Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

június 2021
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  3. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  4. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  7. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...
  10. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (6) 125év (7) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (6) 1979 (9) 1980 (9) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (26) 2624 (13) 2806 (7) 41-es (10) 424 (13) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (83) bach (5) balaton (43) Balt Korthals Altes (8) bardotka (10) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (23) berlin (162) berlini fal (20) bkv (49) blog (28) blues (5) bp nosztalgia (10) brno (16) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (821) budapesti pillanatok (46) buék (9) busz (87) búvár (16) bytom (6) c50 (11) c64 (18) caf (10) cégtörténet (5) city lights (70) classic remise (7) class 56 (7) commodore (19) csak egy kép (47) csak egy videó (277) csehország (62) csehszlovák (39) csörgő (9) cukiság (35) debrecen (25) demó (9) design (5) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (31) életkép (22) életképek (33) életmód (6) elveszett (32) emlékek (11) énblog (409) énzene (21) építészet (66) építkezés (22) épület (17) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (9) ezerötszázas (5) ezres (12) fan fiction (12) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fényvillamos (14) ferihegy (37) film (12) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (19) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (13) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (34) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (65) gibson (10) gitár (37) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (41) gyermekvasút (29) haditechnika (14) hajó (42) hajtóművek-motorok (6) hampage (348) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (11) hév (37) híd (29) (34) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (122) idegenforgalom (21) ikarus (35) il 14 (10) innsbruck (5) internet (5) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (10) karikatúra (5) Karl Holzinger (7) karosa (5) kassa (15) katowice (7) kazetta (6) kecskemét 2010 (6) kelenföld (5) kelet-berlin (5) kép (6) képek (888) képregény (95) kérdés (10) kirándulás (11) kisföldalatti (14) kiskörút (5) kisvasút (45) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (371) kritika (71) kulfoldi szemmel (103) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (60) les paul (8) lhbs (25) li-2 (5) linz (10) lipcse (12) li 2 (20) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (15) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (9) metró (45) miskolc (25) mittudoménmi (9) mk48 (7) MOD (7) morál (11) morgás (127) mozdonyok (21) mozi (7) mtp (7) muki (13) münchen (26) műrepülés (8) múzeum (58) nagypolszki (6) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (49) nosztalgia (226) nosztalgiabusz (27) nosztalgiavillamos (79) nürnberg (20) nyílt nap (5) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (21) nyugat-berlin (6) NZA (11) olaszország (26) oldtimer (108) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (7) pályahiba (6) pályaudvar (40) panoráma (108) paródia (6) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (22) popkultúra (125) pozitívum (12) pozsony (46) prága (24) programajánló (27) púpos (20) queen (16) r.i.p. (13) rádió (5) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (23) relax (12) rendez (7) repülés (133) repülőgép (45) repülőgépek (80) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (39) rock (81) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (14) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (8) sky channel (6) SNL (15) sorozatok (15) soundcloud (14) spotting (19) st.pölten (5) stuttgart (7) svájc (27) szabadság híd (11) szavazás (6) szeged (32) szergej (29) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (116) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (220) tapolca (6) társadalom (5) tatra (29) taurus (7) technika (63) technikatörténet (59) tehervonatok (11) tél (14) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (9) tömegközlekedés (395) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (69) trolibusz (63) turizmus (19) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (93) überzenészek (17) utazás (327) utcakép (200) uv (45) vár (11) várnegyed (8) város (444) városkép (90) városliget (8) vasút (507) vasúti becenév (6) vélemény (13) vicinális (13) vidám park (5) videó (789) villamos (741) vlog (7) vonat (11) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (5) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (41) youtube (315) zene (210) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

Pályaudvar a XXI. század számára: Łódź Fabryczna

2020.10.27. 07:00 :: Hamster

Łódźban nem csak a városközpont villamosközlekedését emelték a közelmúltban magasabb szintre, de a vasútét is. Pontosabban még csak nekikezdtek, de elég látványosan:

dsc_8040-1.JPG

A lengyel nagyvárosnak nincs központinak vagy főnek hívott pályaudvara, ezt a szerepet a Łódź Fabryczna tölti be. A körülbelül "Gyárnegyed" jelentésű név a belváros közvetlen szomszédságában levő ipari területre utal, ahová 1866-ban futott be az első vonat. 2007-től kezdve az addigra már ipari funkció nélkül maradt városrészt üzleti és kulturális negyeddé kezdték alakítani, melynek leglátványosabb eleme az egykori EC-1 kombinált fűtő- és erőműből kialakított "Kultúrváros" komplexum, ahol különböző kereskedelmi és tudományos intézmények mellett még egy planetárium is helyet kapott.

