Pár hete egy este meglehetősen kimerülten vártam a vonatomra a berlini főpályaudvaron. Kedvenc currywurstos helyem már bezárt, úgyhogy valami itt vásárolt szendviccsel próbáltam elnyomni az éhségemet, miközben a forgalmat figyeltem. A Stadtbahnon forgalomkorlátozás volt, így a felső szinten csak regionális vonatok jártak. Aztán befutott egy Taurusos (igazából ez csak az osztrák szövetségi vasút ES64U2/U4-es mozdonyainak neve, de a gyakorlatban mindenki így hívja a többit is) vonat. Persze kamera elő, felvétel...
"Jé, tök olyan, mintha magyar szöveg lenne rajta..."-gondoltam magamban a kamera mini képernyőjéről fel-felnézve, ahogy a gép orra kibújt a sötétségből - kicsit ki is billentem a vízszintesből az összazavarodottságtól. Aztán amikor megállt, rájöttem, hogy bár nem magyar mozdonyról van szó, azért tényleg magyar feliratok díszítik!
Az MRCE 009-es számú ES64U2-ese nyár elején kapta a 25 évvel ezelőtti Páneurópai Piknikre emlékező festést, de mivel nem nagyon olvasok vasútbarát oldalakat, számomra meglepetés volt a létezése. A gép egy ideje a a DB Regio Berlin-Hamburg vonatával jár, én is egy ilyet kaptam el. Nagyon jó volt ezeket a feliratokat és a piros-fehér-zöld színeket itt látni!
A félig magyar, félig német díszfestést (fóliázást) a soproni Loc&More csinálta - kicsivel később a GySEV-nek* is lett egy ilyen kinézetű Taurusa.
* Mielőtt valaki megint nekemesik: direkt írtam így, és nem érdekel, hogy most éppen mi a helyes (néhány éve elkezdték átfesteni a járműveken GYSEV-re, tehát nyilván az, függetlenül attól, hogy az Akh. vagy az OH. mit írt már korábban). Vehető hagyományőrzésnek, modorosságnak, helyesírási hibának, de ne tessék már azt gondolni, hogy azért, mert így írtam, el fog romlani a magyar nyelv - kevés ez ahhoz :)
Másnap teljesen véletlenül (a Fal egy közeli megmaradt darabját jöttem megnézni) belefutottam a mozdonyba az Ostbahnhofon. Sajnos a távolabbi peronról nem látszott jól, a közelebbiről meg csak a gép német "arcát" lehetett látni, de legalább azt is körbe tudtam fényképezni.
Ha már ott voltam, az indulást is le kellett videóznom. És hogy történelmi távlatokba helyezzük a Vasfüggöny, illetve a Berlini Fal leomlásának kezdetét, két plusz infó: a második videó helyszíne, az Ostbahnhof volt Kelet-Berlin főpályaudvara. Akkoriban nem volt olyan, hogy itt csak úgy akárki felszállhatott egy kocsiba, hogy egészen Hamburgig menjen vele! A másik: az első videó végén, ahogy a vonat eltűnik a sötétségben, éppen a Humboldthafen és a Berlin-Spandau-csatorna vize fölött halad át. Németország egyesítéséig ez volt itt a határ, a Falon átszökés közben agyonlőtt áldozatok közül az első, Günter Litfin pont itt halt meg 1961 augusztusában: az akkor még kicsit északabbra fekvő vasúti hídon próbált átjutni a túloldalra. Hogy most lehetnek közvetlen "kelet-nyugat" vonatok, és bárki átmehet ezen a hídon, az a soproni "pikniknek" is köszönhető...
Vasútmániás utóirat: Másnak is feltűnt, hogy az első videón "villamosfékez" a mozdony, ezért visszafele szolmizál? Itthon valamiért ritkán használják ezt, vagy legalábbis én ritkán hallok így megállni Taurust.
Ez megy most