Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (109) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (934) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (41) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (511) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (97) hajtóművek-motorok (6) hampage (414) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (9) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1023) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (402) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (67) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (14) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (16) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (400) utcakép (226) uv (57) vár (11) várnegyed (8) város (523) városkép (105) városliget (9) varsó (7) vasút (589) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (888) villamos (843) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Egy újjáépített óváros: Varsó

2014.07.02. 07:00 :: Hamster

Néhány évvel ezelőtt Drezdáról írtam, hogy ott épül a világ legmodernebb óvárosa - az ottanihoz hasonló háborús sebek láttán pedig nehéz nem gondolni arra a Budapestre, amit soha nem ismerhettem! A legtöbb ember hasonlóan van ezzel, de általában csak a Palotára gondol, esetleg a régi Erzsébet hídra, pedig más is eltűnt a világégés végére: egész utcák, terek, panorámák! Például ma már nehéz elképzelni, de a Clark Ádám tér eredetileg zárt térség volt, tőle délre pedig házsor állt a Duna partján, a keskeny park helyén...

Mivel az ún. modern műemlékvédelem korában nőttem fel, fel se merült bennem, hogy a lerombolt dolgokat újra lehet építeni, így aztán ha valaki ilyesmiről álmodozott Pest kapcsán, általában nem is értettem, hogy gondolja. Aztán hat éve elmentem Varsóba, és ehhez hasonló utcákon sétáltam:

IMG_6772.JPG

... és egyátalán nem éreztem úgy, hogy át lettem volna verve, pedig újraépített, azaz tulajdonképpen "nem valódi" épületeket láttam. A lengyel fővárost ugyanis a német hadsereg meglehetősen lerombolta a második világháborúban; a fenti hely így nézett ki 1945-ben:

Warsaw Uprising - Royal PalaceSee page for author [Public domain], via Wikimedia Commons

A varsói Királyi Palotát évtizedekkel a háború után, a hetvenes-nyolcvanas években építették újjá, és ma már fel kell hívni az emberek figyelmét arra, hogy mit látnak - ugyanezt itthon nem kell mondani, mert elég egyértelmű.

IMG_6773.JPG

De nem csak egyetlen palotát építettek újjá, hanem az egész óvárost - igaz, annak már az ötvenes években nekiláttak. Nem lehetett kis feladat, a háború végén a fentebb látható piactér és környéke így nézett ki:

Destroyed Warsaw, capital of Poland, January 1945By M. Swierczynski [Public domain], via Wikimedia Commons

Drezdával ellentétben ezek a házak nem tűnnek új építésűnek, igaz, ügyeltek is arra, hogy ne tűnjenek annak - akkor még nem létezett a Velencei Charta, ami gyakorlatilag örök időkre rögzíti a háború/politika sújtotta városok építészeti és turisztikai hátrányait. Rendben, ez persze csak egy laikus érdeklődő sommás minősítése a pálya széléről, de azért lássuk be, csak jobb úgy, hogy ez a tér ma is úgy néz ki, mint a háború előtt:

IMG_6774.JPG

Állítólag a hibákat, a toldás-foldást is igyekeztek rekonstruálni a háború után - ha ehhez hozzávesszük, hogy ottjártamkor már a vakolat is elkezdett öregedni, nem csoda, hogy fel se merült bennem, hogy nem régi házakat látok. És az az érdekes, hogy csak évekkel a kirándulás után jutott eszembe, hogy elgondolkodjak a budapesti párhuzamon, pontosabban annak hiányán, ti. hogy nálunk miért kellett teljesen visszabontani a Teleki-palotát, a lovardát, a királyi testőrséget, stb... Mit mondjak, másképp látom a kérdést, mint néhány évvel korábban!

IMG_6771.JPG

Ezen a képen valószínűleg mindenki a harangot veszi észre először, pedig a város legkeskenyebb háza is el van rejtve rajta!

