Április végén ismét Pozsonyba vezetett utam, akkor szokták ugyanis megrendezni a Város Napjait, amikor a látványosságok, múzeumok ingyen látogathatók.
Persze bevallom, Jazzcoolt és engem nem ez vonzott ide, hanem hogy a városi közlekedési vállalat több nosztalgia járművet is közlekedtetett a jeles alkalom tiszteletére.
Az egyik érdekesség, amit eddig csak fotón láttam, ez a Škoda 9Tr trolibusz volt. A 8Tr utódjaként létrehozott típus története '58-ban indult, majd a hatvanas évek első felében kezdték sorozatban gyártani, és ez látszik is a kinézetén.
Ami viszont meglepő, hogy a gyártást '82-ben fejezték be - ez a kocsi konkrétan '81-es. Az évtizedek során persze fejlesztettek rajta a derék csehszlovák mérnökök, így az ősi kinézetű jármű szaggatós hajtásrendszerű. Tehát pattog (annyira talán azért nem, mint egy ZiU), üvölt a hátsó híd (mint az összes KGST buszon - ezen is Rába híd lenne?), de mindeközben szaggató vinnyog benne, mintha több technikai korszak adna randevút egymásnak.
Eredetileg csak a műszerfalról akartam képet csinálni, de a járművet kísérő úriember betessékelt a vezetőülésbe :) Ahogy elnézem, a kormány és a kilométeróra magyar gyártmány...
A másik gumikerekű, amit mindenképp el akartam csípni, ez a Karosa ŠM11-1630-as volt. Az Š sorozatot 1964 és '81 közt gyártották, ez a városi (M mint mestský) példány '79-ben állt forgalomba.
Kocka-Karosával annak idején utaztam Csehszlovákiában, de ez a régebbi, gömbölyű verzió nem jött össze, pedig mindig is tetszett jellegzetes kinézetével.
A műszerfala tipikus csehszlovák dizájn a sok hajlított-gömbölyített műanyag formával. Itt is találni ismerős elemeket, például a kilométerórát és a Praga váltó B R I II A N gombjait.
Ami furcsa, hogy milyen tágasnak, átláthatónak tűnt - és milyen jól melegedett, ugyanis a panorámaablakok alkotta plusz üvegfelülethez képest csak néhány nyitható ablak volt rajta. El se akarom képzelni, milyen idő lehet benne kánikulában!
Az ajtaja külön tetszett: nem ráncajtó, mint a régi Ikarusokon, hanem négy külön szeletből áll, melyek bolygó jelleggel simulnak össze egyetlen zárt felületté. Nem tudom, van-e a megoldásnak előnye a ráncajtóhoz képest, de jópofán néz ki!
Ugyan ezúttal nem videóztam sokat, szerintem mindenki meglepődne, ha egy ilyen bejegyzés nem egy kétperces (se) filmecskével végződne :) Bónuszként pár másodpercre egy Tatra T2-es és egy Škoda 706 RTO is felbukkan!
Ez megy most