Hétfőn alkalmam volt megnézni Debrecen hetedik alacsonypadlós villamosának sínre rakását. Pályaszám szerint ugyan már a kilencedik CAF lenne, de nem aszerint szállítanak, így lehet, hogy az 519-es (a sorozatot a Ganz-Hunslet kocsik mögé számozzák) lett a hetedik:
A lerakodást a Nagyállomástól a kocsiszínig vezető Ispotály utcában végezték. Mire Jazzcoollal odaértünk, a 3/2 arányban megbontott járműrészeket szállító kamionok már egymásnak háttal álltak, az utánfutókat pedig összekapcsolták, hogy összefüggő "pályát" alkossanak. Hátul, a remiz bejáratában egy már működőképes darab is megjelent, mintha üdvözölni akarta volna a jövevényt :)
Az utánfutók meglehetősen spécinek tűntek, de a sofőrök se csak a kormányt tekergették Spanyolországtól idáig: ők állították össze a leeresztéshez szükséges konfigurációt..
... ők rakták össze a legurításhoz szükséges rámpát, és a leengedés végén a két járműdarabot is ők szerelték össze eggyé. Meg lehet próbálni tippelni, hány ember kellett volna ugyanehhez a szállításhoz vasúton (kísérők persze itt is voltak útközben, hiszen túlméretes rakományról volt szó, de a konkrét sínre helyezéshez csak egyetlen targoncás kellett kettejük mellé!), és akkor már fel se kell tenni a kérdést, hogy "miért nem vasúton hozták?". A szállítás sebességéről nem is beszélve: nemrég olvastam, hogy a tehervonatok átlagsebessége Európában a sok félreállás és rendezés miatt mindössze 18-20 km/h.
A járműrészeket az utánfutóhoz rögzítő láncok és a villamos fékjeinek oldása után az első darabon csak kicsit kellett húzni a targoncával, és már meg is indult lefelé a lejtőn. Az egyik kamion volt az ellensúly, az fogta vissza a gurulás sebességét egy vastag hámmal, eközben a másik kamionos folyamatosan azt figyelte, minden rendben zajlik-e a kerekek és a sín közt.
Az első rész leért. Ez a jármű multicsuklós, tehát három futó és két befüggesztett részből áll, valahogy úgy, mintha másfél "két szoba-konyhás" (angolul kicsit találóbban: "two rooms and a bath") villamos lenne. Mivel a középső futó részt nem lett volna értelme kettéfűrészelni :) a második rész csak egy futó és egy befüggesztett részből állt, tehát a "befüggesztett" rész igazából nem volt befüggesztve:
/oo-I----I-oo-I és ----I-oo\
Hogy mégse a hasán csússzon...
... egy kis kerekes adaptert tettek a "csonka" végére, ez tartotta a kerék nélküli részt. A fentebbi képen látszik a lánc is, amivel a targonca vontatta. Az első résszel ellentétben itt nem csak lendületet kellett adni, hanem ténylegesen húzni is, egészen a lejtő kezdetéig - onnan értelemszerűen ismét maguktól mentek a dolgok.
A két részt aztán a sofőrök ott helyben, az utcán összeszerelték, a (mechanikailag) kész járművet pedig egy Ganz-Hunslet vontatta be a telepre. Elég hatékonynak merném nevezni a munkaszervezést! Természetesen a műszaki élesztés csak ekkor kezdődik, de így is tetszett a folyamat.
A lerakodás mozgalmasabb részeit videón is megörökítettem. Hogy a kocsik végül mikor kerülnek utasforgalomba (a kezdeti próbafutások már megvoltak), azt ne tőlem kérdezzétek; vélhetően az NKH végleges engedélyétől és a 2-es villamos átadásától is függ. Jelenleg március-áprilisi dátumokat hallottam.
Ez megy most