Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (109) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (933) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (41) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (511) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (96) hajtóművek-motorok (6) hampage (414) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (9) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1022) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (402) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (67) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (13) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (16) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (400) utcakép (226) uv (57) vár (11) várnegyed (8) város (522) városkép (105) városliget (9) varsó (7) vasút (589) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (887) villamos (843) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

A Cityrunner és rokonai 1. /dr. Németh Zoltán Ádám írása/

2014.06.16. 16:00 :: Hamster

NZA barátom ezúttal az osztrák villamosgyártás sikertípusáról, és annak ma is zajló utóéletéről ír. Nem mondom, hogy minden következtetésével és gondolatmenettel egyetértek, de érdekes a folyamatot látni, hogy hogyan alakult ki az egyik legsikeresebb alacsonypadlós járműcsalád!

1_IMG_3450.jpgBombardier Cityrunner és PESA 122N Łódźban: rokonok és ellenfelek

Mai történetünk a piacon kapható egyik legsikeresebb villamostípuson keresztül vezet el a 2000-es évek villamosgyártásához. Az előző részekben megismerhettük az európai gyártók különböző alacsonypadlós próbálkozásait: az SGP ULF-ját, a Bombardier Tram 2000-ét, az olaszok első generációs alacsonypadlós villamosait, valamint ide sorolhatók a MAN rövidcsuklós villamosai is. Persze nem teljes a lista, mert nem esett szó egyes gyártók másfajta próbálkozásairól - pl. a német VÖV-villamosról, a Bombardier Cobráról, a GEC-Alsthom TFS-éről, a Tatra RT6-osáról, az ABB Variobahnjáról. Ezek a típusok több olyan technikai újdonságot vonultattak fel a 90-es évek elején, amik ma már az alacsonypadlós technológia megszokott részei - és persze több olyan megoldás is keletkezett, ami mára zsákutcának bizonyult. A 90-es évek emiatt a maihoz képest sokkal nagyobb típusváltozatosságot jelentett alacsonypadlós villamosok tekintetében, de a 2000-es évekre az akkori kudarcok és sikerek, az összegyűlt tapasztalatok, valamint a vállalati átalakulások nyomán a piac lassan kezdte felvenni mai képét - és letisztultabb termékpalettáját.

Az egyik legfontosabb technikai előrelépés Ausztriában történt 2000-ben, a Cityrunner villamosok megszületésével. Ezeket a villamosokat a Bombardier Flexity Outlook néven, minimális módosítással a mai napig forgalmazza. A Cityrunnerek története előtt azonban nézzünk körül a 90-es évek második felében. Bécsben a Bombardier-Rotax gyár - ami 1970-ben a nagynevű Lohner és a Rotax cégek összeolvadásából alakult - tervezői az ablakból végignézték, ahogy az SGP és az Elin (ma a Siemens részei) elhappolja előlük a világ egyik legnagyobb villamosüzemének alacsonypadlósítását az ULF-ok szállításával. A gyáregység ugyan megélt a mindenféle más városi vasúti megrendelésből - ők gyártották a manapság Flexity Swift néven forgalmazott villamosokat Köln, Croydon, Stockholm, Saarbrücken számára, de egy időben pl. "dugiban" ők gyártották az ULF vázszerkezetét is a Siemensnek -, de a tervezőgárda nem maradt tétlen.

2_IMG_6494.jpgAz első Cityrunner típus Grazban üzemel

A Bombardier szerencséjére a környékbeli nagyvárosoknak - különösen Graznak - nem akaródzott ULF-okat vásárolni. Az ULF ugyanis egy bonyolult és kompromisszumokkal terhelt jármű, és mire elkezdték sorozatban gyártani, a piacon már más megoldású járművek hódítottak; ráadásul a közönség tetszését se igazán nyerte meg a relatíve szűk utastér. Hogy tudatosan vagy véletlenül, de az új osztrák tervezésű villamos futóművének kialakítása az egyszerűség felé ment el - és talán ez lett a Cityrunner villamosok sikerének igazi titka.

