Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (109) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (933) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (41) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (511) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (96) hajtóművek-motorok (6) hampage (414) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (9) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1022) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (402) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (67) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (13) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (16) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (400) utcakép (226) uv (57) vár (11) várnegyed (8) város (522) városkép (105) városliget (9) varsó (7) vasút (589) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (887) villamos (843) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Villamoskörforgalom az obeliszk körül

2014.07.17. 17:00 :: Hamster

Kör alakú terek sokfelé léteznek, és még "villamos körforgalmakat" is találni a világban, például Brüsszelben vagy Berlinben - a legszabályosabbat viszont szerintem Münchenben találjuk:

München - Karolinenplatz (Panorama).jpgMünchen - Karolinenplatz (Panorama)“. Lizenziert unter CC BY-SA 2.5 über Wikimedia Commons

A Karolinenplatz a belváros egy kicsit talán félreeső sarkában van, és alaprajzát tekintve ennél körterebb aligha lehetne (ennél még a régi Móricz is szögletesebb volt). A közepén egy obeliszk áll, ezt a téren áthaladó villamosok szabályosan körbejárják. A fő irányuk persze az (észak-déli) átmenetel, de akár szó szerint is körbemehetnek! Ez persze feleslegesnek tűnik - kivéve, ha városnéző villamosról van szó, aminél kifejezetten jól jön, hogy amíg az idegenvezető magyaráz, szó szerint körbejárható a tér - és ha esetleg nem fejezte be egy kör alatt, lehet még egyet menni :)

Figyelemre méltó, hogy a be- és kikanyarodás, a váltókon áthaladás, és maga a körbegurulás is milyen halkan történik - tessék figyelni, hogy mennyivel hangosabbak a környezet zajai, szinte még az egymás közt beszélgető biciklisek is ;) Persze van ennél szűkebb körvágány a városban, de szerintem nálunk ez a tér is állandó csikorgáshoz és váltócsattogáshoz vezetne.

München - Karolinenplatz 1.jpgMünchen - Karolinenplatz 1“ von Anonym - private collection of Wolfgang Sauber (Xenophon). Lizenziert unter Public domain über Wikimedia Commons

Sajnos a tér a második világháború végére elvesztette eredeti épületanyagát, így nem olyan szép, mint egykor lehetett, de az obeliszk most is ott áll a közepén. Az emlékmű annak a harmincezer katonának az emlékét őrzi, akik nem jöttek haza a nem kicsit Napoleon-mániás (ráadásul neki lekötelezett) I. Miksa bajor király által az oroszországi hadjárathoz felajánlott kontingensből. A 29 méter magas építmény bronzdíszeiről hallottam/olvastam már azt, hogy a napóleoni hadjáratok ágyúgolyóiból készültek, és azt is, hogy legyőzőtt török hadihajókból termelték ki anyagukat. Valamelyik még akár igaz is lehet.

14 komment

Címkék: videó város németország villamos münchen

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr646486567

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

a városnéző milyen gép? p?
egyébként meg hülyék ezek a bajorok, az infrastruktúrába ölt pénzt el is lehetne lopni, és jól élni belőle. kit érdekel, ha le van rohadva a villamos, csikorog-zörög, meg csattog alatta a váltó?
@milliliteratura: M. Nem az Mi6 főnöke, hanem a háromtengelyes :)
@milliliteratura: Érdekes, hogy gyakorlatilag ugyanazok a járművek (ugyanúgy normál nyomtávon) mennyivel hangosabbak Nürnbergben. Pedig papírforma szerint az is Bajorország.
"de akár szó szerint is körbemehetnek! Ez persze feleslegesnek tűnik - kivéve, ha"
esemény miatt ezt használják fordulónak. simán jó.
Ez a videó itthon így nézne ki: Und wir sind d... krrrr nyííííí csattcsatt!
Kíváncsian várom, hogy itthon mikor lesznek ilyen halkak a fordulók, például az 59-es íveiben.
Ha az a kocsi menne itt Farkasrétre, mint ami Münchenben megy, akkor megkapod a választ.
@Hamster: Niamberg (de soagn: "Nämberch") isch aba in Middlfrankn, ned so wi Minga de in Obaboarn isch!

