Amikor Geoffrey Tribe 1969-ben Budapesten járt, nem csak a villamosok közül csíphetett el néhány olyat, ami a hetvenes évek közepétől idejáró külföldi villamosfotósok képein már nem szerepelhetett, de a budapesti HÉV vonalai is komoly változások előtt álltak.
Akkoriban például a szentendrei vonal még a Margit híd budai hídfőjétől északra végződött, a felszínen, nagyjából ott, ahol ma lemegy az alagútba. Érdekes, hogy az alsó rakparton földhalmokat látni, és nincs kocsiforgalom - aki élt akkoriban, hogy emlékszik: egyátalán nem is jártak erre autók akkoriban, vagy csak az építkezés miatt zárták le?
Értelemszerűen a mai, alagutas megoldás jobb, de a felső rakparton heverő sínek látványa azért érdekes (persze egy csonkavágány ma is van ott, de az nem ugyanaz). Az érdekesség kedvéért jegyezzük meg, hogy a hasonlóan végződő csepeli vonalat is tervezték egy időben, hogy a Lónyay (akkor még Szamuely) utca alatt behozzák a Kálvin térre, de ez valamiért elmaradt. Az ötös metró - pontosabb nevén az észak-déli regionális gyorsvasút - talán majd megoldást hoz erre, de gyanúm szerint nem holnap.
A soroksári/dunaharaszti/ráckevei vonalat még régebben tervezik, hogy behozzák a belvárosba (gyakorlatilag a megindítása óta szó van erről - az eredményből ítélve sajnos nem túl komolyan), de változás végül csak annyi történt, hogy a közvágóhídi végállomást a térség északkeleti oldaláról áttették a délnyugatira, megspórolva egy közút-vasút kereszteződést. Itt még a régi állapotot látjuk, balra a régi végállomási épülettel.
A képen egy dízel motorkocsit látunk, amit 1938/39-ben egy elektromos motorkocsiból alakítottak át, hogy az akkor még villamosítatlan, emiatt gőzösökkel üzemeltetett ráckevei vonalon járassák. Érdekessége, hogy Budapest ostroma elől nyugatra menekítették, a BHÉV csak '52-ben kapta vissza Németországból. A ráckevei vonal teljes villamosítása, illetve a Taksony-Szigetszentmiklós szárnyvonal bezárása után a járműre már nem sok szükség volt, végül '85-ben selejtezték.
A múltkor említettem, hogy 1970-ig a gödöllői HÉV a Keleti mellől indult, és volt neki egy Rákosszentmihályra betérő betétjárata is. Ez a kép egy ezen a viszonylaton közlekedő vonatot ábrázol, valahol a mai Aréna pláza, az akkori Ügető mellett. A sínek helyén ma a belváros felé tartó 2+1 közúti sáv van. Viccesen néztek ki ezek a kéttengelyes HÉV kocsik a rengeteg kábellel és csővel, ami közé még odazsúfolták a fényszórókat és a pályacsengőt is, illetőleg odaakasztották a vonat végét jelző zártárcsát. Az esztétika nem nagyon volt szempont, amitől persze az egyszeri vasútbarát számára valahogy még izgalmasabbnak egy ilyan jármű... nem?
A fényképekért ezúton is köszönetet szeretnék mondani Geoff-nek!
Ha tetszenek a képek, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm!
Ez megy most