Tudnivalók

Egy Földön ragadt humanoid űrlény benyomásai az őt körülvevő világról, különös tekintettel Budapestre, a villamosokra, vonatokra, repülőgépekre, zenékre. Meg minden másra.
 
Ha tetszenek a bejegyzések, ajánld a blogot/bejegyzést ismerőseidnek - ha csak egy-egy képet mutatnál meg másoknak belőlük, akkor is kérlek, írd oda mellé a készítő nevét, és hogy hol találtad (mondjuk link formájában)! Köszönöm! (A tartalmak publikálása, pláne kereskedelmi célú felhasználása értelemszerűen a készítő(k) engedélyéhez van kötve)
 
A kommentek tartalma nem feltétlenül egyezik meg a blog írójának véleményével. Sőt, néha még a bejegyzéseké sem ;) A trollkodás, anyázás, a spammelés és a túlzott offolás pedig ki lesz moderálva, ha úgy látom jónak.

  Gyorslinkek:
Hampage.hu frissítések
Énblog
Égitársaság
Zene
Videók
Saját zene

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Ez megy most

Top 5

  1. Megtalált sínek: a Margit híd régi vágányainak darabjai a DunábanÉveket töltöttem Budapest elvesz(t)ett vágányainak felkutatásával, most azonban - kivételesen - megtalált sínekről fogok mesélni! Száraz időszakokban néha előfordul, hogy a Margit-sziget déli...
  2. Budapest málhásai: a MukikIsmét Tomáš Dvořák képeiből válogatok, témául pedig a guruló fadobozhoz hasonlatos "motoros fedett teherkocsikat" választottam. Persze valószínűleg nagyon ritkán hívták őket így hosszúra nyúlt...
  3. Végállomás, leszállás!Ez itt a bevezető hűlt helye. Normál esetben nyakatekert módon kellene felvezetnem, hogy mi a bejegyzés témája, és miért az, ami, de most egyszerűen csak pár érdekes régi képet szeretnék mutatni Ab...
  4. BUMM nincs, de (majdnem) minden más abból a korszakból itt van :)A jelek szerint az elmúlt hónapokban egy kő alatt éltem (esetleg szatyorban), mert teljesen elment mellettem, hogy az archive.org nem csak elkezdte összegyűjteni az univerzum összes C64-es programját,...
  5. Cégérek, táblák és neonok a hetvenes-nyolcvanas évek külvárosi utcáinJó régen nem csináltam már "régi képes" bejegyzést, de a minap valami mást keresve rámjött, hogy folytatást csináljak egy régi képmutogatós írásnak, melyben hirdetésekkel, neonreklámokkal...
  6. A nürnbergi Colosseum és a Birodalmi Pártgyűlés TerületeAz ember nem mindig csak szép vagy kellemes dolgokat lát utazás közben, hanem néha zavarba ejtőeket is. Életem egyik legfurcsább koncertje volt a nürnbergi Rock im Park, melyen a zenekarok a Harmadik...
  7. Komárnótól Komáromig, avagy az erőd velünk van II.Előzmény: (Rév)Komárom, és az ő naponta kétszer látogatható erődje A komáromi erődrendszer a ma a szlovák oldalon levő Öreg- és Újvárból, a Vág torkolata körüli sáncokból és bástyákból, és három...
  8. Mi az: huszonöt emeletes, és átsüt rajta a nap?Természetesen a nyolcvan méteres pécsi magasház, melynek szomorú érdekessége, hogy 1977-től csak 1990-ig laktak benne, azóta üresen áll: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar városépítőket...
  9. A Keletitől az Örs vezér teréig Noah Caplin képeinMostanában sokfelé jártunk régi képeken: a Moszkva téren, Soroksáron, a Duna-parton, a Hegyvidéken, de a zuglói hálózat kimaradt - és "zuglói" alatt most az Erzsébetváros északkeleti csücskén át...
  10. Amikor az utcák keskenyebbek, a villamosok pedig tényleg öregek voltakMúltkor elmeséltem, hogyan kerültem kapcsolatba Tim Boric-kal, most ismét mutatnék néhányat a hetvenes évek második felében készített képeiből. Kezdjük Óbudán, mondjuk a Flórián téren! A...

