Ismét egy visszacsatolós poszt jön, amit nyilván azért kezdek így, hogy aki lemaradt volna a hivatkozott bejegyzésről, az most pótolja: nemrég lelkendeztem egy sort Rothenburg ob der Tauber kilométerhosszan bejárható középkori városfaláról - most itt az ideje egy kicsit itthon is körülnézni.
Ha nem is túl hosszan, de azért Budán is akadnak még középkori vár(os)falak: részben eredetiek, részben visszaépítettek. A két kortinafal például már a régi krónikák képein is ott van - persze átépítették, hozzáépítettek, beleromboltak, helyreállították őket, de ma is ott vannak, és meglehetősen lélegzetelállító kilátás nyílik a tetejükről a városra. Az északira eddig is ki lehetett menni, a déli a közelmúltban nyílt meg (újra?).
A déli nagy rondella egy régi erődítés rekonstrukciója: a XV-XVI. századi építményt nem kímélte a történelem, majd a XIX-XX. század fordulóján dísz(let)kertet építettek a várnak ebbe a végébe (részben belőle is, hisz egyszerűbb a követ újra felhasználni, mint elszállítani a régit, és újat hozni helyette). A második világháború végén a régészek kihasználták, hogy ismét szétlőtték ezt a környéket, és kiásták az alapokat, majd visszaépítettek rá egy korábbi állapotot - pontosabban azt, ahogy a romok és régi metszetek, leírások alapján az a bizonyos régi állapot kinézhetett.
Meg vagyok győződve arról, hogy a budapestiek nagy része még nem járt a várnak ebben a déli ficakjában, hacsak nem a régi "V" busszal, ami a sikló visszaépítése előtt pont itt jött fel. Még gyilokjáró is akad - meg sárgás fényű nátriumlámpák minden mennyiségben :-/
A buzogánytorony is a rondellához hasonlóan épült újra, a díszkert szélén ugyanis csak egy csonk állt belőle - pedig milyen egy vár bástya nélkül? :)
A rondella kaputornyától lefele sétálva is folytatódik az időutazás hangulat, nem is nagyon tudom elképzelni, hogy itt tényleg busz járt (mi vagy 16-ossal, vagy kocsival jöttünk fel a sikló előtti időkben, úgyhogy az itt zötyögés teljesen kimaradt nekem).
És a végén egy tipikus építőipari sztori: a déli kortinafal átjáróját két alvállalkozó építette: az egyik az egyik oldalon a kaput húzta fel, a másik a lyukat ásta a másikról - de sajnos egyikük félrenézte a terveket, így a kettő nem ért össze. Igazából persze nem így volt: a bal oldali díszes kapuzat eredetileg a katonai szertárhoz tartozott, ami valahol a Szent György téren állt, és amit az Ybl/Hauszmann-féle átépítés kapcsán lebontottak; Hauszmann a kaput átmentette, így ma is láthatjuk. Mindenesetre érdemes észben tartani, hogy az egész budai vár folyamatos átépítések sorozata, és nem nagyon volt olyan állapota, amit "az" állapotnak mondhatnánk...
Ez megy most