Először is - látva a multicsuklós villamosok elterjedését - elválasztották a futóművet a csuklótól. Ennek a technikai lépésnek a csíráit már láthattuk az olasz villamosokon és a VÖV-prototípuson, de a teljes szétválasztás 100%-os alacsonypadló mellett az ABB Variobahnjain történt meg sorozatban, '93-ban. Ennek köszönhető, hogy a mai korszerű alacsonypadlós villamosok csuklóinak technikai bonyolultsága lényegében a csuklós buszokéval egyezik meg, és ennek folyományaként nem kellett tovább sokat kísérletezni vele, helyette csak meg kellett venni az erre szakosodott cég jól kiforrott termékét. Az utóbbi időszakban már lényegében mindenki így gyárt villamosokat - egy kivétel van, a csehek a Škoda 15T-vel (de az új pozsonyi villamoson már másképp fogják megoldani) és a VarioLF 2/2-vel. Ne becsüljük le ezt az előrelépést, manapság nagyon ritka, hogy a villamosok csuklóival meghibásodás lenne, de emellett pl. a budapesti Combino Suprák csuklóival is valószínűleg több nyűg lett volna vadonat új típusként, ha nem lett volna meg az a know-how, amit a csuklógyártó tett hozzá a konstrukcióhoz.

Az ULF-ok egyik nagy tanulsága a hidraulikával elbonyolított rugózás feleslegessége lett, ezt lényegében a legtöbb gyártó elkerüli azóta is, nincs szükség a szekrény magasságának aktív szabályozására. Nem volt ez másképp a Cityrunnereken sem: csak passzív rugózási elemek épültek be.

3_IMG_6530.jpg

A grazi Cityrunnerek forgóváza a "műtőasztalon", kerekek nélkül. A lapos forgóváz négy szélén a négy kerékagymotor látható...

4_IMG_6525.jpg
... ezek pedig a kiszerelt kerekek.

5_IMG_2364.jpgA grazi verzió kerékagymotorjai Škoda gyártmányúak (kilenc évvel vagyunk a 15T megjelenése előtt)

Az első széria Cityrunner technikai szintje itt állt meg. A Graz számára 2000-ben szállított első kocsik lényegében a Variobahnok és az LHB/Siemens würzburgi típusának szintjét ütötték meg, mivel a forgóvázaikba kerékagymotoros hajtást építettek be. A grazi sorozat olyan értelemben nem lett sikeres, hogy ebben a formában nem gyártották tovább, sőt Graz is inkább a Stadlertől rendelt villamosokat a következő esedékes beszerzésénél, 2009-től.

img_3484.jpgA linzi Cityrunnerek hétrészesek

6_Linz_cityrunner-forgovaz.jpgA linzi Cityrunnerek forgóváza

Az igazi áttörést a linzi típus hozta el 2002-ben: a város 900 mm-es hálózatára teljesen új forgóvázkoncepció készült. A leglényegesebb, amit észre lehet venni a fenti rajzon, hogy ennek a villamosnak a forgóvázában hagyományos vasúti tengely található. Visszatérő problémává kezdett ugyanis válni a 90-es évek tengely nélküli konstrukcióin, hogy a kerékkopások sokkal drasztikusabbá váltak a hagyományos magaspadlós villamosokhoz képest, különösen a nyomkarimák tekintetében. Amikor megvizsgálták a problémát közelebbről, kiderült, hogy probléma van a kerekek kígyózó futásával.

