Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (105) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (930) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (53) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (40) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (509) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (92) hajtóművek-motorok (6) hampage (412) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (7) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1018) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (5) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (401) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (45) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (66) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (12) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (23) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (15) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (483) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (397) utcakép (226) uv (56) vár (11) várnegyed (8) város (520) városkép (104) városliget (9) varsó (7) vasút (588) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (884) villamos (842) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Túlélő villamosok: régen és ma

2013.01.11. 19:45 :: Hamster

Novemberben már bemutattam Karl Holzinger néhány régi budapest felvételét, az Amszterdamból hazahozott 2624-as nosztalgia villamos kapcsán. Az osztrák fotós örült annak, hogy mennyire örültem a képeknek :) és felajánlotta, hogy ha írok egy listát a megőrzött járművekről, akkor átnézi a fotóit, talál-e róluk képeket még üzemben. Most négy ilyen képet mutatnék.

1978_08_13_BKV_VM_1074_5786_56_Heinrich_Istvan_ut.jpg

Egy acélvázas ezrest látunk 1978-ban, amint pótkocsijával Hűvösvölgy felé robog az 56-oson. De ez nem akármilyen ezres, hanem az, amit 1991-ben favázassá építettek vissza. Tavaly júniusban ennek a képnek a színhelyétől pár száz méterre kaptam el jelen állapotában:

1074_7158.JPG

1970_04_00_ BKV_TM 3633_9_Margit_hid_hu.jpg

Ez a kép régebbi - 1970-es -, és egy olyan helyen készült, ahol a Budai Fonódó projekt keretében elvileg már ma is járhatna újra villamos: a Margit híd budai hídfőjénél. A képen egy Stuka, amit aztán két évvel később tanulókocsinak alakítottak át, majd aszinkronmotoros kísérletek mozgó próbapadja volt. Érdekes állapotban van: régimódi a szélvédő fölötti viszonylatszám-jelző, és a fényszóró helyett még a városi fényt és a zárlámpát közösen tartalmazó fényvetője van.

7650hatulrol.jpg

Harmincegy évvel később - és huszonhárommal a selejtezés után - a kocsi még mindig megvolt, bár kicsit gazdátlanul állt a kelenföldi remiz általam csak kincseskamrának hívott csarnokában, ahol a múzeumi megőrzésre kijelölt, de - felújításra költhető pénz hiányában - nem bemutatható állapotú villamosokat tárolták. 2005-ben aztán testvérével, egy másik Stukával együtt átkerült a zuglói remizbe. A terv valami olyasmi, hogy a két leromlott állapotú kocsiból összeraknak egy működőt - lassan el kellene kezdeni a pénz gyűjtését erre, mert mindkettő erősen rozsdásodik...

1970_04_00_BKV_UZ_3710_5_Florian_ter.jpg

Más a helyzet az ezen a képen látható kocsival: bár ránézésre ez is Stuka, a valóságban ez egy Stuka és egy UV házasítása - alumínium testben! A Ganz 1958/59-ben két ilyet is épített, ezek az UZ típusjelzést kapták. Drágábbak voltak ugyan, mint a normál kocsik, ugyanakkor könnyebbek, és...

09180134.JPG

... a jelek szerint tartósabbak is: az itt látható 3710-est 1977-es selejtezése után valamikor a székesfehérvári Alumíniumipari Múzeumba szállították, ahol az udvaron, szabad ég alatt tárolták. A BKV mentette meg onnan 2001-ben. A hírek szerint voltak tervek a felújítására, de a projekt félbemaradt - vagy talán el se indult? Nagy kár, hisz mégiscsak ipartörténeti különlegesség!

1977_06_11_BKV_CSM4_1233_64_Bosnyak_ter.jpg

A mai utolsó kép láttán jót vigyorogtam. Emlékszünk még, hogy a nyáron készítettem egy "akkor és most" képpárt a fővárosban vendégeskedő debreceni Bengáliról, ami eredetileg budapesti volt? Akkor Ab van Donselaar 1976-os fényképét használtam fel, de a jelek szerint ez kötelező fotótéma lehetett a külföldi villamosbarátok közt. legalábbis 1977-ben Karl is készített egy hasonlót, ugyanott, ugyanazzal a kocsival.

