Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollok/spam/túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Saját zene

Naptár

január 2020
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  5. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  8. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  9. Egyessel Etele feleTöbb mint négy év után ismét "első villamoshoz" gyülekezhettünk Közepesen-Dél-Budán: először gördült végig tuja az 1-es hosszabbításán a Fehérvári úttól az Etele térig. Kezdjük a rövid képes...
  10. Kőbánya-Hizlaló: egyről a kettőreAki nem villamosmániás vagy kőbányai lakos, az valószínűleg még sose hallott arról, hogy létezik Budapesten egy "Kőbánya-Hizlaló" nevű vasútállomás. Pontosabban tulajdonképpen már nem létezik, mégis...

Címkék

103 (7) 1233 (6) 125év (7) 2624 (13) 2806 (7) 41-es (7) 424 (8) abszurd (26) Ab van Donselaar (41) agyhúgykő (61) airway (96) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (90) autók (80) bach (5) balaton (32) Balt Korthals Altes (7) bardotka (6) basel (7) bbc (8) bécs (43) belgium (11) bengáli (20) berlin (160) berlini fal (20) bkv (47) blog (28) bp nosztalgia (10) brno (14) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (766) budapesti pillanatok (41) buék (9) busz (80) búvár (10) c50 (10) c64 (16) caf (10) city lights (70) classic remise (7) class 56 (7) commodore (17) csak egy kép (37) csak egy videó (261) csehország (44) csehszlovák (29) csörgő (8) cukiság (33) debrecen (25) demó (7) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (9) doctor who (42) drezda (7) duna (31) életkép (22) életképek (32) életmód (6) elveszett (31) énblog (391) énzene (18) építészet (66) építkezés (22) épület (15) érdekesség (19) erfurt (7) esti városkép (8) ezres (7) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (11) felhők (26) felső-szilézia (22) felső szilézia villamos (20) fényvillamos (14) ferihegy (34) film (11) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (15) fogyasztói (24) fonódó (10) fortepan (5) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (31) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (63) gibson (9) gitár (34) gmap (15) gmunden (5) goldtimer (6) gondolatok (11) gőzmozdony (31) gyermekvasút (25) haditechnika (13) hajó (41) hajtóművek-motorok (5) hampage (309) hamster (5) hangok (5) hangszerek (11) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (5) helikopter (11) hév (29) híd (29) (32) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (7) humor (116) idegenforgalom (21) ikarus (33) il 14 (9) ipari létesítmények (5) írás (15) it (9) jegyek (5) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (9) karikatúra (5) kassa (11) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelet-berlin (5) kép (6) képek (813) képregény (94) kérdés (9) kirándulás (11) kisföldalatti (11) kiskörút (5) kisvasút (43) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (34) kölni dóm (5) közlekedés (341) kritika (71) kulfoldi szemmel (76) laminátka (5) lánchíd (7) lanovka (7) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (40) les paul (6) lhbs (25) linz (9) lipcse (12) li 2 (20) ludmilla (14) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (9) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (42) miskolc (25) mittudoménmi (9) mk48 (5) MOD (7) morál (11) morgás (125) mozdonyok (18) mozi (6) mtp (7) muki (10) münchen (25) műrepülés (8) múzeum (53) nagypolszki (6) németország (308) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) nohab (44) nosztalgia (216) nosztalgiabusz (24) nosztalgiavillamos (74) nürnberg (20) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (15) nyugat-berlin (6) NZA (8) olaszország (26) oldtimer (101) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (6) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (6) pályahiba (6) pályaudvar (32) panoráma (108) paródia (5) pécs (12) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (16) popkultúra (119) pozitívum (12) pozsony (40) prága (17) programajánló (27) púpos (14) queen (15) r.i.p. (12) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (10) reklám (22) relax (12) repülés (125) repülőgép (43) repülőgépek (73) repülőnap (34) repülőtér (18) retró (33) rock (73) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) skoda (8) sky channel (5) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (12) spotting (18) st.pölten (5) stuttgart (6) svájc (26) szabadság híd (11) szeged (30) szergej (22) szilézia (6) szliács (5) szlovákia (97) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (200) tapolca (6) társadalom (5) tatra (20) taurus (7) technika (52) technikatörténet (47) tehervonatok (10) tél (13) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) tömegközlekedés (347) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (64) trolibusz (57) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (88) überzenészek (17) utazás (307) utcakép (166) uv (35) vár (11) várnegyed (8) város (394) városkép (86) városliget (8) vasút (448) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (744) villamos (652) vlog (7) vonat (7) wachau (5) woltersdorf (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (33) youtube (263) zene (189) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

