Ifjabb koromban nagyon tetszett, hogy a józsefvárosi Vajda Péter utcában a villamos mellett egy többnyomtávú vasúti vágány feküdt az úttestben, amit a közelben működő Ganz-MÁVAG a termékeinek kipróbálására tudott használni. Aztán később valaki elmesélte, hogy milyen jóval dögösebb próbapályák léteznek még szerte a világban...
Ha ezen a műholdas képen egy lóversenypálya alakú vonalat vélünk felfedezni, a belsejében egy kisebb hurokkal, akkor nem tévedünk: ez itt a cseh vasutak velimi próbapályája. A hatvanas években azért építették, hogy a rendes vasútüzem zavarása nélkül tudjanak mozdonyokat és vasúti kocsikat különböző körülmények közt tesztelni. A nagy hurok 13 kilométeres, a kicsi 4, mindkettőt többféle feszültséggel is meg tudják táplálni: 750, 1500 és 3000 V egyennel, illetve 15 kV 16,7 Hz-es és 25 kV 50 Hz-es váltakozóval. Ja, és a hosszabb pályán akár 230 km/h-es sebességgel is lehet menni!
Bár a pályát annak idején a saját iparuk támogatására hozták létre, az említett univerzális paraméterek miatt ma valószínűleg elég jó üzlet az üzemeltetése: külföldi gyártók is itt próbálgathatják az európai piacra szánt termékeiket. Ezen a videón például egy villamos/dízel-villamos ("duál") Siemens Vectron rója a köröket.
Természetesen nem a maximális sebesség elérése az egyetlen tesztelési lehetőség: lehet fékpróbákat csinálni, hibákat generálni, teljesítményt és egyéb paramétereket mérni. Például a MÁV új emeletes motorvonata is próbázott itt.
A Siemensnek egyébként van saját próbapályája Wildenrath mellett, egy volt katonai repülőtér területén, csak ott nem lehet kétszázzal száguldani. Van viszont méteres nyomtávú rész, illetve vannak különböző erős igénybevételt jelentő tereptárgyak: emelkedők, szűk ívek. Sőt, lehet harmadik sínezni is, ha valaki metrót akarna tesztelni. Mi több, villamosokat is szoktak itt próbálni: az egyik budapesti Combino is vendégeskedett itt annak idején!
Innen is mutatok egy videót: a reklámfilmen a berlini S-Bahn egy új, Stadler/Siemens gyártmányú szerelvényét láthatjuk.
Ez a videó megszakad a vége előtt, de így is érdekes: a jelek szerint a telepre vezető vágány keresztezi is a nagy hurkot, meg nem is: ha használni kell, egy távirányítású hidacska kerül a tesztpálya fölé, amit így nem kell az átszeléssel megszakítani. Bónuszként a képen kifelé vontatott jármű ismerős lehet nekünk :)
A nyugati gyártók üzleti alapon működtek, nekik nem nagyon volt lehetőségük ilyen próbapályákat építeni, de a nyolcvanas években nem éppen acélos gazdasági állapotban levő Lengyelországnak a jelek szerint igen: ők Żmigród mellett kezdték meg a saját "vasúti versenypályájuk" építését, bár be csak a kilencvenes években fejezték. Ha jól értem, ez Velimhez képest egy szerényebb létesítmény: a hét-nyolc kilométeres hurokban maximálisan 160 km/h-t szabad elérni, és csak a Lengyelországban használt 3000 V egyenfeszültséggel tudják megtáplálni.
Természetesen ez valószínűleg elég a hazai vasútüzembe bevezetni szándékozott típusok legtöbb teszt-esetéhez, például a PKP Intercity Flirt 3-asainál.
De - mint már említettem - nem csak száguldozni lehet, hanem ütközéses teszteket végezni is. Ha minden igaz, ez egy Bombardier Zefiro fülkeváza.
Némileg meglepő módon - hiszen az ottani vasút nem kimondottan a száguldásról híres - Romániában is van ilyen tesztpálya, Făureinél. Ez a hetvenes években épült, és lehetőséget ad 200 km/h-s menetekre - feltételezem, hogy legalább +10%-os ráhagyással:
A román gyártmányú mozdonyok és kocsik tesztelése mellett külföldi járműveket is fogadnak, nemrég (tavaly? tavalyelőtt? olyan gyorsan száll az idő!) például Angliába szánt vonatok haladtak át Magyarországon idefele jövet (hacsak nem álmodtam az egészet).
Természetesen van még a világban néhány ilyen próbapálya, de olyan rettentő sok azért nincsen. Egyszer el kellene mennem ezeket megnézni, hiszen igazán nincsenek messze! Zárásul menjünk vissza még egy kicsit Velimbe, és nézzünk meg egy leakasztásos próbát a "Küklopsz" becenevű prototípus mozdony közreműködésével:
UI: Biztos másban is felmerült a kérdés, hogy ha nálunk nincs ilyen dedikált tesztpálya, akkor hol tudnak az itt látottakhoz hasonló próbameneteket végezni. Tudtommal a hegyeshalmi vonalon szoktak, illetve olyat is hallottam, hogy a debreceni vonalon Törökszentmiklósnál, de ezek a szakaszok változnak attól függően, hogy hol van megfelelő állapotban a pálya. Persze ezeken a helyeken csak az itthoni sebességhez "szokott" kocsikat és mozdonyokat tudják megfuttatni, a korszerűbb, például nemzetközi forgalomba szánt, 200 km/h-s sebességre építetteket már Ausztriába kell vinni próbálgatni. Néhány éve a Stadler ugyan felvetette, hogy jól jönne egy ilyen létesítmény itthonra, de tudtommal abból nem lett semmi.
Ez megy most