Sok évvel ezelőtt meséltem arról, hogy Berlinben kétfajta metróvonal van: a mi kisföldalattinkhoz hasonlóan szűk (2,4 méteres) keskenyprofilú, illetve a szélesebb kocsikhoz (2,65 m) épült szélesprofilú. Szintén sok éve írtam arról is, hogy amikor elkezdték a "széles" vonalakat építeni, eleinte nem volt hozzájuk jármű, ezért a "keskeny" kocsik oldalára toldalékokat rögzítettek, a peron és a kocsik széle közti rést áthidalandó. A berliniek ezeket a toldalékokat hívták virágtartónak. Nos, a történelem ismétli önmagát...
Von Bahnsteigkante from www.bahninfo-forum.de - sent to me by mail, CC BY-SA 4.0, Link
A berlini közlekedési vállalat, a BVG 2012-ben a keskenyprofilú vonalakon (U1, U2, U3, U4) közlekedő régi szerelvények leváltására a Stadlertől rendelt újakat. Az IK típusjelzést kapott sorozat első példányai 2015-ben meg is érkeztek.
Igen ám, de időközben a szélesprofilú hálózaton (U5, U55, U6, U7, U8, U9) járműhiány lépett fel, ráadásul egy modernizálásra kijelölt sorozatról is kiderült, hogy a kocsijai túlságosan rossz állapotban vannak, nem érdemes hozzájuk nyúlni. A megoldás a keskenyprofilra rendelt új kocsik átirányítása volt.
Amint látható, a járművek egy közel húsz centis alumínium úszógumit kaptak. Ezen túl is hozzá kellett nyúlni a kocsikhoz, hiszen az áramellátás más rendszerű a széles vonalakon (más a harmadik, áramvezető sín polaritása, illetve a szedő alsó tapintású felső helyett), de ez is viszonylag egyszerűen megoldható volt. Az átalakított szerelvények jelenleg az U5-ös vonalon közlekednek. Természetesen ez az üzem átmeneti, a tervek szerint ha megoldódnak a szélesprofil járműproblémái (ez a beszerzések jellemző elhúzódása miatt hosszú évekig eltarthat), a kocsik visszatérhetnek a keskeny vonalakra.
Ez megy most