A napfényes Téténytől a kopott Óbudáig

2019.12.04. 07:00 :: Hamster

Mit szólnátok egy kis hétközbeni (mostanában mindig hétfőn adtam közre az ilyeneket) "régiképes" bejegyzéshez? Amúgy is úgy látom, hogy több mint egy éve nem voltak Ab van Donselaartól származó fotók!

bkv_1632_ln43_aeevd.jpg

Kezdjük valahol a két Tétény (Buda és a "sima") határán, a Növény utcai aluljárónál, ahol egy 43-as villamost látunk kifelé tartani az egyvágányos szakaszon. A képen látható 1600-as acélvázas tuja nem volt jellemző erre a vonalra, a típus néhány példánya csak pályafutásának utolsó bő évére került a budafoki remizbe. Az aluljárót egybként a közelmúltban átépítették, de a Google Maps street view-ján ezen sorok írásakor még a régi látszik.

bkv_1525_ln51_aeevd.jpg

És ugorjunk gyorsan egy másik megszűnt egyvágányos vonalra, a külső Nagykőrösi útra, pontosabban a Vasút utcába, ahol a lajosmizsei vasútvonal mellett futott az 51-es villamos utolsó másfél kilométere! A pantográf szedős 1500-as épp a végállomásra érkezik az akkori Vörösfény utcához. Fura, hogy a villamosmegálló-tábla már a ma használatos, ettől kicsit olyan, mintha mostanában készült volna a fotó.

bkv_3431_ln50_19770803_avd.jpg

Ennek a képnek is van némi MÁV-os vonatkozása: az 50-es villamost a nem kimondottan szofisztikált nevű "Iparvasút" megállónál keresztezte a "Nagy Burma-vasút", ami a ceglédi és a kelebiai vasútvonalat kötötte össze a kertek alatt. Egy szerencsésebb világban talán pont egy erre a vonalra alapozott S-Bahn szolgáltatás tenné lehetővé Soroksár és Erzsébet még üres részeinek beépítését, plusz Lőrinc és Szentimre belső részeinek kötöttpályás ellátását, nálunk viszont épp mostanában szedik ki a vágánykeresztezést. Félreértés ne essék, ha nem jár rajta semmi, akkor ne legyen bent, ne lassítsa feleslegesen a villamost, csak fura érzés, amikor Budapesten vasúti síneket szednek fel.

bkv_3247_ln49_1447_ln18_19770805_avd.jpg

És egy picit repüljünk vissza a városba: a Gellért téren a 2002-es felújításig háromvágányos megálló üzemelt, ami '79-ben épült. Itt viszont még az annál is korábbi kétvágányos megállót láthatjuk. Ami esetleg furcsává teszi a fotót, az az, hogy a jobb oldali villamos felénk eső vezetőállásában is ül valaki - az illető azonban nem a villamosvezető, csak valaki, aki beült a mérsékelten zárt fülkébe :)

bkv_2979_2978_ln13_avd.jpg

Az előbb láttuk a Nagy-Burmát, és sejthetjük, hogy volt Kis-Burma is. Természetesen volt: Ferencváros vasútállomást kötötte össze a kelebiai vonallal a belső Nagykőrösi úton és Pesterzsébeten át. A Határ utat a Köteles utcánál keresztezte, ahol a sorompó miatt létesítettek egy egészen 2005-ig megmaradt villamosmegállót, az utcák vonalában pedig ma is látható, merre futott a vasút.