IMG_6769.JPG

Ha esetleg valaki olyan is olvassa ezt a bejegyzést, aki járt itt az újjáépítés előtt, örömmel olvasnám az emlékeit, hogy mi volt itt, hogy nézett ki a környék akkor! A bejegyzést pedig az alábbi képpel zárnám - már nem emlékszem, hogy konkrétan itt szálltunk-e meg, de valahol a környéken, az biztos - és az az épület is vénséges öregnek tűnt belülről, nem díszletnek:

IMG_6777.JPG

16 komment

Címkék: budapest vélemény utazás varsó város képek lengyelország idegenforgalom

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr866426619

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ez a Velencei Charta zanzásítva mit takar? Még magyarul se értek jogszabályul, nemhogy angolul :)
@toto92: Ezek a furcsák benne, hogy vissza csak úgy építhetsz részeket, ha látszik, hogy az nem eredeti, korszerű anyag, stílus, stb. Ami tök jó, nálunk van egy csomó vasbetonnal, modern ablakokkal súlyosbított épület, Varsónak meg van egy eredeti palotája, Drezdának egy eredetivel megegyező Frauenkirchéje...
@toto92: Meg az se rossz, hogy "ha az épület több egymás feletti
réteget hord magán, a korábbi állapot kiszabadítása csak kivételes esetben jogosult, azzal a feltétellel, hogy az eltávolított részek csekély értéket képviselnek". Szóval ha az ország ezt aláírja, a saját épületeivel már nem bánhat sajátjaival, beszorítja magát szabályokba, amik nem nézik, hogy egy épület miért tűnt el vagy változott meg.
@Hamster: Persze démonizálni nem kell ezt a chartát, mert a pénz is oka annak, hogy mi hogy épült vagy nem épült vissza (mondjuk a Királyi Palotánk sok része érthetetlen ebből a szempontból, hogy itt bontottak, ott meg hozzáépítettek), csak fura.
Szöulban is újjépítették a régi királyi palotát vagy 100 évvel azután, hogy a japánok lerombolták...
építészfórumos nagyeszűek mostanság is lázadnak a palotanegyed esetleges visszaépítése ellen:)
@Hamster:

Énszerintem egyáltalán nem a Velencei chartával van baj, vagy legalábbis nem akkora, mint ahogy beállítod... a vasbeton Salamon-toronnyal, na azzal van. Ettől még rekonstruálni lehet abszolút "hangulatosra" is valamit. A velencei charta elsősorban a népszerű romantikus, de értékpusztító látszatrekonstrukciók ellen véd, már amennyit. De a beidézett mondatból pl. a "kivételes eset" kellően tág fogalom ahhoz, hogy egy tényleg értékes/érdekes állapotra vissza/át lehessen alakítani valamit. Ahogyan ezzel számtalanszor élnek is.

Varsó: többször jártam ott, de nem kifejezetten túristás időben. Az óvárosban minden volt, csak egy dolog nem: élet. Ami tényleg óvárosként működött, az az egyetem környéke, a rekonstruált óváros meg mint egy múzeum - szép volt, csak minek. Ettől függetlenül nagyon jó, hogy a varsóiak a visszaépítés mellett döntöttek, különben nem sokat tudna ma az a város felmutatni.

Budapest esetében alapvetően más a helyzet. Abból a korból, amit a varsói óváros őriz, alig van épület. A régi várost még a nagy 1838-as árvíz radírozta le, egy-két zárvány kivételével teljesen. Pestet akkor nem "retró" módon, hanem abszolút modern formában építették újjá, és ez határozza meg azóta is a városképet. A világháborúban ill. utána sokminden eltűnt, a városkép egyszerűsödött, tornyok eltűntek stb., de ez nem visszafordíthatatlan, befektető kéne hozzá tulajdonképpen, itt se hiszem, hogy a velencei charta az akadály - Debrecenben pl. sikerült ezek rekonstrukciója, és néhány helyen Pesten is. Senki nem tiltotta be. Kell hozzá zsé.