Címkék

103 (7) 105Na (5) 1233 (11) 125év (7) 1522 (7) 1820 (13) 1969 (7) 1973 (6) 1976 (9) 1977 (6) 1978 (6) 1979 (10) 1980 (10) 2018 (11) 2019 (49) 2020 (31) 2624 (23) 2806 (12) 3720 (10) 41-es (10) 424 (22) 436 (6) 5884 (6) 611 (9) abba (6) abszurd (26) Ab van Donselaar (42) aeropark (6) agyhúgykő (61) airway (97) álhír (5) állatkert (11) álom (5) alpok (12) amiga (8) augusztus 20 (6) ausztria (96) autók (87) bach (5) balaton (109) Balt Korthals Altes (14) bardotka (12) basel (7) bbc (8) bécs (46) belgium (11) bengáli (36) berlin (162) berlini fal (20) bkv (60) blog (28) blues (6) bp nosztalgia (10) brno (17) brüsszel (5) budai vár (25) budaörs (39) budapest (934) budapesti pillanatok (49) buék (9) busz (118) búvár (18) bytom (6) bzmot (7) c50 (13) c64 (18) caf (14) cégtörténet (6) city lights (72) classic remise (7) class 56 (7) combino (5) commodore (19) csak egy kép (54) csak egy videó (307) csehország (69) csehszlovák (41) csörgő (12) cukiság (35) debrecen (25) demó (10) design (7) díszkivilágítás (31) divat (6) dízel (11) doctor who (42) drezda (8) duna (41) életkép (22) életképek (38) életmód (6) elveszett (34) emlék (10) emlékek (39) énblog (511) énzene (21) építészet (67) építkezés (22) épület (18) érdekes (5) érdekesség (37) erfurt (8) Ernst Plefka (7) esti városkép (8) évforduló (12) ezerötszázas (7) ezres (16) fan fiction (12) faros (5) favázas (11) feldolgozások (13) felhők (26) felső-szilézia (30) felső szilézia villamos (27) fentrol (6) fényvillamos (21) ferihegy (39) film (13) firka (5) fogas (7) fogaskerekű (22) fogyasztói (24) fonódó (11) fortepan (35) fotó (5) frankfurt am main (9) freddie mercury (7) füsti (6) gary moore (36) gdynia (5) geek (7) Geoffrey Tribe (16) gépsárkány (70) gibson (10) gitár (39) gmap (20) gmunden (6) goldtimer (6) gondolatok (12) gőzmozdony (51) gyermekvasút (41) haditechnika (15) hajó (97) hajtóművek-motorok (6) hampage (414) hamster (5) hangok (5) hangszerek (13) hármashatárhegy (5) havazás (5) heavy metal (6) helikopter (12) helka ms (6) hév (46) híd (30) (34) hódmezővásárhely (7) hogylehetne (7) hogyvolt (7) house (6) hülyeség (8) humor (124) idegenforgalom (21) ikarus (64) il 14 (10) innsbruck (5) internet (6) ipari létesítmények (7) írás (15) it (9) játék (5) jegyek (6) joe satriani (5) kalef (11) karácsony (11) karikatúra (5) Karl Holzinger (9) karosa (7) kassa (20) katamarán (9) katowice (7) kazetta (8) kecskemét 2010 (6) kelenföld (9) kelet-berlin (5) kép (6) képek (1023) képregény (95) kérdés (12) kirándulás (11) kisföldalatti (15) kiskörút (6) kisvasút (57) ki vagy doki (13) klasszikus zene (5) köd (20) köln (35) kölni dóm (5) komp (5) konstal (8) körtér (8) közlekedés (402) kritika (72) kulfoldi szemmel (113) laminátka (6) lánchíd (8) lanovka (8) last ninja (6) látnivaló (11) lengyelország (82) les paul (8) lhbs (25) linz (10) lipcse (12) li 2 (26) lkk (5) lodz (6) ludmilla (14) luzná u rakovníka (6) m4 (16) maci (6) mackó (6) magas tátra (12) magyarország (7) margit híd (9) már nincs (6) mátyás-templom (6) máv (35) medve (7) metál (15) metró (46) miskolc (26) mittudoménmi (9) mk45 (6) mk48 (15) mk49 (5) MOD (7) morál (11) morgás (130) mozdonyok (27) mozi (10) mtp (7) muki (15) münchen (27) műrepülés (8) muv (10) múzeum (64) n19 (5) nagypolszki (6) naplemente (8) németország (323) neon (5) nerd (7) nincsmár (9) Noah Caplin (6) nohab (67) nosztalgia (240) nosztalgiabusz (41) nosztalgiahajó (14) nosztalgiahév (6) nosztalgiatroli (5) nosztalgiavillamos (118) nosztalgiavonat (9) nürnberg (20) nyílt nap (6) nyíregyháza (6) nyolcvanas évek (22) nyugat-berlin (6) NZA (12) olaszország (26) oldtimer (119) orgona (5) orkvadászok (11) ostrava (8) osztyapenkó (5) otthoni turista (36) ozzy osbourne (9) pályahiba (6) pályaudvar (42) panoráma (109) paródia (7) pcc (6) pécs (13) Peter Haseldine (11) point n click turista (8) pop (30) popkultúra (136) pozitívum (12) pozsony (58) prága (27) programajánló (28) púpos (24) queen (19) r.i.p. (14) rádió (6) rajz (5) redbull air race (8) rejtvény (11) reklám (24) relax (12) rendez (13) repülés (135) repülőgép (46) repülőgépek (82) repülőnap (34) repülőtér (21) retró (55) rock (91) rocktörténet (5) róma (15) s-bahn (15) semmering (9) sg (5) sid (5) skanzen (5) skoda (11) sky channel (8) SNL (17) sorozatok (15) soundcloud (15) spotting (19) st.pölten (5) star wars (5) stuka (6) stuttgart (7) super channel (5) svájc (27) szabadság híd (16) szárnyashajó (7) szavazás (6) szczecin (7) szeged (39) szekacs (8) szergej (37) szilézia (6) szinti (5) szliács (5) szlovákia (135) sztrájk (21) szünetjelzés helyett (237) tapolca (6) társadalom (5) tatra (37) taurus (7) tdt2020 (12) tdt2022 (6) technika (65) technikatörténet (70) tehervonatok (12) tél (15) templom (12) természet (6) tévéműsor (27) thin lizzy (8) Tim Boric (16) Tomas Dvorak (10) tömegközlekedés (484) történelem (29) totalcar (5) trabant (5) trainspotting (73) tram train (9) trolibusz (73) turizmus (20) tűzvonalban (15) tűzvonalban saját (8) tv (94) überzenészek (17) utazás (400) utcakép (226) uv (57) vár (11) várnegyed (8) város (523) városkép (105) városliget (9) varsó (7) vasút (589) vasúti becenév (6) vélemény (25) vicinális (13) vidám park (5) videó (888) villamos (843) vitorlás (7) vízibusz (9) vlog (7) wachau (5) woltersdorf (5) wroclaw (6) wuppertal (7) würzburg (5) xi.ker (48) youtube (343) zene (227) zlin (13) zürich (13) Címkefelhő

