Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (105) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (931) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (53) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (40) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (509) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (92) hajtóművek-motorok (6) hampage (413) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (7) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1018) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (5) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (401) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (66) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (12) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (23) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (15) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (397) utcakép (226) uv (56) vár (11) várnegyed (8) város (521) városkép (104) városliget (9) varsó (7) vasút (588) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (884) villamos (842) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Duisburg furcsa csuklósai

2020.06.10. 07:00 :: Hamster

Ernst Plefkától sok szép régi budapesti villamosos képet láttunk már; most megint az ő felvételei következnek, de nem itthoniak, hanem duisburgiak. Bár Nyugat-Németországban járunk, a fotókon látható járművek elavultnak, szinte szegényesnek tűnnek ahhoz képest, amilyennek mi az "eneszkát" láttuk akkoriban.

duisburg_depot_hamborn_760408_foto_plefka_neg_016713v.jpg

Hamborn ma Duisburg része, de 1929-ig önálló város volt saját villamosüzemmel és saját kocsiszínnel, melyet az egyesítés, majd a méteresről normál nyomtávúra átépítés után a duisburgi villamosok használtak. Ahhoz képest, hogy a város központjában 1975-ben nekiláttak a villamosok föld alá helyezéséhez, 1976-ban itt még mintha az ötvenes években járnánk!

duisburg_1161_depot_hamborn_760408_foto_plefka_neg_016705v.jpg

Ez a furcsa szerzet például két különböző járműből lett összerakva: az eleje egy 1925-ben gyártott uerdingeni motorkocsi volt, a hátulja pedig egy 1950-es, Westwaggon gyártmányú "Aufbauwagen" pótkocsi. A kettőt 1959-ben építették össze egy "lebegő" (saját futóművel nem rendelkező, a két másik kocsirész közé befüggesztett) középrésszel - a három szekciót meg se próbálták egységes kinézetre hozni.

duisburg_1156_depot_hamborn_760408_foto_plefka_neg_016707v.jpg

Itt egy másik ilyen kocsi hátulról: mintha egy teljesen más járművet látnánk, nem? Összesen tíz ilyen "vegyesfelvágott" készült 1959-ben, és 19 évvel később már le is selejtezték az összeset. Aki azt mondja, hogy ezek a kocsik tulajdonképpen a magyar Bengálik helyi megfelelői, az jó nyomon jár: az ötvenes-hatvanas években sok európai villamosüzem kísérletezett azzal, hogy személyzetspórolási céllal több kisebb járműből kevesebb nagyobbat építsen (több kocsi = több kalauz -> egy nagy utastér = kevesebb kalauz). Volt, ahol újonnan, nulláról építették ezeket a "két szoba és egy fürdőszoba" gúnynevű csuklósokat, és volt, ahol jó állapotban levő régebbi kocsikat "bengálisítottak". Közös vonás, hogy ezek a járművek rossz futási tulajdonságokkal rendelkeztek (különösen ívekben), és viszonylag hamar selejtezésre kerültek.

duisburg_1169_depot_grunewald_760408_foto_plefka_neg_016626v.jpg

De nem csak a hamborni remizben pihentek furcsaságok akkoriban! Igaz, ez a Grunewald kocsiszínben lencsevégre kapott csuklós legalább többé-kevésbé egységes vonalvezetésű volt, főleg azért, mert két egyforma KSW ("háborús villamos") pótkocsiból építették 1959-ben. A jármű igazi érdekessége azonban az, hogy eredetileg pótkocsinak készült, azaz ezt a batárt egy kéttengelyes motorkocsi vontatta! Ez valószínűleg nem bizonyult ideális megoldásnak, mert 1963-ban - egy másik ilyen póttal együtt - motorkocsivá alakították.

duisburg_1207_depot_grunewald_760408_foto_plefka_neg_016636v2.jpg

Ezt a csuklóst is két KSW-ből építették, csak motorkocsikból. Érdekessége, hogy bár egyirányúként használták, a hátsó peronon is megmaradt a vezetőállás, illetve egy plusz ajtó. Ráadásul míg a jármű "rendes ajtós oldalán" DÜWAG gyártmányú ráncajtók voltak, ez a plusz ajtó megmaradt az eredeti KSW-s tolóajtónak.

duisburg_1222_4_depot_grunewald_760408_foto_plefka_neg_016608v.jpg

És ez a jármű megint egy külön történet: az eleje egy kéttengelyes "Aufbauwagenből" lett kialakítva, amihez 1962-ben a DÜWAG-nál egy forgóvázon guruló, új építésű hátsó részt kapcsoltak. Ez a megoldás elég elterjedt volt német nyelvterületen, a kölniek például "Szputnyik" néven emlegették az ő hasonló kocsijaikat.

