Hogy ma se maradjunk vasút nélkül, ismét egy csehszlovák mozdonyt mutatnék be: a Kandúrt, avagy eredetiben Kocour/Kocúr-t. De hívják "Kis Dongónak" is, ahol a "Nagy" Dongó egy tényleg tiszteletet parancsoló méretű masina.
Az egyik prototípus - elvileg még mindkettő megvan és dolgozik! By Petr Štefek - Own work, CC BY 3.0, Link
A ČKD a hatvanas évek végére kifejlesztett egy olyan álló hathengeres dízelmotort, amit a tervek szerint vonali- és tolató mozdonyokban is lehetett használni. Hogy kipróbálják a jelleg és furat alapján K 6 S 230 DR "nevet" kapott erőforrást, gyorsan terveztek hozzá egy kétdarabos próbasorozatot T 475.15 (később 744.5) jelzéssel, villamos erőátvitellel. Az 1970-ben épült két protót egy harmadik, nyolchengeres mozdony is követte, de aztán valamiért elvetették a nagyobb motor használatát.
Egy magánvasúti tulajdonú 740-es 2017-ben
A T 448.0 (később 740-es) sorozatot 1973-tól 1989-ig gyártották, elég jelentős mennyiségben, összesen 620 példányban. A gép a próbasorozattal szerzett tapasztalatokra épült, elsősorban az ipar igényei alapján kifejlesztve (például a maximális sebessége csak 70 km/h). Mivel sok 740-es készült, és egy részük még nem is túl öreg, több korszerűsített alsorozat is kinőtt belőle; némelyiket alaposabban módosították, némelyiket inkább csak a géptérben, és némelyikről csak akkor veszed észre, hogy valami "nem stimmel vele", amikor elment melletted :)
Az első 742-es: nagyon profi, aki ránézésre megmondja, hogy egy mozdony melyik sorozatba tartozik :)
A T 466.2 (később 742-es) sorozat azért készült, mert a túrócszentmártoni ZŤS által épített közepes dízelek nem igazán voltak megbízhatóak, ráadásul nemsokára a gyártásukat is leállították profiltisztítás jelleggel (utána inkább fegyverrendszereket építettek). A cseh államvasutaknak azonban szükségük lett volna ilyesmi gépekre, ezért összeültek a ČKD-val, hogy átdolgozzák a 740-es típust. Az új gép könnyebb lett, kicsit kisebb maximális vonóerővel, de nagyobb maximális sebességgel. Azért utóbbinál nem kell nagy száguldásra gondolni: 70 helyett akár 90-nel is tud menni. A vezetőfülkéből való kilátást akadályozó magas géptér ugyan nem előnyös tolatáskor, a 742-esből 1977 és 86 közt azonban így is 494 darab épült. Szintén hátránya a típusnak, hogy nincs benne fűtési generátor, de fűtési igény nélküli időkben így is lehet személyvonatok élén látni, általában motormellékkocsikkal.
Kocúrokat - úgy 740-est mint 742-est - itthon is lehet látni különböző magánvasutak színeiben, de a típus szívéhez a Luzna u Rakovníka-i múzeumban kerültem a legközelebb, ahol egy főgépcsoport csak úgy ki volt téve a szabadtérre. Balra a hathengeres dízel, jobbra a generátor látható, a tetején a segédgerjesztő és az akkumulátor-töltő dinamókkal.
És így néz ki ugyanez a másik oldalról. Gyerekkoromban imádtam a Közlekedési Múzeumban, illetve a repülési kiállításon kirakott motorokat és hajtóműveket, szóval itt is örömködtem egy kicsit.
De persze egy motorról szóló bejegyzés mit sem ér hang nélkül! Ezen a rövid videón egy 742-es indítását láthatjuk, leszerelt kipufogórendszerrel. Ha valaki nem vevő az ilyesmire, szerintem annak is érdemes 0:35-re és 0:52-re tekerni, mert ott szépen kiszól az erő a hengerekből :)
Aki pedig keményebben nyomja, végignézheti ezt a videót is. Itt nem csak a motor hangját hallhatjuk, hanem bepillanthatunk abba is, hogyan használják a típust a cseh vasúton.
Egy dologról nem írtam még: a becenévről. A cseh Wikipedia szerint azért kapta a Kandúr/Macska nevet a család összes tagja, mert minden fűtőház kapott belőlük, azaz mindenütt volt belőlük, mint kocsiszíni cicából. Hát... hallottam már meggyőzőbb magyarázattal rendelkező becenevet :)
Források: cseh Wikipedia, vasutmania.blogspot.com/2013/06/cdzsr-742-es-743-sorozat.html, prototypy.cz
Ez megy most