(Egy dologban nagyon bízom, hogy a Vár rekonstrukciója nem fog összejönni a háború előtti állapotra, ugyanis az új szvsz. jobban sikerült, mint a régi - utóbbi annak idején szintén "új" volt, vagyis igen komoly átalakítás, persze.)
@Hamster:
Na igen, ezt mondom én is.

A Királyi palotát nem rekonstruálták, hanem átépítették a korszellem jegyében egy korábban nem létező állapotra, mint amúgy addig bármikor máskor, Hauszmannt beleértve - és amivel egyébként az alternatívákhoz képest qrvanagy szerencsénk volt (50-es évek, ugye), az meg már csak az én véleményem, hogy abszolút értelemben is... Na de ennek a történetnek aztán végképp nincs köze a Velencei chartához.
@Comandante en Jefe: Ja, hogy te kevés embert láttál Varsóban, meg szerinted nem is rossz... és akkor nincs is probléma? Én viszont, ha felmegyek a Várba, elég sokat látok. És legutóbb is, amikor megpróbáltak a HFP-hoz hozzányúlni, mi volt az irány? Hogy hegyesszöges, vagy kocka vasbeton izét tegyenek a romok tetejére. Biztos nincs köze ahhoz, hogy több generációnyi építész és döntéshozó a velencei charta szövegének szellemében nőtt fel, tanult, alkotott... és a megépülő vagy csak javasolt felújításoknál is mindig olyan karakterfüzéreket olvasni-hallani, hogy "a velencei chartának megfelelő", "engedélyezték", "teljes újraépítésről nem is lehet álmodni".

Igazából persze jó lenne tudni a jogi relevanciáját, hogy mi van, ha egy aláíró ország (szervezet?) hirtelen elkezd a betűinek nem megfelelően viselkedni (lakatot tesznek a határra? beírják a nevünket az árulók könyvébe? csúnyákat gondolnak ránk?), de legalább ekkora gond a gondolkodásmód, aminek igenis része a "nem lehet ugyanolyanra megcsinálni", meg a "direkt másféleképp szabad csak hozzányúlni". És ez nem csak a Salamon-tornyon látszik, hanem azon is, hogy van több száz várromunk, de nincs egy se, amelyik egyben van (Siklósról mondjuk... oké, fogjuk rá). Rendben, az osztrákok felrobbantatták őket, de akkor most ha egyben levő várat akarunk látni, örök életünkben el kell mennünk az osztrákokhoz? Szerintem is romantikus egyébként egy-egy várrom, de néha jó lenne nem csak romot látni. Az élmény nem olyan hasbavágó, mint amilyen a drezdaiaknak lehetett, de azért tökre megértem, hogy nem üszkös csonkok közt akarnak élni, mikor azelőtt ők voltak az Elba-menti Firenze.
A varsói újjáépítés azért is tiszteletre méltó, mert Varsót sokkal komolyabb károk érték a II. VH.-ban még Budapestnél is. Eleve Varsó a háború alatt 3 ostromot állt ki: az 1939-eset, az 1943-as gettólázadást és az 1944-es varsói felkelést. Ez olyan durván leradírozta a várost, hogy egész városrészek dőltek úgy romba, hogy évekig lakatlanok voltak, az utcákon, tereken sem járt senki, azokat felverte a gaz. Ehhez fogható pusztulás Budapesten nem volt.
Szerintem egyébként Drezdánál sem maradnak örökké ilyen sterilek a régi/új épületek, 20-30 év múlva abszolút "régi épület" hatásuk lesz.
A legdurvább szerintem egyébként a II. világháború során lerombolt városok közül Königsberg sorsa.
@Hamster:

Varsó: nem teljesen értem a reakciódat, kóstolgatsz, vagy mi van? :) Az óvárossal -ha helyesek a benyomásaim- szerintem az a baj, hogy kiesik az új város fő csapásvonalaiból, nem funkcionál igazi városmagként - ennek semmi köze ahhoz, hogy eredeti, vagy újjá van építve. Tudok olyan helyet mondani, ahol le nem rombolt óváros járt ugyanígy, csak turisták mennek oda, helyiek nem, mert nincs minek... (Nem, nem Bp.)

