Nem minden nap építenek új villamosvonalat Magyarországon, még pontosabban sajnos már nem is minden öt évben. Legutóbb 2005 elején adtak át pár száz méternyi vadonatúj pályát - a 18-as budafoki (albertfalvai) hosszabbítását a Savoya Parkhoz, előtte 2000 decemberében volt az 1-es villamos kicsit komolyabb hosszabbítása, a Salgótarjáni utcától a Lágymányosi hídig (azóta nem sok változott ezen a vonalon, azon túl, hogy előbbi megállót már Hidegkuti Nándor Stadionnak hívják, a hidat pedig Rákóczi hídnak). Azelőtt (1998-ban) a 14-est hosszabbították mai végállomásáig, de azért akkoriban megszüntetések is gyakrabban voltak (97: 67-es, 2000: 23-as), úgyhogy nem teljesen volt pozitív a mérleg.
Évek óta EU-s pénzből finanszírozott tömegközlekedés-fejlesztési beruházások hírével van tele a média, de konkrét sínen konkrét vaskerék csak most - pontosabban tegnap - gördült végig első alkalommal olyan helyen, ahol korábban nem járt tuja. Szegedről van szó, az 1-es villamosból kiágazó 2-es vonalról, melynek próbamenetéről NZA barátom küldött fényképeket:
Az új vonalrész még nincs teljesen kész, de első képnek egy olyat választottam, amin a körítés (megállóperon, vágányburkolat) is egyben van. Itt pont díszkövezést láthatunk a sínek körül, a még nem teljesen befejezett részeken füvesített vágány lesz, amit a képek alapján még nem telepítettek.
A vadonat síneket-felsővezetéket-mindent nem csak a mindennapi forgalomban használatos járművekkel érdemes bejárni, hanem mindennel, ami ott valaha is előfordulhat, és ezek közé tartozik a 12-es replika nosztalgiakocsi...
... és a Füzesi-kasztnis iker is. Ha jól látom, ez a vértói végállomás, és még ez-az bőven hiányzik a sínek körülről. Hogy a kicsit fura hangzású névvel kapcsolatos esetleges averziókat megelőzzem, itt egy régebbi panorámám arról, hogy a tóban igazából víz van ;)
A tótól a képen jobbra eső erdőcskében van a végállomás, ami vélhetően pár hónapig még nem lesz használatba véve. Bengálik pedig remélhetőleg már sose fognak menetrend szerint oda járni, de azért itt egy bengális kép is:
Az új vonal körítésén még dolgozni kell, de a forgalom ezen túl még azért sem indul el mostanában, mert a belvárosi, az 1-essel közös szakasz még újjáépítés alatt áll. Ha jól értettem a régebben hallottakat, a jövőben a lakótelepre menő 2-es lesz a "fő" vonal, a rókusi pályaudvarnál és plázánál végződő 1-es pedig a "betétjárat", ami logikusnak tűnik (bár a pályaudvar és pláza szavak más asszociációkat gerjesztenek, az 1-es szóban forgó, két megállós szakaszán eddig még csak nosztalgiavillamoson láttam tömeget:). Lassan az alacsonypadlósok is meg fognak jönni, lehet, hogy a 2-es már azokkal fog megindulni?
Ez megy most