Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (109) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (934) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (41) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (511) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (97) hajtóművek-motorok (6) hampage (414) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (9) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1023) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (402) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (67) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (14) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (16) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (400) utcakép (226) uv (57) vár (11) várnegyed (8) város (523) városkép (105) városliget (9) varsó (7) vasút (589) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (888) villamos (843) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Vasútráomlások, izé, vasútállomások

2014.02.21. 18:00 :: Hamster

(Magánvélemény következik, kérem az ehhez való jogomat tiszteletben tartani. Lehet, hogy nincs igazam, de akkor is zavarónak tartnom ezeket az állapotokat.)

Múltkor morogtam egy sort a perverz látványelemként állni és lábon szétrohadni hagyott vasútállomások kapcsán. Hogy ez nem a főváros-vidék különbséghez köthető jelenség, arra bizonyíték az, hogy Budapest tele van omladozó vasúti emlékekkel, ugyanakkor az ország egyik legjobb felújított állomásépülete a miskolci Tiszai pályaudvar.

BudafokBelvaros_utcafelol_kicsi.jpg

A Józsefvárosi pályaudvart már mutattam nemrég, úgyhogy nézelődjünk másfelé, mondjuk Budafokon (korábban Budafok-Belváros). Ezek a képek néhány évesek, azóta az itt átmenő vasútvonalak (leegyszerűsítve: a balatoni és a pécsi) vágányait felújították: eggyel több sínpár, új peronok, új aluljáró, lifttel. Legutóbbi ottjártamkor mindenesetre az állomásépület ugyanúgy állt, ahogy itt látjuk, a jegyárusítás pedig egy mellé lerakott konténerben zajlott, a 47-es villamos végállomásához vezető új aluljárótól jó messze. Hisz nehogymá' a vasút menjen az utas után: ezernyolcázvalahányban ide építették a pénztárat, hát itt is kell maradnia!

BudafokBelvaros_sinekfelol_kicsi.jpg

És ezt láthatta az utas az előző kép készítése után öt perccel: balra az állomásépület, jobbra Budafok "belvárosa". A szemközti, ránézésre szintén vasúti eredetű házban egyébként lakott valaki, nem azért nézett így ki, mert nem volt gazdája. Valaki nem tudja, mi lesz ebből az egészből, ha befejeződik a vonal felújítása? Bár mintha a 30a már kész is lenne - azt nem tudom, a 40-essel mi a helyzet. De ugye nem marad ez a romhalmaz úgy, ahogy van? Persze van, aki szerint ez egy egyedi hangulatú épület, de szerintem ez a jelzős szerkezet inkább illene Hódmezővásárhelyi Népkertre, Kalocsa kipingált típusépületére, vagy egy sor balatoni állomásra.

img_2894.jpg

"Dafok-Iaros" állomás régen Budafok-Háros, később egyszerűen Háros névre hallgatott - aztán a szél letépte az újabb feliratot a régiről. Az OSB-lapokkal vakká tett ablakokkal ez az épület úgy néz ki, mintha Bytomból szalasztották volna (bár Ercsihez képest gyenge kezdő a megoldás). Lehetséges, hogy azért nem újították fel, mert itt is teljes állomásfelújítás várható? Nem irigylem az itt dolgozókat, részben a múzeumi berendezések miatt, részben meg azért, mert úgy látom, az egész alá van dúcolva belülről. És ez nem egy félreeső vicinális megállóhelye, itt naponta több száz vonat áthalad, nekik pedig ilyen körülmények közt kell helytállniuk! Vagy azóta is itt volt korszerűsítés?

