Novemberben már bemutattam Karl Holzinger néhány régi budapest felvételét, az Amszterdamból hazahozott 2624-as nosztalgia villamos kapcsán. Az osztrák fotós örült annak, hogy mennyire örültem a képeknek :) és felajánlotta, hogy ha írok egy listát a megőrzött járművekről, akkor átnézi a fotóit, talál-e róluk képeket még üzemben. Most négy ilyen képet mutatnék.
Egy acélvázas ezrest látunk 1978-ban, amint pótkocsijával Hűvösvölgy felé robog az 56-oson. De ez nem akármilyen ezres, hanem az, amit 1991-ben favázassá építettek vissza. Tavaly júniusban ennek a képnek a színhelyétől pár száz méterre kaptam el jelen állapotában:
Ez a kép régebbi - 1970-es -, és egy olyan helyen készült, ahol a Budai Fonódó projekt keretében elvileg már ma is járhatna újra villamos: a Margit híd budai hídfőjénél. A képen egy Stuka, amit aztán két évvel később tanulókocsinak alakítottak át, majd aszinkronmotoros kísérletek mozgó próbapadja volt. Érdekes állapotban van: régimódi a szélvédő fölötti viszonylatszám-jelző, és a fényszóró helyett még a városi fényt és a zárlámpát közösen tartalmazó fényvetője van.
Harmincegy évvel később - és huszonhárommal a selejtezés után - a kocsi még mindig megvolt, bár kicsit gazdátlanul állt a kelenföldi remiz általam csak kincseskamrának hívott csarnokában, ahol a múzeumi megőrzésre kijelölt, de - felújításra költhető pénz hiányában - nem bemutatható állapotú villamosokat tárolták. 2005-ben aztán testvérével, egy másik Stukával együtt átkerült a zuglói remizbe. A terv valami olyasmi, hogy a két leromlott állapotú kocsiból összeraknak egy működőt - lassan el kellene kezdeni a pénz gyűjtését erre, mert mindkettő erősen rozsdásodik...
Más a helyzet az ezen a képen látható kocsival: bár ránézésre ez is Stuka, a valóságban ez egy Stuka és egy UV házasítása - alumínium testben! A Ganz 1958/59-ben két ilyet is épített, ezek az UZ típusjelzést kapták. Drágábbak voltak ugyan, mint a normál kocsik, ugyanakkor könnyebbek, és...
... a jelek szerint tartósabbak is: az itt látható 3710-est 1977-es selejtezése után valamikor a székesfehérvári Alumíniumipari Múzeumba szállították, ahol az udvaron, szabad ég alatt tárolták. A BKV mentette meg onnan 2001-ben. A hírek szerint voltak tervek a felújítására, de a projekt félbemaradt - vagy talán el se indult? Nagy kár, hisz mégiscsak ipartörténeti különlegesség!
A mai utolsó kép láttán jót vigyorogtam. Emlékszünk még, hogy a nyáron készítettem egy "akkor és most" képpárt a fővárosban vendégeskedő debreceni Bengáliról, ami eredetileg budapesti volt? Akkor Ab van Donselaar 1976-os fényképét használtam fel, de a jelek szerint ez kötelező fotótéma lehetett a külföldi villamosbarátok közt. legalábbis 1977-ben Karl is készített egy hasonlót, ugyanott, ugyanazzal a kocsival.
A 64-es villamos már rég eltűnt, az Örs vezér tér fele haladó többi villamos megállója átkerült a Thököly út másik oldalára, de a kockakövek nagy része megmaradt - meg a 1233-as Bengáli is, bár a BKV '83-ban kiselejtezte. Sebaj, a jelek szerint a budapesti villamosbarátok másik pályaszámmal is szeretik :)
A régi képekért ezúton is köszönet az őket készítő Karl Holzingernek!
Ez megy most