Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (105) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (930) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (53) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (40) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (509) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (92) hajtóművek-motorok (6) hampage (412) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (7) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1018) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (5) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (401) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (45) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (66) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (12) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (23) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (15) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (483) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (397) utcakép (226) uv (56) vár (11) várnegyed (8) város (520) városkép (104) városliget (9) varsó (7) vasút (588) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (884) villamos (842) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

A Kecskeméti Kisvasút, agóniája végefelé

2012.05.25. 20:00 :: Hamster

2009-ben a nyíregyházi mellett a másik nagy közforgalmú keskeny nyomközű "hálózat" egyik vonalát is be sikerült utazni: két óra negyven (a valóságban talán kicsit több, de messze nem annyival, mint Balsáig és vissza) perc zötyögés Kiskőrös és Kecskemét közt... Aki azt gondolja, hogy vasútellenes vagyok, vagy azzal a prekoncepcióval tud csak a témához állni, hogy egy "elkényeztetett városi hülyegyerek elmegy vidékre és fikázza az ottani dolgokat" jellegű videót lát, az inkább ne is nézze meg:

Egyébként nem is tudom, mi volt a szomorúbb: hogy a fél kocsi méretű utastér (a másik fele poggyásztér volt, de nem azért, mert olyan sokmindent szállítottak volna ott) az egyetlen egy szál kocsin se telt meg, hogy egyszer egy párhuzamos föld(=homok)úton kielőzte a vonatot egy traktor, vagy az, hogy a végállomáson rögtön három mozdonyt is láttunk mozogni. Ebből kettő kellett (?) az 1-1 vonathoz, a harmadikat meg odaadhatták volna a nyírieknek, akiknél már alig volt működőképes gép a végén. Kicsit többet kellett volna tolatgatni, de némi spórolás ráfért volna az üzemre szerintem, mert az biztos, hogy az eladott jegyekből nem ment nekik olyan fényesen :-/ A vágányállapotokról meg csak annyit, hogy a nyíregyházihoz hasonlóan ez a vasút is hamarabb becsukta magát, mint tervezték: az utolsó előtti napon a kiskőrösi ágon kisiklott egy vonat, ezért ott már az utolsó napon pótlóbusz ment.

Az igazán érdekes kérdés persze az, hogy ez a vasút vajon valaha működött-e jól. Mert a nyíregyházi igen, 80 éve az egy korszerű üzem volt. Ez itt viszont már az 1929/33-as gazdasági válságban megnyekkent gazdasági vasútként, akkor találták ki a bugaci turistaüzemet. A kiskőrösi vonal pedig eleve a második világháború után épült, jó kérdés, hogy vajon elég körültekintően tervezve-e. Mindenesetre 2009-ben rettentő lehangoló volt az egész, és még a nyíregyházinál is célját vesztettebbnek.

11 komment

Címkék: videó alföld kecskemét vasút kisvasút vonalbezárás vicinális

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr624546418

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

"Mit nekem te zordon Kárpátoknak"? inkább a zordon hegyek, mint a tengersík vidék. Kisvasútért kár. Minden kisvasútért kár. Komplett felújítás a vonalon, a kocsikat is modernebbre lecserélni, lehetne nyáron nyitott kocsi, az mindig menő, jobb marketing a nemlévő helyett, stb, stb, stb.
tényleg nem érted: az ilyen pusztabámuló, negyednapos utazás egy hazai elkámínó.
ülsz a vonaton, se zene, se beszéd, se látvány, se semmi. kénytelen vagy gondolkodni, belemerülni magadba. aztán lepereg előtted az életed filmje, egyesülsz az univerzummal és egy új lényként érsz a célhoz.
ezért fogják keresni a touristák.
@Kicsi Kacsa: ""Mit nekem te zordon Kárpátoknak"?"
Végig ez járt az eszemben, meg az, hogy szegény nem volt teljesen százas. Viszont nem minden kisvasútért kár, amíg ezer más dolgot meg kellene rendesen csinálni. Ebből Kecskemét - Bugac közt lehetne turisztikai valami (behúzva a kecskeméti nagyállomásra!), nyitott kocsival, gőzössel, de Kiskőrös felé szerintem csak akkor lenne utas, ha minden más közlekedési módot betiltanának.
Az állapotokat elnézve az illetékesekről nincsenek szalonképes kifejezéseim.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Aki ilyenr eépítette? Mert ezen szeritnem sose volt 80-nal menő gyorsvonat, mint a nyíregyházin... ez igazi teszkógazdaságos gazdasági vasút volt, amire a kofák is felszállhattak, más nem volt...
Volt a bugacinak turistajellege is, de inkább a tanyasiakat hozta-vitte. Ma már nincsenek tanyasiak, akik vannak, azok autóval járnak.
Megoldás az lett volna, ha sikerül kiadni, mint pl. Kemencét.
Akkor is ott a "talán" mert a vidéknek vannak ugyan szépségei, de egy hegyen-völgyön kanyargó vonal azért izgalmasabb.
www.vasutallomasok.hu/allomas.php?az=wbug

ez az állomásépület teljesen lenyűgözött – élőben még jobban néz ki, remek képeket készítettem
indafoto.hu/siofok35/kecskemeti_kisvasut_080702

