Nem csak dübörgő dízeleket és lenyűgöző ikermozdonyokat fotóztam idén északon, hanem egy ismerős jószágot is, pontosabban annak ottani rokonait. Pár sort, képet, és két videót ők is megérdemelnek :)
Egyszer valaki azt mondta, hogy a csehszlovák gyártmányú, kéttengelyes Bzmotok (a jelenlegi számozási rendszerben: 117-es sorozatú motorkocsik) a magyar vasút legperspektivikusabb járművei. Bárhol járhatnak, és még ma, negyven évvel az első példányok érkezése után se látszik, mivel váltanák le őket, mi közlekedhetne helyettük a másodrendű és mellékvonalakon.
By Az eredeti feltöltő Taurus1047.5 a(z) magyar Wikipédia-ról volt - Áthozta Peti610 a hu.wikipedia projektből a Commonsba CommonsHelper használatával., CC BY-SA 3.0, Link
Itt-ott ugyan átvették helyüket az államadósság terhére kapott "Usgyik", illetve a jóval korszerűbb Desirók, de ha máról holnapra eltűnnének, több száz kilométeren kellene leállítani a forgalmat megfelelő jármű híján.
Pedig igazság szerint nem nagyon illik a XXI. századhoz eme járművek komfortja, menetdinamikája. Bár én tulajdonképpen csípem őket, ez nem biztos, hogy így lenne, ha minden nap velük járnék munkába.
Persze ezt a MÁV is érezte, már húsz évvel ezelőtt is, ezért indította el az "Interpici" programot, mely egyrészt új vonatnemet, ...
... másrészt felújított járművet jelentett, igényes belsővel. A projektnek azonban 2001-ben vége lett, a többféle homlokfallal átépült kocsik ma sima vonatként közlekednek. Egyébként érdemes megjegyezni, hogy a "sima" Bézék is át lettek építve a nyolcvanas-kilencvenes években: az eredeti 2+3-as, fejtámla nélküli ülések helyett 2+2-es fejtámlásakat kaptak, plusz Rába/MAN motort az eredeti LIAZ helyett.
Volt egy másik kísérlet is, 2005-ben: egy motor- és egy pótkocsit csukló jellegű átjáróval ikerré építettek át. Akkor nagyon fogadkoztak, hogy több ilyen jármű is lesz, mégis egyke maradt.
De nem csak nálunk nagy túlélők a kis kéttengelyes almásládák: Csehországban és Szlovákiában is van belőlük. Az eredeti kinézet természetesen ott is a múlté (már csak azért is, mert az ottaniak imádnak újabb és újabb festésmintákat kitalálni hozzájuk:), és vannak kevésbé átépített sorozatok, mint a fentebbi képen látható 809-esek, ...
... és vannak a Regionovák, melyek a mi 6312-esünkre hasonlítanak, ám alacsonypadlós résszel is rendelkeznek. Mi több, van belőlük két- ...
... és háromrészes is. Előbbiből kétszáznál is többet építettek (át), utóbbiból huszonvalahányat. A festésnél ismét kitettek magukért, ezt a vonatot nem lehet nem észrevenni :)
Ha már ott voltam, videóztam is. Érdekes, hogy az alapos modernizálás ellenére nem nyugati, hanem LIAZ motor van bennük.
Szlovákiában is megtartották a típust, több modernizálási projekt alapjául megtéve azt. A 811-esek szögletes pofázmányához képest a fent látható 812-es megtartotta a klasszikus kinézetet - a régebbi festés ugyan azt sugallja, hogy részben alacsonypadlós, de igazából nem az. Nem meglepő módon nekik is vannak "csuklósított" járműveik, sőt: ...
... idén elindítottak egy újabb átépítési programot, a 813.1+913.1 ikerét, becenevén a "Hangyáét" (a sorozat a prototípus visszapillantóiról kapta nevét - ezen a sorozatpéldányon viszont a jelek szerint kamera van). Jó kérdés, hogy vajon megéri-e a beruházás, másrészt viszont így további 15-20 évig nem kell azon gondolkozniuk, hogy mi fog járni a mellékvonalakon.
A bejegyzés végére kellene valami okosság, hogy szerintem mi lenne a megoldás, megéri-e a 30-40 éves hajtányokat sok pénzért ráncfelvarrni, de nem értek hozzá, úgyhogy bölcsesség helyett jöjjön még egy videó, az elmúlt egy évben látott "Piroskákról" (igen, mi így hívtuk gyerekkorunkban - a mások által így nevezett MDmotot pedig nem becéztük:).
Ez megy most