A troli Budapesten jellemzően villamosok szerepét vette át: a vaskerekűeknél rugalmasabban volt szervezhető, de azért környezetbarátabb, mint a még rugalmasabban ide-oda rakható-terelhető dízeles buszok.
A Podmaniczky (akkor éppen Rudas László) utcai villamosok helyét a 72-es és 73-as trolik vették át 1952-ben, ezek a Nyugati (akkor Marx) tér déli sarkában egy foghíjtelken kaptak végállomást. 1957-től csatlakozott hozzájuk a 71-es járat, mely a MÁV kórházig járt (előtte is volt 71-es viszonylat, de nem itt közlekedett).
Az Ikarus 60 troliváltozatának kifejlesztésére azért volt szükség, mert a Szovjetunió nem tudott elég trolit gyártani ahhoz, hogy nekünk is jusson belőle. Logikusnak tűnt, hogy az éppen felfutó gyártású magyar típust szovjet villamosberendezésekkel (ezek helyét később magyar gyártmányúak vették át) lássák el, majd gyorsan bedobják a forgalomba. Ez 1952 és 56 közt történt, a kép készítésekor, 1973-ban már erősen leáldozóban volt a típus csillaga - valószínűleg ezért is használták az itt látható példányt végállomási tartózkodónak.
Ez a kocsi viszont a jelek szerint még forgalomban volt. Érdemes megnézni mögötte azt a díszes régi épületet, az ugyanis eredetileg a Nyugati pályaudvar épületének része volt! Viszonylag közismert, hogy a mostani csarnokot a régi köré építették a forgalom fenntartása mellett, de az kevésbé ismert, hogy ekkor kicsit hátrébb (északkelet felé) is tolták a vágányok végét, a régi épület elülső részének helyén ugyanis a Nagykörutat tervezték átvezetni. Ezen az 1972-es légifotón sötét négyzetként be is rajzoltam körül-belülre a régi épület helyét:
Az a régi ház az előző kép beégett háttérben a régi csarnok fejépületéből lett kialakítva, természetesen új homlokzatot kapva a Nagykörút felé. A légifotón a végállomás helye is látszik; a trolik a Podmaniczky utcán és a Bajcsy-Zsilinszky úton érkeztek ide, és a Jókai utcán át tértek vissza a Podmaniczkyre. Ma a Skála Metró épülete, illetve az az előtt elterülő nyitott aluljáró van a helyén. A trolikat a metróépítés miatt vitték el innen (előbb a Kármán utcába, majd az Arany János utcai metróállomáshoz), de hogy a régi épületet miért volt ennyire fontos lebontani, azt nem tudom...
Itt ma is járnak trolik: a Király (akkor Majakovszkij) utca és a Nagykörút kereszteződésében. A jobbra látható saroképület földszintjét azóta se állították helyre? Szűk belvárosi utcákhoz képest nem semmi mennyiségű teherautót is láthatunk.
Az erős alvázú és igénytelen Ikarus 60 jó alap volt az átépítésekhez: előbb csuklós változat készült belőle, majd abból troli. Ezek elsősorban a 75-ös vonalon jártak, egészen 76-ig. Mivel meglevő buszokból építették őket, nem adom fel a reményt, hogy egyszer én is utazhassak ilyennel!
Természetesen a Dózsa György úton is felbukkantak a már több képen látott ZiU-5-ösök. Ez egy kimondottan jópofa kinézetű típus szerintem, csak ajtóból van kevés rajta. Szerencsére belőle van nosztalgiagép, bár nem tudom, épp működőképes-e. Jópofa még a tanulóvezető Zaporozsec is a képen, a villamosmánok pedig már biztos észrevették az üzemi kapcsolatnak megtartott vágányt a kockakőben. És ha jól látom, a troli mögött egy BKV-s Nysa bújkál! Akkor már csak azt kellene kitalálni, hogy hova valósiak azok a vasúti kocsik ott fent a hídon :)
És a bejegyzés végén még egy csuklós a 75-ösön, ami akkor nem úgy járt, mint ma, ezért a helyszínt feladom rejtvénynek. Szerintem könnyű, de hátha másnak meglepetés.
A régi fényképekért köszönetet szeretnék mondani Noah Caplinnek és Joó Ferencnek. A képek szerzői jogai a készítőt illetik, újraközlésük csak az ő engedélyével lehetséges!
Ha tetszenek a képek, ajánld ezt a bejegyzést ismerőseidnek!
Ez megy most