Valamikor régebben talán már írtam arról, hogy a legtöbb régi közlekedéses kép, amit kapok, 1976-os vagy későbbi szokott lenni. Természetesen azok is klasszak, de nagyon fel szokott dobni, amikor ennél régebbiekkel örvendeztetnek meg. Most ez történt, Noah Caplin jóvoltából!
Ha erre a képre pillantunk, nincs nagy különbség a Ferenciek tere mai látványához képest: mostanában kevesebb a neon, és - szerencsére - több a tiszta homlokzat. Az Y alakú közúti aluljáró csak egy röpke epizód volt - ha csak ezt a fotót nézzük, és a mostani teret, mintha soha nem is létezett volna...
Ha azonban ezt a panorámát szeretnénk ma is látni, nem fogunk sikerrel járni. Elsőre talán nem is ugrik be, hogy mi a furcsa a képen: 1973-ban még nem állt a Sofitel Budapest Chain Bridge és az Intercontinental az Eötvös téren. Sőt, még az Atrium Hyatt és a Fórum se, ahogy eredetileg hívták őket :) Furcsa így, a Duna túloldaláról látni a Dorottya és az Apáczai Csere János utca házait! A szállodák a nyolcvanas évek elején épültek: az üres helyükre már nem emlékszem, az átadásukra viszont igen - meg arra, hogy megvoltak bélyegen.
Valószínűleg a hetvenes évek második felében történt felújítás során tűnt el, így nem emlékezhetek a Nyugati pályaudvar itt látható vágányelrendezésére sem: ha jól tippelek, a jobbra látható három sínpár közül csak a két szélsőre fogadtak vonatokat: a középső arra szolgált, hogy a mozdony a szerelvényről leállva előrehúzzon, majd irányt váltson, és a középső vágányon távozhasson. Javítsatok ki, ha nem így volt!
És ha már itt vagyunk: ezen a képen egy ingavonatot látunk, azaz egy olyan szerelvényt, amit a mozdonnyal átellenes végéről is lehet vezetni. A vörös csillagos, vezetőfülkével rendelkező kocsit vezérlőkocsinak hívják; ilyet ma is látni, mi több, a testvérei ma is közlekednek. Ami érdekessé teszi a látványt, az az, hogy itt nem villany- vagy dízelmozdony dolgozik a vonat másik végen, ...
... hanem egy gőzös, konkrétan egy 424-es. Természetesen a távvezérlés nem automatikus volt: a vezérlőkocsiban ülő mozdonyvezető csengőjelzésekel és telefonon utasíthatta a mozdonyon dolgozó személyzetet a mozdony kezelésére.
1973-ban volt a főváros alapításának századik évfordulója, amire számos beruházást időzítettek. Ezek egyike volt a kisföldalatti Mexikói útig való hosszabbítása. Ez önmagában jó dolog volt, de a mélyépítési munkálatok egyik mellékhatása a Thököly úttól az Állatkertig járó 25-ös villamos kettévágása volt: bár természetesen nem kimondottan az építkezés miatt szüntették meg, a járat 1972 októberében közlekedett utoljára. Érdekes módon a Hermina úti pálya a jelek szerint még 1973 őszén is a helyén volt, ahogy itt láthatjuk.
A kisföldalatti hosszabbítása a föld alatt vezet, a régi vonal utolsó pár száz méterét, mely a felszínen futott, ekkor megszüntették. Ez a megszüntetett szakasz régen kettévágta a Ligetet, mivel az alacsonyan levő felsővezeték miatt el kellett keríteni - ez a kerítés viszont '73 szeptemberében már nem volt meg, így Noah le tudta fényképezni az Állatkert megállót a gyalogos felüljáróval.
A föld alá vezető szakasz eleje még megvan, aztán egyszercsak véget érnek a sínek - a távolban látszó vasbeton felüljáró viszont ma is áll, igaz, funkció nélkül!
Szintén a mai napig megvan a kisföldalatti egykori kocsiszínje a Dózsa György úton, ami egyfajta csoda a mai világban - remélem, van valamilyen műemléki védelem rajta! Érdekes, hogy a vasút kocsiállománya csak úgy ott pihent a remiz udvarán, mintha épp közlekedni készülnének, hiszen láttuk az előbb, hogy a pályát már elkezdték bontani. Egy internetes fórumon nemrég komolyabb vita folyt arról, hogy ezek a járművek hogyan bukkantak fel kicsit később a ma is használt, Mexikói úti telepen, mert hogy állítólag felbukkantak, csak fordított állásban. Vajon átvontatták őket a villamoshálózaton? Vagy tréleren utaztak odáig?
Különösen érdekes a kérdés azért, mert egy ma is járó Ganz kocsi is bent állt a csarnokban. Lehetett pár érdekes fuvar innen akkoriban :)
És hogy a gumikerekű járművek rajongói se menjenek üres kézzel haza: csuklós Ikarus 630-as a szentendrei HÉV állomás előtt. Lehet, hogy technikailag a 620-as nem volt egy különösebben előremutató konstrukció, de nekem nagyon tetszik!
A régi fényképekért köszönetet szeretnék mondani Noah Caplinnek és Joó Ferencnek. A képek szerzői jogai a készítőt illetik, újraközlésük csak az ő engedélyével lehetséges!
Ha tetszenek a képek, ajánld ezt a bejegyzést ismerőseidnek!
Ez megy most