Hunting oscillation plan ja 150px.gifEgy normális villamoskerék nyomkarimája egyenes pályán ugyanis nem érintkezik a sínnel: a villamost a kerék kúpossága miatt kialakuló kígyózó futás tartja egyenesben. A kígyózó futás azonban alapvetően attól jön létre, hogy a vasúti tengelyre mereven vannak a kerekek felsajtolva, azaz mindkét kerék azonos szögsebességgel fut. Hunting oscillation section ja 150px.gifEmiatt ha a vasúti kerék oldalra kicsúszik, a kúposság miatt nagyobb kerületen kezd futni, így visszafordul a pályatengely felé. (Nem állom meg, hogy ne linkeljem ide az angol nyelven beszélőknek Richard Feynmann Nobel-díjas fizikus magyarázatát erre a jelenségre.) Ez az, ami megszűnt a legtöbb alacsonypadlós villamosnál a tengely nélküli konstrukciók alkalmazásával, és ugyan történtek fejlesztések ennek pótlására - pl. az ULF-nál a hajtómotorokon keresztül elektronikusan szabályozva mesterségesen alakítottak ki kígyózó futást - de a Bombardier mérnökei úgy gondolták, hogy az egyszerűség a legjobb megoldás ismét: a hagyományos vasúti tengelyes konstrukció.

A vasúti tengelynek azonban hely kell, emiatt a forgóváz felett az utastér magasságát kb. 10 cm-rel, 450 mm-re emelték meg. Ez a megoldás egy lélektani gát leküzdését jelentette: a padló nem lesz teljesen vízszintes az utastérben. Ez egy szép példa az alacsonypadlós konstrukciók tervezési kérdéseire, ahol meg kell találni a legjobb kompromisszumot az egymásnak néha ellentmondó műszaki és utaskényelmi szempontok között. A Bombardier osztrák gyára azonban már csinált korábban is ilyen konstrukciókat: a Wiener Lokalbahn és a bécsi U6-os szerelvényei mind teljes vasúti tengelyes konstrukciók; ezeknél az eseteknél azt a trükköt alkalmazták, hogy a szokásosnál magasabb volt a teljes jármű utastéri szintje (kb. 400 mm-es volt a beszálló magasság), és a hajtott forgóvázak felett lejtőkkel még tovább emelték a padlószintet. A linzi konstrukcióban a 350 mm-es szokásos beszállási magasság mellett az ajtókban és a csuklókban alkalmazott enyhe lejtőkkel érték el a változó, 380-450 mm-es padlómagasságot.

7a-IMG_9081.jpgUtastéri lejtők a brüsszeli Cityrunner forgóváza felett

8_Voith_Komplettradsatz.jpgA Cityrunnerek motor - hajtómű - kerék lánca

A vasúti tengelynek köszönhetően két motorral és két hajtóművel megoldhatóvá vált a jármű hajtása, a fékberendezéseket pedig a tengelyek hajtás nélküli végére lehetett felszerelni. Ezzel ismételten több egyszerűsítési lépés történt: a motor mechanikusan jóval egyszerűbb kivitelűvé vált - azaz hirtelen a motorgyártóknak sem kellett nagy bonyolultságú mechanikát fejleszteni meglévő aszinkron motorjaikhoz pl. a kétoldali kihajtás megvalósítása végett. Hajtóműként pedig a Voith hajtóműve került be - ez a cég évtizedek óta ilyen szerkezetek gyártására specializálódott.

Ez a hajtómű megfelelő primer rugózással bírt, a Cityrunner így lényegében hozta azt a rugózottsági színvonalat, amit a Düwag-forgóvázas villamosok képesek voltak elérni. Ennek a jelentőségét úgy lehet leginkább érzékeltetni, hogy a hagyományos négytengelyes villamosok össztömege lényegében három egyforma részből állt össze: kb. ugyanakkora terhet jelent a forgóváz össztömegében (Tatra villamosoknál kb. 2x5 t), mint a jármű szekrényváza forgóvázak nélkül (kb. 10 t), és kb. ezzel a tömeggel egyezik meg az utasterhelés is méretezési utaskapacitás (azaz pl. 8 fő/m2) mellett (szintén kb. 10 t). Nagyon lényeges emiatt, hogy a forgóváz tömege mennyire üti a pályát a primer rugózáson keresztül. A korszerű alacsonypadlósoknál a tömegarány kissé lejjebb ment a forgóvázak tekintetében, de cserébe jelentős részükben összességében nagyobb tengelyterhelésűek lettek (a Tatrák 8 tonnás tengelyterhelésével szemben a multicsuklósok - így a Cityrunnerek - tengelyterhelése is kb. 11 tonna körül alakul). Nagyon nem mindegy tehát, hogy a járművek össztömegének harmada meg van-e rendesen rugózva: a graz-i kerékagymotoros Cityrunnerek hajtott forgóváza körülbelül 3 tonnás rugózatlan tömeget jelentett a pályára nézve.

