Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (105) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (930) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (53) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (40) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (509) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (92) hajtóművek-motorok (6) hampage (412) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (7) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1018) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (5) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (401) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (45) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (66) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (12) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (23) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (15) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (483) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (397) utcakép (226) uv (56) vár (11) várnegyed (8) város (520) városkép (104) városliget (9) varsó (7) vasút (588) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (884) villamos (842) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

A budai Várnegyed, körülbelül 55 éve

2012.12.31. 13:56 :: Hamster

Elgondolkodtam azon, milyen bejegyzéssel köszönjek el az óévtől - mert hát mégse akartam a ZiU-ssal -, végül erre esett a választásom: Kovács Krisztián barátom jelezte nemrég, hogy nagyonnagytakarítás keretében megválik pár régi dolgától, köztük egy rakás régi negatívtól és diától, amiket lomtalanításkor talált a városban; arra gondolt, nekem adja ezeket. Ez meg is történt, és bár úgy döntöttem, hogy a tekercseknek jobb helyük lesz majd a Fortepan-on (egyszer majd el is jutnak oda), azért átnéztem őket. Eközben figyeltem fel pár képre, amiket a Széchenyi rakparti házak ablakából készített az ismeretlen fotós. Sajnos nem volt teljes a svenk, de két részpanorámát így is össze tudtam legózni belőlük. Az egyik a bontás és építés fura keveréke alatt álló Palotát mutatja, előtérben a Lánchíddal, és a meglehetősen magasnak tűnő Dunával:

1957_Dunaipanorama_by_unknown-2_kicsi.jpg

A másik panoráma szélesebb kivágást mutat, tele apró részletekkel, például a mai Hilton helyén álló romokkal, a Batthyány teret elfoglaló metróépítkezéssel, és persze a Kossuth híddal:

1957_Dunaipanorama_by_unknown_kicsi.jpg

Egy felirat szerint a tekercset 1957-ben lőtték el/hívták elő, és bár részleteiben nem ellenőriztem végig, ez körülbelül stimmelhet is. Vagy nem:

Kiegészítés BDzsH-tól: "Hiteles források szerint a Budavári Palota B és D épületeinek (tehát az előreugró rizalit-szárnyaknak) a tetejét alkotó vasbeton koporsófödémje 1954-ig elkészült. E szerint a fotóknak (amelyek egy időben készülhettek) ez előtt kellett készülniük. A Németh Pál tervezte Fő utcai/Vitéz utcai toronyház 1948-ban készült el. A palotán látható építkezés állapotából ítélve, én a képet 1953-54 közöttire datálnám. A Kossuth hídon valóban nem kivehető a forgalom jelen léte, vagy jelen-nem-léte, viszont nem lehet, hogy a magas vízállás miatt volt esetleg lezárva? Pontosíthatja még a dolgokat a Batthyány téri metróépítkezési épületek jelenléte is esetleg, valamint a Duna vízállása is akár, ezekhez azonban feleannyira sem konyítok, mint a palotához."

Hatalmas köszönet az ismeretlen fényképésznek, akinek szívesen leírnám a nevét, ha ismerném! És köszönet Krisztiánnak is!

... valamint boldog új évet minden látogatónak! Sőt, mivel jó a kedvem: mindenkinek! ;)

29 komment

Címkék: budapest panoráma

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr114989201

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

BUÉK oda is!

milyen idegenül hat a Kossuth híd ebben a környezetben.
Jó magas vízállás volt! Remek képek! Köszi!
BUÉK!
Boldog új évet Nektek is!
@Rocko-: Az a gáz, hogy ez a híd nyilván szó szerint egy tákolmány volt (ekkor már le is volt zárva), de mégis nagyon hiányzik oda egy dunai átkelő...
@Hamster: optikailag semmiképpen nem hiányzik oda.
közlekedés szempontjából lehet szükség volna átkelőre (ami nem feltétlenül híd), viszont arra ott a metro.
ha pedig ezt a közlekedésírtó projektet nézem ami folyik a belvárosban, ezek után ne is reménykedj hogy lesz ott híd. :)
(de jobban ebbe itt és most nem merülnék bele.)
Köszönöm! BÚÉK!!!
@Rocko-: Ez a "közlekedésírtó projekt" kifejezés tökéletes. Valami elvadult agyú vezetés folyamatosan ezt műveli a belvárosban. Mintha egy élőlényben a keringést, az érhálózatot szüntetnék meg. Az eredmény is hasonló (lesz).
A képek nagyszerűek, érdekesek.
Ismert a kamera helye rakparti házszám szintjén?

