Łódźban nem csak a városközpont villamosközlekedését emelték a közelmúltban magasabb szintre, de a vasútét is. Pontosabban még csak nekikezdtek, de elég látványosan:
A lengyel nagyvárosnak nincs központinak vagy főnek hívott pályaudvara, ezt a szerepet a Łódź Fabryczna tölti be. A körülbelül "Gyárnegyed" jelentésű név a belváros közvetlen szomszédságában levő ipari területre utal, ahová 1866-ban futott be az első vonat. 2007-től kezdve az addigra már ipari funkció nélkül maradt városrészt üzleti és kulturális negyeddé kezdték alakítani, melynek leglátványosabb eleme az egykori EC-1 kombinált fűtő- és erőműből kialakított "Kultúrváros" komplexum, ahol különböző kereskedelmi és tudományos intézmények mellett még egy planetárium is helyet kapott.
By Zorro2212, CC BY-SA 4.0, Link
A városrész átalakulásának integráns része volt a régi fejállomás (lásd balra) és az oda vezető vasútvonal föld alá dugása. Az így felszabaduló területet - a környék egyéb üres részeivel együtt - be tervezik építeni.
Az új állomásépület kicsit a budapesti Bálnára emlékeztet, de gyorsan emlékeztetnünk kell magunkat, hogy míg a CET-nek évek óta kétségbeesetten próbálnak valami funkciót találni, ez az épület konkrét céllal épült, nem csak úgy a magamutogatás kedvéért.
A lényegi funkció a mélyben rejtőzik, itt a régi hat vágány helyett nyolc fogad vonatokat. A látvány kedvenc berlini Hauptbahnhofomra emlékeztet, csak kicsit kevésbé pláza jelleggel.
By Jakub Kaczorowski - , CC BY-SA 4.0, Link
A jelenlegi fejállomási elrendezés csak átmeneti, a vonalat ugyanis Y alakban folytatni tervezik a föld alatt a város két másik fontos vasútállomásához. Erre valószínűleg szükség is van, hiszen jelenleg messze nem minden vonat tér ide be. Amikor ilyen tervekről olvasok a mi történelmünkhöz hasonlóval rendelkező országokból, mindig az jut eszembe, hogy a vasút fejlesztéseként a XXI. században már nem elég, ha felújítjuk a pályát, újrafestjük az állomásépületeket, és FLIRT-öt járatunk rajta, mert komplexebb változtatások is kellenek. Az előző képen egyébként a lódzi elővárosi vasút egy FLIRT 3-as szerelvénye volt látható, mert a lengyelek nem csak az infrastruktúrára költenek sokat, hanem a járműállományra is. Tizenkét éve, amikor először jártam Lengyelországban, még minden "gülüszemű" EN57-esekkel volt tele, most meg egymást érik a FLIRT-ök, a teljesen felújított EN57-esek, és a saját építésű motorvonatok!
Lengyel fejlesztés ez a PESA "Dart" is, ami egy távolsági forgalomra tervezett jármű 160 km/h-s végsebességgel. Mondjuk ránézésre többet kinézne belőle az ember :)
És ezt lehetett látni a vezetőfülkéből a próbaúton. Nem egy Rákospalota-Újpest, az biztos! Kíváncsian várom, hogy mikorra épül meg az alagút folytatása, és mekkora forgalom lesz rajta, mert most még kicsit kihasználatlan a létesítmény.
By Travelarz - Own work, CC BY-SA 3.0 pl, Link
Utólag derült ki, hogy hátra kellett volna mennünk a felszíni épület hátsó részébe, ahol a csarnokot oldalról határoló falak az eredeti állomásépületet idézik meg. Ahogy a művelt svéd mondaná: "nice touch!".
Ez megy most