A berlini Hauptbahnhof előélete

2012.01.14. 19:00 :: Hamster

Korábban már írtam az új berlini főpályaudvarról, de most az egyszerű vasútbarátságon túl időben és közlekedésszervezésileg is el szeretném helyezni ezt a létesítményt a képben.

A Magdeburg-Halbertstadt Vasúti Társaság 1868 és 71 közt építette ki a Hannoverrel kapcsolatot teremtő Berlin-Lehrte vasutat. A vonal berlini végpontja, az Alfred Lent, Bertold Scholz és Gottlieb Henri Lapierre által tervezett Lehrter Bahnhof lett, pár száz méterre a Hamburgi pályaudvartól, a Spree folyó és a Humboldt-kikötő találkozásánál:

A neoreneszánsz jellegű fejpályaudvart a kor építészei nagyra becsülték - nem nehéz észrevenni a hasonlóságot az 1884-ben átadott Keleti pályaudvarral. A fejpályaudvar jelleget (azaz hogy a sínek véget érnek itt) részben a hely, részben a kor szokásai indokolták; a különböző tulajdonban levő vasúti társaságok ritkán akartak közösködni.

A pályaudvar azonban hamarosan keresztező pályaudvar lett, amikor az 1875 és 1882 közt épített, a város fejpályaudvarainak összekötésére szolgáló Stadtbahn elkészült, ekkortól ugyanis a csarnok hátsó része mögé felhúzott viadukton levő négy vágány közül kettőn közlekedő helyi vonatok (a mai S-Bahn elődje) is megálltak itt. Ez lett a Lehrter Stadtbahnhof, melyet a kép közepétől kicsit jobbra és felfelé elég jól ki lehet venni:

Az utasok a Stadtbahn-megálló miatt elkezdték kerülni a Hamburgi pályaudvart, ezért annak forgalmát is ide irányították át (az 1880-as években a porosz állam felvásárolta a magánvasúttársaságokat, így a közlekedésszervezés is egyre könnyebb lett). A nagy törés természetesen a második világháború volt, melynek kirobbantása előtt még a Spree kanyarulatánál tervezték felhúzni a birodalom központi kongresszusi és rendezvényközpontját, a Nagy Csarnokot és előterét (melynek része lett volna egy hatalmas medence, amiben a csarnok tükröződött volna - ez lett volna többek közt nagyjából a Lehter Bahnhof helyén), a város új, északi főpályaudvarát pedig északabbra, Wedding és Westhafen közt építették volna fel (a déli a mai Südkreuz környékén lett volna). Erre nem került sor, így a pályaudvar megmaradt, még ha károsodott is. A romos épületből 1951-ben indult el az utolsó vonat, majd az évtized második felében több részletben lebontották. A Lehrter Stadtbahnhof megmaradt, bár forgalma értelemszerűen csökkent - egyébként ez volt a "nyugati oldali" S-Bahn hálózat utolsó nyugati szektoros megállója: a következő már a végállomás, a keleti felségterületen álló Friedrichstrasse volt.

"Utasok figyelem! Utolsó megálló a szovjetszektor felé" - R. W. Rynerson felvétele 1970-ből (forrás: WikiMedia Commons)

A régi terveket az egyesítés után leporolták, és alaposan átdolgozták: a város északi és déli részén egymással "farkasszemet néző" pályaudvarok helyett az 1995 és 2006 közt a Lehrter Bahnhof helyén felépült új létesítmény mindkét irányban átmenő lett: az északi-déli vasutaknak alagutat építettek, mely a belváros alatt áthaladva az egykori Anhalter Bahnhof területén éri el a felszínt, és halad tovább dél felé, a Südkreuz érintésével. Most pedig nézzük meg a mai főpályaudvar légifotóját - sajnos azonos szögből készültet nem találtam, de ha valaki bérel nekem egy helikoptert, ígérem, csinálok párat:

Benjamin Janecke felvétele / WikiMedia Commons

Az észak-déli irány tájolása talán nem teljesen azonos a régi csarnokkal (a sínek pedig ugye a föld alatt mennek), a háttérben felismerhetők az üresen álló egykori rendezőpályaudvari területek is (a kép jobb szélén pedig a múzeumnak használt egykori Hamburgi pályaudvar épülete). Keresztben pedig, viadukton húzódik a Stadtbahn, két S-Bahn és négy "sima" vasúti vágánnyal.

A két irány "kereszteződésében" egy tágas, toronyszerű térben folyosókon, lifteken és mozgólépcsőkön oszlanak el a különböző irányú forgalmak. Eredetileg a Hamburgig tartó mágnesvasútnak is lett volna hely, de azt a projektet lemondták, normális síneket fektettek a helyükre. Emellett van egy metrómegálló is a föld alatt, plusz két vágány egy leendő észak-déli S-Bahn vonalnak.

Itt éppen a nyolcvágányos "pincében vagyunk" egy esti órán. Elől egy ICE-T, de aki nagyon figyel, balra a két piros mozdony közt egy kék MÁV kocsit is találhat.

Ez a kép többé-kevésbé ezt az irányt ábrázolja, pár méterrel feljebb, és több mint száz évvel korábban (1879).

Itt többé-kevésbé dél fele nézünk, és bár körülöttünk minden "nyugati", a két mozdony még keleti eredetű: bár a baloldali 112-est már 1990 után építették, a mi HÉV-eink nagy részének szülőhelyén, Hennigsdorfban, de még mindig a keleti, "birodalmi" vasút számára, a jobboldali 109-es viszont már oldtimernek számít, hiszen 1962-es építésű. Az alábbi videón a hangját is meghallgathatjuk, ahogy elindul Malmö felé a fura kinézetű svéd hálókocsikkal:

 

Ezen túl van a videón minden más: gyors mozdonyok (PKP EU44, 101-es), lassú munkagép, dízelmotorvonat, alvós vonat, regionális vonat, IC, toronyóra lánccal :)

Most pedig menjünk fel a felső színtre! Ennek a résznek a megtervezése komoly mérnöki munka lehetett, hiszen igazából egy erős ívben levő viaduktról van szó, ahol a folyton megálló-elinduló vonatok további érdekes erőhatásokat okozhatnak. Amikor legutóbb ott jártam, két vágány le is volt zárva, a dilatációk környékén fugáztak. A képen egy jó hosszú ICE-t láthatunk, mögötte húzódik az S-Bahn két vágánya...