9_IMG_3545.jpgCityrunnerek Łódźban

Elegendő a Düwag forgóvázas villamosok rugózottsági színvonala? - kérdezhetjük. Nos a Bombardier Cityrunner típusának első külföldi megrendelője 2002-ben Łódź városa lett, ahol a pályaállapotok azonnal letesztelték, mire is képes ez a konstrukció. 

Cityrunner hullámos pályán csattog végig Łódźban - a videó készítésekor ezek a villamosok már hat éve jártak ilyen körülmények között.

Linzben szintén bevált a konstrukció, 2008-ban és 2011-12-ben is utánrendeltek belőle. Jelenleg már 300 feletti darabszámot értékesítettek a konstrukcióból, amit a Bombardier immár több helyszínen is gyárt. A vevők között van Eskişehir (Törökország), Augsburg, Genf, Brüsszel, Blackpool, Marseilles (utóbbi különleges, hajó formájú dizájnjával váltott ki elismerést), Valencia, Palermo, InnsbruckToronto (igen, az egy rúdáramszedő a villamos végén). Időközben modernizálták a konstrukciót Flexity 2 néven, de lényegesen nem módosítottak a jármű forgóvázkoncepcióján. Óriási fegyvertény volt, hogy a Düwag szülővárosában, Krefeldben is emellett a típus mellett döntöttek. Jelenleg a Bombardier Bécs, Bázel és Kína felé kacsingat ezzel a típussal.

FOC660_fahrwerk.jpg

Nem csak a Voith-tól lehet már ilyen hajtóművet vásárolni. A krefeldi Flexity Outlook második szériája a Voith-hajtómű helyett Flender-hajtóművel lett szállítva. Utóbbi cég 2005 óta a Siemens konszern része - olyan nincs, hogy Krefeldben ne legyen valami hazai...
Forrás: http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?5,6968656

Folyatás: hamarosan!

(C) dr. Németh Zoltán Ádám

Forrás: Harry Hondius: Systemstraßenbahnen und ihre Antriebe, Eisenbahntechnische Rundschau 51 (2002)

8 komment

Címkék: technika tömegközlekedés villamos NZA

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr816303708

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

> Egy normális villamoskerék nyomkarimája egyenes pályán
> ugyanis nem érintkezik a sínnel: a villamost a kerék
> kúpossága miatt kialakuló kígyózó futás tartja egyenesben.

Laikusként erre sosem gondoltam volna, és mekkora igazság van benne! Kösz NZA a cikket!
remek, remek, remek. egyebet nem tudok hozzáfűzni.
Nagyon remek, nagyon szuper. Mint mindig!
Majd leesik a fejük, úgy himbálja a villamost a pálya. Durva lehet mindennap rajta utazni.
Hát igen, nem véletlen, hogy a kiskerekes, tengelytelen villingereket pályagyilkosnak tartják... A fizika farkastörvényeit nem lehet minden esetben szét K+F-ezni, mert akkor jön a baj és még a tetejében sok della is elköltődik!
@mauzi: És akkor a klasszikus párbeszéd sem helytálló?

- Ki vezeti a villamost?
- A villamosvezető.
- Nem! A nyomkarima.
Megint nagyon érdekes lett. Nekem eszembe se jutott, hogy ilyen problémás a tengely hiánya, pedig arról már tudtam, hogy a "kúposság vezeti a vonatot". Feynman meg óriási
érdekes hogy az első ap villamosokon mennyire próbáltak "menekülni" a hagyományos forgóváz konstrukció tol, sőt még a primer rugózás is nem tartottak szükségesnek! Csak a fájdalmas tapasztalok bebizonyítottak hogy hagyományosabb kialakítással is lehet ugyan olyan alacsony padlós villamosokat csinálni.
süti beállítások módosítása