Én is jártam itt 2008-ban nagyon tetszett, de tényleg a kutya nem utazott rajta.
Tipikus példája volt ez a vonal annak (2009-ben én is utaztam rajta), hogyan nem szabad csinálni, ill. hogyan kell rosszul. 20 km/h lassújel végig a vonalon, és igen a traktor leelőz a földúton, Kiskőrösnél a végállomás egy vágánycsonka eldugva a nagyállomás mellett a gazba, mindenféle tájékoztató nélkül, de legalább közel a nagyállomás meg van mellette egy Tesco is. Minimális logika meg kb. 50-100 méter sín kellett volna ahhoz ,hogy pl. a Tecsó építésénél meghosszabbítani addig és a Tesco-val együttműködve esetleg feltételként szabva az építésnek megcsinálni egy megállót a Tesco bejáratához közel, a Tesconak jó ,mert potenciális úticél lehetett volna bevásárlás amúgy is indítanak sok helyen ingyenes buszokat a Tecsókba, akkor miért ne lehetne fillérekből odaépíteni egy vasúti megállót is? Néhány betonelem peron gyanánt és kész is van, meg kb. 50-100 vágányhosszabbítás. A vonal ugye sokszor teljesen feleslegesen áll meg a nagy puszták közepén, ahol már rég nincs semmiféle forgalom, de még élet sem, feltételes megállóként is mehetnének ezek,sőt nem egy megállót teljesülne meg is lehetne szüntetni. De mondom feltételes megállóként, ha nagy ritkán szökőévente egyszer valaki le akar szállni pl. Köncsögpusztán akkor szól a kallernak és ő majd intézkedik, ill. szól a vezérnek, mert itt külön kalauz sem kéne, adhatna a vezér is jegyet nyugodtan. Helvécián meg igen kriminális dolog ,hogy bolt, iskola, meg lakóházak mellett megy el megállás nélkül a vonat. Ahogy az is ,hogy Kecskeméten egy eldugott helyre megy, semmi nincs a közelben a tömegközlekedési kapcsolatot is beleértve. Kecskemét-alsó pu. közel van, de a vágánykapcsolatot megszüntették, ahogy a Rávágy téri végállomást is.

Ennek a vonalnak akkor lenne jövője, ha a sebességet min. 60 km/h-ra emelnék, hiszen útközben érint pár tanyabokrot meg kisebb falvakat, innen lehetne utas ha nem is sok, van hely, ahová nem vezet betonút sem, a földúton poroszkáló Zsigulinak meg a nagy esőzés után a sárban úton küzdő Lada Niva-nak meg traktoroknak 60 km/h sebességgel méltó ellenfele lenne. Meg ugye a fapados kocsik helyett is kéne vmi min. Bzmot színvonalú motorkocsik, a lengyeleknek vannak használt hasonló szintű motorkocsijai. Az Indóházban volt régebben egy cikk erről, hogy kb. 1 km autópálya árából már eleget be lehetne szerezni maga a 60 km/h-s sebességemelést meg használt bontott (nagyvasútról) anyagokkal (sín, aljak, ágyazat) meg lehetne oldani nem is kellenének hozzá milliárdok csak milliók. Persze ha lenne rá akarat. A tanyára való kiköltözés is kezd újra divatba jönni főleg idősebbeknél, akik egyre nehezebben bírják a városokban fizetnivalókat, tanyán meg sok dologban lehet önellátó és a villanyon és telefonon kívül sok másért nem nagyon kell fizetni. Ráadásul olcsón lehet házhoz jutni, Békés megyében van olyan külterületi tanyabokor ,ahol 100 ezerért is van eladó ház, szinte teljesen elnéptelenedett helyen.
A kecskeméti rossz helyen lévő végállomás viszont ott marad mint fő probléma. Ezzel ha valaki komolyan gondolná, hogy ide még hivatásforgalmat akar akármilyen céllal, valamit kezdeni kéne. A legolcsóbb megoldás, egy pár száz méteres vágányépítéssel elvinni Kmét-alsóig a kisvonatot, onnan pedig 4 km 3. sín lefektetése a 142-es vonalba, amin be tud jönni a nagyállomásig. Közelebb vinné az emberekhez ott úgyis készül egy nagy közlekedési csomópont, de a busz végállomás most is ott van a vasútállomás mellett. Svájci kisvasúti példa meg nyilván csillagászati összegekből egy városon át menő nyomvonal a nagyállomásig, de ugye ez jó lassan térülne meg, de a városon belül azért lenne forgalom rajta, ha jó nyomvonalon megy és sok megállással.

A nyíregyházi kisvasút ilyen szempontból sokkal jobb helyzetben van, ott a nyomvonal jó a megállókiosztás is, így lassújelek nélkül egy min. 60 km/h-s sebességgel és pár régebbi motorkocsikkal már nagyon is megállná a helyét még ma is.
"A kiskőrösi vonal pedig eleve a második világháború után épült, jó kérdés, hogy vajon elég körültekintően tervezve-e."
www.youtube.com/watch?v=s5CIgD1btpQ
Remélem tényleg az 1957-es GV-s film jön le.
Én Moldovában utaztam kétszer a Kisinyov-Bender közötti vonalon, az kb 60km-t tette meg két és fél óra alatt, szóval az élmény hasonló volt, azzal a különbséggel, hogy az ott egy vasúti fővonal, másrészt ott voltak utasok is szép számban, a lassú haladás ellenére:)
süti beállítások módosítása