Vár: szerintem amit kockáztatsz, az az UNESCO-örökség lehet max.
A várnál a "visszaépítés" baromi nehezen definiálható, mert minden kor hagyott rajta nyomot, a barokknak esze ágában se volt gótikus stílusban rekonstruálni stb. Ugyanez igaz a Hausmann-féle átépítésre, ami egy igen durva beavatkozás volt a palota korábbi képébe az adott kor aktuális stílusa szerint. Persze, előnyére, mert Hausmann jó építész volt - ahogy a II. világháború utáni átépítés is durva beavatkozás volt (bár akkor ugye akkor lépéskényszet volt). És a HFP nevű monstrum beépítése egy nagyon hangsúlyos helyre szintén durva beavatkozás volt. És az még szépnek se mondható -szerintem- , az egy ormótlan kocka az akkor kötelező csicsákkal, annyi. Szerintem teljesen vállalható, hogy oké, a XXI. században is a saját, aktuális kifejezőeszközökkel építünk fel valamit, egy nem különösebben értékes állapot rekonstruálása helyett, ami nem tud mást, mint hogy régi, amúgy meg rövidebb ideig létezett, mint az azóta eltelt idő...
Olyanra, hogy műemléki környezetbe kerül valami újszerű dolog, és _sikeres/jó/népszerű is lesz_ , számtalan példa van.

De ennek az egész kérdésnek szrintem nem sok köze van a velencei chartához, a HFP-t is lehetne akár eredeti formában rekonstruálni, ha konszenzus lenne arról, hogy az úgy szép és jó.
Szlovákia, Németország, Csehország is rekonstruált egy csomó műemléket úgymond "újszerű" állapotra, egy kicsit esetleg eltérő színű kővel, na bumm. A Füzéri vár is fel fog elvileg épülni. Ennek ahhoz van köze, hogy mennyi forrásunk van valamire, no meg a korszellemhez, hogy mekkora igény van a "régi szép idők" épületeinek hű (hívebb) visszaépítésére.
@Comandante en Jefe:

Ja, igen, még valami: ami igazából gondot szokott jelenteni, ha a régi állapot nincs rendesen dokumentálva, ilyenkor szokott megakadni az építkezés. Nem hiszem, hogy ez lett volna a helyzet Varsóban, és a Várban sem igazán, de sok romvárunkban bizonyára igen. Azért szerintem ez az elvárás valahol jogos: az elvarázsolt kastély legyen a vidámparkban, a műemlék meg legyen a régi idők emléke...
Hmm, kevés dologgal értek egyet az elmúlt 4 évből, de a műemlékvédelem megzabolázásával teljes mértékben. Ugyanis sajnos ez már réges-rég nem műemlékvédelemről szól, hanem a világtól már régen elszakadt, maguktól viszont elszállt tudósok, mérnökök és hivatalnokok szellemi önkielégítéséről. (Kb. hasonló, mint a Greenpeace-féle környezetvédelem biznisz.)

Túl sokat foglalkozunk még mindig azzal, mi volt AKKOR. Túl sokat foglalkozunk azzal, mi fáj AZÓTA is. Túl sokat fogalkozunk azzal, hogy kellett VOLNA. Azzal viszont nemigen foglalkozik senki, mit kellene csinálni, hogy holnap jobb legyen. Mert haragudni egyszerűbb.

Meg a Kelenföldi pályaudvar nevű putrit műemlékké nyilvánítani.
süti beállítások módosítása