Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (105) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (931) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (53) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (40) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (509) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (92) hajtóművek-motorok (6) hampage (413) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (7) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1018) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (5) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (401) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (66) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (12) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (23) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (15) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (397) utcakép (226) uv (56) vár (11) várnegyed (8) város (521) városkép (104) városliget (9) varsó (7) vasút (588) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (884) villamos (842) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

104 ezrelék: Combino a lejtőn

2015.10.08. 07:00 :: Hamster

Egy ideje már rombolgatom azt a közkeletű tévhitet, miszerint a budapesti villamoshálózaton extrém pályaviszonyok vannak (a pályahibák más lapra tartoznak - bár abból is számos helyen látni rosszabbat). Bemutattam Stuttgartot, ahol úgy vágtattak a villamosok hegyre fel és hegyről le, ahogy nálunk vízszintesen sem, a friesenheimi sarkonfordulást, a másfél kilométeren át kapaszkodó würzburgi tujákat, és persze a környék fogaskerék nélküli rekorderét, a linzi Pöstlingbergbahnt. Most egy újabb meredekségi "rekorder" következik, Augsburgból:

img_9409.JPG

Az Am Perlachberg egy kedves kis utcácska a városháza közelében - ahol történetesen villamos is jár. Eredetileg mindkét irányba itt mentek a kocsik, manapság csak lefelé gurulnak át. Ami bennünket érdekel, az a meredekség: egészen pontos adatokat nem találtam, de a biztosan túlzókhoz (egy helyen 23%-ot írtak, ami képtelenség) és felkerekítettekhez (legtöbbször 11%-ot említenek) képest a 104 ezrelék reálisnak tűnik. És az azért elég sok. Csak hogy kontextusba helyezzük: a svábhegyi fogas legmeredekebb részén (de ott se végig) ez az érték 110 ezrelék. Igaz, az egy jóval hosszabb lejtő része, nem csak 100 méter, viszont pont ezért van fogaskereke (az más kérdés, hogy ma már talán nem lenne arra se szükség). A fenti kép alapján persze azonnal eszébe jut az embernek a 6-os villamos egykori Siroki utcai fordulója is, de az csak 35 ezrelékes volt egy FVV-s kimutatás szerint - a különbség szerintem a képeken is látszik.

img_9391-3.JPG

A lejtő miatt ez az utca az új járművek egyik fő fékpróbázási helye - a forgalomra azonban a lejtőnél is nagyobb hatással vannak a szabálytalanul parkoló autósok, akik állítólag elég gyakran feltartják a villamosokat. Bár csak alig több, mint egy órát tudtam a városban tölteni, videót is készítettem a hullámvasútról. Természetesen nem csak Combinók járnak ezen a szakaszon, de amikor ott voltam, csak azok jöttek:

Persze most tulajdonképpen csak emiatt a lejtő miatt jöttem: már jártam Augsburgban, de akkor ezen a szakaszon épp nem jártak a villamosok, tizenvalahány év után végre pótolni kellett... A következő "meredek villamosos utazást" viszont Lisszabonba tervezem, ne mindig csak modern járművekkel illusztráljam, hogy mi mindenre képesek a kötöttpályás közlekedési eszközök :)

10 komment

Címkék: videó németország technika villamos augsburg

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr947891924

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Évek óta nem jártam Augsburgban. Igaz, innen sincs sokkal közelebb, mint Pestről - ellenben egy csomó más érdekes célponttal, amik innen viszont sokkal közelebb vannak.

"Eredetileg mindkét irányba itt mentek a kocsik"
Ez viszont nem teljesen igaz. Eredetileg ugyanis lulról és felülről is az utca végében volt a végállomás, és az utasoknak fel kellett sétálniuk a Perlachra, míg aztán végül lettek olyan villamosok, amik fel bírtak itt menni, és akkor megépítették a pályát is.
@Fradista Utazó: Az "eredetileg" szerintem nem azt jelenti, hogy a közúti vasút létezének legelső pillanatától kezdve :) Hogy a lóvasút nem tudott felmenni, az egy dolog, a villamos viszont igen.
Ez a 104 ezrelék a lejtő legmeredekebb pontja vagy az utca átlagmeredeksége? Van olyan villamoshosszúságú szakasz, ahol ilyen meredek? Mert a képek alapján nem tűnik annyira extrémnek...
@NAR: Nem találtam róla hossz-szelvényt, ezért inkább nem nyilatkozom, de ha a kirakatok alját és tetejét nézed, akkor ez (fogak nélküli) kötöttpályában igenis extrémnek mondható. Konkrétan pl. a 61-esen a Márvány utcai lejtő hatvankevés ezrelék,és egy időben (nem tudom, most hogy van) nem is vezethetett rajta akárki, külön "kishegyipályás" pecsét kellett. Az egyetlen valódi hegyipályánk, az 59-es meg 53 ezrelék körüli (de az legalább tényleg hosszan).
@NAR:

"Mert a képek alapján nem tűnik annyira extrémnek..."

Hamster küldött, hogy kommentáljam :)

www.flickr.com/photos/comandanteej/8916717318/in/album-72157633861802961/
@Hamster: Csak ránézésre nem tűnik olyan meredeknek, mint a Mátraháza - Kékestető út... Mondjuk a StreetView-n ránézve ez utóbbi sem tűnik olyan meredeknek, mint élőben :-)
@NAR: Kit érdekel egy út, ez vas a vason, teljesen más fizikai jellemzőkkel...
@NAR: Ezt lehet, hogy bele kellett volna írnom az érthetőség kedvéért: a budapesti _fogas_ legnagyobb meredeksége 110 ezrelék. A fogasé.
@NAR: A közutak meredekségi jellemzői egészen mások. Az se véletlen, hogy vasúton ezrelékben szokás számolni, közúton pedig százalékban. 6-8 százalékos meredekségű közutakkal tele vannak a hegyvidékek, míg nagyvasúton 10 ezrelék már korlátozott használhatóságot jelent, a metróban 30 ezrelék körül van a határ, villamosnál 40-50 ezrelék már nagyon meredeknek számít.
Ahogy előttem is írták: vas a vason, egészen más a tapadási tényező, mint gumival aszfalton.
@Hamster: Azt értem, hogy extrémnek számít, csak a képen nem jött át nekem, nem volt az a "ennek fele sem tréfa" érzésem, amit szemtől szembe jelent egy ilyen utca.
süti beállítások módosítása