A múltkor már láttunk néhány variációt a BSzKRt F1A típusú villamosainak lehetséges kinézetére, de mivel maradt még kép a tarsolyomban, folytatnám a képmutogatást. Hogy ne nézzetek teljesen autistának ("szegecsszámláló talpfacsókolgatónak"), igyekeztem úgy összeválogatni a fotókat, hogy a technikai részletek iránt nem annyira érdeklődők is élvezhessék őket :)
Talán az eső miatt lett ez a kép alulexponálva, talán a dia sötétedett meg, de így is hangulatos életképet látunk az Üllői út/Ecseri út sarkáról. Épül a hármas metró, de a 13-as épp a teljes útvonalán végig tud menni - korábban volt, hogy szó szerint kettévágta a munkagödör, és olyan is, hogy az egyik "fél vonal" elment a Nagyvárad térig, a másik pedig innen indult Pesterzsébet felé. Sőt, amikor Kőbánya belvárosában építkeztek, három 13-as is volt: egy az Örs vezér terétől a Pataki István (ma Szent László) térig, egy a Mázsa tértől a Nagyváradig, egy pedig a Nagyváradtól Pacsirtatelepig. De később is voltak módosítások a szerencsétlen számjelzésű járaton, érdemes elolvasni NZA barátom vonatkozó weboldalát! Mi pedig foglalkozzunk inkább az 1526-os motorkocsi kinézetével: alapvetően a korai kialakítást látjuk, de az ablakok fölötti szellőzőnyílásokat már megszüntették. Így ugyan harmonizál a pótkocsival, de alapvetően elég hülyén néz ki, el lett csúfítva. A jobbfelé látható kacsacsőrű Csepel teherautó, és az előtte látható sárga Skoda 110R viszont hibátlan - meg a Zil billencs gömbölyű feneke is :)
Ez tulajdonképpen ugyanaz a helyszín, csak látványosan máskor, más szögből. A 1514-es kézi ajtós, oldalfalba süllyesztett parázslámpás, egyirányú kocsi volt - hasonlított mondjuk az 1504-esre, csak ezen az áramszedőt nem középen helyezték el, hanem kicsit előretolták a kocsi eleje felé. Érdekes lehetett villanyváltó előtt mindig felidézni, hogy az adott kocsin épp hol van az áramszedő, bár lehet, hogy ennyi különbség még nem volt vészes...
Az 1512-est '74-ben modernizálták, ekkor már indexet is kaptak a kocsik, de érdekes módon másmilyet, mint később: míg mondjuk az 1551-esen az oldalablakok fölé került a villogó, itt az oldalfal és a homlokfal sarkára tették. A helyszín az Erzsébet királyné útja és az Edison köz sarka - ez az útvonal ma se rettentően forgalmas, de itt szinte üresnek tűnik. Ami még tetszik, az a fénycsöves utcavilágítás. Valaki nem tudja, ez milyen technológiájú volt pontosan? Mennyire különbözött a Bécsben ma is használttól?
Elég rendesen megváltozott a Bosnyák tér a fenti kép készítése óta! Ekkor a Nagy Lajos király útján még itt is 2x1 sávon haladtak az autók, a templom előtt park volt. A vágányok viszont ugyanazok ma is, pontosabban egy részük már nincs meg, például a jobbfele kanyarodó irány, amit a 68-as villamos használt. Az 1525-ösről valaki meg tudja a fotó alapján mondani, hogy jön a remizből, vagy éppen oda tér vissza? Vagy a 64-es villamos végállomásozáskor így állt félre, a 44-esre kanyarodó vágányra? Ez a kocsi egyébként kétirányú volt - más nem is lett volna jó a 64-esre -, távműködtetésű ajtókkal.
Amikor még síndöcögények jártak az "Ecserinél": Használtcikk piac, előtérben az 51-es villamos belső, mögötte a 13-as külső végállomása. Utóbbinak volt hurokvágánya, előbbin csak kétirányú kocsik közlekedhettek. Az 1539-esnek a korábban látott 1514-hez hasonlóan nem középen volt az áramszedője, ezen a képen talán kivehető ez a tulajdonsága. Ráadásul az ő pantográfján dupla csúszólap van, míg a mellette álló 1531-esnek szimpla. Ezen túl az elektromos csatlások is hiányoznak, legalábbis erről a végéről - nehogy túlságosan hasonlítson a két kocsi :) Az 1531-es egyébként a mai napig megvan: a nyolcvanas évek közepén Szeged vette meg, munkakocsinak, SZ6 néven. Az utóbbi tíz évben szerintem már csak guruló tartózkodóbódénak használták, de akkor is, legalább megvan.
Ugyanaz a helyszín, más évszakban, ismét különböző kivitelű kocsikkal: az 1535-ös is annak a korszaknak volt a terméke, amikor el akarták hagyni az iránytáblákat, majd utólag hegesztettek nekik tartót, a lökhárítóra. Az 1531-est az előző képen már láttuk, de ő is változott: tessék csak a szén csúszólapos áramszedőt nézni! Mindig volt mit barkácsolni :)
Utolsó évükben néhány 1500-as felbukkant Dél-Budán, a 41-esen is. 1984-ben erről a vonalról mentek nyugdíjba az utolsó kéttengelyes villamosok; az 1500-asok érdekes színfolt lehettek a meglehetősen hasonló kinézetű, ám keskenyebb ajtajú, légfékes 1000-esek és 1600-asok közt. Az 1533-as éppen Budafok kocsiszín előtt halad el, a háttérben az 1054-es és az 1003-as is látható.
Nem akarom túlspilázni ezt a bejegyzést, ezért gyorsan be is fejezem, egy további képpel az imént látott 1533-asról. Igen, ez ugyanaz a kocsi, csak még az 1977-es átépítés előtt! A kivitele és a helyszín megegyezik az első képen látható 1526-ossal (emígyen sikeresen keretbe helyeztem a bejegyzést, pedig nem volt szándékos). Vajon a képbe begyalogló fiatalember emlékszik arra, hogy valamikor 1976-ban egy külföldi úriember lefotózta, ahogy hosszában átkelt a síneken? :)
A fényképekért köszönetet szeretnék mondani Ab van Donselaarnak, illetve Tim Castricumnak, aki bescannelte őket!
Ha tetszenek a képek, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm!
Ez megy most