Bár a külföldi fotósok képeit elsősorban azért szeretem, mert készítőik a hazai közlekedésbarátok többségével ellentétben jó minőségű géppel jó minőségű színes filmre dolgoztak, a múltkor megismert Balt Korthals Altes fekete-fehérben is igen hangulatos utcaképeket örökített meg.
Hideg, nyirkos idő, a kép pedig akár az NDK-ban is készülhetett volna - ritka barátságtalan a 64-es villamos végállomása mögötti panoráma. Igaz, ma se pálmafás tengerparti sétány a Vezér utcának ez a szakasza, de ennél azért kellemesebb látvány, villamos ide vagy oda.
Ugyanúgy egyvágányosként végződő villamosvonal a külvárosban, mint az imént látott 64-es, mégis, mintha másik bolygón járnánk: ilyen volt a XVIII. kerületi Bivalyrét az 51-es villamos 1983. július 10-i megszüntetéséig. A gémeskutas-legelős idill persze csalóka, a fényképész háta mögött elterülő dombvidék - melynek rézsüjéről fotózott - igazából földdel betakart szemétlerakó telep volt.
Ősi villamos a kockaköves Árpád úton, és mindenütt kisteherautók: Nysa, néhány Zsuk, Barkasok. Volt itt valahol a közelben valami Masped/Fősped/Tefu telep? Ami még meglepett a képen: hogy a Kemény Gusztáv/Aradi utcai kereszteződésnél föld alatti nyilvánosvécé üzemelt, lásd a kép bal szélét. Én ezt a sarkot nem gondoltam ennyire központi helynek; bár a piac tényleg közel volt ide, de a villamos nem itt állt meg. (Ez az eszmefuttatás rosszul álcázott kommentprovokálás az újpesti illetőségűek irányába:)
Váltóállítás egy "lőrinci ikerkocsi" előtt. Ez a kép akár rejtvény is lehetne, hiszen a képen látható utca itt ebben a formában már nem létezik: az Ady Endre utcát látjuk a Határ útnál; a pacsirtatelepi villamosok (13-as és 31-es) akkoriban erre hagyták el Pesterzsébetet. Ma körülbelül így néz ki ez a hely.
A múltkor láttunk egy képet az Üllői út/Könyves Kálmán körút kereszteződésének északnyugati oldaláról, most itt van egy a délnyugatiról is, még a felüljáró építése előttről. A képen látható 2700-as motorkocsiból eredetileg 100 darab készült a Budapesti Villamos Városi Vasút számára, az 1980-as évek elején való selejtezésükkor mégse őriztek meg belőle múzeumi célra.
A délutáni napfény ezen a képen a nem túl hosszú életű, ráadásul fizikailag is igencsak rövid 52B járatra esik, mely 1976. június 22-től július 16-ig közlekedett, amikor a kiskörúti járatokat félbe kellett vágni a Kálvin téri aluljáró építése miatt. Ahogy a felszállásra várók tömegéből látható, volt rá igény. Egyébként a hatvanas években is létezett 52B betétjárat a Nagyvárad tér és a Nyugati (akkor Marx) tér közt, de az is csak három évig létezett.
Jó nagy felfordulást okozott a Petőfi híd felújítása, melyhez kapcsolódóan a 4-es budai végét is rendbetették, emiatt 1979. május 3-tól 1980. június 13-ig a nagykörúti villamosok a Mester utcánál végződtek. Ahogy látható, az ideiglenes végállomás kapacitása kevés volt a forgalom lebonyolításához, így volt némi sorban állás.
A közelmúltat idéző Ganz csuklósok helyett térjünk inkább vissza a favázas villamosok világába! A 2000 körül eltűnt Közvágóhíd kocsiszín előtti végállomáson vagyunk, mely gyerekkorom egyik legfurcsább helyének tűnt, ahogy a villamosok indulás után eltűntek a lóvasúti eredetű épület és a vasúti töltés közt. A forgalmi irodában amúgy állítólag jó kávét főztek, amiből némi kunyerálás után az utasoknak is jutott :) A képen látható két viszonylat ma már nem létezik.
Ugyancsak megszűnt a Mester utca és a Golgota tér közt közlekedő 20-as. Ezen a fotón imádom, hogy az utca emberét is látni, akár történeteket is lehet köréjük költeni. Például a balra látható ballonkabátos úriember miért olyan morcos, miért nem mosolyog rá a kockás kabátos hölgyre, aki vélhetően a felesége? És vajon a tőlük balra, kicsit távolabb látható rendőr (?) alaposan megnézte magának a villamosokat fotózó külföldit, vagy nem érdekelte a dolog, mert nem volt szolgálatban? És a villamos kurblija mögött ülő járművezető hölgy vajon észrevette, hogy épp megörökítették?
Az eső utáni vonalat viszi tovább ez az újpesti piac mellett készült fotó. Vajon az a reklámmal körbevett, csonkolt fa zöldbe borult valaha?
És a válogatást egy UV-s képpel zárom az Etele térről. Elvileg csak egy járművet ábrázol, gyakorlatilag szinte szociofotóvá válik a maga előtt focilabdát rugdosó úriember miatt. Vajon tornatanárt látunk (valamiért ez jutott róla eszembe, nálunk a suliban ők jártak állandóan ilyen tréningben), vagy egy sportos városlakót? Ezen felül jellegzetes a felfelé állított "szemafor" buszmegálló tábla, illetve a típus rajongói gyönyörködhetnek egy szép állapotú Škoda 100-asban is :)
A fényképekért köszönetet szeretnék mondani Balt Kortals Altesnek, illetve Tim Castricumnak, aki bescannelte őket! A képek szerzői jogai a készítőt illetik, újraközlésük csak az ő engedélyével lehetséges.
Ha tetszenek a képek, ajánld ezt a bejegyzést ismerőseidnek!
Ez megy most