(Remélem, érthető volt a magyarázat!)
@Moin Moin: Hát írtam is, hogy "papírforma szerint" :)
Hamster, most megleptél, eddig a büdös életben nem hallottam erről a térről, nem gondoltam, hogy van a belvárosnak olyan része, amit még ne láttam volna legalább egyszer. A térképen is a Königsplatzról tudtam beazonosítani. És tényleg belváros. No, majd elmegyek egyik nap arra, és szemrevételezem...

@Lattesss: Azért tegyük hozzá, hogy ezek egyirányú villamosok, mindegyiknek egy köríven kell visszafordulnia. Jó, mondjuk vicc, hogy Bp.-n 61-es a móriczi visszafordulásakor (ahol ugye simán egy váltón kell végigmennie) nagyobb zajt csap, mint itt a 19-es amikor visszafordul Pasingban (azt az ívet kb. a lánchíd budai oldala alatti villamosívekhez lehet hasonlítani).

@Békássy Csaba: azzal csak egy bibi lenne, hogy farkasrétről visszafele tolatva kéne jönnie, és az ajtók is rossz irányba nyílnának... :)
@milliliteratura: Jah... nemrég olvastam egy kiadványban itt, hogy München vesz olyan 20-30 új buszt, amikkel azokat a legöregebb, matuzsálemi korú buszokat váltják, amik - skandallum! - már TÍZ ÉVE járják a várost!

Mondjuk a másik véglet meg Erdély volt anno, kilencvenes évek közepén, gimis osztálykirándulás keretében. Jön egy busz, számomra tök ismeretlen típus. Jön közelebb, látom, hogy rá van írva, hogy IKARUS. Ott még akkor simán jártak Ikarus 620-asok meg 180-asok, amiket Budapesten még a születésem előtt kiselejteztek.
Meg volt még egy privceless látvány: egy ősöreg Ikarus 280-as, aminek a csuklójából az a fekete gumi egész egyszerűen hiányzott, lehetett kívülről látni, hogy ki áll a csuklóban. Mondjuk a szellőzés megvolt :)
Belgrádban a Trg Slavija-n van villamos-körforgalom, ott 3 irányból csatlakoznak be vonalak a körforgalomba. Minden irányból minden lehetséges irányba haladnak villamosok, így a körforgalom jól ki van használva, és gondolom műszaki probléma esetén visszafordulásra is használják. Itt egy kép a térről: www.beograd.rs/download.php/documents/Trg%20Slavija%2007.jpg
Ha valaha utaztál az 59-es vonalán, tudod, hogy Farkasréten (az Érdi út végén, Márton Áron tér) hurokvágány (is) van. Sőt, a Tátra kocsik megindilásakor (1980) hosszú ideig szóló (egyirányú) kocsik jártak, csak csúcsidőben jártak kettesével. A napközbeni össze és szétcsatolásra ezek a kocsik rendeltetésszerűen alkalmasak, de mégis mindig volt valami komplikáció. Ezért, látva az alkalmazottak/szakemberek húzódozását, a szakmai vezetés belenyugodott az állandó kétkocsis közlekedésbe.
@ruba: Á, ez el van lapulva a szélein, nem elég kör ;)
Hmm, végiggondoltam, a berlini Bersarinplatz-on már minden irányból, minden irányba utaztam villamossal, sőt kétszer már teljes kört is csináltunk (hála a BVG állandó karbantartás mániájának.) Egyszer viszont, az is előfordult, hogy a villamosvezetőt is meglepte merre megyünk, mert a tér előtt közvetlen írták át az útvonalat a központban, így sikeresen Betriebshof Lichtenberg lett a végállomás S Nordbahnhof helyett.
süti beállítások módosítása