IMG_8426.jpg

A 64-es villamos már rég eltűnt, az Örs vezér tér fele haladó többi villamos megállója átkerült a Thököly út másik oldalára, de a kockakövek nagy része megmaradt - meg a 1233-as Bengáli is, bár a BKV '83-ban kiselejtezte. Sebaj, a jelek szerint a budapesti villamosbarátok másik pályaszámmal is szeretik :)

A régi képekért ezúton is köszönet az őket készítő Karl Holzingernek!

33 komment

Címkék: villamos utcakép ezres bengáli stuka kulfoldi szemmel Karl Holzinger

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr295012681

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Akkor itt a bizonyíték a pótos 56-os villamosra. Mégis csak jól emlékeztem. 78-79-ben már ezzel jártam melózni :)
Király poszt!!!

Nem is tudtam, hogy UZ is maradt. Szerencsére!
Nagyon szép és értékes összeállítás!!!Jó emlékezni a régi dolgokra, tárgyakra, természetesen a régi villamosokra is.
@cyan: Milyen bizonyíték? Volt ott mindenféle pót, a hetvenes években fejből 5200-asok (favázas, BVVV kinézet), 5600-asok (középbejáratúak), aztán 5700-asok (a képen is láthatóak, az UV pótok tesójai), aztán elkezdődött a vonal újjáépítése '79-ben, hurok híján ikerkocsikkal és szólókkal, egészen '83-ig, amikor aztán a teljes hosszban újranyitott vonalon megjelentek a Tatrák.
@Hamster: múltkor írta valaki, hogy ő nem emlékszik, h járt volna ilyen az 56-on. Pedig de.
@cyan: Sőt, a '20-as évekig két pótkocsis szerelvények is felmentek oda.
Hopp, az 5. (fekete-fehér) képen az csak nem az óbudai 5-ös villamos, és az átépítés alatt lévő Szentendrei út?

Soha nem láttam még ilyen formában, hát megint nagyon köszönjük.
jöhet még ilyen! :)
Csatlakozom Rocko-hoz. Jöhet még.

Sajnálom, hogy Budapesten ennyi villamos vonalat megszüntettek. :-(
Hát azért a kartográfiás kép nem ugyanaz. A régi képen hátul van áramszedője, a szinesen meg elöl :-)))
@tehtube:

Biztos valamelyik nagyjavításnál átszerelték a másik végére.:)))
Az óbudai 5-ösről minden kép kincs! Ez a Raktár u-i megállóban készült, nem?
a magyar szegénység értékmegörzö
-mindig halálfélmem van a villamoson, mikor esik szét alattunk-
a hurokról: hiányolom!( Bécsben mindenütt megmaradt:
a legszebb a 38-s grinzingi fordulója,Erfurtban a Dóm téren is van!)
ZSír, nagyon hangulatosak a képek, más-más módon :)
@lüke: Bécsben persze hogy megmaradt, jobbosak a villamosok és csak az elején van vezetőállás. Kénytelenek hurokkal fordulni.
Ha belegondolok, hogy a második kép kivételével ezeket mind vezettem annak idején...
De jó lenne egy olyan alkalom, hogy mégegyszer kezelhetném a kontrollert valamelyiken! (álmodok)
@cyan:

Bezzeg a szegediek meg tudják Y-ban is fordítani a villamost!!!!

@fórumtag:

Egy menetkontroller kar van itthon......
@zuiko: Ez már a Flórián tér, a háttérben a Kerék utcai házak látszanak, a Raktárnál a házak közelebb vannak az úthoz. Csak hiányzik a gyógyszertár-orvosi rendelő épület, ezért ma nem látni így.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: A deltázás klassz, de elég kényelmetlen, gondold meg, hogy állandóan átrohanni a kocsi egyik végéből a másikba, aztán megint (tehát eggyel többször, mint egy sima visszafogásnál), míg a hurokban ugyanott ül végig a vezető. Ugyanakkor Szegeden a hurkok építése aligha fért volna bele a büdzsébe (vagy a térképre).
Én egy olyan képet szeretnék látni az ötvenhatos vonaláról, ahol a hátsó kocsinak csak középen volt ajtaja, s fellépve két üvegajtós utastér körüléssel.
A második képen lévő járt az azóta megszüntetett zúgligeti vonalon. Igazi kiránduló járat volt, ha jól emlékszem Makk Károly "Szerelem" c. filmjében volt látható.
@Hamster: plusz zárni a fülkét. ez pláne akkor jó ha nem egyterű a szerelvény, hanem két kocsiból áll.
Szia mindenki! A képek nagyon tetszenek!) :) van egy kérdésem : valaki meg tudná nekem mondani, a bengàli miről kapta a nevét?
@Janky: A képen látható 1062-es elég különleges kocsi volt. Egyrészt Brown-Boveri kontrollere volt, másrészt amíg Szépilonán volt, valószínűleg az eredeti, nagy teljesítményű motor volt benne. Néhány társával (1011, 1012, 1020, 1069) együtt kb 15-20 km/h-val gyorsabb volt, mit a többi ezres.
@Hamster: Az 56-oson kb 1974-ig jártak 5200-as pótkocsik. Utána kb 2-2,5 évig cserélték a vágányokat a János kórház-Budagyöngye között. Ezután 5600-as pótokkal indult meg a teljes vonal. Később megint piszkáltak valamit, és a Moszkva tér-Kelemen László utca között 2000-es ikerkocsik jártak. Ezután ismét teljes vonalon járt a tuja, de már 5700-as pótokkal. Majd jött a felső rész felújítása, megosztva 56/A, és az egyvágányos 56/B-vel szóló kocsikkal. Amikor ez kész lett az ezresek 5700-as póttal jártak a teljes vonalon. Úgy mellékesen nagyjából ugyanolyan tényleges menetidővel (16-20) perc jártak, mint ma a Tátrák. Ez akkor nem volt versenyképes az 56E busz 10-12 perces Moszkva tér-Népkert közti 10-12 perces menetidejével. Egyébként az első képen a 1074-es sok mindent csinál a Völgy utcában csak nem robog. A képen még a felújítás elötti vágányok láthatók. Ebben az időben a Nyéki úttól felfelé majdnem végig 5-15 km/h sebességkorlátozás volt, ami a vágányok állapota miatt jogos is volt.
A Bosnyák tér sem sokat változott azóta.
@Gabesz9: Legyen '75, akkor volt a vágányépítés, és van egy 75-re datált kép (nem villamosmáné), amin még 5200-as van az 56-oson. És az építgetés még '83-ban is tartott, szóló ezreses 56A-val és B-vel, az utóbbi is csak a Nyéki útig, a buszon meg elfogadták a villamosjegyeket és bérleteket. Aztán végig egyben a Nyékiig, aztán az Ötvösig, aztán a Heinrichig, aztán megint kettévágva, egészen '83 novemberig, amikor meg már indultak a Tatrák.
Hamster!
Megkérdeznéd Holzinger urat, hogy nincs neki véletlenül nyitottabb verziója az 5-ösről? Több környezet, kisebb villamos... :)
Köszi! zuiko (alias szega)
@Hamster: Völgy utcai 2 megállóból csináltak egyet, hogy gyorsvillamos legyen a Tátrákkak a vonal. Nem tudom, mennyire lett gyorsabb, de az a megálló hiányzik nekem még úgy is, hogy soha nem szálltam le vagy föl ott. Egyszerűen hosszú a Vadaskerti - Völgy utca megálló.
@Janky:
Pontosan.
Ez még a régi körfordulóban járt, s ha esett az eső a régi "gombába" lehetett behúzódni.
@inszeminator: Várjunk csak, amikor a középbejáratú pótok itt jártak, már nem volt meg a régi gombaépület...
@cyan: Én a legtöbbet a kilencvenes évek közepén ötvenhatosoztam, de nem sírom vissza még az akkori állapotokat se. Lassú is volt, a kocsik borzasztó állapotban voltak (körülbelül mint am a 28-ason), a végállomáson az ember nem szeretett sokat várni az összedőlés közelében álló fa csarnok mellett (alá már talán nem is lehetett menni, mert körbe volt kerítve). Ha jobban meggondolom, az 56-os története a leépülésekről és az azt követő feltámadásokról szól.
süti beállítások módosítása