(C) Axel Mauruszat, 1998

... az egykori Lehrter Stadtbahnhof mai megfelelője. Amikor a nyugat-berlini BVG átvette a nyugati oldali S-Bahn üzemeltetését, de a Fal még létezett, itt váltotta egymást a keleti és nyugati személyzet, a nyugati alkalmazottaknak ugyanis tilos volt keleti területre menniük. A keleti személyzet, mely íly módon csak a Lehrter Stadtbahnhof és Friedrichstrasse közt ingázott, alaposan ki lehetett választva, mert mindig visszamentek keletre...

A felső szintről lepillantva láthatjuk a közbenső elosztószinteket, és egy vágányt is a "pincében". A hely hangulata inkább reptérre emlékeztet, mint pályaudvarra: tiszta és biztonságos. Éjfél körül egyedül üldögélve és a vonatomra várva se éreztem, hogy félnem kéne.

A két régi pályaudvar emléke egyébként megmaradt: az alsó szint vasúti hívójele BL ("Berlin Lehrter"), a felsőé BLS ("Berlin Lehrter Stadtbahn"). Csak az S-Bahn (BHBF) és az U-Bahn (HBF) belső jelzéseiben szerepel a HBF ("Hauptbahnhof") rövidítés.

A bejegyzés végén még egy videó: a felső szinten indítunk, egy S-Bahnnal párhuzamosan beérkező ICE-vel, megnézünk egy induló IC-t egy 101-essel, majd szépen elindulunk lefelé a pincébe.

Források: www.stadtschnellbahn-berlin.de, de.wikipedia.org, szóbeli közlések, Index vasutasfórum

33 komment

Címkék: közlekedés utazás videó berlin város képek vasút pályaudvar

A bejegyzés trackback címe:

https://hamster.blog.hu/api/trackback/id/tr83545522

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ismét egy remek poszt, köszi! Azért szomorú volt látni az eredeti pályaudvart romosan.
hú, ez jó tartalmas lett.
asszem elolvasom majd újra, nem félálomban, és akkor jobban is érteni fogom.
valamelyik német nyelvü adón volt egy film a Hauptbahnhof építéséröl. a föcsarnok felett átívelö "hidak"-at pl úgy építeték, hogy kétoldalról "L"-alakban szerelték össze, majd 90 fokban elforgatták öket (az "L" vízszintes "talpa" végénél fogva), így a föcsarnok felett "találkoztak", s lettek egymáshoz rögzítve.
egy-két éve volt hír, hogy -ha nem tévedek- egy elötetöröl egy jókora vasgerenda zuhant az utcára a nagy szél miatt, ezért a pályaudvart -részlegesen, vagy egészen, már nem emlékszem- le kellett zárni.
Pont tegnap délután voltam benne (bár csak átszálltam U-bahnról S-bahnra). Nagyon látványos és lenyűgöző méretű mérnöki munka!
Megakartam nézni, még túristaként, amióta itt dolgozom, minden nagyobb pályaudvaron megfordultam, kivéve a berlinit, de valahogy pótolni fogom, ha másképp nem legalább egy átszállással.
Nagyon jó poszt! Bár Berlinért nem feltétlenül vagyok oda, de ez egy fantasztikus pályaudvar! Nagyon tetszenek a videók is, kár, hogy ilyen rövidek... :) Órákig el tudnám nézegetni a vonatforgalmat. Szoktam is (ha véletlenül "elszámolom" az időt), ez általában Bp. Déliben szokott történni.
Szép, rendezett, modern.
Olyan, mint valami technokrata bevásárlóközpont, amit ötvöztek egy pályaudvarral.
Megnézném szívesen. Eddig csak a müncheni hauptbahnhof-ot volt szerencsém megtekinteni. Az egészen más jellegű. Elkülönülnek a funkciók, egyszerűbb, sterilebb, hagyományosabb. Ez sokkal tetszetősebb a képek alapján, igaz más a kiszolgálás is más léptékű.
Hjajj... Mikor lesz nekünk ilyenünk? Ha lesz egyáltalán valaha.
@Selkath - Nightwish rulez!: " Nagyon tetszenek a videók is, kár, hogy ilyen rövidek"