Off: Én is elhibázott koncepciónak tartom az aluljáró betömését, de a Kossuth Lajos utca erősen felújításra szorul, ez vitathatatlan.
@Rocko-:
Ideiglenes, kényszermegoldás volt. Amennyire tudom, így is tovább volt használatban, mint ahogy tervezték. A Batthyány térnél egyébként ott az emléktáblája a mai napig.
@Balt: Legalább annyira fantasztikus projekt, mint a Margit hídon a gyalogosaluljáró megszüntetése / lámpával kiváltása.

És ezekért valaki(k) nagyon nagy dohányokat markolnak föl.
@Hurri Kán: azt értem, tudom.
de idegen, és nem szép. :)
@Rocko-:
Senki nem mondta, hogy szép. :)
@hungarisztan: Ez egy elég sarkos vélemény (úgy is lehet mondani, hogy illeszkedik a besserwisser TC-szinthez, pláne ahhoz képest, hogy ugye alig(?) találni köztük gépész végzettségű szakmai hozzáértőt), de a kommentek között azért vannak viszonylag higgadt érvek pro és kontra:

totalcar.hu/magazin/velemeny/2012/12/19/atmeneti_kellemetlenseg

Ettől függetlenül véteknek tartom egy meglévő, használható műtárgy kvázi elbontását egy aktuális (>20 éve tartó) trendnek megfelelve.
@Balt:
Önmagában nem lett volna rossz ötlet az az aluljáró, az állapota viszont gyalázatos volt, koszos, összegraffitizve, kvázi szemétgyűjtőként/ csövestanyaként üzemelt sajnos.
@Hurri Kán: erről nem az aluljáró, hanem az üzemeltető tehet.
Szép, szép de hol vannak a villamosok???
Nem akarom az évet moderátorkodással kezdeni, de hol szól ez a bejegyzés arról, hogy ki mit gondol a közlekedésszervezésről?
Ez baromi jó! Mekkora mázli, hogy nem végezte a szemétben!
@Hamster: Köszi, BUÉK és idén is örvendeztess meg minket a tavalyihoz hasonló színvonalú posztokkal. Inflációval növelve a mennyiséget.
Kedves Hamster! 1955-től 1960-ig a Hess András téren laktam, a Mátyás templom közvetlen szomszédságában. Emlékeim szerint ez idő alatt a tornyot állványzat borította. Mivel a Kossuth hidat 1960-ban bontották el, (www.sulinet.hu/oroksegtar/data/tudomany_es_ismeretterjesztes/A_budapesti_duna_hidak/pages/011_a_kossuth_hid.htm), valószínű, hogy a kép még 1955 előtt készült. Köszönet a közzétételért.
@Ul La: Köszönöm a kiegészítést! Én tegnap óta azt próbálom kitalálni, forgalmat látok-e a Kossuth hidon, vagy sem, ti. 1956-ban lezárták. Csak sajnos a képhibák pont akkorák, hogy nem látni rendesen. Még azt lenne jó tudni, hogy a Vitéz utcánál levő modernebb pontház mikori.
Jó képek, ügyes vagy!

Mivel gyűjtöm a régi fotókat/negatívokat, érdekelne a cikkben említett gyűjtemény is. Komolyan. Küldtem levelet.
ezek a képek:kincsek.:)
(minden másra ott a MasterCard :D)
@Hamster: Kedves Hamster!

Hiteles források szerint a Budavári Palota B és D épületeinek (tehát az előreugró rizalit-szárnyaknak) a tetejét alkotó vasbeton koporsófödémje 1954-ig elkészült. E szerint a fotóknak (amelyek egy időben készülhettek) ez előtt kellett készülniük.

A Németh Pál tervezte Fő utcai/Vitéz utcai toronyház 1948-ban készült el.

A palotán látható építkezés állapotából ítélve, én a képet 1953-54 közöttire datálnám. A Kossuth hídon valóban nem kivehető a forgalom jelen léte, vagy jelen-nem-léte, viszont nem lehet, hogy a magas vízállás miatt volt esetleg lezárva? Pontosíthatja még a dolgokat a Batthyány téri metróépítkezési épületek jelenléte is esetleg, valamint a Duna vízállása is akár, ezekhez azonban feleannyira sem konyítok, mint a palotához.
süti beállítások módosítása