Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

november 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  9. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (12) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (7) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (11) 41-es (10) 424 (25) 436 (7) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (99) autók (88) bach (5) badacsony ms (5) balaton (158) balatonföldvár (5) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (40) berlin (162) berlini fal (20) bkv (62) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (959) budapesti pillanatok (51) buék (9) busz (121) búvár (18) bytom (6) bzmot (11) c50 (13) c64 (18) caf (15) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (330) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (13) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (32) divat (5) dízel (12) doctor who (42) drezda (9) duna (57) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (12) emlékek (46) énblog (553) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (38) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (10) évforduló (13) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (9) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (27) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (25) fogyasztói (23) fonódó (11) forintos emlekeim (5) fortepan (36) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füred ms (5) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (75) gibson (10) gigant (5) gitár (39) gmap (21) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (55) gróf széchenyi ms (5) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (148) hajtóművek-motorok (7) hampage (429) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (13) helka ms (8) hév (46) heviz ms (6) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (123) idegenforgalom (21) ikarus (69) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) jókai ms (10) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (10) karosa (7) kassa (20) katamarán (14) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelén ms (7) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1070) képregény (94) kérdés (12) keszthely ms (7) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (17) konstal (8) körtér (8) közlekedés (440) kritika (72) kulfoldi szemmel (114) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (16) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (131) motorkerékpár (5) mozdonyok (28) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (10) ndk (5) németország (327) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (74) nosztalgia (242) nosztalgiabusz (46) nosztalgiahajó (25) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (122) nosztalgiavonat (16) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (123) orgona (5) orkvadászok (11) országház (5) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (39) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (31) popkultúra (135) pozitívum (12) pozsony (62) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (15) repülés (135) repülőgép (47) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (58) rock (92) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) siófok (6) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (28) szabadság híd (17) szárnyashajó (11) szavazás (6) szczecin (7) szeged (40) szekacs (8) szergej (40) szilézia (6) szili (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (138) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (239) tapolca (8) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (70) technikatörténet (71) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (9) tévéműsor (27) thin lizzy (8) tihany (6) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (493) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (74) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (438) utcakép (227) uv (58) vár (11) várnegyed (8) város (535) városkép (111) városliget (10) varsó (7) vasút (617) vasútállomás (6) vasúti becenév (6) vélemény (26) vicinális (13) vidám park (5) videó (945) villamos (851) vitorlás (10) vízibusz (21) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (347) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Berlin földalattijai - néha föld felett is

2013.01.29. 18:00 :: Hamster

Az az igazság, hogy Budapest metrói - az a nem nagyon sok, ami van - elég unalmasak. Jó, hogy vannak, általában eljuttatnak A-ból B-be, de nagyjából ennyi a történet. Ha az ember szépet akar látni, akkor persze ott van a kisföldalatti, de ott (nagyjából) egyformák az állomások - amelyik nem, az meg kimondottan nem szép. Emiatt aztán a budapesti metró legutoljára gyerekkoromban tudott lázba hozni, amikor éppen épült a hármas vonal, és úgy nézett ki, lesz magyar metrószerelvény is. A hasonló korú bécsi (a U6-ost most hagyjuk), müncheni, amszterdami, prágai, brüsszeli, stb. földalatti se dobott fel túlságosan, de még a londonitól se dobtam el az agyam (magunk közt szólva az volt a legelhanyagoltabb és legszűkebb metró, amin valaha utaztam, pedig mégiscsak a legrégebbi, és az egyik legnagyobb is). A viszonylag régi barcelonait pedig kimondottan utáltam, igaz, leginkább a szellőzés nélküli, fülledt állomások és a légszekrényként lehűtött szerelvények miatt. Úgy tűnt, a metróval való kapcsolatom megegyezik a nem-közlekedésbarát átlagemberekével: használom, de nem rajongok érte.

Aztán Berlinben megint felfedeztem magamnak a műfajt. Pontosabban a műfaj berlini megfelelőjét. A német fővárosban ugyanis eleve kétfajta metró van: a keskeny - elég régi - vonalak, és a kicsit vastagabb újabbak (az S-Bahnt válasszuk külön, még akkor is, ha metró jellegűek a kocsik, és néha a föld alatt mennek). Előbbiek sokszor nem a föld alatt mennek, hanem vashidakon: néha utcák közepén, néha vizek fölött. Ráadásul több fajta vonat is közlekedik rajtuk. Az állomások pedig a vonalakon belül is különbözőek. Az újabbak nem meglepő módon az NSZK uralkodó stílusában, az ún. jóléti uszodai öltöző stílusban készültek, vagy űrállomásnak, atombunkernek, poszt art decó... valaminek - viszont régiből is van épp elég fajta. Az egyik vonalon például a középkori kastély stílus a menő. Másutt a szegecselt steampunk, a poszt-kisföldalatti (nem meglepő, gyakorlatilag ugyanaz volt a megrendelő), a csempeminimál vagy csempemaximál. Van állomás, amelyik ingyenesen látogatható közlekedési kiállítás, van, amelyik a folyó mellé lett résfalazva, ablakkal a vízre, és van, amelyik békaszáj profilú. Némelyik állomás öt vágányos, némelyik majdnem három vagy majdnem négy, és van olyan, amelyik csak egy sínpárral büszkélkedhet (egyelőre). Van egykori állomás, ami ma már nem létezik, és van olyan is, amit utólag barkácsoltak az alagút köré. Van, amelyik rég bezárt pályaudvar nevét őrzi még hatvan évvel később is, és vannak szakaszok, melyek rég nem létező pályaudvarok rég nem létező vágányai fölött húzódnak. Máskor meg külvárosi erdőkön robogunk át...