Ilyet is ritkán mondanak, talán egy vasútbarát ismerősöm mondott olyat, hogy milyen jó, hogy végigmutatom a vonatot, nem vágom el a mozdony után :)
@Sword: A müncheni egy nem túlságosan bonyolult nagy hodály az ötvenes évek legvégéről (a lerombolt régi fejpályaudvar helyén), aminek update-elték a belsejét, ráadásul pályaudvar, bár a föld alatt ott is van metró meg vasút, de másként. Egyébként Berlinben eleve nagy hagyománya van a keresztező pályaudvaroknak ("Turmbahnhof"), de ez a Hauptbahnhof meglehetősen új szintre emelte a műfajt.
@Hamster: Igen, az nyilván sokkal egyszerűbb, hiszen a forgalom sem akkora. Csak azért hoztam példának, mert csak ilyen viszonyítási alapom van német pályaudvarok terén :).
Tényleg nagyon jók ezek a videók. Nem lehet betelni velük.
@Hamster:
Kéne egy ilyen nálunk Kőbányára is ( 100 x 80-120 ) :)
Remek írás.Gratulálok!
(Vajon Budapesten milyen lesz a kínaiak által építendő központi pu. és mi lesz a régiek új funkciója?)
Amikor tinédzser voltam és mentem suliba (falbontás után), akkor én azon a pici, 2, vagy talán 3 vágányos izén keresztül jártam át minden nap. Nem volt 10 ember, aki ott le-és felszállt volna, tulajdonképpen sok minden nem volt a környéken.

Tavaly nyáron mentünk vissza a családdal és néztük meg, hogy milyen csodaállomást építettek a kormányzati negyed mellé abból a kis kihalt állomásból. :)
@Sword: A müncheni forgalma nagyobb, mint a berlinié:
de.wikipedia.org/wiki/Bahnhof#Meistfrequentierte_Fernbahnh.C3.B6fe_in_Deutschland
Többek közt valószínűleg már csak azért is, mert a regionális forgalom sok kisebb pályaudvaron megoszlik, de a távolsági is (Ostbahnhof, Südkreuz, Spandau, stb).
@Hamster: Jó kis post, köszi! Az első benyomásom a képeket megnézve: "Micsoda tisztaság van ott."

(Volt osztrák főnökömet szívattam azzal, amikor nagyon rájött a parancsolgathatnék - angolul beszéltünk egymással, mert vegyes nemzetiségű volt a csapat -, hogy kipattantam elé, nyomtam egy tisztelgést és ráüvöltöttem, hogy "Jawohhhl Herrr Hauptbanhof!" Köpni-nyelni nem tudott. A többiek meg nagyon röhögtek.)
Még hogy nem vagyunk patrióták/lokálpatrióták: a szegedi bejegyzés 141 lájkot kapott, ez csak 18-at :)
Most tudtam időt szakítani, hogy eme komolyabb lélegzetvételű cikket elolvassam. Jó volt.

www.youtube.com/watch?v=1oRWo9W57BU

A hídépítés gyorsítva.
@HUNGeryson: Hát, tényleg kevés dolog volt ott a környéken,a Fal idején meg végképp. Én sajnos már csak a régi állomás lebontása után mentem itt át, a modern üvegtető már megvolt az S-Bahn/Stadtbahn vágányok fölött, de szerintem még Lehrter Stadtbahnhof volt kiírva a peronra. Én meg azt se tudtam, hogy ez már a leendő Hauptbahnhof építkezésének a része. Igaz, még évekkel később is csak egy bazi nagy építési terület volt az egész környék:
m.blog.hu/ha/hamster/image/berlin_alt/hajo6.jpg
@Hamster: Hoppá, a szegedi FB-ajánlási mutatója 141-ről 235-re ugrott. Ez persze maradt 18. Azért kicsit reméltem, több emberhez eljut ez a téma, de a lényeg, ha annak, akihez eljutott, tetszett :)
@Sam. Joe: "Az első benyomásom a képeket megnézve: "Micsoda tisztaság van ott.""