bkv_3210_ln14_avd.jpg

A Kádár utcai hurok az egyik olyan "elveszett vágány", ahol nagyi szerint jártam, csak olyan kicsi voltam, hogy nem emlékszem rá. Ma már hihetetlen, hogy az autók nem tartották fel kétpercenként a Visegrádi utcában végállomásozó villamosokat! Annál is inkább, mert például ezen a képen is "be van állva" a bal oldali vágány, illetve a járdán is parkol egy Zsiguli - persze ez már a hurokvágány hattyúdala volt, az UV csak pihenni állt be a megmaradt sínpárra; lehet, hogy azért mertek beparkolni az űrszelvénybe, mert tudták, hogy nem jár arra menetrend szerinti villamos. De őszintén szólva a pontos dátum ismerete nélkül ez csak találgatás, úgyhogy nem sértődöm meg, ha "sujbert" vagy más kijavít kommentben :)

bkv_3654_ln17_becsi_ut_19761226_avd.jpg

Valami elképesztő nyomor figyelhető meg ezen a képen; aki nem járatos arra, talán nem is ismeri fel elsőre, hogy a Bécsi út és a Nagyszombat utca torkolatában járunk. Nem sok emlékem van a hetvenes-nyolcvanas évek Óbudájáról és Újlakjáról, de ami van, az ilyen hangulatú. Bár érdekes módon a villamosokra pont nem emlékszem, pláne nem az itt látható Stuka tesóira. Balról egyébként az 1981 januárjában megszüntetett Pacsirtamező (akkor Korvin Ottó) utcai vonal becsatlakozása látszik. Milyen jól jött volna a Budai Fonódó projektnek, ha ez még mindig meg lett volna!

A régi fényképekért köszönetet szeretnék mondani Ab van Donselaarnak. A képek szerzői jogai a készítőt illetik, újraközlésük csak az ő engedélyével lehetséges!

Ha tetszenek a képek, ajánld ezt a bejegyzést ismerőseidnek!

13 komment

Címkék: budapest város képek villamos utcakép kulfoldi szemmel Ab van Donselaar

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr4315333952

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Az első képről, képnél a "rózsa mező" ami nagyon hiányzik a villamossal együtt. A Gellért téri villamosok, meg a számok bűvöletében élőknek csemege?! Vagy nem? 3247, 1447. Szép, ötletes összeállítás! Áldott, békés, Adventet és karácsonyi ünnepeket kívánok!
@mester utca:
"A Gellért téri villamosok, meg a számok bűvöletében élőknek csemege?! Vagy nem? 3247, 1447."

És képzeld el, ha az UV még 47-es is lenne :-))))
Azért az a "meg lett volna" kicsit erős a végére. :-) :-)
Csodás képek mint mindig!
Az a hihetetlen időutazás amit ezek a képek jelentenek azért okoznak egy egyre erősödő bár még kicsi rossz érzést. Elkeserítő azt a "lábszagú", lepusztult és kádári igénytelenséget látni ami az országra volt jellemző úgy általában. A végtelen középszerűség, az értékrend nélküliség és a régi épületek pusztítása tehát az ország múltjának fokozatos eltüntetése...