Kelenfold_kicsi.jpg

De persze a főváros nyugati vasúti kapuja se úgy néz ki, ahogy képeslapokon szoktunk magunkra gondolni. A kép készítése óta közelebb kerültünk a négyes metró elindulásához köthető felújításokhoz, de az állomásépülethez tudtommal nem mernek hozzányúlni. Gondolom főleg azért, mert ez egy régi és nagy vasúti épület, és a réééégi és naaaagy dolgokat automatikusan védeni kell. Ami az esetek 99%-ban helyes - de nem mindig. Az, hogy ennek az épületnek a pénztárja és váróterme akármilyen műemléki felújítás után is alkalmatlan lenne egy XXI. századi elővárosi csomópont feladatainak ellátására, nem számít, és az se, hogy a vasútüzem technikai irányítása már a nyolcvanas évek óta a túloldalról zajlik, tehát egyfajta kíséretkastély már most is (az emeletet tudtommal évekkel ezelőtt kiürítették, de szerintem a földszint nagy részét is). Németországban és Svájcban sok klassz régi állomást láttam, de azok általában eredetileg is nagyvonalú épületek voltak, nagy belső terekkel - azokkal ellentétben ez csak egy szolgálati hely volt a vasutasoknak, nem több. Persze a magyar vasútnál is épültek nagyvonalú pályaudvarok (Nyugati, Keleti, Miskolc Tiszai, Debrecen, Pécs, Szeged, Szombathely, Zágráb, stb, stb, stb), csak nem Kelenföldön. Egy átlagos vidéki elágazás, a bánrévei vasútállomás tömbje is teljesen hasonló, de ott érthető a visszafogottság, hiszen nem volt többre szükség. És a bánrévei épülete nem is úgy néz ki most, mint Kelenföld, vélhetően nem kis részben azért, mert használják. Ráadásul úgy nézem, a vasút felőli homlokzat díszei csak utólagos ráépítések, eredetileg ott is a város felőlihez hasonlóan szimpla volt. A jelek szerint valamikor már a tulajdonosai is zsenántnak érezték az épület kinézetét a fontos vonalak mentén?

Szóval szerintem Kelenföldi nevével ellentétben nem pályaudvar, csak egy üzemi épület, az aljában két egybenyitott helyiséggel a jegyváltáshoz és a rövid várakozáshoz. Az megvan, hogy a nyilvános vécé kint van az udvaron az épület másik végén túl, amolyan falusi fogadó jelleggel?

Félreértés ne essék, én igazán szeretem a régi dolgokat, és nem akarok plázát, üvegkockát vagy organikus formájú üvegtetős épületcsodát a helyére, de nem is gondolom, hogy mindent meg kell tartani, csak azért, mert régi. Nekem az is jó, ha megtartják, felújítják, tesznek belé valami funkciót (Újbuda Háza, helytörténeti múzeum, ifjúsági szálló, orvosi rendelő, Starbucks+McDo+Sörhas+Pizzahát konzumtemplom... vagy akármi, amire igény van), a pályaudvar funkcióinak meg mellette felhúznak egy korszerű épületet. Nem feltűnőt, hanem funkcionálisat.

10 komment

Címkék: budapest kritika város vasút épület panoráma morgás városkép

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr535773697

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szia,

valóban, a közelmúltban a 30a vasútvonal felújításától volt hangos a környék, mivel Budafok-Belváros és Budafok-Háros épületei a 40a vonalhoz tartoznak, ezekhez eddig nem nyúltak hozzá. A 40a vonalat a közeljövőben kezdik el felújítani, az összes kapcsolódó épület sorsa néhány év múlva rendezésre kerül. Ez részben bontást, részben felújítást jelent, főként új funkciók (nem feltétlenül vasúttal kapcsolatos) kialakítása mellett. A Hárosi állomásépület régebben védettséget élvezett, szerintem ez azóta is fennáll. Hasonlóképp védett a Budafok-Belvárosi 3. számú épület, ahol pletykaszintű ismereteim alapján civil szervezet fog berendezkedni.
Háros állomáson haladt át a vonatunk (pár éve tán?), és az épületből az utolsó pillanatban kiszaladó fiatal forgalmista leányzó sietősen igazgatta a ruházatát, s emelte - egyébiránt feleslegesen, hisz a szerelvény csak áthaladt - tárcsáját.
A mi generációnknak erről csakius egy jelenet juthatott eszébe - Jiří Menzel filmjéből :-)
www.youtube.com/watch?v=APTbCB4mxSk
A régi épületek hasznosítása szerintem is jobb megoldás lenne, mint magukra hagyásuk - ami kevésbé forgalmas megállóhelyeknél az épület leromlását, széthordását - végül kényszerű lerombolását hozza magával.
Kelenföldnél máig nem értem, hogy az újonnan kialakított lejárók fölé miért tettek üvegtetőt, mikor a peron teteje már védte az esőtől ?-(
Haha, a Rákospalota-Újpest vasútállomás svéd színvonalú!!!