01. Łódź Fabryczna 2011-2016.jpgBy Zorro2212, CC BY-SA 4.0, Link

A városrész átalakulásának integráns része volt a régi fejállomás (lásd balra) és az oda vezető vasútvonal föld alá dugása. Az így felszabaduló területet - a környék egyéb üres részeivel együtt - be tervezik építeni.

dsc_8041.JPG

Az új állomásépület kicsit a budapesti Bálnára emlékeztet, de gyorsan emlékeztetnünk kell magunkat, hogy míg a CET-nek évek óta kétségbeesetten próbálnak valami funkciót találni, ez az épület konkrét céllal épült, nem csak úgy a magamutogatás kedvéért.

dsc_8045.JPG

A lényegi funkció a mélyben rejtőzik, itt a régi hat vágány helyett nyolc fogad vonatokat. A látvány kedvenc berlini Hauptbahnhofomra emlékeztet, csak kicsit kevésbé pláza jelleggel.

Schemat tunelu średnicowego w Łodzi.svgBy Jakub Kaczorowski - , CC BY-SA 4.0, Link

A jelenlegi fejállomási elrendezés csak átmeneti, a vonalat ugyanis Y alakban folytatni tervezik a föld alatt a város két másik fontos vasútállomásához. Erre valószínűleg szükség is van, hiszen jelenleg messze nem minden vonat tér ide be. Amikor ilyen tervekről olvasok a mi történelmünkhöz hasonlóval rendelkező országokból, mindig az jut eszembe, hogy a vasút fejlesztéseként a XXI. században már nem elég, ha felújítjuk a pályát, újrafestjük az állomásépületeket, és FLIRT-öt járatunk rajta, mert komplexebb változtatások is kellenek. Az előző képen egyébként a lódzi elővárosi vasút egy FLIRT 3-as szerelvénye volt látható, mert a lengyelek nem csak az infrastruktúrára költenek sokat, hanem a járműállományra is. Tizenkét éve, amikor először jártam Lengyelországban, még minden "gülüszemű" EN57-esekkel volt tele, most meg egymást érik a FLIRT-ök, a teljesen felújított EN57-esek, és a saját építésű motorvonatok!

dsc_8060.JPG

Lengyel fejlesztés ez a PESA "Dart" is, ami egy távolsági forgalomra tervezett jármű 160 km/h-s végsebességgel. Mondjuk ránézésre többet kinézne belőle az ember :)

És ezt lehetett látni a vezetőfülkéből a próbaúton. Nem egy Rákospalota-Újpest, az biztos! Kíváncsian várom, hogy mikorra épül meg az alagút folytatása, és mekkora forgalom lesz rajta, mert most még kicsit kihasználatlan a létesítmény.

Łódź Fabryczna - hol dworca (1).JPGBy Travelarz - Own work, CC BY-SA 3.0 pl, Link

Utólag derült ki, hogy hátra kellett volna mennünk a felszíni épület hátsó részébe, ahol a csarnokot oldalról határoló falak az eredeti állomásépületet idézik meg. Ahogy a művelt svéd mondaná: "nice touch!".

7 komment

Címkék: közlekedés képek vasút lengyelország pályaudvar 2020 lodz

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr5616176726

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ez a tágasság nem megy a felhasználhatóság kárára? nem kell túl sokat gyalogolni?
@Rocko-: Mivel a vonatok nem pontszerűek, hanem hosszúak, mindenképpen kell valamennyit gyalogolni, az olyan pályaudvart még nem találták fel, ahol nem :) De érezhetően nem az általunk látott forgalomra tervezték, azért is érdekel, hogy milyen lesz, ha tényleg minden fontos vonat bejön ide, szerintem akkor majd jól fog jönni az a csarnok.
Azért irigylem őket, hogy szívbaj nélkül elbontották a feleslegessé vált épületet, nálunk meg Kelenföldön ott rogyadozik a régi épület, de nem lehet eltakarítani az útból...
@NAR: És ha lebontanák attól kifúrná magát a dupla alagút a Déli és a NYugati közt?
@Hamster: az evidens, a többi térre értettem. :)
@haromegesztizennegy: Nem, de egy erősen középszerű épülettel kevesebb lenne a téren. Mittudomén, jobban mozogna a levegő, vagy esetleg lehetne valami kisebb dolgot építeni az utasoknak, ha már odalent nincs vécé meg váróterem. Közlekedésbarátként örülnöm kéne, hogy a KM fogja használni, de XI. kerületiként (aki gimnazistaként minden tanítási napon átment a téren legalább egyszer), illetve olyanként, aki többre vágyik pályaudvar címszóval, mint amit az aluljáró ad, nem tudok.
@haromegesztizennegy: Nem kell minden épületet megtartani, ami régi. Kelenföld romos, különösebb építészeti értéket sem képvisel. Most majd fenn lehet adóforintokból tartani, hogy három "vasútbarát" a gatyájába mehessen. (Pardon!).
süti beállítások módosítása