is feeling volt, amikor a "valuta váltása csak a hivatalos árusítóhelyen engedélyezett!" (vagy valami hasonló) tábla tövéből kiabált rá az emberre a jóarcú illegális cséndzsmanus, miszerint "én jobban váltok, ne menjen be oda!". Te jószagú ég, a vonattal a fővárosba érkezőknek évtizedek óta ezek az első élményei, és csodálkozunk, ha inkább "görögbe" mennek a turisták? Pedig ha a Keletin (vagy repülővel érkezve a KöKin) túl vannak, akkor már csak jobb lesz a tartózkodásuk...
Szerintem kevesen tudnának komolyan vehető vitába szállni azzal a kijelentéssel, hogy a Keleti a város egyik legótvarabb helye, viszont ha az ember második gyerekkorát élve megint ott tart, hogy imádja nézni, ahogy nagy, hangos vasdarabok csörömpölő vasdobozokat vontatnak, akkor egyben az egyik legszínesebb hely is. Vasútbarátnak lenni Svájcban hobbi, Angliában szenvedély, Magyarországon pedig perverzió, és ennél változatosabb mozdony- és kocsifelhozatalt kevés helyen találni az országban. Hiszen itt debütálnak a MÁV legújabb cuccai, miközben az üres kocsikat régebbi tolatómozdonyok rángatják egyik vágányról a másikra, az elővárosi ingák többségét meg még mindig V43-asok vontatják. Eközben felbukkannak egzotikus, bordázott oldalú (ex-)szovjet kocsik, furcsa (ex-)csehszlovák mozdonyok, RailJet, svájci motorvonat, toronyóra lánccal...
Na és persze Taurusok (nekem személyes kedvencem, persze nem mindenki szereti őket), a RailJeten kívül eredeti osztrák (ÖBB) színekben, Gyesev-esként, ÖBB-ről Gyesevesre matricázva, és persze MÁV-ruhában - néha párosával, mint a fentebbi képen. Azt sajnálom, hogy a nagycsarnokbeli csomagmegőrző mintha be lenne zárva, mert az a hatvanas évekbeli hangulat, az üvegtáblákra festett, részben cirill betűs feliratokkal olyan kontrasztot alkotna a "nyugati" mozdonyokkal, ami a nagytétényi szoborparknál is beszédesebben mutatná be az elmúlt hatvan évünket. Kár, hogy amikor még nyitva volt, nem mertem megkérdezni a bent ülő idős néniket, hogy zavarná-e őket, ha körbefotóznék, mert képekkel könnyebb lenne illusztrálni, mire gondolok.
Arra viszont nem emlékszem, hogy régen is ilyen görbék voltak-e a sínek. A nem hegesztett illesztéseknél kifli alakban lehajló sínvégeken minden egyes tengely ugrik egyet, jókorát csapva a vágányzatra, és jókora zajt is csapva, ez vajon miért jó? A videón látható V43-as vontatta vonat utolsó kocsija úgy lobog, mint a győzelmi zászló :)
Ez megy most