... ugyanis pár napra/estére, egy filmforgatásnak köszönhetően, átváltozott a svéd Eksjö város állomásává ;)
A vasút önmagát fogja kinyírni.
Nézzetek csak el Szemeretelepre, az Indafotón találtok róla képeket, tegnapelőttről. Tavaly év elején még működött az épületben egy kocsma meg egy büfé, mióta eltűntek onnan meg pusztul az egész, már a téglákat lopkodják, minden mást már korábban elloptak.

Írtam is még a régi MÁV blogba erről, és úgy látom Vittore kirakta az új oldalára is:
vasuti-sztorik.info/szemeretelep-fejlodes-es-pusztulas-egyszerre/

A 30a, 40a vonalon a másik érdekes állomás Albertfalva volt, 2011. decemberéig pl. beázott a forgalmi iroda meg belülről szintén alá volt dúcolva, akkor jutott rá pénz és megcsinálták, meg kimeszelték a várót. Utána elért ide a felújítás és elbontották az egész állomást, átépült teljesen lett egy modern megállóhely, széles peronnal, lifttel (még nem működik), digitális kijelzők (még ezek sem). Sajnos a 40-es vonalhoz nem épült peron, ami szerintem nagy hiba.

A vasút sajnos sok régi épületét hagyja lerohadni meg tönkremenni, lásd. pl. a legjobb példát a józsefvárosi pályaudvart, csapot-papot otthagyva zárták be, aztán meg tétlenül nézték, ahogy szétlopják az egészet.
Van olyan bezárt vasútállomás egy alföldi kisvárosban, ahol már régóta nem jár vonat, de előtte se volt szinte semmi vasúti funkciója, nem volt szolgálat, nem volt pénztár ,az emeletén meg régen is szolgálati lakás volt. Azóta annyi történt, hogy miután beverték az összes ablakot OSB lapokkal bedeszkázták a nyílászárókat az önkormányzat szerette volna átvenni már akkoriban is, mert még lakót is találnának bele, de eddig a MÁV elutasított mindent. Ez pl .egy jó hasznosítása lehetne a már nem használt épületeknek, kiadni kedvezményes áron bérletbe, azzal a feltétellel, hogy tisztán kell tartani a környezetét meg eredeti állapotba meg kell őrizni (ha pl. műemlékvédelmi épület), megjegyzem sok régi őrház a 120-as vonalon ki volt adva bérbe, laktak benne pl. Mezőberény-Békéscsaba szakaszon, ezeket a mostani felújításkor dózerolják el ,útban vannak, a 4-ből 3 már el is lett bontva, mindben laktak.
Kelenföld jelenlegi épülete méltatlan az állomás rangjához. Felújítása esetén sem lenne benne több perspektíva, egyszerűen kinőtte a vasút és a város.

Ide új épület kell. Sajnos nem használták ki a 4-es metróval együtt a lehetőséget, hogy valami korszerű állomásépületnek az alapjait lerakják ott, pedig most szépen összeépíthették volna a metró-vasút-aluljáróval.
Ritkán írok ilyet, de jó látni, hogy a budafoki romkertet elbontották... Már csak Hárossal kellene valamit kezdeni, nem tudom, a pusztaszabolcsi vonal felújítása során ott mit fognak csinálni, ha csinálnak.
süti beállítások módosítása