Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (105) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (930) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (53) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (40) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (509) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (92) hajtóművek-motorok (6) hampage (412) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (7) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1018) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (5) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (401) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (45) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (66) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (12) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (23) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (15) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (483) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (397) utcakép (226) uv (56) vár (11) várnegyed (8) város (520) városkép (104) városliget (9) varsó (7) vasút (588) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (884) villamos (842) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Kedvenc kölni hídjaim: a Hohenzollernbrücke

2014.10.17. 17:00 :: Hamster

A Severin híd után egy másik klasszikust szeretnék bemutatni, a kedvenc székesegyházam mögött álló Hohenzollerbrückét:

Hohenzollernbrücke Köln.jpg"Hohenzollernbrücke Köln" by Thomas Wolf (Der Wolf im Wald) - Own work. Licensed under CC BY-SA 3.0 via Wikimedia Commons

A Hohenzollern-házról elnevezett átkelő 1907 és 11 közt épült, a forgalmat már nem bíró Dóm-híd helyén. Eredetileg is három párhuzamos hídtestből állt, de nem a maival azonos geometriával: a parton épített, erődszerű hídfők közt feszülő háromszor három ív közül a délit közúti és villamosforgalom használta, csak a másik kettőn jártak vonatok.

Bundesarchiv B 145 Bild-P008041, Köln, Hohenzollernbrücke nach Bombenangriff.jpgBundesarchiv B 145 Bild-P008041, Köln, Hohenzollernbrücke nach Bombenangriff“ von Unbekannt - Lizenziert unter CC-BY-SA-3.0-de über Wikimedia Commons

1945 márciusában a visszavonuló német hadsereg a Rajnába robbantotta az átkelőhelyet, és bár a helyreállítás viszonylag hamar elkészült (eleinte provizórikus középső résszel), a déli harmadot nem építették vissza, tehát a híd innentől csak kétszer három ívből állt. A partokhoz közelebbi elemeken a mai napig látszik, hogy régebbi megoldásúak (több szegecs, finomabb andráskeresztek), a középsők pedig kevésbé díszesek. Ugyancsak elmaradtak a pillérek neoromán stílusú díszei.

Hohenzollernbrücke Köln von oben - rechtes Rheinufer.jpgHohenzollernbrücke Köln von oben - rechtes Rheinufer“ von Raymond - Raimond Spekking - Eigenes Werk. Lizenziert unter CC BY-SA 3.0 über Wikimedia Commons

A nyolcvanas években nekiláttak kialakítani a Köln környéki S-Bahn hálózatot, ennek forgalmát azonban nem lehetett volna a kétszer két vágányos hídra ráereszteni, így '85-től hozzáépítettek egy harmadik hidat - de nem a régi, közúti rész helyére, hanem a meglevő hidaktól északra! A fenti képen látható, hogy ezt hogyan kell érteni: az egykori közúti híd rámpáján még ma is láthatóak a villamossínek maradványai! Észrevehető az is, hogy ez a harmadik, új híd - bár távlati képében hasonló - valójában modernebb szerkezetű (hegesztett), mint a két régi.

Ha már Kölnben voltam, kicsit erre a hídra is ránéztem, bár az átgyaloglást a gyalázatos időjárás miatt kihagytam. Viszont vonattal többször áthaladtam rajta, ebből kettőt végig is videóztam. Tessék megfigyelni, hogy micsoda forgalom van: míg átérünk, a szomszéd vágányon kielőzünk egy ICE-t és egy Talentet is! Naponta 1200 vonat használja a Hohenzollernbrückét, ami elég kemény - a kétvágányos budapesti Déli Összekötőn 176 ez a szám. Tulajdonképpen két pályaudvar, a Hauptbahnhof és Köln-Deutz közti nyílt pályának mondhatjuk, ahol a gyakori megállások és a sok jelző miatt 60 km/h a maximális sebesség a déli és a középső hídon, illetve 80 km/h az északin. A valóságban persze a két előbbin ritkán lehet így rohanni, de tapasztalatom szerint ezek a csoszogások bele vannak számolva a menetrendbe.

Liebesschlösser Köln 1.jpgLiebesschlösser Köln 1“ von Superbass - Eigenes Werk. Lizenziert unter CC BY-SA 3.0 über Wikimedia Commons

Számomra még új a "szerelemlakatok" felbukkanása. Állítólag negyvenezerre becsülik számukat, emiatt a Deutsche Bahn neki is állt kiszámolni, hogy nem árt-e hídnak az ottlétük; mégiscsak több tonnányi súlyról beszélünk. Most ott tartanak, hogy nem gázos, így egyelőre maradhatnak. Amit még érdemes megnézni a képen, az a széles járda. Ami pedig a videón látszott: a hídfők kő részei megfelelő engedéllyel, saját felelősségre mászásra használhatók.

