A Magyar Villamostörténeti Egyesület tagjainak és segítőinek köszönhetően a napokban újabb klasszikus budapesti tuja tért haza külföldről: a 2576+2577-es pályaszámú ikerkocsi!
51-es villamos keresztezi a lajosmizsei vasút vonalát, Balt Korthals Altes felvétele
Ahogy ezen az archív fotón is látható, acélvázas villamosról van szó, a 2624-es nosztalgiakocsihoz hasonló kinézetűről. De mit jelent az, hogy "ikerkocsi"? Csak annyit, hogy kettő van belőlük?
Még mindig az 51-esen: Pestimre felső vasútállomás. Peter Haseldine felvétele
Természetesen nem: az "ikerkocsi" leegyszerűsítve olyan gépes járművekből álló szerelvényt jelent, melynek tagjai csak együtt használhatók utasforgalomban, külön nem. Ott alkalmazták őket, ahol egy szóló motorkocsi kapacitása kevés lett volna, de a végállomáson nem volt lehetőség pótkocsis szerelvény megfordítására. A BSzKRt a második világháború előtt kezdett el régebbi motorkocsikból ikreket építeni, és ez a program a háború után is folytatódott. A 2576+2577-nél technikailag tulajdonképpen egyetlen motorkocsi berendezéseit rakták szét két járműre: mindegyiknek csak egy-egy motorja van, csak az egyiken van légsűrítő, szétválasztani pedig csak műhelyben lehet őket.
A Használtcikk piac 1981-ben: balra a 13-as villamos külső, jobbra az 51-es belső végállomása. Mike Taplin felvétele
Természetesen eredetileg nem így néztek ki: a Schlick Gépgyár 1905-ben 241-es és 243-as pályaszámmal, favázas kocsiszekrénnyel építette őket a Budapesti Villamos Városi Vasút számára, mint a cég "F" sorozata (nem összetévesztendő a Budapesti Közúti Vaspálya Társaság és a Budapestvidéki Közúti Vasút "F" sorozatával, amit szintén a Schlick gyártott). A Beszkártnál 2545-ös és 2547-es pályaszámot kaptak, majd a Fővárosi Villamosvasút 1958-ban négy oldalablakos, tolóajtós acélvázas kocsiszekrénnyel modernizálta őket. A még mindig szólóban közlekedő kocsikat már a BKV ikresítette 1972-ben, így elmondható, hogy jelenlegi állapotukhoz minden őket egykor tulajdonló cég hozzátett valamit.
Az ikerkocsik utolsó bevetési területe a Váci úti vonalcsoport volt, itt éppen a Váci út/Árpád út torkolatában látjuk a nagy utazókat. Ab van Donselaar felvétele
A kocsik az acélvázas korszak legvégéig, 1984-ig szolgáltak. Érdekes módon bár Budapestre kimondottan jellemző volt az ikerkocsik használata, egyetlen ilyen szerelvényt sem őriztek meg helyben: az utolsó példányokból egy pár Szegedre, egy pedig Debrecenbe került, mindkét helyen nosztalgia menetekre használták - és használják őket.
Távolba szakadt magyar villamos, rúdáramszedővel és biztonsági festéssel. Lars F. Richter gyűjteményéből
Az említett két (egyébként felemás: 2569+2573 -> SZKT 313+314, illetve 2568+2572 -> DKV 1884+1984) páron kívül megmaradt a bejegyzés témájául szolgáló 2576+2577-es is: a 2964-eshez és 2624-eshez hasonlóan 1986-ban ők is külföldre kerültek, Angliába.
Érdekes élmény lehetett, az biztos! Lars F. Richter gyűjteményéből
A "Transperience" egy élő közlekedési múzeum volt Bradfordban, egy felhagyott vasútállomás körüli területen. A nyolcvanas évektől kezdve építették, 1995-ben nyitották meg, de már 1997-ben be is kellett zárni, mivel az üzemeltető hétszámjegyű adósságot halmozott fel (értelemszerűen angol fontban). A magyar kocsik további útját nem ismerem pontosan, mindenesetre néhány éve brit villamosbarátok segítségével sikerült fellelni őket, nemrég pedig a tulajdonosváltás is lezajlott. Bár - ahogy az a fentebbi képeken látható - a villamost "angolosították" (a rúdáramszedő mellett az ütközőhöz, az életvédő kerethez és a belső térhez is hozzányúltak), az elmúlt éveket zárt helyen töltötte, a talpraállítás tehát egyátalán nem tűnik reménytelennek.
A történetnek természetesen itt még nincsen vége, mindenki figyelmébe szeretném ajánlani a mavitések felhívását:
"A szállítás magánszemélyek támogatásával és hiteléből jöhetett létre, ezért a hazahozatal költségeinek fedezésére továbbra is keresünk további támogatókat. Szeretnénk mindenkit megkérni, hogy akár csak egy mozijegy árával támogassa egyesületünket a 10100716-21167200-01003005 (Budapest Bank) számlára történő befizetéssel. Köszönjük."
A fényképekért köszönetet szeretnék mondani a készítőiknek, illetve a képek tulajdonosainak!
Ha tetszenek a fotók, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek!
Ez megy most