***
Habár.
Így hogy középkorú lettem, első ránézésre bejön az a középkorú nő a Gellért téren csíkos ruhában, sállal a nyakában. Van stílusa, biztos hogy nem "uszadékfaként" állt az "élethez". ;-)
@haromegesztizennegy: Mindennel egyetértek! A blog és a képek mindig elsőrangúak! Mennyit utaztam anno a régi 17-esen... A kádári Budapest és a vidék néhány kivételtől eltekintve végletekig lepusztult, romos, koszos és igénytelen volt. Ez nem fikázás, bármely random képről lejön. A nő tényleg jól mutat ott a megállóban :)
A utolsó előtti képhez: nem a bal, hanem a jobb oldali vágány van "beállva". Én 1979 és 1987 között laktam a Visegrádi utca 6-ban (a szürke, kiugró homlokzatú a képen; a 12-ben működő női fodrászatba járt a feleségem). Ez idő alatt rövidült meg az itteni villamos-végállomás. Először a Kádár utca helyett a Katona József utcában fordultak vissza a szerelvények, majd a 3-as metró újabb szakaszának (Deák tér-Élmunkás tér) átadása után (1982-ben?) az Élmunkás tér lett a végállomásuk.
A képen látható 2 vágány valahol a Katona József utcánál kezdődött, addig 1 vágányon jött a 3-as, 12-es, 14-es és 55-ös villamos. A jobb oldalit a 12-es és a 14-es használta, mivel utóbbin 3 ajtós ún. bengálik jártak, ajtó csak jobb oldalukon volt. A másik két járaton olyan villamosok közlekedtek, amelyeknek mindkét oldalán leereszthető vasrácsok jelentették az ajtót.
Kicsit fura nekem az első. Valahogy összezavar az időben.
Először volt a HÉV, zöld kocsikkal. Többel. Azután jött a sárga 1 kocsival. Az emberek még a lépcsőn is lógtak. Le is kotorta őket egy teherautó. Ez valahogy 62-64 körül volt. Na ez után kapcsoltak össze több kocsit.
Egyébként a tujának is volt itt a híd előtt agy balesete. Összeütközött két szembe indított szerelvény.
Óbuda nem volt kopott, az ócska földszintes, nem karbantartott viskókat felváltották a többnyire tízemeletes panelházak. A végsőkig leharcolt Stukák voltak kopottak. Nem újították fel azokat rendesen, mert túl "modernek" voltak és a Füzesi és egyéb főműhelyek nem erre a szintre voltak felszerszámozva. Inkább fapadosították őket, aztán mentek a bontóba. Pedig egy 3600+6000-es, távműködésú ajtós, eredetiben sosem volt szerelvény, a szellőzőkopoltyúkkal és a "beszkártos" netán a régebbi kettős bőrülésekkel, jól mutatna a nosztalgiaflottában.
Az tud jó választ adni, akinek a vágányrajzok megvannak. Az alábbi kép alapján nem tudom eldönteni, emlékezni pedig nem emlékszem, hogy az utolsó fázisban megvolt-e még a nagykörúti kapcsolat, azaz járható volt-e az egyenes irány. Ha igen, lehet a végső fázis, ha nem, akkor még elképzelhető, hogy akkor készült Ab képe, amikor még bementek a Kádár utcába, de a Kresz Gézába fordultak be. Az alábbi képen már az az állapot van, amikor a katona József utcában volt a végállomás.

home.mit.bme.hu/~sujbert/kepek/2606.JPG
@haromegesztizennegy: A 80-as évekre azért elég sok helyen kipofozták Budapestet, szerencsére nem csak panelházakkal. Vegyük figyelembe, hogy a város sok helyen a háború előtt sem volt csupa pompa és ragyogás, főleg a század elején hirtelen iparosodott részeken. Meg lehet nézni a Fortepanon, hogyan nézett ki Óbuda, Soroksár, Angyalföld a 20. század első felében.
Istenem, a "vadregényes" ős Növény utca, a vasúti híddal, a susnyás által körbevett 43-as villinger megállóval, ahol sötétedés után nem volt tanácsos ácsingózni. '78-tól számos alkalommal szálltam -mindig kísérettel- itt fel/le a 43-as tujáról, melynek utolsó 5 éve már maga volt az Orosz rulett, oly vállalhatatlan volt a pálya, hogy egyszer le is pattant róla az akkor már csak 1 kocsis gépezet. Most érdemes megtekinteni a környéket az út vasbeton vasúti aluljáróval, körforgalmakkal megbolondított jelentős cs.p.-vel, ami nem lesz nehéz, mert már itt járnak a 33, 133E viszonylatok.
@nyelv-ész:
Nyilván!
De az egy organikus fejlődés eredménye volt és nem pedig egy bombázás utáni "helyreállítás" egy barbár kor által.
PL:
Pesten több ezer torony és tornyos, kupolás háztető volt a háború előtt. Töredékét sem állították helyre...

Tehát értem mit mondasz, de még a 40-es években emelt felső vezeték tartó oszlopok is szebbek voltak mint bármi ami késő Kádár korban keletkezett.
Dél-Pestnek nagyon kellene a Burma-vasút. A Nagy-Burma is jó lenne Körvasútként, de ha az M5-ös helyett S-Bahn-t építenek, sokkal jobb lett volna...

Amúgy az a villamosmegálló a Határ úton nem sokkal azután szűnt meg, hogy a Szergej betolta a földkúpot a megállóba.