Egy jelek szerint sokakat érdeklő bejegyzés után most következzék egy olyan, amit alig páran olvasnak majd el - mint múltkor a buszos-villamososat :) És még a helyszín is ugyanaz! Mindenesetre el akarok hencegni azzal, hogy végre utaztam a néhai Csehszlovák Államvasutak egy M152-es sorozatú motorkocsijával, vagy ahogy a MÁV számára gyártott verziót ismerjük, egy originál Bzmottal:
Megállás visszafelé Poroszkán (Pruské)
A trencsénteplici villamos meglátogatásának oldalvizén rendezett vonatozás kétszer tizenhét kilométernyi meglepetés volt számomra, mivel semmit sem tudtam a Nemsó - Lednicróna (Nemšová - Lednické Rovne) vonalról, amin oda-vissza végigzötyögtünk az Almásládának is csúfolt kéttengelyes csodával. Az 1910-ben megnyitott szakasz a Hőlak - Vláraszoros (Trenčianska Teplá - Vlársky priesmyk) vonalból ágazik ki, vágányát 2003 óta csak a teherszállítás koptatja - meg a mienkéhez hasonló különvonatok.
Alapvetően nem különösebben érdekes viszonylat: szinte síkvidékinek mondható, annak ellenére, hogy a Vág völgyének oldalában fut, két oldalról hegyek által szegélyezve. Az állomások az itthoni mellékvonalakra emlékeztettek (köszönet KZsocinak az épülettípus azonosításáért), csak a pályaállapotok voltak kicsit jobbak.
A szlovák nosztalgiakocsi utastere
A vonallal ellentétben járművünk, a '77-es gyártású M152.0160 eléggé fellelkesített, hiszen magyar szemmel nézve régi állapotú volt, 3+2-es elrendezésű, fejtámla nélküli ülésekkel. Eredetileg a MÁV kocsijai is ilyenek voltak, aztán szerencsére átépítették őket ilyenre:
Azt hiszem, ez minőségi tuning volt, fél óránál hosszabb utazásnál jól jön az a fejtámla, na meg a hármasával-hatosával ülés se annyira felhasználóbarát. A MÁV-nál tudtommal csak a poggyászteres (kerékpárszállító) mellékkocsikban, a "Börtönbézékben" maradt meg a régi fajta elrendezés, de olyannal még nem sikerült utaznom.
A szlovák kocsi vezetőfülkéje
Jó szokásomnak megfelelően a vezetőfülkébe is be kellett nézzek. Hihetetlen szűk hely, ma már valószínűleg nem felelne meg semmilyen szabványnak.
Persze a magyar kivitel is pont ennyire szűk. Ahogy elnézem, itthon többek közt más a fékezőszelep, a kihajtható hamutartó viszont ugyanott van :)
A vonal nem túl barátságos vége Lednicrónán
Ami még más volt a kocsin, az a motor: a MÁV már a nyolcvanas években Rába-MAN-okra cserélte a Škoda/LIAZ erőforrást, ebben viszont még az eredeti pöfögött. Meg is próbáltam örökíteni a hangját a végállomási körüljárás közben:
A "motorka" egyébként nem államvasúti volt, hanem egy zsolnai egyesület, az SPDŽ tulajdona. Feltételezem, hogy a mögé csatolt mellékkocsi is az övék, de azt a nagy lelkesedés közepette elfelejtettem lefotózni. Ja, az út egy irányba 1 euró volt, ami jelképesnek tűnt, pláne ahhoz képest, hogy két nap kedvéért kellett "feléleszteni" a vonalat. Mit tudnak a szlovákok, hogy ilyen áron tudnak közlekedni? Nem kell pályahasználati díjat fizetniük? Ingyen van a gázolaj?
Ez megy most