Karl-Lehr-Brücke.jpgKarl-Lehr-Brücke“ von Doc Feelgood - Eigenes Werk. Lizenziert unter Public domain über Wikimedia Commons

Ahogy említettem, a háború után a déli hídharmadot nem építették újra, de mivel akkoriban minden vasdarabot meg kellett becsülni, újra felhasználták, ami felhasználó maradt. Ebben az esetben egy szélső ív volt az, ami máig használatban van Duisburgban a Ruhr fölött. Még villamos is jár rajta!

Végezetül még egy videó, ezúttal az ellenkező irányba menet, megállások nélkül - vasárnap kora délelőtt ilyen is van :) Azért így is látni némi ellenirányú forgalmat, illetve ezen a filmen jobban meg lehet figyelni az egyes hídrészek eltérő szerkezetét is. Azt kell mondjam, Kölnbe vonattal kell érkezni, és vonattal érdemes elhagyni :)

13 komment · 1 trackback

Címkék: közlekedés videó híd város németország technika vasút építészet köln

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr66762871

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Vágányok a Dóm tövében: a kölni főpályaudvar 2015.12.15. 00:47:23

Amikor '89-ben először láttam a kölni főpályaudvart, megdöbbentőnek találtam, hogy rögtön a Dóm mellett áll. Németországban persze kultúrája van annak, hogy a vasutat nem a város szélén, az első olcsón megvásárolható földterületen állítják meg, de ez a...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

És az önspamet jóváteendő egy kis illusztráció a híd forgalmáról Németh Attilától:
www.flickr.com/photos/94071250@N02/14908248924/
Ez ott nem ritkaság, hanem üzemi állapot.
Továbbra is maximális csipázás az ilyen és hasonló bejegyzésekre :-)
Nekem a követés túl hipster, maradok a jó öreg RSS feed mellett Feedly-ben gyűjtögetve.
Az csak nekem szokatlan, hogy kitérő van a hídon?

Mask
Egyébként a híd érdekessége még, hogy eredetileg pontosan a dóm hossztengelyének folytatásaként épült meg. Ma értelemszerűen a déli hídpálya fekszik pont a dóm vonalában.
Emiatt van a híd kölni végén az a szűk ív.
Érdekes, bár Budapesten is van egy híd- a Déli Összekötő, ami érdeklődésre tarthat számot.Ez a híd ugyanis 3 különböző nyomvonalon, mégis ugyanott áll a megépítése óta.
Három órát tölthettem Kölnben. Természetesen a hidat választottam a Dómmal. Az ellentétes oldalon a szobornál vártuk meg az estét. Fantasztikus élmény volt.
Az északi két vágány magasabban van a másik négynél, ez is helyi móka.
Ha jól láttam valami ICE3-mal érkeztél, a kimenő Re pedig szerintem egy RE1 vonali szerelvény volt. Amiért a híd forgalma rendkívül nagy, a Hansaring mögött, illetve BF Deutz mellett-alatt is van egy-egy nagy vonattároló, így a gépmenetek is itt járnak, valamint sok vonatot nem hagynak az állomáson várni, ha ott a végállomása, hanem átviszik a tárolóra. A videón látható várakozó ICE is lehetett ilyen kihúzott vonat. Thalys felségjelű TGV is jár napi sok alkalommal, egy időben Köln volt a végállomásuk, mostanság talán egész Essenig mennek.
A hohenzollernbrücke érdekessége még számomra a négy lovasszobor, érdekes kontrasztot adnak a vonatokkal. A modern épület a Filharmónia, ami kicsit a mi Nemzeti Színházunkhoz hasonlóra sikeredett, ha hangverseny van, akkor a híd melletti gyalogjáró részen terelés van, hogy ne lépjen az ember a hangversenyterem mennyezetére-az ugyanis károsan befolyásolná az élvezeteket. Erre külön őrök is vannak.

