Múlt vasárnap nem csak villamosok vonultak körbe a városban, a Rudas fürdőnél ugyanis egy sor veterán busz csatlakozott hozzájuk:
Hihetetlen látványt nyújtottak, ahogy az indulásra vártak! Sajnos a forgalmat nem állították le, így nehéz volt fotózni őket: amikor épp nem jött autó, akkor mindig hozzám hasonló érdeklődők gyalogoltak bele a képbe :)
A villamosok közé beálló buszok sorát egy Mávag Tr5-ös vezette, melyet néhány éve egy ház belsejéből (!) szabadítottak ki. A típust 1947 és 50 közt gyártották, Láng motorral - utóbbi helyett ma egy Csepel kerreg benne. Hm, a mondat vége eszperentére sikerült :)
Rögtön mögötte ez az Ikarus 60-as jött, melynek létezéséről csak néhány nappal korábban értesültem. Hihetetlen, hogy évről-évre egyre több régi busz bukkan fel! Tudomásom szerint a kocsi még nincs teljesen kész, ráadásul a közeljövőben egy hozzá illő pótkocsit is fog kapni.
Az ezt követő szerelvény nem a BKV tulajdona, hanem a Lanta Kft-é. És igen, "szerelvényt" írtam, mert a gyönyörűséges Ikarus 620-as mögött...
... egy ÁMG 406-os pótkocsi díszelgett. Valami ilyesmit fog kapni az imént látott Ikarus 60-as, a BKV-nál ugyanis azok vontattak ilyet, nem a 620-asok. Persze így is szép összeállítás volt, szívesen utaztam volna vele!
Nem irigyeltem ennek a kabrió 630-asnak a sofőrjét a tipikus november végi időben! Egyszer utaztam ezen a kocsin hasonló körülmények közt, és mit mondjak, a végére kicsit elkékültem a menetszéltől :) Egyébként érdekes, hogy gyakran Ikarus 620 kabrióként hivatkoznak erre a példányra, pedig legjobb tudomásom szerint egy NDK-ból visszahozott 630-asból alakították át.
Az Ikarus 180-as gyerekkorom egyik maradandó emléke, és bár mostanában viszonylag rendszeresen látható a főváros utcáin, mindig úgy megörülök neki, mintha először találkoznék vele.
Na, és erre a szögletes lélekvesztőre emlékszünk még? 1989-től néhány évig ilyen Ikarus 521-esek közlekedtek a Várbuszon. Emlékeim szerint azért volt rájuk szükség, mert néhány pinceomlás után kitiltották a komolyabb buszokat a Várnegyedből (kivéve a turistabuszokat, azok biztos "pincebiztosak" voltak). A Volkswagen kisteherautó alvázára épített bódék nem voltak nagy eresztések, a kilencvenes évek közepén le is cserélték őket Ikarus 405-ösökre, igazi cseberből-vederbe helyzetet teremtve.
Bár ez a példány nem igazán régi kivitelű, az Ikarus 260-as sorozat se hiányozhatott a parádéról. Ő is régi ismerős, emlékszem, felnőttkori közlekedésmániásságomnak viszonylag az elején, 2001-ben ünnepelte huszadik születésnapját.
1973-ban, egy évvel a 260-osoké után megkezdődött a csuklós verzió sorozatpéldányainak üzeme is a BKV-nál. Az Ikarus 280-as típust ez az 1986-os gyártású példány képviselte. A két "200-as" kicsit furcsán nézett ki a sok öreg közt, hiszen társaikból szolgál még pár a városban, igaz, már ráncajtó nélkül. Igazából még mindig nehéz elhinni, hogy egyszer teljesen el fognak tűnni...
Bár nem igazán sikerült jó pozíciót felvenni a videózáshoz és fotózáshoz (inkább a Bertalan Lajos utcához kellett volna kiállni, ahol egymás mellett mentek a buszok és villamosok), azért szorgalmasan nyomkodtam a felvétel gombot. Bár a buszok nem tartoznak elsődleges érdeklődési körömbe, azért jó látni, hogy végre az ő megőrzésükkel is foglalkoznak a megfelelő helyen!
Ez megy most