duisburg_1176_depot_grunewald_760408_foto_plefka_neg_016625v.jpg

A furcsa barkács-csuklósok jelentős visszalépésnek voltak tekinthetők technikailag, mert a duisburgi villamosüzemnek már 1926-ban volt két Jakobs-forgóvázas csuklósa, holott ez az építési mód igazából csak az ötvenes-hatvanas években terjedt el! A két különleges kocsit az amúgy nem villamosokban utazó Harkort építette, 1968-ig közlekedtek utasforgalomban. Azután a képen látható példány bulivillamosként üzemelt tovább, míg 1983-ban le nem égett. Helyére ekkor a másik hattengelyes lépett, de 2014-ben azt is leállították műszaki hibával. Ezután - hiába volt ez az első korszerű csuklós villamos Németországban - a járművet egyszerűen eladták egy norvég szállodának!

duisburg_1236_1_mulheim_760410_foto_plefka_neg_017018v.jpg

Az ötvenes években aztán megérkezett a következő generáció a DÜWAG hattengelyeseinek képében - ezeket később nyolctengelyesekké alakították, ahogy itt is láthatjuk. Ezen felül voltak DÜWAG csuklósok, melyek tíztengelyesként közlekedtek egy ideig, sőt, olyanok is, amelyek négytengelyes szóló kocsiként kezdték az életüket, és később csuklósították őket! A DÜWAG villamosok már akkor moduláris szerkezetűek voltak, amikor még talán ki se találták ezt a jelzőt :)

duisburg_1236_1_hauptbhf_760408_foto_plefka_neg_016615v.jpg

Némi furcsaság azért ezen a nyolctengelyesen is felfedezhető: bár ezek a kocsik alapvetően egyirányúak voltak, és normál üzemben csak a jobb oldali ajtókat használták, a kocsivégeken azért volt egy-egy bal oldali ajtó is. Az ilyen járműveket szokták a német villamosbarátok "másfélirányúnak" hívni...

Forrás: német Wikipedia, tram2000.com, tram-duisburg.de, villamosok.hu

11 komment

Címkék: közlekedés németország képek technika érdekesség villamos bengáli düwag duisburg Ernst Plefka

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr2015727718

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bizarr az a levegőben magasan túlnyúló vezetőfülke ezeken a villamosokon, mintha hiányozna alóluk valami...
"...a három szekciót meg se próbálták egységes kinézetre hozni."

Dögöljek meg, de nekem ez így tetszik. (Na jó, inkább úgy fogalmazok, hogy szerintem így tök buli.)
A képken is átjön, hogy a keleti blokk a 70-es években maradt le végleg a nyugattól a műszaki szinvonalat illetően.
Addig tőbbé kevésbé tudták tartani a tempót ott ahol akarták, vagy ott ahol a háború előtti ipari fejlettség és annak öröksége lehetővé tette azt. (Pl. Szilézia)
Nem a pénzszórásról híresek arrafelé... Van magasperonos Stadtbahn, van villamos, de a járművek már erősen OT-s kategória... A villanyos is a betoldott alacsonypadlós résszel nem a mindenáron erőltetett modernizációt sugallják:

www.youtube.com/watch?v=VP56RF1oObI

Persze mit szóljunk mi, ha nálunk 50 év egy villamostípus kifutási ideje :-)
@nyelv-ész: "Nem a pénzszórásról híresek arrafelé..."
Jajj, dehogynem, az egész Ruhr-vidék építette a sci-fijeit a hetvenes-nyolcvanas években, miközben meg zárt befele az ipar, most meg vakaróznak, hogy miből újítják fel az alagútjaikat. Amikből van olyan is, amiben elmegy óránként két villamos. De Ludwigshafenben is zártak már be föld alatti villamos szakaszt, szóval ez nem helyi probléma volt, egyszerűen sokkal több pénzük volt mindenre egy időben, és nem gondolkodtak előre, hogy nem biztos, hogy ez mindig így lesz. Duisburgban is volt minden azóta, pl. ritkítás, nem használt kocsik eladása, hogy víz felett maradjanak. Az alacsonypadlósított kocsik amúgy nem régiek, 86 és 93 közt készültek, naná, hogy még járnak. Amikor csinálták a kiegészítést, nem hiszem, hogy kaptak volna pénzt új járművekre, hisz csak 5-10 évesek voltak.

"Persze mit szóljunk mi, ha nálunk 50 év egy villamostípus kifutási ideje"
A müncheni P-kocsik az első ICS-kkel egykorúak, szóval nem vagyunk egyedül. De a düsseldorfi DÜWAG GT8-asok is megérték az 50 évet, a stuttgart GT4-esek se sokkal kevesebbet. Egy hagyományos villamos simán kibír annyit, ha nem teljesen hulladék. Meg van még az ICS :)
@Hamster: Annak fényében modtam az OT-t (ami ugye 30 év), hogy a szomszédos Kreifeld, Mülheim, Oberhausen mind alacsonypadlósokat járat, nem is beszélve számos ex-NDK városról, amelyek bizonyára a nagy német összeborulás utáni pénzszórásban fejlesztettek...
@nyelv-ész: Krefeldnek nem kellett peronokhoz alkalmazkodnia, de ők is csak tizenéve dobták ki a gömbölyű DÜWAG-jaikat. Oberhausen új építésű üzem (a régit '74-ben bezárták), újonnan a mülheimi üzem részeként nyílt meg, szóval nem csoda, ha újak a villamosai, de nevezett mülheimi üzem azóta zárt be vonalat, és akar még továbbit is, úgyhogy ott se olyan rózsás a helyzet.