BF Deutz is megér egy misét, a 12 vágánya két szinten helyezkedik el, 1-10 egymás mellett, 11-12 pedig keresztbe fut, egy emelettel lejebb- utcaszinten. Ráadásul ez utóbbi kettő ívben is van, itt balos közlekedés dívik, az ívek pedig befordulnak a frankfurti irányra. Gyakorlatilag ez teszi lehetővé, hogy a Frankfurt-Düsseldorf, Frankfurt-Solingen-Wuppertal irány járható legyen a HBf kihagyásával- vonat ténylegesen csak Düsseldorf felé jár. (Natürlich tehervonatoknak van Kalkban külön pályaudvara, ott vannak királyvágányok mindenfele, így Köln-Mülheim állomáshoz is át lehet jutni Deutz kihagyásával, de személyforgalom úgy nincs, ezen módon is csak ICE.)
A deutzi oldalon az íves háromszögtorony az EASA épülete, szóval abszolút közlekedésorientált a hely. Annak tetejére is fel lehet menni a kilátóba, este pazar látvány.
Egyébként Kölnbe nem vonattal kell érkezni: hajóval a Rajnán, Mainz-Koblenz viszonylatban, végig a Rajna völgyén. Stílusosan az egyetlen valamivel, ami köln-düsseldorfi egyetértésben létezik, a KD hajózási vállalat egyik hajójával. Tovább is lehet menni partihajón, ami évente többször, minden korosztály stílusában jár.
És ha már érdekes közlekedési infókat veszünk elő, az első német Autobahn és S-Bahn is Köln-Bonn viszonylatban jött létre.

Más: Dóm. A HBF főbejáratánál a dómhoz vezető lépcső szélénél van egy lift, amivel a stadtbahn, az tuca- és a dómszint köszött jött létre akadálymentes kapcsolat. A dómszinten a liftnél van egy üvegfal, amin pár kép bemutatja milyen volt régen a tér- mikor még a dóm botanikus kertje volt, majd később hogy alakult a mai formára. Sajnos a szövegek, képek megismeréséhez erős gyomor, vagy megfázott orr kell.
Csak, most fedeztem fel ezt a cikket. Érdekes kitekintő. Épp két hete olvastam a másik kölni hídról, a Mulheim brücke-ről. Több dolog is megfogott benne. Az egyik, hogy az Erzsébet híd mása, azaz fordítva, hiszen a német testvér 1929-ben épült. A másik, hogy 1944 őszén, (érdekes módon) készülve a szövetségesek megerkezésére aláaknázták. Az október 14-15.-ei amerikai légitámadásban azonban berobbant az egyik töltet, ami a híd időelőtti leomlásához vezetett. Hitler tajtékzott és hadbíróság elé állíttatta a "felelősöket", bár úgy tűnik ez több híd eseteben is gyakorlat volt eddig az időpontig. Ekortól lepett életbe az a szabály, hogy a robbanótölteteket, csak a legutolsó pillanatban, a szövetségesek ár vonala előtt 5 kilométerrel szabad kihelyezni. Persze, az ardeneki offenzíva idényben a szövetséges bombázók támadtak a Rajna hídját, mint az utánpótlási vonalak célpontjait, de csak korlátozott sikerekkel jártak. Ekkor még hátrány volt a használható Rajna híd, persze abból a nézőpontból. Amikor március éljék elértek a Rajnát, Kölnt, Bonnt, akkor már fordult a kocka. Kölnnél nem csúszott semmi hiba a Wehermacht számításába, bezzeg Remagennel! A Ludendorff híd állva maradt, többekközt azért, mert Hitler utasítása elég sok zavart, ellentmondást, nehézséget jelentett a híd "védői nek". No, akkor meg azok közül a "felelősök" közül végeztek ki négyet, akik nem estek ott fogságba. Bezeg ezután a hátországban a parancsnokok rendre korán, a saját mozgást is zavaró módon elkezdték felrobbangatni a hidakat, bár azoknak már kicsi volt a jelentősége, a remageni csatához képest.
@stone pit(er): Egyrészt akkor most egy ideig nem írok, új bejegyzést, hátha más is elkezd régebbi írásokat olvasgatni :) Másrészt nem érdekelnek a védelmi problémáik, a mi hídjainkat bezzeg mind fel bírták robbantani, a Margit hidat például a csúcsforgalom közepén :(
@Kopi3.14: "Sajnos a szövegek, képek megismeréséhez erős gyomor, vagy megfázott orr kell. "

Na, ezt a kommentet meg én nem olvastam a jelek szerint. Mi a baj a képekhez, a falat, amin vannak, nyilvános vécének használják?
@Hamster: Nem, engem sem érdekelnek a Nácik védelmi problémái, de azért néha megérint a történelm érdekes menete, és ez a remageni csata azért tényleg érdekes, ha nem gondolok bele a mérhetetlen emberi szenvedés be és fájdalomba, ami az életbe maradottakat is súlytotta.
Viszont, igazad van! Órák óta az oldaladon olvasgatok. Megtaláltam a Mulheim hidat is. Köszi! ;)
süti beállítások módosítása