(Magánvélemény következik, kérem az ehhez való jogomat tiszteletben tartani. Lehet, hogy nincs igazam, de akkor is zavarónak tartnom ezeket az állapotokat.)
Múltkor morogtam egy sort a perverz látványelemként állni és lábon szétrohadni hagyott vasútállomások kapcsán. Hogy ez nem a főváros-vidék különbséghez köthető jelenség, arra bizonyíték az, hogy Budapest tele van omladozó vasúti emlékekkel, ugyanakkor az ország egyik legjobb felújított állomásépülete a miskolci Tiszai pályaudvar.
A Józsefvárosi pályaudvart már mutattam nemrég, úgyhogy nézelődjünk másfelé, mondjuk Budafokon (korábban Budafok-Belváros). Ezek a képek néhány évesek, azóta az itt átmenő vasútvonalak (leegyszerűsítve: a balatoni és a pécsi) vágányait felújították: eggyel több sínpár, új peronok, új aluljáró, lifttel. Legutóbbi ottjártamkor mindenesetre az állomásépület ugyanúgy állt, ahogy itt látjuk, a jegyárusítás pedig egy mellé lerakott konténerben zajlott, a 47-es villamos végállomásához vezető új aluljárótól jó messze. Hisz nehogymá' a vasút menjen az utas után: ezernyolcázvalahányban ide építették a pénztárat, hát itt is kell maradnia!
És ezt láthatta az utas az előző kép készítése után öt perccel: balra az állomásépület, jobbra Budafok "belvárosa". A szemközti, ránézésre szintén vasúti eredetű házban egyébként lakott valaki, nem azért nézett így ki, mert nem volt gazdája. Valaki nem tudja, mi lesz ebből az egészből, ha befejeződik a vonal felújítása? Bár mintha a 30a már kész is lenne - azt nem tudom, a 40-essel mi a helyzet. De ugye nem marad ez a romhalmaz úgy, ahogy van? Persze van, aki szerint ez egy egyedi hangulatú épület, de szerintem ez a jelzős szerkezet inkább illene Hódmezővásárhelyi Népkertre, Kalocsa kipingált típusépületére, vagy egy sor balatoni állomásra.
"Dafok-Iaros" állomás régen Budafok-Háros, később egyszerűen Háros névre hallgatott - aztán a szél letépte az újabb feliratot a régiről. Az OSB-lapokkal vakká tett ablakokkal ez az épület úgy néz ki, mintha Bytomból szalasztották volna (bár Ercsihez képest gyenge kezdő a megoldás). Lehetséges, hogy azért nem újították fel, mert itt is teljes állomásfelújítás várható? Nem irigylem az itt dolgozókat, részben a múzeumi berendezések miatt, részben meg azért, mert úgy látom, az egész alá van dúcolva belülről. És ez nem egy félreeső vicinális megállóhelye, itt naponta több száz vonat áthalad, nekik pedig ilyen körülmények közt kell helytállniuk! Vagy azóta is itt volt korszerűsítés?
De persze a főváros nyugati vasúti kapuja se úgy néz ki, ahogy képeslapokon szoktunk magunkra gondolni. A kép készítése óta közelebb kerültünk a négyes metró elindulásához köthető felújításokhoz, de az állomásépülethez tudtommal nem mernek hozzányúlni. Gondolom főleg azért, mert ez egy régi és nagy vasúti épület, és a réééégi és naaaagy dolgokat automatikusan védeni kell. Ami az esetek 99%-ban helyes - de nem mindig. Az, hogy ennek az épületnek a pénztárja és váróterme akármilyen műemléki felújítás után is alkalmatlan lenne egy XXI. századi elővárosi csomópont feladatainak ellátására, nem számít, és az se, hogy a vasútüzem technikai irányítása már a nyolcvanas évek óta a túloldalról zajlik, tehát egyfajta kíséretkastély már most is (az emeletet tudtommal évekkel ezelőtt kiürítették, de szerintem a földszint nagy részét is). Németországban és Svájcban sok klassz régi állomást láttam, de azok általában eredetileg is nagyvonalú épületek voltak, nagy belső terekkel - azokkal ellentétben ez csak egy szolgálati hely volt a vasutasoknak, nem több. Persze a magyar vasútnál is épültek nagyvonalú pályaudvarok (Nyugati, Keleti, Miskolc Tiszai, Debrecen, Pécs, Szeged, Szombathely, Zágráb, stb, stb, stb), csak nem Kelenföldön. Egy átlagos vidéki elágazás, a bánrévei vasútállomás tömbje is teljesen hasonló, de ott érthető a visszafogottság, hiszen nem volt többre szükség. És a bánrévei épülete nem is úgy néz ki most, mint Kelenföld, vélhetően nem kis részben azért, mert használják. Ráadásul úgy nézem, a vasút felőli homlokzat díszei csak utólagos ráépítések, eredetileg ott is a város felőlihez hasonlóan szimpla volt. A jelek szerint valamikor már a tulajdonosai is zsenántnak érezték az épület kinézetét a fontos vonalak mentén?
Szóval szerintem Kelenföldi nevével ellentétben nem pályaudvar, csak egy üzemi épület, az aljában két egybenyitott helyiséggel a jegyváltáshoz és a rövid várakozáshoz. Az megvan, hogy a nyilvános vécé kint van az udvaron az épület másik végén túl, amolyan falusi fogadó jelleggel?
Félreértés ne essék, én igazán szeretem a régi dolgokat, és nem akarok plázát, üvegkockát vagy organikus formájú üvegtetős épületcsodát a helyére, de nem is gondolom, hogy mindent meg kell tartani, csak azért, mert régi. Nekem az is jó, ha megtartják, felújítják, tesznek belé valami funkciót (Újbuda Háza, helytörténeti múzeum, ifjúsági szálló, orvosi rendelő, Starbucks+McDo+Sörhas+Pizzahát konzumtemplom... vagy akármi, amire igény van), a pályaudvar funkcióinak meg mellette felhúznak egy korszerű épületet. Nem feltűnőt, hanem funkcionálisat.
Ez megy most