És a villamosoknál tényleg nem értelmezhető ez az OT-s dolog, még viccből is kár felhozni :) Persze van, ahol kidobnak 30 éves villamost, de az azért ott is a kivétel és nem a szabály.
Duisburg, azaz Schimanski felügyelő (Götz George Tatort Du-ban játszódó epizódjai, a Szerk.) városa a '70-es években ment át azon a társadalmi krízisen,melyen Salgótarján, Ózd, Miskolc a '90-es évek elején, közepén, azaz a nehézipar tarkólövése, kivéreztetése, majd utána " valami új-valami más" irány felé menetel. Sajnos, a Ruhr-Gebiet, s benne különösen Duisburg manapság sem a most wanted kategória, különösen Marxloh.
@KissGecihuszár: Igen, igyekeztem nem belekeverni Schimit, mert szerintem én is a Tatortban hallottam először a városról :) Egyébként van pár régi könyvem a Ruhr-gebietről, és iszonyat durva ipari terület lehetett. Körülbelül mintha húsz kilométerenként lett volna egy-egy Miskolc, köztük hol egy Komlóval, hol egy Salgótarjánnal. És mindez átjárva villamosokkal és iparvasutakkal.
@Hamster: Igen, kb. (A Ruhrgebiet viszont egy szó). Csak még olyanabb: azért Duisburgban a csúcson (az 1975-ös közigazgatási reform után) 590 ezren laktak, Essenben a hatvanas években 730 ezren. Azóta folyamatos az elvándorlás, amit csak az ingatlanárak zuhanása fékez valamennyire. Mondjuk ez is nagyon hasonlít Miskolchoz. Csak míg Miskolcon a környékbeli roma népesség települt be, addig Duisburgba bevándorlók. Duisburgban egy jó állapotú 60 négyzetméteres lakást havi 400-450 euróért lehet találni, Düsseldorfban ugyanez 700 eurónál kezdődik. Azt meg te is tudod, hogy vonattal egy negyedóra távolságra vannak egymástól.

És mintha annak idején a szénbányászatra alapuló nehézipar összeomlása mindenkit váratlanul ért volna, az infrastruktúra tele van félbehagyott elemekkel, a Rhein-Ruhr-Stadtbahn, az apró darabokban létező A44 autópálya, hogy csak pár látványosat emeljek ki.
Duisburg már a hetvenes években sem volt jómódú, ez azért visszatükröződik a képeken is a cikkben. A kilencvenes évektől pedig gyakorlatilag folyamatosan az összeomlás elkerüléséért küzd a város.
@Hamster: Én nem a Tatortban, hanem Anyáméktól, mert ők már a '70-es évek elején jártak Bochumban (szomszéd"vár") és eközben bejárták szinte az egész "festői" Ruhrgebiet-et Gelsenkirchentől Bottropon át egészen Essenig. Azért szerintem Miskolcot ne vegyük egy kalap alá Duisburggal, de még Ózdot sem, mert ezen városaink a legsötétebb években is toronymagasan Duisburg, Gelsenkirchen felett jártak, mostanra pedig pláne, cigányok ide vagy oda. Konkrétan Marxlohba a '70-es évek végén, '80-as évek elején betelepítettek kb. 150 ezer Palesztint,akik a Libanoni polgárháború elöl kerestek és találtak menedéket a mindenféle jött-ment előtt a karjait szélesre táró,akkor épp Helmut Schmidt által SPD-s vezetésű NSZK-ban. Nos, ezek a "derék" Palesztin háborús menekültek gyorsan "asszimilálódtak" és kialakítottak egy classic nogo zónát ott, ahová még a Polizei is csak páncélozott járművekkel és csőre töltött fegyverekkel megy szétnézni!
@Fradista Utazó: szeritem nézzél szét Miskolcon, mert amit leírtál,az egy ordas nagy baromság, ugyanis Miskolcról pont hogy kipaterolták a cigányokat, akik vagy a Lyukóvölgyben, vagy B.A.Z. megye lepukkant falvaiban találtak új otthonra. A Ruhrgebietnek egyébként a '73-as olajárrobbanás tette be a kaput, ugyanis az akkori NSZK-beli átlagfizetésekkel és energiaárakkal egész egyszerűen közgáz nonsence-é vált a gazdaságos és hatékony vaskohászat és acélipar.
süti beállítások módosítása