Az Egyesült Államok tömegközlekedésileg gyakorlatilag ismertlen terület számomra: sosem jártam ott, és mivel túl messze van ahhoz, hogy érzelmileg kötődni tudjak ottani üzemekhez csupán képek alapján, bevásárláskor is rendre ki szoktak maradni a kosárból a róluk szóló könyvek. Egyszer kaptam ajándékba egy dupla kötetet a kaliforniai Pacific Electric-ről, ami pontosan olyan volt, mint amilyennek egy klasszikus amerikai közlekedési vállalatot képzeltem: óriási hálózat, hatalmas járművek, lenyűgöző forgalmi helyzetek - és persze az egész már rég nem létezik, mert elsöpörte a motorizáció. A több száz, néha ezer kilométeres, a mi fogalmaink szerint is villamosnak mondható rendszerek mellett az "interurbán", azaz városi területek közti/körüli üzemek tetszettek, bár nagyjából annyit tudtam róluk, amennyit NZA barátom egyszer leírt. Ebben a cikkben konkrétan is meg volt említve az utolsó még működő klasszikus interurbán, a Chicago környéki South Shore Line, de a képek eddig nem nyűgöztek le annyira, mint a videó, melybe egy német fórumbejegyzés kapcsán akadtam bele ma reggel:
Európai szemmel nézve elég döbbenetes a kisvárosi utca közepén, az autók közt robogó elővárosi vonat, amint lefékez a kereszteződés előtt, mert piros a lámpa. Kicsit furcsa is ez: tényleg nincs semmi előnye a keresztező forgalommal szemben? Gyorsan hozzáteszem, hogy láttam hasonló fekvésű vonalat Svájcban, de ez valahogy mégis más.
By No machine-readable author provided. LHOON assumed (based on copyright claims). - No machine-readable source provided. Own work assumed (based on copyright claims)., CC BY-SA 2.5, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=1449763
A vonalnak csak egy része (a térkép jobb alsó sarka felé) ilyen, de akkor is meglepő, hogy fennmaradt, hiszen ehhez az útközepi magányos sínpárhoz képest még a ráckevei HÉV is modernnek tűnik az úttesttől elkülönített, túlnyomórészt két vágányával, meg a fénysorompókkal... El se akarom képzelni, milyen lehet ebben az utcában lakni, a kolompoló-kürtölő vonatoktól tizenegynéhány méterre :) Van esetleg az olvasók közt, aki élőben is látta ezt az üzemet?
Ezen a hosszabb videón látszik, hogy nem csak "földszintes", hanem emeletes vonatok is közlekednek ezen a vágányon - valamint tehervonatok, párosával járó, klasszikusan böhöm amerikai mozdonyokkal. Szintén érdekes lehet az alapvetően magasperonhoz épített szerelvényekre körülbelül a járda magasságából felszállni... vagy az úttestről:
By Russell Sekeet - South Shore 512 Uploaded by Mackensen, CC BY 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=30879876
Azért ez még egy átlagos magyar mellékvonal utasainak is sok lenne, nem? El kéne jutni ide, mielőtt még átépítik!
Ez megy most