Amikor kiderült, hogy az év utolsó előtti előtti előtti napját a felső-sziléziai villamoshálózaton utazgatással fogom tölteni, sejtettem, hogy nem fog kimaradni a bytomi 38-as vonal. Nézzünk csak rá erre a képre: ősi jármű, egyetlen vágány, öreg téglaépület a háttérben: hát nem ez minden villamosmániás nedves álma? Persze csak azért nedves, mert havazott egy kicsit, és rögtön el is elolvadt :)
És ez itt a képen a karácsonyi fények ellenére nem a helyi Fényvillamos, hanem a vonalon egész évben menetrend szerinti utasszállítást végző jármű! A mai 38-as útvonalán 1913-ban járt először villamos: az út közepén fekvő magányos, kitérők nélküli sínpár a belvárosból egy magasabban fekvő részre vezetett, ahol a XIX. század második felében temetőket nyitottak. Egykor egy kocsiszín is működött a felső végállomáson, de azt 1960 körül bezárták - a helyén ma egy sírköves működik.
Nem volt mindig egyértelmű, hogy itt villamosnak kell járnia: a vonalat 1979-ben egyszer már bezárták, de aztán 82-ben újraindították, immár a ma is használt 38-as számmal. Mivel a felső-sziléziai közlekedési vállalat alapvetően egyirányú üzemre van berendezkedve, két öreg - de kétirányú! - tuja közül jár valamelyik az 1350 méteres útvonalon; csak halottak napja környékén közlekedik mindkettő egyszerre, néhány méter távolságot tartva egymástól.
Minket aznap az 1118-as számú kocsi szállított, a kettő közül ez a fiatalabb: 1951-ben gyártották a szomszédos Chorzów városában működő Konstal gyárban (a másik jármű '49-es). Ránézésre felújíthatták azóta, hogy legutóbb láttam: a falécből készült ülések ugyan megmaradtak, de az ősi lyukasztó alá felkerült az érintőkártyás tarifarendszer készüléke is. Ilyenkor a budapesti utas nem kicsit érzi magát bután a nem-időzónás papírjegyével meg a hőre elhalványuló papírbérletével...
A múltkor kérdeztem, hogy a rövidebb, pergősebb, vagy a hosszú videókat szeretitek inkább, hát most egy hosszabbat csináltam, amin megfigyelhető a helyszín. A magyarázó feliratokat a CC gombbal lehet előcsalogatni.
Ja igen: a feliratozásban írom, hogy sikerült az utca csúnyábbik oldalát videóznom, a túloldalon a főposta jobb téma lett volna. Nos, a villamos mögötti palotácskáról van szó. Szép, nem?
Egyébként a nem túl távoli jövőben vége lesz a kéttengelyesek itteni üzemének: elvileg már meg is rendelték a helyükre a korszerű, részben alacsonypadlós járműveket. Persze az öreg tuják valószínűleg nem fognak teljesen eltűnni, hiszen a két piros jószág már a városkép részének számít, csak akkor már - a korukhoz méltóan - nosztalgiakocsiként fognak közlekedni.
Ez megy most