És akkor a történetükről még nem is beszéltünk: van pár állomás, amelyik a Berlin Fal idején be lett zárva (vagy éppen végállomásként funkcionált), van, amelyik "ellenséges terület" alatt végig működött, és van, amelyikről azt sugdosták, hogy márványborítását a szétlőtt és lebontott hitleri Új Kancelláriából bontották ki. Aztán van egy rakat alagút, amit későbbi hosszabbítások és bővítések megelőlegezéseként megépítettek, aztán nem helyeztek üzembe, például itt, itt, itt, itt, itt, itt, itt, itt vagy itt. Néha az az érzésem, hogy Berlinben az előre megépített, de nem használt alagutak összhossza kitenné a teljes budapesti hálózatot :) De néha az alagutak térképére ránézni már önmagában is izgalmas. Ráadásul aki cukiságra vágyik, az is talál magának néznivalót odalent! Szóval azt kell mondjam, a berlini metró barát :)

29 komment

Címkék: énblog videó berlin metró németország

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr585050771

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

azért ez az "u6-ot felejtsük el" elég durva, mert hogy az maga a tömör gyönyör, amit metróvonal felmutathat, az van is rajta. az egyébként igaz, hogy a metrók általában sivárak, plusz a londoni egy megbízhatatlan koszfészek is. bár ott is több (kettő és fél és három közt, ha jól számolom) profil van, mint ahogy budapesten is.
egyszer a szovjet metróba kéne kimenni, vagy stockholmba.