Ezt meg majdnem elfelejtettem: a Hauptbahnhof metróállomást nem használják sokan, mert egy csonka metróvonal (U55) visz oda (most kezdték építeni az összekötését a "rendes" U5-össel), de mindkét alkalommal, amikor ezt a háromállomásos minimetrót fotóztam-videóztam, takarították az állomást. És a Brandenburger Tornál az aluljáró lépcsőfordulójában se aludtak hajléktalanok. Fogalmam sincs, hogy csinálják, mert se kamerailag, se biztonságiőrileg nem volt olyan látványos jelenlét, mint akár a pesti metrón, pedig az hol van tisztaságilag ettől...
"Micsoda tisztaság van ott.""
Azért a csillogás mögött, van árnyékos oldal is bőven. Alapvetően Berlin nem egy gazdag város, a családi házas övezetekben is olyan házakban laknak az emberek, mint nálunk a balatoni hétvégi házak. A város képét a 10 emeltes panelek mind a mai napig meghatározzák a keleti oldalon. Az is sokmindent elmond, hogy a legnagyobb munkaadó a DB. A főpályaudvarnál eléggé meglepett, amikor egy 50 év körüli jól szituált fazon gyűjtötte a szemetesből az üvegeket. Igazából a lift meg a folyosók is tele volt dobálva kajás zacskókkal, ételmaradékkal, hányással éjfél körül, hajnali ötre azonban minden csillogott. Hajléktalanok, ha hippiket, punkokat annak vesszük a liftben, mcdonaldsban aludtak, de a rendőrök nem igazán szóltak rájuk. Az se semmi, hogy szintenként a DB-nek van saját, cirka 50-100nm-es irodái, ahol az automatából veszel jegyet, szuvenírt, na itt is aludtak jópáran. Reggel meg előkerült egy 2 méteres fazon tűsarkúba, meg miniszoknyába, a rendőr meg felszólította "hölgyem fáradjon velem". A pályaudvar fekvése meg pazar, 10 perc alatt a gyalogos hídon át a Reichstagnál, Bradenburgi kapunál van az ember.
@kissandor: Igazából elég pláza ize van az egésznek, a bejáratnál pédául 0-24 órás információ szolgálat, gyógyszertár van, senki nem kérdezi meg van-e érvényes jegyem. Amit észrevettem még, hogy mennyien szaladgálnak a kezükben, zsebükben felbontott alkholos üveggel, plussz ennek hatására elég sokan be vannak csípve, szinte kivétel nélkül kamaszok, fele-fele arányban lányok-fiúk. Az informálás elég profin oldják meg, van heti vagy havi? 40 oldalas magazinja BVG-nek, amihez minden állomáson hozzáférhet az ember, a közepén meg a teljes vonalhálózati térkép rajta van. A nagyobb metro állomásokon a BVG-nek is saját szuvenír boltja van, könyvet, makettet, plüssállatot lehet kapni.
@kissandor: A jegyet a németeknél a vonaton kérik, miért lenne ez itt másként? Az alkohol meg a másik érdekes téma, van, ahol most kezdik tiltani, hogy villamoson lehessen alkoholt inni (tán Düsseldorfban a Rheinbahnnál?). Nem enni, meg úgy általában inni, hanem alkoholt inni.

Ajándélboltja egyébként a BKV-nak is, van, csak az Akácfa utcában, ami igaz, hogy szemben van a BKV székházzal, viszont tulajdonképpen tömegközlekedés csak több száz méteres rágyaloglási távolságban van. Túl logikus lett volna valamelyik csomópontba tenni, akkor nem lett volna hely a szagványpékségeknek :D
@kissandor: "Az is sokmindent elmond, hogy a legnagyobb munkaadó a DB."
Mondjuk nagy cég is, de tényleg döbbenet, hogy akármerre S-Bahnozik az ember, előbb-utóbb beleakad valami nagy és új épületbe, amin ott van ez a két betű. Bahntower, Hauptbahnhof... Berlin újjáépítése igazából a DB irodabővítési kampánya :)