és hát igen, amíg nálunk a meg nem épülő metróvonalak a rajzasztalon maradnak, addig a németek meg is építik őket :)
Hamster, ha jól tévedek valami 20 kilométer a megépült, de nem használt vagy éppen nem használatban lévő alagútszakasz/állomás Berlinben. Pl a Tegel repülőtéren lévő "állomás", csak alagút nincs hozzá. (pletykák szerint az is van, csak a taxislobby jól védi a bástyáit. Amit én azért kicsit túlzásnak tartok. Az inkább hihető, hogy azért nem épült meg az alagút, mert lobbyztak ellene)
@milliliteratura: Az U6 nem igazán metró, és azért hagytam itt ki, mert az a sima berlini metróval ellentétben nem csúnya. És igen, Londonban is többfajta metró van, plusz van városi gyrosvasút harmadik sínnel, ez valami birodalmi fővárosi dolog lehet :)
@berlin_mount: Azt én se hiszem, hogy ha megépült volna egy akkora szakasz, ne vették volna használatba.
OKÉ! Ezt a posztot is el kell tennem minimum holnapra, de lehet hétvégére...:(( (Meg szoktam nézni a linkeket is.)
Én már végigkattintottam az összes linket, megnéztem a videót. Ha jól számolom, akkor 3 évvel ezelőtt voltam kint, fotóztam egy csomót, főleg ezen a "közlekedési kiállítás" megállónál. Végig lefotóztam a "képeket".
@Hamster: "Az U6 nem igazán metró..."
mi van, valamelyik bkv-s adott kölcsön egy barna köpenyt? :))
hadd idézzek egy bizonyos hamster közelmúltbéli posztjából:
"Előbbiek [ti. a berlini metrók] sokszor nem a föld alatt mennek, hanem vashidakon: néha utcák közepén, néha vizek fölött."
na, ez az u6 is. igaz, nem vashídon, hanem kőből épült viaduktokon. de tudod te, még tán jobban is mint én.
@Hamster: ja, a lényegi részhez: akkor bp is birodalmi főváros? :) mert ennyi inkompatíbilis döcögényt, mint ami nekünk van, kevés másik helyen találni.
@milliliteratura: Jól van, tőlem nevezhetjük metrónak, nekem a sokkal tágasabb kategóriájú Stadtbahn jobban tetszik, ha Otto Wagneréknek jó volt az a név, akkor nekem is. Tudom, az U4 bizonyos szakasza is az volt, meg a Vorortelinie, de ha Bécsnél azt mondom, hogy metró, akkor csúnya szerelvények és uncsi állomások jutnak az eszembe, az U6-on meg nem ez a jellemző :) Nem kell túl nagy feneket keríteni annak, hogy hogy hívjuk.
@Hamster: Az U6 vágányaira ráférne már egy javítás, nagyokat csattan az illesztéseknél. Amúgy az új szerelvény nem tetszik, otromba, kényelmetlen, nem az ülés, azt megszokja az ember, hanem a villamosmetróubahn végében nincs ajtó, így nehézkes kikászálódni.
@Hamster: épp azért mondom, hogy az u6 u, hogy ellensúlyozza a többit :) amúgy a v-szerelvények szerintem nem csúnyák, bár különösebben szép metrószerelvényt még nem láttam. talán épp az új berliniek azok, amik tetszenek, hogy on is legyek.
@Hamster: esetleg lőjj ki egy csempés állomást, hogy az új posztig kedvünkre számolhassuk/színezhessük a csempéket :)
@milliliteratura: A V-k nekem kimondottan nem tetszenek, a belsejük meg az a kakaóbiztos őrület, amivel az ULF-okat is még komolyanvehetetlenebbé tették. A szép metró tényleg ritkaság, de a legutóbbi berliniek (H és Hk) azért jópofák. Bár most megint valami új lesz majd, az nem tudom, milyen.
@Hamster: a belseje mindennek egyre khm, szóval vackabb lesz, hála a szabadság kiterjedésének. szerintem a kakóbiztosság nem zárja ki az értelmes (horribile dictu: szép) dizájnt, bár csökkenti a lehetőségeket.
@Hamster: az új Stadler szerelvény dizájnban hajaz a Hk-ra, csak kicsit ducibb és ezáltal ívesebb formákkal.
@berlin_mount: Ja, gondolom nem maguk tervezték, hanem valami megbízott iroda, tényleg nem csúnya:
www.stadlerrail.com/de/referenzen/ssb-berlin/
Remélem műszakilag jobban összerakják, mint a Variobahnokat :)
Szerintem rekordot döntöttél a linkmennyiséget illetően, vissza kell térnem ide munka után. Vagy helyett. :)
@maestro1: "Szerintem rekordot döntöttél a linkmennyiséget illetően"
És mennyi mindent tudnék még fotózni, mennyi mindenről tudnék még írni, hogy legyen mit linkelni :)
A Deutsche Opernél beálló szerelvényt nekem még mint "új" vonatot mutatták.
A Potsdamer Bahnhof feletti hidat, ha nálunk lenne, csilliárd összegekért kiváltottuk volna két rámpával, mert a híd fenntartása felemésztett volna évente kétezer fabatkát....

Thaelmannplatzra én is Thaelmannplatzként emlékszem. Utána már nem hinném, hogy Otto Grotewohl str. lett volna...

"Zurückbleiben bitte!" - megint kimaradt.
www.youtube.com/watch?v=sFygdyJKT-I

Egy érdekesség: A berlini metró selejtezett kocsijai általában a phenjani metrón folytatják pályafutásukat.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Alapvetően a DDR-szerelvények főleg most is az U2-esen járnak, a múltkor az szokatlan poén volt, hogy U12 néven az 1-es vonalán is volt pár. Persze próbálták Schöneberg felé is őket, de nem jött be a helyieknek :) Az meg érdekesség, hogy pár darab egy ideig Athénban közlekedett, Észak-Koreában meg szintén van belőlük, áramszedővel, felsővezetékről üzemeltetve. Lehet, hogy metróként is használják, de valahol olvastam, hogy a metrókocsikat alakították át felszínire.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "Thaelmannplatzra én is Thaelmannplatzként emlékszem. Utána már nem hinném, hogy Otto Grotewohl str. lett volna..."
A Wiki azt mondja, hogy azért nevezték át, hogy ne tévesszék össze az emberek a Thälmann-Parkkal, amit 86-ban avattak fel:
de.wikipedia.org/wiki/U-Bahnhof_Mohrenstra%C3%9Fe#Geschichte
"Néha az az érzésem, hogy Berlinben az előre megépített, de nem használt alagutak összhossza kitenné a teljes budapesti hálózatot :) "
- Hehehehehe

- Érdekes, hogy ott előre építenek, sokszor tán feleslegesen, itthon meg, nos Káposztásmegyer.
A linkelt korábbi posztokat és kommentjeiket olvasom lassan fél órája!
@Hamster:

Ebben lehet valami. 86 után nem nagyon metróztam már Berlinben.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:

Helyesbítek: A kisprofil kocsikat alakították át áramszedősre, de nem villamosként, hanem motorvonatként járnak a nagyvasúton.
süti beállítások módosítása