Egyébként én egyátalán nem láttam súlyos alakokat itt, pedig egész sokat időztem itt este 10-11 közt, amikor Berlinben volt, csak a vonatok miatt. Zoologischer Gartennél, na ott igen, ott az aluljáróban ls a peronok alatti folyosókon volt egyfajta Keleti pu. régi nyitott kerengő feeling.
@Hamster: Ja igen a vonaton kérik, bár tőlem a zónákon belül sehol nem kérték, kérik. Vicces volt, amikor jött a double-decker és csak első ajtót nyitot, berögzött szokás szerint mutattam a vezetőnek bérletet, ő meg csak nézett. Ez az emeletes megoldás meg előnyös mert a fák gallyazását ingyen megoldja, mivel a lombkoronával egy szinten van, így az összes ág végigkarcolja. Nehéz úgy ajánktárgyakat árulni a BKV-nak, hogy az emberek többsége a szükséges rosszként veszi igénybe a szolgáltatásait. Berlinbe tényleg közösségi közlekedés van, mert az emberek szívesebben mennek BVG-vel, mert gyorsabb, nincs tömeg (nagyon rövid a csúcsidő), ja és hazafelé lehet piálni, a keleti részen meg a reggelizés is a járművön zajlik:)
@Hamster: Alapvetően az egész város biztonságos, nem kötnek bele senkibe, inkább a csendes őrültek, az önként hajléktalan életmódot folytató hippik, a U-Bahnokon zenélő punkok, meg a Warschauer Straßen lévő szinte rendőrségi kontroll alatii kábszerárusítás ami elsőre meglepő.
@kissandor: Tényleg, valamelyik metrón most is láttam ilyen kocsiról-kocsira zenélős hippiket (vagy baromi jól álcázott punkok voltak:). Mondjuk túl sok pénzt nem kaptak. Meg S-Bahnon mellém ülő részeg is volt, nagyon magyarázott, de nem bántott, miért tette volna, csak unatkozott. És városszél közeli állomáson éjfél körül se volt gáz leszállni, pedig az ember alapból bizalmatlan az üres aluljárókkal szemben. Talán ezért is van mindig sokk, amikor valakit nagyon megvernek valamelyik állomáson?
@kissandor: A BKV-nak is vannak jópofa ajándéktárgyai, a selejtezett táblákat a közlekedésmániások viszik, de az UV villamosos bögre mindenkinek tetszeni szokott.
@Hamster: "de mindkét alkalommal, amikor ezt a háromállomásos minimetrót fotóztam-videóztam, takarították az állomást."
persze, meg kell mutatni a balkáni újságírónak hogy itt rend van. :D
Jó volt! Lett is egyfajta "honvágyam".. :) Nyáron jártam arrafelé azzal a svéd vonattal.
Mondjuk el azt is hozzá, hogy városrendezésileg egy róka fogta csuka az egész, függetlenül attól, hogy mint mérnöki létesítmény tetszetős. Egy ilyen európai átszállópontnak óriási területfejlesztő hatása lehetne. Na most, itt a nem beépíthető Tiergarten egyik csücskében eldugva, kormányzati épületekkel ritkásan körülépítve ezt a területfejlesztő hatást máris sikerült lenullázni, mert egyszerűen nincsen hová építeni. Ennélfogva ez nem egy hatékony beruházás, még ha szép és jelképszerű is.

A másik, hogy ha a kevés beépíthető területet a pályaudvar környékén be fogják építeni (és be fogják), akkor a pályaudvar épülete, amit egy zöldmezős vasúti templomként komponáltak, szépen el fog tűnni a tucat-irodaházak között, tehát még a szépsége sem fog érvényesülni.

Tehát azért nagyobb volt itt az Ehrgeiz, mint a józan Bedenklichkeit.
@felucca: Namármost mondjál jobb helyet erre Berlinben! Vagy arra gondolsz, hogy a Potsdamer Bahnhof területére kellett volna tenni? De ott meg Stadtbahn nincs (a Südringet be lehetne oda is hozni, megvan a hely rá). Ha lesz hosszú U5, ha meglesz az S21, akkor szépen a város része lesz ez. A beépítés már most ezerrel folyik, körülbelül három oldalról van daruerdő körülötte. Látni nem lehet majd sok helyről, na de és akkor mi van? Pont az a jó a berlin hálózatban, hogy meg lehe toldani, hogy a vonatok jó része ne csak egyetlen "főpályaudvaron" álljon meg, hanem megállhatnak az Oston, megállhatnának Zoon, megállnak Südkreuzon. A másik oldalról megközelítve pedig semmi se indokolja, hogy mindenki egy helyre építkezzen, ha építkezhet kb. végtelen másik helyre is, még mindig jó megközelíthetőséggel.
@Hamster: Nem azért mondtam, amit mondtam, mert tudok jobb helyet, csak felhívtam rá a figyelmet, hogy a közlekedési hálózat-területfejlesztő hatás-városépítészet háromlábú székéből két láb igen erősen sérült. Ennek semmi köze a berlini hálózat milyenségéhez, ez egyszerűen a beruházás hatékonyságát rontja. Ha rontja, hát rontja, kibírják, elég gazdagok. Hálózatilag ötös, térszerkezetileg kettes.
süti beállítások módosítása